- 27 Μαρ 2017, 11:12
#379746
Για μενα το '21 ειχε τρεις πυλώνες, τους ξένοι, την Φιλική εταιρεία, και τον κοσμάκη. Όποιος αποσιωπεί ή εξαιρεί από την ανάλυσή του κάποιον από αυτούς, για μένα απλά κοιτάει μεροληπτικά την ιστορία. Και ως συνήθως, η αλήθεια ιμο είναι κάπου στη μέση των ακραίων τοποθετήσεων.
Για τους ξένοι το στόρυ έχει ως εξής : απο τους αρνητές τους προβάλλονται οι λάθος παρεμβάσεις τους ή η αρνητική τους στάση, ή το επιτόκιο του πρώτου δανείου που μας έδωσαν, τα αίτια των Ορλωφικών, κ.α. ενώ από το φαν κλάμπ τους το γεγονός ότι τελικώς βρέθηκαν τράπεζες και έδωσαν δάνειο όταν το ταμείο ήταν μείον, η καθοριστικής σημασίας ναυμαχία στο Ναυαρίνο, οι εκκαθαρίσεις των στρατευμάτων του Ιμπραήμ από το γαλλικό εκστρατευτικό σώμα (οδός Μαιζώνος), η στάση και οι ενέργειες κάποιων φιλελλήνων, κ.α. Αμφότερες πλευρές προσπερνάνε εύκολα το διαχρονικό και π.Μ/Ε.* δόγμα-αξίωμα που λέει ότι: εξωτερική πολιτική = συμφέροντα, άρα αυτή προσαρμόζεται ανάλογα με τους συσχετισμούς που υπάρχουν ανά πάσα στιγμή. Και εκείνη τη στιγμή υπήρχε γενικώς ένα ρεύμα 'να τελειώνουμε με την Οθωμανική αυτοκρατορία'.
Για τον κοσμάκη τα πράγματα έχουν ως εξής: Έλαβαν μέρος στην εξέγερση μερικές δεκάδες χιλιάδες, από τα 1,5-2 μιλεούνια που ζούσαν τότες στον Μωριά και στην Στερεά. Η στάση των υπολοίπων ήταν από χαλαρή και σιωπηρή υποστήριξη, έως απάθεια, ή και αντίθεση, ανάλογα με τη θέση/στάση/θεώρηση ζωής του καθένα ή την επαφή του με τους επαναστατικούς πυρήνες. Υπήρχε και ένα ποσοστό πληθυσμού που είχε ήδη εξισλαμιστεί, το οποίο είτε απείχε από κάθε επαναστατική δραστηριοποίηση, είτε και εναντιώθηκε σε αυτή. Υπήρχαν και περιοχές όπου είτε δεν έπεσε ντουφεκιά, ή άλλες όπου οι Οθωμανοί ήταν σχεδόν ανύπαρκτοι (νησιά κυρίως). Αν η επανάσταση είχε καθολική συμμετοχή και ομόθυμη υποστήριξη από τον κόσμο, από τον βοηθό γιδοβοσκού β' μέχρι και τους προύχοντες, τότε θα ήταν μια παγκόσμια πρωτιά, απλά για άλλη μία φορά στην παγκόσμια ιστορία δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Είναι γεγονός ότι ο πατριάρχης Κων/λεως αφόρισε την επανάσταση και τους επαναστάτες, προτού του φάει και αυτού το κεφάλι ο προιστάμενός του (οι ερμηνείες για τα κίνητρα της ενέργειας αυτής έχουν αμφίπλευρα ενδιαφέρον, αλλά αυτό που πρέπει να ερευνηθεί περισσότερο είναι ο αντίκτυπος αυτής της ενέργειας,πράγμα πολύ δύσκολο). Επίσης και ότι η ευλογία των όπλων από τον Παλαιών Πατρών απλώς ουδέποτε συνέβη, διότι όπως γράφει ο ίδιος στο ημερολόγιό του που δημοσιεύτηκε μετά από χρόνια, εκείνο τον καιρό ήταν για επίσκεψη στον μητροπολίτη στην Πάτρα.
Το μεγαλύτερο θύμα των 3 στις διάφορες αναλύσεις που συνήθως διαβάζουμε είναι κυρίως οι Φιλικοί, παρά το γεγονός ότι κατά βάση δεν λοιδωρούνται, απλώς υποβιβάζονται ή αποσιωπούνται κατά το δοκούν. Και αυτό διότι η οργάνωσή τους τιτλοφορείται ως ΕΤΑΙΡΕΙΑ με ότι ανακλαστικά προκαλεί αυτό, είχαν κυρίως επίλεκτα μέλη της κοινωνίας στις τάξεις τους, το ένα ιδρυτικό τους μέλος ήταν ΜΑΣΟΝΟΣ, το πιθανότερο και άλλα μέλη, και λειτουργούσε με αρκετή (ευτυχώς ή δυστυχώς πετυχημένη) μυστικοπάθεια. Έχει δηλαδής αρκετά κουσούρια για να κρατάνε αποστάσεις από αυτή και Μπογιοπουλαίοι και αντί-Μπογιοπουλαίοι.
Αποσιωπώντας όμως την ίδια της την δράση, υποβιβάζεις ή διαγράφεις το έργο που έκανε με στην προετοιμασία της επανάστασης, την αφύπνιση συνειδήσεων, τα ανοίγματα προς τους ξένοι και τέλος την ίδια την κήρυξη της επανάστασης με τις, έστω αποτυχημένες, μάχες στο Δούναβη.
*(προ Μαρξ/Έγκελς
)