Για θέματα γενικού ενδιαφέροντος, εκτός μηχανοκίνητων...
Άβαταρ μέλους
By Χρήστος Λάππας
#856104 Οι αγορές σε όλες τις δυτικές χώρες υπόκεινται σε κανόνες που τις ρυθμίζουν. Με τον ίδιο τρόπο που η ζωή των ανθρώπων ρυθμίζεται από νόμους ώστε κάποιοι να μην παραβιάζουν τα δικαιώματα των άλλων.

Ισχυρίστηκε κανείς εδώ ότι πρέπει να πάμε από το ένα άκρο στο άλλο; Ότι από το να μην επιτρέπουμε καθόλου την ελεύθερη αγορά πρέπει να πάμε στο Laissez-faire;

Αλήθεια, έτσι λειτουργούν τα ιδιωτικά σχολεία σήμερα; Δεν διέπονται από κανένα πλαίσιο λειτουργίας;
Άβαταρ μέλους
By HighFidelity
#856107 Τα ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα είναι για να καμαρώνουμε; Πέρα από ελάχιστα που λόγω ονόματος πρέπει να έχεις εκτός από λεφτά και μυαλό για να σε πάρουν και μετριούνται στα δάχτυλα του ενός άντε δύο χεριών, τα υπόλοιπα είναι πανάκριβα πάρκινγκ παιδιών, επειδή οι γονείς τους δεν έχουν επιλογή και δουλεύουν όλη μέρα
Προφανώς και ένα σοβαρό κράτος δεν θα επέτρεπε να υπάρχουν σχολεία σαν τα ελληνικά. Στην Φινλανδία με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο, τα ιδιωτικά απαγορεύονται ουσιαστικά, δεν μπορούν να ζητήσουν δίδακτρα και πρέπει ν'ακολουθούν το πρόγραμμα των υπολοίπων.
Προφανώς και κάνουν ΑΡΙΣΤΑ και τα αποτελέσματα το δείχνουν πεντακάθαρα.
Τι έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης που δεν έχουμε εμείς
https://www.news247.gr/fakeloi/ti-exei- ... ume-emeis/
Η Φινλανδία ξεχωρίζει παντού. Η πρωτιά της αποδίδεται στις ισχυρές επιδόσεις του στις διεθνείς αξιολογήσεις, στην εστίασή του στην ισότητα και στην ένταξη και στην έμφαση που δίνει στην ευημερία των μαθητών.

και
Η πολιτεία καλύπτει ό,τι χρειάζεται κάθε μαθητής στο σχολείο κάθε χρόνο (πχ ένα πλήρες γεύμα την ημέρα)
Το 2016 εκτιμήθηκε πως το κόστος της κοινωνίας για μια σχολική χρονιά ενός παιδιού έφτανε στα 8.025 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων όσων χρειάζονται οι μαθητές στη σχολική χρονιά -όχι μόνο τα βιβλία.

Στη λίστα είναι όλα τα μεσημεριανά γεύματα, από την πρώτη έως την τελευταία ημέρα φοίτησης.

Τα χρήματα αυτά τα καλύπτει ο κάθε δήμος, με το Κράτος να καλύπτει κατά μέσο όρο ένα 25%.

Μου διέφυγε να πω ότι δεν υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία και πως το κόστος κάθε μαθητή είναι περίπου 30% μικρότερο από το αντίστοιχο στις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία και την Ιαπωνία.

There you go.

Τα σχολικά γεύματα εφαρμόζονται επίσης σε όλη την Ευρώπη.
https://opeka.gr/oikogeneia/scholika-gevmata/

Αλλά όχι, καλύτερα να μην κάνουμε αυτά, καλύτερα να φέρουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια, είναι σαφές πως αυτό χρειάζεται η χώρα.
:s_sarcastic

Προφανώς λοιπόν και θα μπορούσες να κάνεις όλα τα σχολεία δημόσια και όποιος θέλει ιδιωτικό, μόνον ΙΒ και στο καλό και να μας γράφει από την αρχή, ούτως ή άλλως οι περισσότεροι δεν έχουν σκοπό να μείνουν στην χώρα για σπουδές, οπότε why bother;
Αλλά σιγά μην τολμήσει κάποιος να πάει κόντρα στον μέσο νεοέλληνα που πιστεύει πως το μούλικό του είναι διάνοια και του πρέπει μόνον το καλύτερο ιδιωτικό.
:s_crazy
Κοινωνική κινητικότητα σημαίνει πως ΔΕΝ ζητάς λεφτά από ΚΑΝΕΝΑΝ για να σπουδάσει. Και επιτρέπεις έτσι στα παιδιά των φτωχότερων να κινηθούν προς τα πάνω κοινωνικά. Αν αρχίσεις να ζητάς λεφτά από όλους (σήμερα ζητάς σε μια μεγάλη πλειοψηφία για τον παιδικό σταθμό, αλλά μετά είναι δωρεάν), τότε η κοινωνική κινητικότητα πάει περίπατο, αφού οι φτωχοί, όπως και στο παρελθόν θα αναγκάζονται να δουλέψουν αφού ούτε να πληρώσουν θα μπορούν, ούτε θα τους δίνει καν κάποιος φοιτητικό δάνειο.
Γιατί οι ΗΠΑ δεν είναι μόνον το Harvard, είναι και τα φοιτητικά δάνεια.
Επιπλέον, όταν γνωρίζουμε πως από το Harvard αποφοίτησε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Κώστας Μπακογιάννης, καταλαβαίνουμε εύκολα πως το δύσκολο είναι να σε δεχτούν (και όχι γιατί δέχονται τους πιο έξυπνους...), όχι να βγεις.
:s_sarcastic
Άβαταρ μέλους
By nass
#856109 Δεδομένου ότι στην Ελλάδα τα ιδιωτικά σχολεία αντιστοιχούν σε λιγότερο από 10% του μαθητικού πληθυσμού, νομίζω γύρω στο 5% είναι, το να αναφέρεις τη Φινλανδία ως παράδειγμα μάλλον τα χάλια του δημόσιου σχολείου στην Ελλάδα δείχνει, παρά του ιδιωτικού. Αλλά δεν πειράζει, η λύση για τα χάλια αυτά είναι να κάνουμε όλα τα σχολεία δημόσια, αφού είναι γνωστό ότι τα ιδιωτικά φταίνε για τα χάλια των δημόσιων :rtfm: τα ιδιωτικά μειώνουν τα κονδύλια των δημόσιων, όπως θα συμβεί αναπόδραστα και με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια :rtfm:

:dizzy:

Και βέβαια δεν ισχύει έτσι καθολικά και απόλυτα αυτό για τα "πάρκινγκ παιδιών", υπάρχουν βέβαια και τέτοια, αλλά πάρα πολλά ιδιωτικά στην Ελλάδα δεν είναι σε καμία από τις 2 κατηγορίες που αναφέρεις, απλά σχολεία της "γειτονιάς" είναι, που στέλνουν τα παιδιά τους μικροαστικές και μεσοαστικές οικογένειες (με αντίστοιχο κόστος, δεν είναι όλα St Catherine) όχι επειδή νομίζουν ότι είναι διάνοιες αλλά για να τα γλυτώσουν από διάφορα χάλια των δημόσιων.

Κοινωική κινητικότητα σημαίνει ότι δεν ζητάς λεφτά από κανέναν για να σπουδάσει (σωστό μέχρι εδώ) για να χρησιμοποιήσει τις σπουδές για να βρει μια καλύτερη εργασία απ΄ ό,τι θα έβρισκε χωρίς σπουδές και να αναβαθμιστεί κοινωνικά. Το πτυχίο από μόνο του δεν αναβαθμίζει κανέναν κοινωνικά.
Αν είναι να σπουδάσει για να παραμείνει στην ίδια κοινωνική τάξη (επειδή σπούδασε κάτι άχρηστο, που έχουν σπουδάσει άλλα 13 εκατομμύρια Ελληνες, που δεν πληρώνεται καλά στην αγορά εργασίας κτλ.) τότε έχεις κάνει μια πανάκριβη τρύπα στο νερό.

Και οδηγεί και σε άλλες στρεβλώσεις, επίσης πανάκριβες, πχ. έχουμε εκατομμύρια φιλολόγους --> βάλε υποχρεωτικά αρχαία από το πρωτότυπο από την Α γυμνασίου :svivhaha: και επειδή τα παιδά από το δημοτικό δεν μαθαίνουν καλά-καλά νέα ελληνικά και δεν σκαμπάζουν τα καημένα από αρχαία --> ανάγκασε τους ταλαίπωρους γονείς να τα πηγαίνουν σε φροντιστήριο --> βρήκαν κακοπληρωμένη δουλειά οι λοιποί αδιόριστοι φιλόλογοι. Αυτό δεν το λέω κοινωνική κινητικότητα πάντως.
Άβαταρ μέλους
By ArrowsFA1
#856110 Αφήνω αυτό.

http://www.opengov.gr/ypepth/?c=84905

Τοποθέτηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος στη διαβούλευση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια.

Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια γεννά ένα ζήτημα πολύ σοβαρότερο και από το ίδιο το μέλλον της Ανώτατης Παιδείας στην Ελλάδα. Διακυβεύει το μέλλον όχι απλώς του Κράτους Δικαίου αλλά της έννοιας του Δικαίου αυτής καθ’ εαυτήν. Γιατί η στοιχειώδης ανθρώπινη επικοινωνία, πολλώ δε μάλλον οι κανόνες Δικαίου, προϋποθέτουν μια ελάχιστη αντίληψη για το τι σημαίνουν οι λέξεις, είτε πρόκειται για απλές καθημερινές λέξεις είτε για έννοιες νομικές.

Ναι, τα πάντα ρει και το νερό στο ποτάμι δεν είναι ποτέ το ίδιο, μας λέει ο Ηράκλειτος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η λέξη “ποτάμι” μπορεί για κάποιον να υποδηλώνει και το βουνό και για κάποιον άλλο και τη θάλασσα. Έτσι και το Δίκαιο, για να διασφαλίσει την εξέλιξη και προσαρμογή του στις μεταβαλλόμενες κοινωνικές συνθήκες διαθέτει μεθόδους ερμηνείας: συσταλτική, διασταλτική, συνδυαστική, τελεολογική. Όλες όμως έχουν ως όριο τη σημειολογία.

Οι λέξεις και η έννοιά τους έχουν μεγάλη σημασία για το Δίκαιο, γιατί αλλιώς δεν θα μιλούσαμε για υποχρεωτικούς κανόνες ρύθμισης της συμπεριφοράς αλλά για ενδεικτικές συμβουλές και ευγενικές υποδείξεις. Ακόμα μεγαλύτερη όμως σημασία έχουν οι λέξεις στο επίπεδο του Συντάγματος, γιατί αυτό καθορίζει με ποια διαδικασία παράγεται και τι όρια έχει το κοινό δίκαιο. Τρεις είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες που προβλέπει το Σύνταγμα για να πετύχει τη χρυσή τομή ανάμεσα στο απαραβίαστο του Δημοκρατικού πολιτεύματος και των θεμελιωδών δικαιωμάτων που κατοχυρώνει, τη σταθερότητα και ασφάλεια της έννομης τάξης και την ευέλικτη προσαρμογή του σε διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα.

Η πρώτη είναι οι λεγόμενες αόριστες νομικές έννοιες (ισότητα, κοινωνική αλληλεγγύη, χρηστά ήθη, κατάχρηση δικαιώματος κ.λπ.) που επιτρέπουν στο νομοθέτη, υπό τον έλεγχο πάντοτε των δικαστηρίων, να προσαρμόζει το περιεχόμενό τους στις σύγχρονες ανάγκες και αντιλήψεις.

Οι αόριστες νομικές έννοιες έχουν και αυτές τα ερμηνευτικά τους όρια. Από κει πέρα, αν μια συνταγματική διάταξη αποδειχθεί στην πορεία ξεπερασμένη και απρόσφορη, προβλέπεται η δεύτερη ασφαλιστική δικλείδα της συνταγματικής αναθεώρησης, με συγκεκριμένες τυπικές διαδικασίες και αυξημένες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες που αντικατοπτρίζουν μια ευρύτερη πολιτική και κοινωνική συναίνεση.

Η τρίτη και σπουδαιότερη δικλείδα είναι οι διατάξεις που το ίδιο το Σύνταγμα ορίζει ως ανεπίδεκτες αναθεώρησης. Είναι αυτές που καθορίζουν το πολίτευμα και τις θεμελιώδεις αξίες που αποτελούν τον πυρήνα του (μορφή του πολιτεύματος και άρθ. 2 παρ. 1, άρθ. 4 παρ. 1, 4 και 7, άρθ. 5 παρ. 1 και 3, άρθ. 13 παρ. 1 και άρθρο 26). Χάρη σε αυτές μπορούμε να είμαστε ήσυχοι ότι δεν θα μας ανακοινωθεί ένα πρωί ότι για κάποιους λόγους, σοβαρούς έστω, το πολίτευμα έχει μεταβληθεί από προεδρευόμενη σε προεδρική ή βασιλευόμενη Δημοκρατία, οι λειτουργίες του κράτους δεν είναι τρεις αλλά πέντε ή δύο, η απόλαυση των πολιτικών και ατομικών δικαιωμάτων εξαρτάται από τις θρησκευτικές μας πεποιθήσεις και οι Έλληνες δεν είναι απολύτως ίσοι απέναντι του νόμου.

Πώς εφαρμόζονται όλα αυτά στην περίπτωση του άρθρου 16 του Συντάγματος; Από το 1975 μέχρι σήμερα η παροχή της ανώτατης εκπαίδευσης αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση (άρθ. 16 παρ. 5), η απαγόρευση της ίδρυσης ανωτάτων σχολών από ιδιώτες (άρθ. 16 παρ. 8) και η ιδιότητα του δημοσίου λειτουργού για τους Καθηγητές ΑΕΙ (άρθ. 16 παρ. 6) είχε για όλους, δικαστές, νομικούς, καθηγητές, πολιτικούς και απλούς πολίτες την ίδια ακριβώς έννοια. Μπορεί κάποιοι να διαφωνούν με τη σκοπιμότητα της ρύθμισης, όλοι όμως γνώριζαν και εξακολουθούν να γνωρίζουν ότι το ρήμα «απαγορεύω» και το επίρρημα «αποκλειστικά» δεν είναι δεκτικά ερμηνείας. Η συγκεκριμένη μορφή κρατικής οργάνωσης που χαρακτηρίζεται «νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου» δεν μπορεί να υποδηλώνει ούτε κρατικά ιδρύματα ούτε κρατικές επιχειρήσεις ούτε κρατικά μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα, πολλώ δε μάλλον τα αντίστοιχα ιδιωτικά. Ο όρος δημόσιος λειτουργός δεν μπορεί να ερμηνευθεί ότι αναφέρεται και σε δημόσιους ή ιδιωτικούς υπαλλήλους, συμβασιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες ή επιχειρηματίες. Μοναδική συνταγματική οδός για να αλλάξουν όλα αυτά είναι η διαδικασία της αναθεώρησης. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής και μόνο είναι δυνατόν να ανοίξει η συζήτηση, να αντιπαρατεθούν τα εκατέρωθεν επιχειρήματα και να δοκιμαστεί η αντοχή τους.

Η συζήτηση για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια που έχει ανοίξει από τον κοινό και όχι τον αναθεωρητικό νομοθέτη έχει ως έρεισμα μια πρωτοφανή στα νομικά χρονικά ερμηνευτική προσέγγιση. Υπολαμβάνει ότι το νόημα τόσο των απλών λέξεων όσο και των νομικών εννοιών είναι απολύτως σχετικό και δεν έχει αντικειμενικά όρια, ότι η σημασία και ερμηνεία τους είναι θέμα υποκειμενικής πεποίθησης και βουλητικής επιλογής. Άποψη ενδιαφέρουσα ίσως στον τομέα της ψυχολογίας ή της μεταφυσικής, εξαιρετικά επικίνδυνη όμως για το Δίκαιο και τη νομική επιστήμη. Αν γίνει δεκτή η άποψη αυτή, η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης ουσιαστικά καταργείται ως περιττή, αφού οι συνταγματικές διατάξεις θα προσλαμβάνουν το επιθυμητό κατά περίπτωση περιεχόμενο με τη μέθοδο της διασκευής τους διά της ερμηνείας. Και το χειρότερο, δεν θα υπάρχει κανένα εμπόδιο να επεκταθεί η τακτική αυτή και στις ανεπίδεκτες αναθεώρησης διατάξεις του Συντάγματος, αρκεί να θεωρηθεί ότι το απαιτεί το δημόσιο συμφέρον και οι έκτακτες περιστάσεις.

Με πολύ απλά λόγια, γιατί περαιτέρω νομική επιχειρηματολογία δεν αξίζει τον κόπο. Η αναθεώρηση ενέχει εξ ορισμού πολιτικό ρίσκο και αβεβαιότητα ως προς το αποτέλεσμα γιατί αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός της. Πρόκειται για την κρισιμότερη θεσμική διαδικασία στο πλαίσιο του Κράτους Δικαίου και δεν μπορεί να επιχειρείται ελαφρά τη καρδία ούτε βέβαια να παρακάμπτεται με απλό νόμο. Και εννοείται ότι ο ρόλος της είναι να προηγείται και να υπαγορεύει τις ρυθμίσεις του κοινού νομοθέτη και όχι να έπεται και να υπαγορεύεται από τα τετελεσμένα γεγονότα που δημιουργούνται από συνειδητά αντισυνταγματικές νομοθετικές επιλογές.


Αθήνα, 12/2/2024
Μαρία Καραμανώφ
Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας ε.τ.
Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος


Τόσο απλά.
Άβαταρ μέλους
By nass
#856111 Ετσι νόμιζα και εγώ (ως απλός πολίτης, όχι νομικός) αλλά διάφοροι έγκριτοι συνταγματολόγοι (εκτός από τον Βενιζέλο :svivhaha: ) και άλλοι σοβαρότεροι πχ. Μανιτάκης διαφωνούν :hmmm: :hmmm:
Άβαταρ μέλους
By ArrowsFA1
#856112 Από τον δεύτερο έχω πανεπιστημιακές σημειώσεις-παραδόσεις της πρώτης δεκαετίας του αιώνα μας, όπου ορκιζόταν για την αντισυνταγματικότητα της ίδρυσης ΙΑΕΙ. Ήμουν εκεί, τα άκουσα με τα αυτιά μου.
Για τον πρώτο είναι γνωστό το πόνημά του όπου και καταφερόταν κατά της ίδρυσης ΙΑΕΙ.
Τι άλλαξε άραγε και μεταλλάχθηκαν - αλλαξοπίστησαν;
Χμμμ :whistlink:

Bonus σχόλιο στη συνέντευξη Μανιτάκη:
Λέει ο αγαπητός Ομότιμος Καθηγητής:

"Και πρόσφατα, πριν από μερικά χρόνια, υιοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση μια Χάρτα Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στην οποία ρητά ορίζει ότι στην ακαδημαϊκή ελευθερία συμπεριλαμβάνεται και η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μανιτάκης".

Ορίζει το οικείο άρθρο 14 παρ. 3 του ΧΘΔΕΕ [που ισχύει από 01.12.2009, όχι και τόσο "πρόσφατα"]:

"Η ελευθερία ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών, καθώς και το δικαίωμα των γονέων να εξασφαλίζουν την εκπαίδευση και τη μόρφωση των τέκνων τους σύμφωνα με τις θρησκευτικές, φιλοσοφικές και παιδαγωγικές πεποιθήσεις τους, γίνονται σεβαστά σύμφωνα με τις εθνικές νομοθεσίες που διέπουν την άσκησή τους."


Q.E.D.
Άβαταρ μέλους
By nass
#856117 Νομίζω το :whistlink: είναι απρεπές διότι αφήνει ένα υπονοούμενο για ανθρώπους με μακρά ακαδημαϊκή σταδιοδρομία, όπως ο Μανιτάκης, άσε το Βενιζέλο απέξω, είναι γνωστό το ποιόν του ανδρός.
Οι ίδιοι πάντως (γιατί δεν είναι μόνο ο Μανιτάκης) απαντούν στις λογικές απορίες, ότι το Δίκαιο και άρα και το Σύνταγμα δεν πρέπει να ερμηνεύονται στατικά αλλά είναι δυναμικά και αλλάζουν με την εποχή. Επίσης ότι υπάρχουν εξελίξεις μετά από 20 χρόνια, όπως διάφορες διεθνείς συνθήκες ή και αποφάσεις του ΣτΕ (πχ. για το βασικό μέτοχο, που παρομοίως έθετε θέμα διαφωνίας με το Σύνταγμα και όντως το ΣτΕ αποφάσισε υπερ μιας λιγότερο αυστηρής ως προς το Σύνταγμα και πιο φιλικής με τη θέση της χώρας στην Ευρώπη ερμηνεία).
Ομολογώ ότι με έχουν προβληματίσει αυτά, ενώ στην αρχή έλεγα ότι είναι νομικές ακροβασίες της κυβέρνησης.
Άβαταρ μέλους
By ArrowsFA1
#856118 Δεν είναι υπονοούμενο. Είναι ευθεία έκπληξη για την επιστημονική του μεταστροφή, που εκτιμώ ότι άρχισε από τότε που κατέστη Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ενισχύθηκε όταν κατέστη Κοσμήτορας σε ΙΑΕΙ της Κύπρου και ολοκληρώθηκε με την συστηματική επιστράτευσή του από την καθεστηκυία τάξη υπέρ της [εκ των προτέρων] επιστημονικής νομιμοποίησης των διαφόρων μέτρων διαχείρισης της πανδημίας.
Τους λόγους μόνο ο ίδιος του ξέρει.

Συμφωνώ ότι Σύνταγμα και Δίκαιο είναι ζωντανοί οργανισμοί και η ερμηνεία τους εξελίσσεται, όμως πάντα υπάρχουν κάποια όρια που διαγράφονται από το κοινό, καθημερινό λεκτικό νόημα των όρων.

Ο άνθρωπος έχει διαγράψει λαμπρή πορεία, τα δε βιβλία του τα είχα "καταπιεί" και απολαύσει όσο ελάχιστα άλλα, όμως πραγματικά, εχώ προβληματιστεί πολύ με την πορεία των επιστημονικών του θέσεων κατά την τελευταία δεκαετία.

BONUS, επειδή scripta manent:

https://www.aua.gr/gr/synd/eedip/Nea/20 ... 13_IOS.pdf

"Ανεξάρτητα, όμως, από όλα τα προηγούμενα, δεν θα πρέπει να λησμονούμε το πιο σημαντικό και ουσιαστικό: ότι η επαγγελματική αναγνώριση ορισμένου τίτλου σπουδών διακρίνεται αυστηρά από την ακαδημαϊκή αναγνώρισή του. Μόνον η πρώτη ανήκει στο ρυθμιστικό πεδίο του κοινοτικού δικαίου. Αντίθετα, το είδος, η ποιότητα, η διάρκεια και οι τίτλοι σπουδών και γενικά ό,τι έχει σχέση με την παρεχόμενη παιδεία και την εκπαίδευση ανήκουν -και ευτυχώς- στη δικαιοδοσία του κράτους-μέλους και όχι της Ε.Ε., το οποίο και καθορίζει ελεύθερα τα του εκπαιδευτικού του συστήματος καθώς και τα της ακαδημαϊκής ισοτιμίας σπουδών με άλλες χώρες. Οπως άλλωστε έχει νομολογήσει το ΔΕΚ, ερμηνεύοντας τα άρθρα 149 και 150 της Συνθήκης Ε.Κ., το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και η οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ελληνικού κράτους (έτσι ΔΕΚ C-274/05 της 23.10.2008, σκέψη 36, ΔΕΚ C-151/07 της 4.12.2008, σκέψη 31 κ.ά.). Επομένως, το υπουργείο Παιδείας έχει κατά το Σύνταγμα μεν χρέος, κατά το κοινοτικό δίκαιο δε δικαιοδοσία, και μάλιστα αποκλειστική, να πάρει όλα εκείνα τα αναγκαία, ουσιαστικά μέτρα ώστε να προστατεύσει αποτελεσματικά τόσο την ποιότητα και την αξία της πανεπιστημιακής μας δημόσιας παιδείας όσο και τους πτυχιούχους της από αθέμιτο επαγγελματικό ανταγωνισμό. Οσο για τα ΑΕΙ, οφείλουν να προστατεύσουν όχι μόνο με ψηφίσματα και διαμαρτυρίες, αλλά και με συνεχή βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης παιδείας τις σπουδές και τις έρευνές τους".
* Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΙΤΑΚΗΣ είναι καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης


Τάδε έφη το 2009 στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία.
Άβαταρ μέλους
By HighFidelity
#856125 Ελάχιστοι ασχολούνται με το Σύνταγμα. Το θεωρούν ένα κουρελόχαρτο. Και ευλόγως, όταν κοτζάμ συνταγματολόγοι τα γυρίζουν. Ο Μανιτάκης δεν θα έπρεπε να εκφέρει γνώμη, από την στιγμή που υπήρξε υπουργός της κυβέρνησης. Υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων με απλά λόγια.
Πάντως αν τελικά στο Σύνταγμα χωράνε δημιουργικές ερμηνείες, τότε να το κάνουμε και για όλα τα υπόλοιπα. Πχ για την θέση της γυναίκας, να λάβουμε υπόψιν την πολιτιστική κληρονομιά της trap, τα βιντεάκια στο ΤικΤοκ και τις ενδυματολογικές επιλογές της Kim Kardashian. Πρέπει όλα να συνυπολογιστούν, αλίμονο, τι είναι το Σύνταγμα, απολίθωμα;

Πες κι εσύ Σωτήρη.

Όσο για το γιατί τώρα και γιατί έτσι και με τέτοια βιασύνη, μολογάνε χωρίς ξύλο:

Εξαγορά ΙΕΚ ΑΚΜΗ – Το υψηλό τίμημα, οι μεγάλες επενδύσεις και η «ανοιχτή πόρτα» για ιδιωτικά πανεπιστήμια
https://www.inewsgr.com/239/exagora-iek ... stimia.htm
Έντονο είναι το «παρασκήνιο» πίσω από την εξαγορά του ΙΕΚ ΑΚΜΗ και του, συνδεδεμένου με αυτό, Μητροπολιτικού Κολλεγίου, από την BC Partners. Και μπορεί η είδηση της μεγάλης συμφωνίας να κυριαρχεί από το πρωί της Δευτέρας στα ΜΜΕ και στα επιχειρηματικά «πηγαδάκια», η αλήθεια όμως είναι ότι το «προξενιό» για τον συγκεκριμένο γάμο είχε ξεκινήσει αρκετούς μήνες

πριν.
Άλλωστε, οι πληροφορίες θέλουν τις δύο πλευρές να έχουν «δώσει τα χέρια» από τον περασμένο Νοέμβριο, ύστερα από διαπραγματεύσεις που κράτησαν αρκετούς μήνες. Πως όμως φτάσαμε μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές εταιρείες παγκοσμίως να στρέψει το βλέμμα της -και να ανοίξει το πορτοφόλι της- στην ελληνική εκπαίδευση;

Οι ασφαλείς αμυντικές επενδύσεις και η… συνταγματική αναθεώρηση

Αμυντικές επενδύσεις θεωρούνται εκείνες που δεν είναι τόσο εκτεθειμένες στις πιέσεις που ασκούνται στην αγορά κατά διαστήματα και, «στα χαρτιά» τουλάχιστον, παρουσιάζονται πιο ασφαλείς -ειδικά σε καιρούς και εποχές ανασφάλειας- και αποτελούν «αγαπημένες» επιλογές των private equity funds που διαχειρίζονται κεφάλαια τρίτων.

Στην κατηγορία αυτή, των αμυντικών επενδύσεων, συμπεριλαμβάνονται -εκτός των άλλων- και οι επενδύσεις στην Υγεία, την Τεχνολογία, τις Τηλεπικοινωνίες και τις Εκδόσεις, κλάδους στους οποίους η BC Partners έχει επενδύσει ήδη σημαντικά κεφάλαια. Αμυντικές θεωρούνται και οι επενδύσεις στην Εκπαίδευση. Υπό αυτό το πρίσμα, η εξαγορά του ΙΕΚ ΑΚΜΗ θα μπορούσε να εκληφθεί ως μία ακόμα ανάλογη κίνηση. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Αν κρίνουμε από την εντυπωσιακή αποτίμηση που ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ (και ίσως φτάνει τα 250 εκατ.), μάλλον όχι, ή τουλάχιστον όχι ακριβώς.

Ο Νίκος Σταθόπουλος έχει αποδείξει ότι κάθε του κίνηση είναι εξαιρετικά μελετημένη και αποτελεί έναν επιχειρηματία που ξέρει πώς να «διαβάζει» την αγορά και να προβαίνει σε κινήσεις με κριτήριο όχι μόνο το «σήμερα» αλλά και την «επόμενη μέρα».

Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες, το σημείο-κλειδί πίσω από το μεγάλο deal είναι οι σοβαρές πιθανότητες, σε περίπτωση που η σημερινή κυβέρνηση ανανεώσει τη θητεία της, να προχωρήσει σε μια σημαντική κίνηση στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση. Συγκεκριμένα, εξετάζεται το ενδεχόμενο αλλαγής του άρθρου 16 το οποίο απαγορεύει σήμερα την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, θα «ανοίξει η πόρτα» για παροχή ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.


Deal με σταθερές βάσεις – Επενδύσεις 60 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια

Ακόμα όμως κι αν το σενάριο αυτό δεν επιβεβαιωθεί, η συγκεκριμένη επένδυση θεωρείται εξαιρετικά ελπιδοφόρα και με τα σημερινά δεδομένα. Άλλωστε δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο όμιλος ΑΚΜΗ είναι ο μεγαλύτερος πάροχος μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και τα οικονομικά του μεγέθη παρουσιάζουν αύξηση χρόνο με τον χρόνο. Για το 2022 ο τζίρος του ομίλου διαμορφώθηκε στα 70 εκατ. ευρώ και τα EBITDA στα 25 εκατ. ευρώ.


Οι ιδρυτές και σημερινοί βασικοί μέτοχοι του ομίλου ΑΚΜΗ, Ντίνος Ροδόπουλος και Καλλιόπη Ροδοπούλου δε θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος ότι έχουν δώσει την «ψυχή» τους όλα αυτά τα χρόνια, και έχουν καταφέρει να μετατρέψουν το «παιδί» τους σε ηγέτη της αγοράς.

Μόνο τα τελευταία χρόνια οι επενδύσεις τους ανέρχονται σε ένα ποσό που ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, επιτρέποντας να λειτουργήσει ένα δίκτυο 27 εκπαιδευτηρίων και υποκαταστημάτων με σύγχρονες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, το οποίο παρέχει εκπαίδευση σε 22.000 σπουδαστές. Σπουδαστές που μπορούν να επιλέξουν από ένα ευρύ φάσμα ακαδημαϊκών και επαγγελματικών κλάδων και έχουν ισχυρές πιθανότητες να απασχοληθούν σε μία από τις χιλιάδες επιχειρήσεις με τις οποίες έχει αναπτύξει συνεργασία ο Όμιλος ΑΚΜΗ.

Η φοίτηση διαρκεί 1 ή 2 χρόνια, με τους απόφοιτους να είναι έτοιμοι να ενταχθούν στην αγορά εργασίας. Σε περίπτωση που επιθυμούν να εξελίξουν τις σπουδές τους και να αναβαθμίσουν το πτυχίο τους – το οποίο δεν είναι ισάξιο ενός ΑΕΙ-, μπορούν να ενταχθούν στα πανεπιστημιακά προγράμματα του Μητροπολιτικού Κολλεγίου, μέλους του ομίλου ΑΚΜΗ.

Με δεδομένα τα στοιχεία που αναλύσαμε, είναι αυτονόητο ότι σε περίπτωση που η συνταγματική μεταρρύθμιση ολοκληρωθεί, ο όμιλος του ΙΕΚ ΑΚΜΗ ξεκινάει με ένα σημαντικό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού.


Το υψηλό τίμημα και η επόμενη μέρα

Όπως αναφέραμε ήδη, πρόκειται για μία εξαγορά με πολύ υψηλό τίμημα, αφού η αξία της επιχείρησης αποτιμήθηκε σε ένα ποσό μεταξύ 200 – 250 εκατ. ευρώ. Η BC Partners θα εξαγοράσει από τους βασικούς μετόχους ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 85%-90%, ενώ ο Ντίνος Ροδόπουλος και η Καλλιόπη Ροδοπούλου, θα διατηρήσουν ένα ποσοστό 10%-15%.

Στην ανακοίνωση της εξαγοράς σημειώνεται ότι οι δύο εμβληματικές μορφές του Ομίλου θα συνεχίσουν να στηρίζουν την επιχείρηση, θεωρείται όμως αρκετά πιθανό, αν όχι βέβαιο, ότι θα αποχωρήσουν από την καθημερινή διοίκηση.


ΒC Partners – Επενδύσεις άνω των 6 δισ. στην Ελλάδα

Μεγάλη είναι η διείσδυση της BC Partners στην ελληνική αγορά, αφού τα τελευταία 16 χρόνια, μέσω των κεφαλαίων που διαχειρίζεται, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις άνω των 6 δισ. ευρώ. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν εκείνες στις Pharmaten, Pet City, Wind και Nova για την οποία έχουν δεσμευτεί 2 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη οπτικών ινών.

Η BC Partners «τάραξε τα νερά» του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου με την εξαγορά της ΤΙM Hellas το 2005 έναντι 1,6 δισ. ευρώ, την οποία μετά πούλησε στην Orascom έναντι 3,5 δισ., αλλά και την εξαγορά της Hyat Regency το 2006, με το τίμημα να φτάνει το 1 δισ. ευρώ.


Η συμφωνία αυτή αποτελεί την δεύτερη επενδυτική κίνηση της BC Partners GR Investment LP (BCPGR), του ειδικού επενδυτικού βραχίονα της BC Partners που επενδύει αμιγώς στην Ελλάδα, μετά την επένδυση στο Pet City. Η BC Partners έχει σήμερα υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία αξίας 40 δισ. ευρώ. Ιδρύθηκε το 1986 και από τότε έχει ολοκληρώσει 124 επενδύσεις αξίας άνω των 160 δισ. ευρώ, ενώ σήμερα επενδύει το 11ο private equity fund.


Η BC Partners που είναι μέτοχος στην Nova, όπως λέει παραπάνω, να θυμίσω πως η Nova χρωστάει το κατιτίς της:

United Group: Ο δανεισμός των 4,58 δισ.ευρώ και η συμφωνία-μονόδρομος με τους Σαουδάραβες
https://www.capital.gr/epixeiriseis/371 ... oudarabes/
Η ενίσχυση της ρευστότητας αποτέλεσε το βασικό ζητούμενο για την United Group πίσω από το εντυπωσιακό deal των 1,22 δισ. ευρώ που έκλεισε πρόσφατα με την θυγατρική της Saudi Telecom, Tawal. Η αναζήτηση αγοραστή, ο οποίος θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει μέρος των περιουσιακών της στοιχείων και πιο συγκεκριμένα των πύργων κινητής τηλεφωνίας, είχε άλλωστε ξεκινήσει εδώ και μερικούς μήνες με την κατάληξη να δικαιώνει την προσπάθεια και τους χειρισμούς της διοίκησης του μητρικού ομίλου της Nova στον οποίο πλέον κατέχει πλειοψηφικό μερίδιο η BC Partners του Νίκου Σταθόπουλου.

Τα έσοδα που θα αποφέρει η εν λόγω συμφωνία αναμένεται να κατευθυνθούν εν μέρει στην εξόφληση των ομολόγων που λήγουν το 2024 και το 2025. Θυμίζουμε ότι τα ομολογιακά δάνεια της United Group υπολογίζονταν ότι ανέρχονται στο ποσό των 4,58 δισ. ευρώ στις αρχές του έτους με την Moody's να δίνει αξιολόγηση B2. Παράλληλα, ο διεθνής οίκος στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου προχώρησε σε αναθεώρηση προς τα κάτω από σταθερές σε αρνητικές για τις προοπτικές του μητρικού ομίλου της United Group, Adria Midco, ο οποίος έχει πλέον πλασαριστεί ως ο μεγαλύτερος τηλεπικοινωνιακός πάροχος στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Μονόδρομος η στρατηγική της απομόχλευσης
" Η αλλαγή του outlook σε αρνητικό αντικατοπτρίζει την υψηλή μόχλευση και την αποδυναμωμένη ρευστότητα της εταιρείας τους τελευταίους 12 μήνες, την στιγμή που η Adria θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει τις επερχόμενες λήξεις χρέους το 2024 και το 2025 ", ανέφερε χαρακτηριστικά η έκθεση της Moody's. Σε αυτό το πλαίσιο, η στρατηγική εστίασης προς την κατεύθυνση της αύξησης των ταμειακών ροών και η απομόχλευση υπήρξε μονόδρομος.

Θυμίζουμε ότι ο δανεισμός της United Group διευρύνθηκε σημαντικά μετά την προσθήκη της Wind Hellas στο χαρτοφυλάκιο των δραστηριοτήτων της πριν περίπου δύο χρόνια. Προκειμένου να χρηματοδοτήσει την συγκεκριμένη εξαγορά, η εταιρεία προχώρησε στην έκδοση δύο ομολόγων συνολικής αξίας 980 εκατ. ευρώ (όσο δηλαδή το τίμημα για την απόκτηση της Wind). Το ένα ομόλογο είναι ύψους 580 εκατ. ευρώ με σταθερό επιτόκιο λήξεως του 2030 και το άλλο είναι ύψους 400 εκατ. ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο λήξεως 2029.

Και στα δύο ομόλογα ο οίκος Moody's έδωσε αξιολόγηση B2. Θυμίζουμε ότι το καλοκαίρι του 2021 η United είχε βγει ξανά στις αγορές με ομόλογο 300 εκατ. για να υποστηρίξει την εξαγορά της κροατικής Optima Telekom.


Άλλη αριστεία μας βρήκε από δω... :s_biggrin :s_laughat

Οι τύποι υπολογίζουν να πάρουν άδεια ΙΑΕΙ και να πουλήσουν, ενώ το ίδιο λέει η αγορά πως ψάχνουν και για την Nova. Τι Harvard και Κολάμπια τώρα, μιλάμε για τους άριστους των αρίστων, όχι αστεία!
:s_sarcastic
Άβαταρ μέλους
By Asimov
#856131
nass έγραψε:Κοινωική κινητικότητα σημαίνει ότι δεν ζητάς λεφτά από κανέναν για να σπουδάσει (σωστό μέχρι εδώ) για να χρησιμοποιήσει τις σπουδές για να βρει μια καλύτερη εργασία απ΄ ό,τι θα έβρισκε χωρίς σπουδές και να αναβαθμιστεί κοινωνικά. Το πτυχίο από μόνο του δεν αναβαθμίζει κανέναν κοινωνικά..


Προφανώς όχι.

Οι σπουδές έχουν αυταξια.
Δεν σπουδάζεις μονο για να βρεις καλύτερη δουλειά, σπουδάζεις για να ανοίξεις τα ματια σου. Ακόμα και στο ΑΤΕΙ Φλώρινας.

Κοινωνική αναβάθμιση δεν είναι μονο να βρεις καλύτερη δουλειά, με καλύτερα λεφτά.
Είναι, για παράδειγμα, να φτάσεις να κατανοείς βασικές συνταγματικές προβλέψεις.

Αν μη τι άλλο αν είσαι απλά συνεπής στις πανεπιστημιακές σου σπουδές, μπορείς να ξεχωρίζεις τη λειτουργία ενός μανάβικου από την ακαντεμια και να μη γράφεις μπούρδες στα φορα για πράγματα που δεν καταλαβαίνεις
(Ακόμα κι αν είσαι «αδιόριστος» φιλόλογος που κατέληξε μανάβης ή ψυκτικός :shifty: )
Άβαταρ μέλους
By markvag
#856133
HighFidelity έγραψε:Ελάχιστοι ασχολούνται με το Σύνταγμα. Το θεωρούν ένα κουρελόχαρτο. Και ευλόγως, όταν κοτζάμ συνταγματολόγοι τα γυρίζουν. Ο Μανιτάκης δεν θα έπρεπε να εκφέρει γνώμη, από την στιγμή που υπήρξε υπουργός της κυβέρνησης.


Και κοσμήτορας Ιδιωτικού ΑΕΙ μην ξεχνάμε :rtfm:

Και είμαι σίγουρος ότι οι παραπάνω θέσεις του είναι άσχετες με την μεταστροφή της γνώμης του...
Άβαταρ μέλους
By Χρήστος Λάππας
#856135 Στην συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια το ζητούμενο είναι να ακολουθήσει η χώρα κάτι που εφαρμόζεται σε όλες τις άλλες χώρες του κόσμου. Δεν πάμε να ανακαλύψουμε τον τροχό.

Όλα τα άλλα είναι για να είχαμε να λέγαμε.
Άβαταρ μέλους
By HighFidelity
#856136 Αν παραβιάζεται το Σύνταγμα, ΔΕΝ έχει το δικαίωμα να το κάνει. Πρώτα πρέπει να το αναθεωρήσει όπως προβλέπεται και να προχωρήσει στην συνέχεια στην "εναρμόνιση" με τις άλλες χώρες. Επίσης, δεν βλέπω γιατί πρέπει να εναρμονιστούμε με τις υπόλοιπες χώρες αν κάτι το κάνουμε σωστότερα από αυτές εδώ που τα λέμε.
Πχ όταν η Αϊτή έκανε παράνομη την δουλεία, σίγουρα δεν ήταν εναρμονισμένη με τις υπόλοιπες χώρες του πλανήτη που επέτρεπαν την δουλεία (αν δεν ήσουν λευκός βέβαια).
https://tvxs.gr/istoria/elliniki-epanas ... okryftike/
Η Αϊτινή Επανάσταση είναι η πιο σημαντική επαναστατική αλλαγή στην νεωτερικότητα. Μετα από δέκα χρόνια διαρκούς πολέμου, μια αποικία που κατοικούνταν κυρίως από σκλάβους στις φυτείες κατάργησε τη δουλεία, ανέτρεψε το αποικιακό της καθεστώς, και έγινε ανεξάρτητο κράτος ελεύθερων πολιτών – με πρώην σκλάβους να αποτελούν την νέα πολιτική εξουσία. Η Αϊτινή Επανάσταση ήταν αδιανόητη για τις διάφορες εξουσίες ακόμη και όταν πέτυχε. Η Γαλλία που συνέχιζε να έχει αποικίες και οι Ηνωμένες Πολιτείες με τους μαύρους δούλους μέχρι τον Εμφύλιο δεν μπορούσαν να αποδεχτούν την ανεξάρτητη πρώην αποικία δούλων. Το επόμενο κύμα χειραφέτησης ήρθε το 1862 με την «Διακήρυξη Χειραφέτησης» του Λίνκολν. Αυτό της από-αποικιοκρατικοποίησης στις δεκαετίες των 1950 και 1960.


Αντίστοιχη εναρμόνιση της Ελλάδας με τον υπόλοιπο κόσμο ήταν το καύσιμο diesel για τα ΙΧ. Δεν έπρεπε ποτέ να γίνει και το ότι έγινε μέσα στα μνημόνια είχε καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον μας και ειδικά στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
:s_dunno

Δεν υπάρχει καμία ανάγκη να αποκτήσουμε ΙΑΕΙ. Δεν προκύπτει από πουθενά και αφορά ελάχιστους.
Άβαταρ μέλους
By nass
#856139 @Asimov
Δε συμφωνώ: άλλο η αυταξία όπως λες των σπουδών, που δεν την αμφισβήτησα αλλά δεν είναι το θέμα μας, και άλλο η αξία τους ως εργαλείο κοινωνικής κινητικότητας.
Άβαταρ μέλους
By markvag
#856140
Χρήστος Λάππας έγραψε:
Όλα τα άλλα είναι για να είχαμε να λέγαμε.


Όλα τα άλλα, όπως η τήρηση του συντάγματος;;

Ενδιαφέρουσα θέση από κάποιον που (απ' ότι καταλαβαίνω από τα γραφόμενα εδώ μέσα) θεωρεί τον εαυτό του νομιμόφρωνα και υπέρ της τήρησης των νόμων.