Για θέματα γενικού ενδιαφέροντος, εκτός μηχανοκίνητων...
Άβαταρ μέλους
By Χρήστος Λάππας
#3996 Σε αυτό το νήμα θα παρατίθενται άρθρα από άλλες πόλεις του εξωτερικού που με διάφορους τρόπους έχουν κάνει την διαφορά. Θα παρακαλούσα θερμά να μην συγχωνευτεί με κάποιο άλλο νήμα. :s_smile



Ξεκινάμε λοιπόν με Κοπεγχάγη:

Το ποδηλατικό θαύμα της Κοπεγχάγης



Εικόνα
Το Ποδηλατικό Φίδι είναι μια υπερυψωμένη γέφυρα χρώματος πορτοκαλί, μήκους 235 μ. και πλάτους 4 μ. με δύο ποδηλατολωρίδες και αρκετά ήπια κλίση.


Η δημιουργία της ολοκαίνουργιας γέφυρας πάνω από το πολυσύχναστο μέτωπο του λιμανιού έρχεται να αποδείξει πως οι υποδομές έχουν πάντα το ίδιο αποτέλεσμα: αν φτιάξεις περισσότερους δρόμους για αυτοκίνητα, θα γεμίσεις αυτοκίνητα. Αν φτιάξεις πεζόδρομους, θα γεμίσουν πεζούς κι αν φτιάξεις ποδηλατόδρομους, θα γεμίσουν ποδήλατα! Η δημοτική αρχή της Κοπεγχάγης προτίμησε την τελευταία επιλογή και το αποτέλεσμα είναι για μία ακόμη φορά εκπληκτικό. Ο πολυσύχναστος, για πεζούς και ποδηλάτες, δρόμος που περνούσε μπροστά από το μέτωπο του λιμανιού συχνά προκαλούσε προβλήματα, καθώς όλοι αναζητούσαν μια θέση στον δρόμο – πεζοί και ποδηλάτες.

Το νέο απόκτημα της πόλης, όμως, άλλαξε εντελώς την κατάσταση. Το έργο Cykelslangen ή το Ποδηλατικό Φίδι, που ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια, είναι μια υπερυψωμένη, πορτοκαλιά γέφυρα μήκους 235 μέτρων και πλάτους 4 μέτρων, αρκετών για να δημιουργηθούν δύο ποδηλατολωρίδες, με αρκετά ήπια κλίση – κάτι που πετυχαίνεται από το σαν φίδι σχήμα της, που αυξάνει την απόσταση κάνοντας την κλίση πιο γλυκιά.

Η λογική της δημιουργίας μιας γέφυρας δεν είναι κάτι το μοναδικό. Αυτή τη φορά, όμως, δημιουργήθηκε αποκλειστικά για το ποδήλατο με στόχο να ομορφύνει τη ζωή των κατοίκων και να διευκολύνει τη διέλευση ποδηλάτων και πεζών. Το έργο, που ανατέθηκε από τον Δήμο της Κοπεγχάγης και σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο DISSING+WEITLING, στοίχισε 32 εκατ. κορώνες, δηλαδή 4,3 εκατ. ευρώ (αντιλαμβάνεστε το κόστος ενός αντίστοιχου έργου για αυτοκίνητα) και ήδη χρησιμοποιείται καθημερινά από περισσότερους από 8.000 χρήστες ποδηλάτων την ημέρα οι οποίοι απολαμβάνουν την υπέροχη αίσθηση του να ποδηλατείς πάνω από την επιφάνεια του νερού.

Το ποδήλατο είναι μια αγαπημένη μέθοδος μετακίνησης, ακριβώς επειδή οι κάτοικοι έχουν διαπιστώσει ότι είναι ο πιο βολικός και γρήγορος τρόπος. Και αυτό δημιουργεί την ανάγκη για όλο και περισσότερες υποδομές. Ευτυχώς η δημοτική αρχή ανταποκρίνεται θετικά δημιουργώντας «δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ποδηλάτων», ασφαλείς λωρίδες, θέσεις στάθμευσης και τώρα γέφυρες. Ουσιαστικά πρόκειται για περισσότερο δημόσιο χώρο για το ποδήλατο. Και επειδή το «περισσότερο» για το ποδήλατο είναι «λιγότερο» από το πολύ του αυτοκινήτου, παραμένει και αρκετός ελεύθερος χώρος για τους πεζούς, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνται με άνεση, αφού το περίπου 50% των κατοίκων της πόλης επιλέγει το ποδήλατο.

Εντυπωσιακά νούμερα

Πάνω από το 23% των καθημερινών μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο, σε μια πόλη 1,5 εκατ. κατοίκων η οποία διαθέτει πάνω από 1.000 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων. Περίπου 30.000 ποδηλάτες περνούν τις ώρες αιχμής από συγκεκριμένα σημεία σε κεντρικούς δρόμους κάθε ημέρα. Το 80% των χρηστών ποδηλάτου το χρησιμοποιεί όλες τις εποχές του χρόνου και το 25% αυτών διαθέτει και «cargo bikes», δηλαδή ποδήλατα για μεταφορά αντικειμένων ή παιδιών στο σχολείο.

Σύμφωνα με τον MiKael Colville Andersen, τον άνθρωπο πίσω από τη λέξη «Copenhagenize», δηλαδή την αναγωγή του δανικού τρόπου ζωής με το ποδήλατο σε στυλ ζωής, τίποτα δεν είναι τυχαίο. «Ηταν πριν από περίπου 30 χρόνια, μετά την πρώτη πετρελαϊκή κρίση, όταν ο δήμος αντιλήφθηκε πως η κατάσταση δεν πήγαινε άλλο. Πολλά αυτοκίνητα, μόλυνση, θόρυβος, αποξένωση, ατυχήματα και οι κάτοικοι να μετακινούνται στα προάστια αναζητώντας περισσότερο ελεύθερο χώρο. Το κέντρο της πόλης καταστρεφόταν. Τα έσοδα του δήμου μειώνονταν συνεχώς από τη μείωση των δημοτικών φόρων, καθώς τα καταστήματα έκλειναν και ολόκληρες γειτονιές μαράζωναν. Ο δήμος αντιμετώπιζε το ενδεχόμενο πτώχευσης και ταυτόχρονα η ζωή των πολιτών γινόταν αφόρητη. Η λύση ήρθε από την ίδια τη δημοτική αρχή: παλαιότερα οι πολίτες ήταν πιο ευτυχισμένοι, είχαν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μετακινούνταν στις δουλειές τους αλλά και στην αναψυχή με ποδήλατα. Μήπως θα έπρεπε να επανέλθουν σε αυτή τη συνθήκη;

Εκπονήθηκε το πρώτο πλάνο σταδιακής «απομάκρυνσης» Ι.Χ. από το κέντρο της πόλης με την ταυτόχρονη δημιουργία υποδομών για το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι συγκοινωνιολόγοι άρχισαν να δουλεύουν εντατικά και σύντομα, υποδομές, στην αρχή απλές, οικονομικές και λειτουργικές, έβγαλαν όλη την οικογένεια στον δρόμο. Το θαύμα της Κοπεγχάγης δεν έγινε σε μία μέρα. Πήρε δεκαετίες. Εγιναν λάθη, διορθωτικές κινήσεις, βρέθηκαν γενναίοι πολιτικοί που αδιαφόρησαν για το βραχυπρόθεσμο κόστος των διαμαρτυριών των πολιτών – γιατί οι άνθρωποι είναι παντού οι ίδιοι και δεν θέλουν τις αλλαγές...

Ο στόχος του δήμου

Σήμερα, το 23% των συνολικών μετακινήσεων στην πόλη –ακόμα κι όταν χιονίζει– γίνεται με ποδήλατο και ο στόχος του δήμου είναι να φτάσει το 50% στα επόμενα χρόνια. Για να το πετύχει αυτό και με δεδομένες τις κλιματικές συνθήκες στη Δανία, οι ποδηλατόδρομοι είναι οι πρώτοι που καθαρίζονται όταν χιονίζει, γίνονται προσπάθειες να αποκτούν μεγαλύτερο πλάτος που τους καθιστά πιο ασφαλείς και είναι μονής ροής. Αυτό σημαίνει πως στην πραγματικότητα ο ποδηλατόδρομος έχει τουλάχιστον «δύο λωρίδες κυκλοφορίας». Τις ώρες αιχμής και όταν τα ποδήλατα αγγίζουν τις 30 ή και 35 χιλιάδες σε συγκεκριμένους δρόμους, τα φανάρια κυκλοφορίας είναι έτσι ρυθμισμένα ώστε αν κάποιος ξεκινήσει με πράσινο και κινείται σταθερά με 20 χλμ. την ώρα να μη χρειαστεί να σταματήσει σε φανάρι ώς το κέντρο της πόλης. Ετσι δημιουργούνται «ποδηλατόδρομοι υψηλών ταχυτήτων» και η μετακίνηση γίνεται με τον γρηγορότερο δυνατό τρόπο.

Οι Δανοί δεν χρησιμοποιούν το ποδήλατο επειδή έχουν «άλλη κουλτούρα». Αλλαξαν κουλτούρα διότι η προηγούμενη τους είχε οδηγήσει σε αδιέξοδο – στο ίδιο που βρισκόμαστε εμείς σήμερα. Πριν από 30 χρόνια, οι Δανοί έκαναν διαμαρτυρίες κατά του ποδηλάτου, προσπαθώντας να προστατεύσουν τη ζωή με το αυτοκίνητο. Γιατί δεν είχαν δει τη διαφορά. Την είδαν, όμως, οι πολιτικοί τους. Και με τον καιρό την αποδέχθηκαν οι πολίτες βλέποντας τη ζωή τους να βελτιώνεται. Στην Ελλάδα έχει συμβεί το αντίθετο. Μεγάλος αριθμός πολιτών έχει δει την ανάγκη και προσπαθεί, με δυσκολία και τακτικά με κίνδυνο της ζωής του, να εντάξει το ποδήλατο στην καθημερινότητά του, αλλά όχι ακόμη οι πολιτικοί. Η δημοτική αρχή και η πολιτική εξουσία πρέπει να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά γύρω τους. Ας δουν πώς αντιμετωπίζουν το θέμα άλλες κοινωνίες, με διαφορετικά αλλά και τόσο ίδια προβλήματα με τα δικά μας. Ας πιστέψουν ότι ο πρωταρχικός λόγος που πρέπει το ποδήλατο να μπει στις ελληνικές πόλεις είναι η ποιότητα ζωής των πολιτών, η δημιουργία «ανθρώπινων» πόλεων. Η βελτίωση της υγείας και η ανάπτυξη της οικονομίας.

«Ανάπτυξη της μετακίνησης με ποδήλατο χωρίς υποδομές δεν γίνεται», δηλώνει ο κ. Andersen. «Και υποδομές χωρίς τον περιορισμό των αυτοκινήτων, είναι ανέφικτο να υπάρξουν. Καμιά πόλη στην Ευρώπη δεν έχει τόσο φαρδείς λεωφόρους που να χωράνε Ι.Χ., συγκοινωνίες, ποδήλατα και πεζούς. Κάποιος πρέπει να περιοριστεί».

Με την ανάπτυξη του αυτοκινήτου είδαμε τα αποτελέσματα: μόλυνση, θόρυβος, έξοδα, απομάκρυνση των πολιτών από τα κέντρα των πόλεων. Μήπως ήρθε η ώρα να δοκιμαστεί και στην Ελλάδα κάτι καινούργιο και ταυτόχρονα τόσο παλιό και... αποδεδειγμένα επιτυχημένο σε όλο και περισσότερες πόλεις στον κόσμο;

http://www.kathimeri...-ths-kopegxaghs
Άβαταρ μέλους
By avel
#29570 Ένα άρθρο που αναφέρει ότι οι προστατευόμενες ποδηλατικές λωρίδες στη Νέα Υόρκη στην πραγματικότητα βοήθησαν την κυκλοφορια των αυτοκινητων. Ο λογος ηταν οτι δε μειωθηκαν οι λωριδες κυκλοφοριας και ταυτοχρονα οι αποκλειστικες λωριδες αριστερης στροφης βοηθησαν τη ροη.

http://www.vox.com/2014/9/8/6121129/bik ... c-new-york

Bike lanes have actually sped up car traffic in New York City

Εικόνα

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By trident1971
#29645 Υπαρχει δηλαδη λωριδα ποδηλατων, αριστεροτερα απο λωριδα που επιτρεπει την κινηση μονο σε οσους αυτοκινητιστες θα στριψουν αριστερα....
κατσε να το κανουμε και εδω να θησαυρισουν οι ορθοπεδικοι.
Άβαταρ μέλους
By xenos
#29656 Καλα κ εκει αν δεις πως πανε... Ειδικα οι ταριφες!!!!!


< >
Άβαταρ μέλους
By criuser
#29716 Aλλο ένα ανούσιο άρθρο εντυπωσιασμού .

Πριν 30-40 χρόνια όλες οι καμπίσιες πόλεις της χώρας ήταν γεμάτες ποδηλάτες .

Οι Θεσσαλικές πόλεις λειτουργούσαν με αυτή την λογική και εν μέρει δεν έπαψαν ποτέ να λειτουργούν έτσι .

Η διαφορά είναι ότι οι γενιές που είναι σήμερα κάτω από 65 χρονών μεγάλωσαν με την λογική του αυτοκινήτου , ακόμη και μέχρι το περίπτερο , ενώ οι Δανοί είχαν περάσει την λογική αυτή λίγο νωρίτερα .

Αντίθετα σε πόλεις όπως η Αθήνα και άλλες που έχουν μεγάλες υψομετρικές διαφορές , το ποδήλατο δεν ήταν ποτέ δημοφιλές , εκτός από συνοικιακές μετακινήσεις .

Το πρόβλημα αυτής της χώρας είναι ότι πολλές μετακινήσεις είναι άσκοπες και οφείλονται σε γραφειοκρατικούς λόγους και ελπίζουμε σιγά σιγά να αντικατασταθούν από ηλεκτρονική διοίκηση .

Γιά παράδειγμα . Μιά εταιρεία χρειάζεται συχνά κάποια πιστοποιητικά ότι δεν έχει αλλάξει το καταστατικό της .
Μέχρι το 2012 τό έπαιρνε από το πρωτοδικείο . Μετά έγινε το ΓΕΜΗ και τώρα θέλει δύο φορές να τρέξει , μία στο επιμελητήριο και μία στο πρωτοδικείο .

Η πλάκα είναι ότι το χαρτί το παίρνεις άμεσα και ηλεκτρονικά , αλλά έχεις κόστος τουλάχιστον 4 ώρες γιά να κάνεις αυτή την δουλειά , που απλά έπρεπε να είναι 2 κλικ μακρυά .
Άβαταρ μέλους
By Dimitris_P
#38085 Έφτιαξαν ποδηλατολωρίδα στη γέφυρα που συνδέει τον Ταύρο με την Καλλιθέα :thumbsup:
Άβαταρ μέλους
By panos2171
#38087 Στην Κομοτηνή έχουν προεκτείνει πεζοδρόμια με ποδηλατοδρόμους διπλής κατεύθυνσης συν προειδοποιητικές πινακίδες στις διασταυρώσεις και φανάρια. :metalo:
Άβαταρ μέλους
By The Ace
#38156 Όπως έχω πει και σε άλλο thread, στην Αγ.Παρασκευή έχουν φτιάξει πεζοδρόμια και ποδηλατοδρόμους σε όλο το Κοντόπευκο (ως το πιο residential κομμάτι του Δήμου).

Βέβαια στην πορεία γ@#$σαν τους δρόμους, αλλά αυτό μικρή σημασία έχει :rant:
Άβαταρ μέλους
By DAP
#38950
Dimitris_P έγραψε:Έφτιαξαν ποδηλατολωρίδα στη γέφυρα που συνδέει τον Ταύρο με την Καλλιθέα :thumbsup:


Εγω παλι εχω τη γνωμη οτι μιας και ο αριθμος των δικυκλιστων δεν ταιριαζει σε τοσο πλατος που την εφιταξαν μηπως και ειναι θεσεις σταθμευσης για τον ηλεκτρικο;
Ενας λογος παραπανω που αυτη η λωριδα αρχιζει απο τιποτα (απο δρομο κανονικο) και τελειωνει σε τιποτα,στο πλαι του παρκινγκ του ηλεκτρικου..
Απο την αλλη παλι νομιζω οτι ο ΚΟΚ απαγορευει τη σταθμευση σε γεφυρα(;). :hmmm:

Σε λιγο καιρο πρεπει να τελιωσει και θα δουμε......
Άβαταρ μέλους
By Focusman91
#66934
panos2171 έγραψε:Στην Κομοτηνή έχουν προεκτείνει πεζοδρόμια με ποδηλατοδρόμους διπλής κατεύθυνσης συν προειδοποιητικές πινακίδες στις διασταυρώσεις και φανάρια. :metalo:

Ξεκίνησαν απο το Σεπτέμβρη του 13 και 2 χρονια μετά ακομα δεν έχουν τελειωσει. Τωρα στενεύουν το δρόμο μπροστά απο το Κοσμοπολις. Εναν δρόμο ειχαμε να κάναμε καναμε κανα άνοιγμα, πάει κι αυτός.
Εξαιρετικό εργο. Χαιρόμουν να οδηγω την ποδηλαταρα μου.
Ωστοσο δεν ειναι ολα ροδινα. Καταρχας όλοι οι δρόμοι απ όπου περνά ο ποδηλατοδρομος, στενεψαν. Αν το χασεις λίγο, καβαλησες πεζοδρόμιο και πηρες παραμαζωμα κάγκελα κλπ.
Επιπλέον, το πρωί η κίνηση θυμίζει Αθήνα σε εποχές παχιων αγελαδων.
Στη Νικ. Ζωιδη εκλεισαν παρα πολλά μαγαζιά γιατι οι οδηγοί δεν ειχαν χώρο να σταθμευσουν. Βέβαια η στάθμευση ηταν παράνομη οπότε γλιτώσαμε απ αυτο.
Γενικά ομως θα βαζα ενα θετικό πρόσημο.
(Τα λεντακια προειδοποιησης πάνω στις πινακιδες, τους δίνω ακομα δυο μηνες ζωης. Μετα θα τα χουν σουφρωσει ολα οι Ρομα.)
Μου λείπει η ποδηλαταρα μου. Το μετανιωσα που την πούλησα οταν μετακομισα.


.
Άβαταρ μέλους
By djalma
#90703 Να σχολιάσω μόνο ότι τα μαγαζιά δεν έκλεισαν επειδή δεν είχαν χώρο να σταθμεύσουν. Σχολιάζω μόνο αυτή τη βλακεία που λένε οι καταστηματάρχες γιατί την ίδια βλακεία λένε και στη Βέροια όπου κάθε πρωί-μεσημέρι-απόγευμα όλοι παρκάρουν στους κεντρικούς δρόμους γιαδυολεπτακυριεαστυνομε και γίνεται της πόπης.
Άβαταρ μέλους
By Dodger
#91373 Όποιος θέλει να ψωνίσει α) πάει με τα πόδια β) παρκάρει σε κανά στενό 1-2 τετράγωνα παρακάτω. Το έχουμε ξεφτιλίσει πια, μην κουνήσουν την κωλάρα τους για 2-3 λεπτά περπάτημα....

Focusman, άνοιγμα μέσα σε πόλη; Επίσης, συνηθίζεις να το χάνεις συχνά το αμάξι;