Για θέματα γενικού ενδιαφέροντος, εκτός μηχανοκίνητων...
Άβαταρ μέλους
By Χρήστος Λάππας
#695195 Αφελής ερώτηση: Για αναβάτη που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιεί clipless, υπάρχει η παραμικρή έννοια να κάνει bike fit?
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#695196
harpymonk έγραψε:Πάντως για να κανεις τα 4 χλμ τη μερα μια χαρα ειναι και ετσι, no worries.
Λοιπόν σήμερα γυρίζοντας από τη δουλειά, μόλις πέρασα τα 4χλμ ένιωσα ένα κάτι, αδιόρατο, μια δύναμη, μια εξώκοσμη παρουσία, όπως ο Εμπενέζερ Σκρoύτζ, ο Μωυσής στην καιόμενη βάτο, μια φωνή από το υπερπέραν και έλεγε: Πρόοοσεχε, πέρασες τα 4χλμ, all bets are off... μεγάλο κακό θα σε βρει αν κυκλοφορείς με αλυσίδα που ίσως να είναι λίγο πιο μακριά..... τα 11 γρανάζια θα χορέψουν νησιώτικο μπάλο, οι ακτίνες θα σχηματίσουν τον αριθμό 666, μαύρες γάτες στο διάβα σου... may the force be with you". Ευτυχώς ο Αλλάχ ο μεγαλοδύναμος, ο Βούδας και ο Ζωροάστρης όλοι μαζί με προστάτεψαν κι έφτασα στο σπίτι ζωντανός.

Μου φαίνεται ότι ενώ πριν τα πόδια τα είχα πολύ οριζόντια, τώρα με τα κλιπς τα τεντώνω περισσότερο γιατί δεν σπρώχνεις μόνο προς τα κάτω αλλά και λίγο προς τα πίσω οπότε δεν ισχύει η μέτρηση από το άλλο ποδήλατο, χρειάζεται πιο ψηλά η σέλλα. Την ανέβασα κι άλλο λίγο και βλέπουμε. Πάμε με trial and error.

Χρήστος Λάππας έγραψε:Αφελής ερώτηση: Για αναβάτη που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιεί clipless, υπάρχει η παραμικρή έννοια να κάνει bike fit?
Φυσικά. Ιδανικά προτού αγοράσεις το ποδήλατο ώστε να διαλέξεις το πιο κατάλληλο στο σώμα σου και στο σωστό μέγεθος. Το θέμα είναι να βρεις κάποιον που εμπιστεύεσαι ότι ξέρει να κάνει καλά τη δουλειά του. Θέλει γνώση και μεράκι, δεν αρκεί να κάνεις ένα course.
Τα clipless και η ρύθμισή τους αποτελούν ένα μικρό μέρος του bike fit.
Διαστάσεις ποδηλάτη, ευελιξία, κίνηση και ομαλότητα (πιθανόν βίντεο), ανισοσκελία, μήκος πενταλιών, ύψος και μπρος πίσω σέλλας, απόσταση οριζόντια και κάθετη τιμονιού, καταγραφή αποτελεσμάτων, επιλογή από λίστα κατάλληλων σκελετών/ποδηλάτων και άλλα ανάλογα με το επίπεδο (και τα λεφτά).
Άβαταρ μέλους
By harpymonk
#695209
sknipper έγραψε:
harpymonk έγραψε:Πάντως για να κανεις τα 4 χλμ τη μερα μια χαρα ειναι και ετσι, no worries.
Λοιπόν σήμερα γυρίζοντας από τη δουλειά, μόλις πέρασα τα 4χλμ ένιωσα ένα κάτι, αδιόρατο, μια δύναμη, μια εξώκοσμη παρουσία, όπως ο Εμπενέζερ Σκρoύτζ, ο Μωυσής στην καιόμενη βάτο, μια φωνή από το υπερπέραν και έλεγε: Πρόοοσεχε, πέρασες τα 4χλμ, all bets are off... μεγάλο κακό θα σε βρει αν κυκλοφορείς με αλυσίδα που ίσως να είναι λίγο πιο μακριά..... τα 11 γρανάζια θα χορέψουν νησιώτικο μπάλο, οι ακτίνες θα σχηματίσουν τον αριθμό 666, μαύρες γάτες στο διάβα σου... may the force be with you". Ευτυχώς ο Αλλάχ ο μεγαλοδύναμος, ο Βούδας και ο Ζωροάστρης όλοι μαζί με προστάτεψαν κι έφτασα στο σπίτι ζωντανός.

Μου φαίνεται ότι ενώ πριν τα πόδια τα είχα πολύ οριζόντια, τώρα με τα κλιπς τα τεντώνω περισσότερο γιατί δεν σπρώχνεις μόνο προς τα κάτω αλλά και λίγο προς τα πίσω οπότε δεν ισχύει η μέτρηση από το άλλο ποδήλατο, χρειάζεται πιο ψηλά η σέλλα. Την ανέβασα κι άλλο λίγο και βλέπουμε. Πάμε με trial and error.


Μπραβο Χρησταρα, βλεπεις οταν προσπαθεις να ξεπερασεις τα ορια σοu; Σου λοιπουν μονο 96 χλμ για να φθασεις τα 100 (ε και καμια αναβαση εκτος Regent Park, κλπ). Αν συνεχισεις ετσι η βελτιωση θα ειναι απιστευτη και που ξερεις μπορει και να καταφερεις να κοντραρεις κοριστσακια στην εφηβεία τους (που εχουν και ΜΤΒ ενω εσυ δρομισιο) καποια στιγμη. :s_crazy
Οσο για ο υψος της σελας συνεχισε ετσι, ανεβαζε λιγο, κατεβαζε λιγο καποια στιγμη θα σε βολεψει δεν μπορει. :svivhaha:
Άβαταρ μέλους
By harpymonk
#695211
Χρήστος Λάππας έγραψε:Αφελής ερώτηση: Για αναβάτη που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιεί clipless, υπάρχει η παραμικρή έννοια να κάνει bike fit?

Εγω Χρηστο οσους ξερω που κανουν ποδηλατο, τριαθλητες, αθλητες της πδοηλασιας η και απλοι ερασιτεχνες σαν εμενα δεν εχουν κανει bike fit.
Οι λογοι:
- Οταν κανεις πρεπει αυτος που στο κανει να ξερει τι του γινεται πραγμα ιδιαιτερα σπανιο και να εχει τον απαραίτητο εξοπλισμο (lasers, computers, κλπ.) ωστε να μπορει να αναλυσει video και να παρει αποφασεις
- Υπαρχουν πολυ καλα sites, εχω δωσει αρκετα ανα καιρους, που χρησιμοποιουν δεδομενα απο τους καλυτερους επαγγελματίες και σου δινουν πολυ καλα αποτελεσματα αν μετρηθεις σωστα
- Μονο αν εχεις καποιο φυσικο ελαττωμα/ασυμμετρια πρεπει να δεις ειδικο

Εσυ γιατι θελεις να κανεις, εχεις καποιο προβλημα;
Τελευταία επεξεργασία από harpymonk και 03 Μαρ 2021, 10:36, έχει επεξεργασθεί 2 φορά/ες συνολικά
Άβαταρ μέλους
By harpymonk
#695215
sknipper έγραψε:Στηρίζεις τη ζάντα σε 2 ξύλα με χώρο για να βγει το ρουλεμάν ανάμεσά τους. Χτυπάς το ρουλεμάν από πάνω με μαλακό σφυρί (ματσόλα) ή με κοινό σφυρί αλλά βάλε κομματάκι σκουπόξυλο που είναι κυκλικό πάνω στο ρουλεμάν και χτύπα αυτό. Κράτα το ξυλάκι με κάτι (όχι τα δάχτυλά σου) για να μην σου πεταχτεί και σε χτυπήσει ή γίνει ζημιά.
Αν είναι δύο ρουλεμάν ανά τροχό τότε θες το κατσαβίδι ή άλλο κατάλληλο εργαλείο για να σπρώξεις από μέσα προς τα έξω το απέναντι ρουλεμάν. Το χτυπάς όχι συνέχεια στο ίδιο σημείο αλλά λίγο από τη μία λίγο από την άλλη κλπ μέχρι να πέσει ανάμεσα στα ξύλα. Αναποδογυρίζεις ρόδα και επανάληψη.
Αν ανάμεσά τους υπάρχει δαχτυλίδι μπορεί να σε δυσκολέψει στο να ξαναμπει ο άξονας. Θα τα καταφέρεις.
Ουδεμία επαφή ή γνώση διαθέτω για segway. Η παραπάνω εμπειρία-τεχνογνωσία προέκυψε από το πατίνι της κόρης μου, έχω αλλάξει 2 φορές στην κάθε ρόδα.


Περι ρουλεμαν αν κανεις το απο πανω το μονο σιγουρο ειναι οτι θα καταστρεψεις τα σημεια επαφης του ρουλεμαν και οταν μπει το επομενο θα παιζει και η ροδα η οτι αλλο ειχε το ρουλεμαν επανω του θα ειναι για πεταμα.

Η το πας σε καποιον που εχει εξοπλισμο η παιρνεις εσυ τον εξοπλισμο. Εγω π.χ. εχω αυτο για ροδες και μικρα ρουλεμαν
https://www.aliexpress.com/item/4001098490731.html
και ενα αλλο για ΒΒ.
Ενα ρουλεμαν πρεπει παντα να βγαινει και να μπαινει παράλληλα στην επιφανεια εφαρογης και να σπρωχνεται αποκλειστικά απο την εξωτερική του διαμετρο.
Άβαταρ μέλους
By Χρήστος Λάππας
#695303
harpymonk έγραψε:
Χρήστος Λάππας έγραψε:Αφελής ερώτηση: Για αναβάτη που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιεί clipless, υπάρχει η παραμικρή έννοια να κάνει bike fit?

Εγω Χρηστο οσους ξερω που κανουν ποδηλατο, τριαθλητες, αθλητες της πδοηλασιας η και απλοι ερασιτεχνες σαν εμενα δεν εχουν κανει bike fit.
Οι λογοι:
- Οταν κανεις πρεπει αυτος που στο κανει να ξερει τι του γινεται πραγμα ιδιαιτερα σπανιο και να εχει τον απαραίτητο εξοπλισμο (lasers, computers, κλπ.) ωστε να μπορει να αναλυσει video και να παρει αποφασεις
- Υπαρχουν πολυ καλα sites, εχω δωσει αρκετα ανα καιρους, που χρησιμοποιουν δεδομενα απο τους καλυτερους επαγγελματίες και σου δινουν πολυ καλα αποτελεσματα αν μετρηθεις σωστα
- Μονο αν εχεις καποιο φυσικο ελαττωμα/ασυμμετρια πρεπει να δεις ειδικο

Εσυ γιατι θελεις να κανεις, εχεις καποιο προβλημα;
Από όσο γνωρίζω, ανατομικό πρόβλημα δεν έχω. Έχω όμως χρόνιο πρόβλημα στα γόνατα που προκλήθηκε από 27 χρόνια σκι. Αυτό μου προκαλεί έντονο πόνο όταν ζορίζω τα γόνατα (πχ όταν κατεβαίνω βουνό ή παρά πολλές σκάλες με τα πόδια) και μερικές φορές με ενοχλεί και όταν κάνω ποδήλατο. Περνάει όταν αλλάζω την στάση μου στη σέλα και ρίχνω το βάρος από την άλλη μεριά.
Αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι αν έχω σωστή στάση πάνω στο ποδήλατο, σωστό ύψος σέλας κλπ.

Πλέον με το παιδί έχω λιγότερα περιθώρια για μεγάλες βόλτες, αλλά ακόμα και σε μικρότερες σαν την σημερινή το πρόβλημα κάνει κατά περιόδους αισθητή την παρουσία του.
Άβαταρ μέλους
By harpymonk
#695330 Εγω κανω πολυ περισσοτερα χρονια σκι σε υψηλο επιπεδο και αγωνες στα νιατα μου. Δεν ειχα ποτε πρόβλημα στα γονατα. Τωρα που γερασα οταν κανω επιθετικο σκι (για χρονους στο Strava :lol: ) πιο πολυ η μεση μου φωναζει...
Τελος παντων αν τα γονατα ειναι το προβλημα, και υποθετοντας οτι η θεση σου στο ποδηλατο ειναι σωστη, θα σου προτεινα να δοκιμασεις πεταλια Speedplay. Πολλοι που ειχαν προβλημα στα γονατα ειδαν το φως τους ετσι. Ειναι ομως ακριβη λυση για μια απλη δοκιμη (πεταλια Zero + cleats γυρω στα 150€):
https://www.wiggle.co.uk/speedplay-zero-chromoly-pedals
Υπαρχει (παντα) και η λυση Aliexpress ( :roll: ) με πολυ λιγοτερα:
https://www.aliexpress.com/item/1005001369776045.html

Εγω εχω τα original αλλα με κινεζικους αξονεςκαι βιδες απο τιτανιο τιτανιο+ρουλεμαν κεραμικα. Κανενα προβλημα και ΠΟΛΥ μικρο βαρος. Εχουν χιλιαδες χιλιομετρα και ειναι σαν καινουργια.
Τα θετικα:
- Εχουν απειρες ρυθμισεις (μπρος, πισω/μεσα, εξω, τζογο ρυθμισιμο/γωνιες ρυθμισιμες
- Το ποδι εινα πιο κοντα στον αξονα περιστροφης σε σχεση με αλλα συστηματα
- Επιτρεπουν μεγαλυτερη κλιση στις στροφες σε σχεση με αλλα συστηματα
- Ειναι πολυ ελαφρυτερα
- Κλειδωνουν και απο τις δυο μεριες
- Δεν εχουν τη καταγωγη τους στο σκι οπως τα αλλα συστηματα ειναι σχεδιασμενα εξ'αρχης με γνώμονα το ποδηλατο :shifty:
- Αντεχουν/κρατουν πολυ περισοτερο σε σχεση με αλλα συστηματα (see below)
- Με τα cleats τους περπατας πιο ευκολα χωρις να τα καταστρεφεις (οχι κιλιομετρα βεβαια...)
Τα αρνητικα:
- Θελουν περισσότερη φροντιδα (grease gun, συχνο γρασαρισμα και καθαρισμα) (Μονο ετσι κρατουν για χρονια τουλαχιστον τα original τα κινεζικα δεν ξερω αλλα ακουω πολυ καλα λογια). Πρεπει να εισαι σε θεση να ασχολεισαι συχνα, καθε 500χλμ γρασαρισμα και καθαρισμα cleats και πεταλια μετα απο καθε διαδρομη ιδιως αν περπατησες
- Ειναι ακριβοτερα (τουλαχιστον τα original)

Οποτε βεβαιωσου οτι η θεση σου ειναι σωστη και αν ναι τοτε ισως η λυση για τα γονατα σου ειναι τα Speedplay.

Η αλλη λυση συμφωνα με τον Ιταλακια ειναι ο καναπες :s_biggrin
Άβαταρ μέλους
By Dodger
#695360 Προχθές, στην παλαιά εθνική οδό Ελευσίνας - Θήβας, στο ύψος της Κάζας, πέτυχα ζευγάρι ξένων με ένα τέτοιο ποδήλατο

Εικόνα

μόνο που η μπροστινή ρόδα ήταν κανονική, σαν τη πίσω, και δεν είχε "τιμόνι" μπροστά, απλά κρατιόταν από το κάθισμα. Ο άντρας στη κανονική θέση, η γυναίκα μπροστά και τίγκα στα σακίδια, δεξιά/αριστερά από το τιμόνι, πίσω στη σχάρα. Το περίεργο είναι που όλο αυτό γίνεται εν μέσω πανδημίας. Πως τους άφησαν να περάσουν τα σύνορα; Τους χάρηκα πάντως..
Άβαταρ μέλους
By rafi
#695363
Dodger έγραψε:Προχθές, στην παλαιά εθνική οδό Ελευσίνας - Θήβας, στο ύψος της Κάζας, πέτυχα ζευγάρι ξένων με ένα τέτοιο ποδήλατο



μόνο που η μπροστινή ρόδα ήταν κανονική, σαν τη πίσω, και δεν είχε "τιμόνι" μπροστά, απλά κρατιόταν από το κάθισμα. Ο άντρας στη κανονική θέση, η γυναίκα μπροστά και τίγκα στα σακίδια, δεξιά/αριστερά από το τιμόνι, πίσω στη σχάρα. Το περίεργο είναι που όλο αυτό γίνεται εν μέσω πανδημίας. Πως τους άφησαν να περάσουν τα σύνορα; Τους χάρηκα πάντως..


Θα απαντήσω μόνο στο bold. Εδώ Χανιά γίνεται χαμός από αυτοκινούμενα με ξένες πινακίδες, τα οποία δεν είναι καν αραγμένα αλλά όλη την ώρα στη γύρα. Πολύ περισσότερα από όσα συναντούσες τους χειμώνες πριν από την πανδημία.
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#695398
Χρήστος Λάππας έγραψε:Από όσο γνωρίζω, ανατομικό πρόβλημα δεν έχω. Έχω όμως χρόνιο πρόβλημα στα γόνατα που προκλήθηκε από 27 χρόνια σκι. Αυτό μου προκαλεί έντονο πόνο όταν ζορίζω τα γόνατα (πχ όταν κατεβαίνω βουνό ή παρά πολλές σκάλες με τα πόδια) και μερικές φορές με ενοχλεί και όταν κάνω ποδήλατο. Περνάει όταν αλλάζω την στάση μου στη σέλα και ρίχνω το βάρος από την άλλη μεριά.
Αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι αν έχω σωστή στάση πάνω στο ποδήλατο, σωστό ύψος σέλας κλπ.

Πλέον με το παιδί έχω λιγότερα περιθώρια για μεγάλες βόλτες, αλλά ακόμα και σε μικρότερες σαν την σημερινή το πρόβλημα κάνει κατά περιόδους αισθητή την παρουσία του.
Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν καν ότι μπορεί να έχουν πρόβλημα.
Αλλά όπως είπαμε δεν είναι εύκολο να εμπιστευτείς τον καθένα που δηλώνει ειδικός και να του δώσεις και όσα μπορεί να ζητάει από 50-250+.... Γίνονται πολλές πατάτες από τέτοιους ειδικούς. Όπως αναφέρθηκε υπάρχουν πολλές καλές οδηγίες και τρόποι στο διαδίκτυο+youtube.
Εσύ πώς αποφάσισες για το μέγεθος του ποδηλάτου, την στάση σου κλπ; Συμβουλεύτηκες κάποιον, όπως έκατσε, έκανες κάποιες τροποποιήσεις;

57 χλμ δεν είναι μικρή βόλτα, μην ακούς τον harpymonk και άλλους προχωρημένους που κυνηγάνε αποστάσεις και υψομετρικά TdF (Tour de France), μικρή βόλτα είναι το commute μου των 2-6χλμ για την οποία εντελώς δικαιολογημένα μου ρίχνει δούλεμα. Αλλά βέβαια δεν θέλεις να πονάς αν μπορείς να το αποφύγεις και νομίζω υπάρχουν τρόποι βελτίωσης. Φυσικά, σχεδόν ό,τι κουνήσεις προς τα κάπου κάτι φτιάχνει κάτι χαλάει, έχει σημασία να βρεις τη σωστή ισορροπία*.

Δεν το λες αλλά το πιθανότερο είναι να έχεις πρόσθιο πόνο, που συνήθως έχει να κάνει με την επιγονατίδα (είτε άρθρωση με μηριαίο είτε επιγονατιδικό τένοντα). Αυτά που πρέπει να κοιτάξεις είναι:
- Σέλλα κυρίως το πάνω-κάτω (προς τα πάνω μειώνει τη γωνία στα γόνατα αλλά αν το παρακάνεις χάνεις ομαλότητα κίνησης και δύναμη ή πονάει από πίσω από το γόνατο) αλλά και εμπρός πίσω (επηρεάζει σταθερότητα λεκάνης-κορμού στη σέλλα και βάρος στα χέρια).
- Συχνότητα περιστροφής, cadence, προτιμάς να είναι ψηλή για μικρότερη καταπόνηση στα γόνατα (και περισσότερο έντονη καρδιαναπνευστική άσκηση)
- Μείωση μήκους βραχίονα πενταλιών θα μειώσει τη γωνία που κάνει το γόνατο και την ροπή που ασκείται (μείωση καταπόνησης στην επιγονατίδα-επιγονατιδικό τένοντα), ευνοεί/απαιτεί αύξηση cadence.

Αν ο πόνος δεν είναι ακριβώς πρόσθιος αλλά στα πλάγια (μέσα ή έξω) τότε είναι που έχει υπέρτατη σημασία η σωστή τοποθέτηση cleats αν χρησιμοποείς. Πρέπει να επιτρέπουν την κίνηση που κάνει το δικό σου γόνατο που δεν είναι ίδια με των άλλων. Η κίνηση του γόνατος δεν είναι απλή κίνηση μεντεσέ γύρω από έναν άξονα ούτε είναι σε μία ευθεία εμπρός πίσω, υπάρχει περιστροφή της κνήμης με το μέσα μέρος της να κινείται εμπρός πίσω ενώ το έξω της είναι πιο σταθερό και όλα αυτά αν δεν τα αφήσεις να γίνουν θα ζορίζεις μηνίσκους και συνδέσμους κ.ά.). Με τα cleats μπορεί εκτός από την κλασική ρύθμιση εμπρός πίσω να πρέπει να παίξεις με αποστασιακό (για να μην αποσταθεροποιείται η λεκάνη σου στη σέλλα όπως σε ανισοσκελία-όταν το ένα πόδι είναι πιο μακρύ από το άλλο), διαφορετική γωνία σε κάθε πόδι (για να μην ενοχλήσεις το γόνατο) κλπ. Τα speedplay έχουν τα πιο πολλά πλεονεκτήματα αλλά αν ήδη έχεις άλλο σύστημα τότε με cleat με αυξημένο float και αν επιτρέπει ρύθμιση στο πεντάλι ξεκίνα από την πιο χαλαρή μάλλον θα κάνεις τη δουλειά σου. Και μετάαν θέλεις κάνεις το fine tuning.

* στην τέλεια ισορροπία (θέσης σέλλας και τιμονιού κλπ) οι γοφοί σου δεν ανεβοκατεβαίνουν, οι ώμοι είναι χαλαροί, τα χέρια με μικρή κάμψη και όταν αφήσεις τα χέρια σου από το τιμόνι δεν αναγκάζεσαι να επιταχύνεις την περιστροφή σου ούτε πέφτεις μπροστά (γιατί ο κορμός σου είναι σε θέση και κατάσταση ώστε να σε κρατήσει) και όταν νιώθεις τους μύες να κουράζονται συμβαίνει ταυτόχρονα σε όλους (τετρακέφαλο αλλά και τρικέφαλο-γλουτιαίους). Η τέλεια ισορροπία αλλάζει καθώς αλλάζεις εσύ είτε δυναμώνεις, γραμμώνεις, ελαφραίνεις είτε γερνάς, αδυνατίζεις, βαραίνεις και σκεβρώνεις.
Άβαταρ μέλους
By harpymonk
#695408 Δεν ειπα ποτε οτι η βολτα των 57 χλμ ειναι μικρη, ακομα και με e-bike, ειπα ομως οτι τα 4 χλμ μεταξύ φαναριων και πεζών ειναι ανυπαρκτα σε σχεση με ποδηλασια η fitness. :svivhaha:
Κανεις δεν κυνηγάει χιλιoμετρα και υψομετρικα. Υπάρχουν αυτοι που προσπαθουν και θελουν να βελτιωθουν και υπάρχουν οι τεμπελιδες που το παιζουν ποδηλατες και γνωστες λεγοντας ξεκαθαρα οτι δεν εχουν χρονο για ποδηλατο, δεν τους ενδιαφερουν οι ανηφορες, κλπ.
Για να βελτιωθεις και να μαθεις ανεβαινεις σ'ενα ποδηλατο και πας, δεν διαβαζεις sites internet.
Για να χασεις βαρος, οταν εισαι υπερβαρος, δεν πλακωνεσαι στους μουσακαδες και τα σουβλακια και λες δεν εχω χρονο για αλλαγη διατροφης και δεν μ'αρεσουν τα φρουτα :lol: