Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#300 Για λάδια κινητήρων, κιβωτίων, διαφορικών κλπ.

Όπου συχνάζουν υποστηρικτές λεπτών λαδιών (δώστε 0-20 στο λαό) αλλά και παχιών λαδιών (10-40 για όλους και 10-60 για τους πιο ζωηρούς)....

Προφανώς, αν κρίνουμε από το διεθνές ενδιαφέρον και τα εξειδικευμένα fora το θέμα έχει πολλά μυστικά και σηκώνει πολλή συζήτηση.
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#2222 Λάδια, λάδια ψιλά, λάδια χοντρά, λάδια με πρόσθετα, λάδια μαύρα, λάδια με κατακάθια….
Το παρακάτω σεντόνι εξηγεί κάποια πράματα χωρίς πολλή επιστημονική ορολογία και βαρετά νομικίστικα.

Βασικές έννοιες
Το λάδι είναι λιπαντικό. Δημιουργεί λεπτό φίλμ ανάμεσα σε επιφάνειες (κυρίως μεταλλικές στην περίπτωση των κινητήρων) ώστε να μην υπάρξει επαφή και τριβή μεταξύ τους. Έχει κι άλλους ρόλους που θα δούμε πιο κάτω.
Η ισχύς του λιπαντικού φίλμ είναι αυτό που θα προστατεύσει τον κινητήρα μας. Εξαρτάται πολύ από την ποιότητα και τη ρευστότητα. Βέβαια αν ήταν έτσι απλά τα πράγματα θα λέγαμε φέρε το πιο παχύ λάδι για την καλύτερη προστασία και τέρμα….. Δεν πάει έτσι όμως για αυτό και γράφω το σεντόνι!
Αυτή η ρευστότητα είναι που ονομάζεται ιξώδες και αποτελεί βασικότατο χαρακτηριστικό ενός λαδιού. Υπάρχουν και διάφοροι τρόποι μέτρησης αλλά υπάρχει κι ένα τεράστιο πρόβλημα, ότι δεν είναι σταθερή και αυτό μας κάνει τη ζωή δύσκολη. Σε κανονικές συνθήκες τα λάδια αυτοκινήτου είναι παχύρρευστα αλλά καθώς ζεσταίνονται γίνονται πιο ρευστά.
Αν χρησιμοποιήσουμε ένα λάδι 30άρι θα είναι πολύ παχύ για την κρύα εκκίνηση και πολύ λεπτό σε ζέστη με ζόρια. Θέλουμε ένα λάδι που να είναι σχετικά λεπτό κρύο αλλά να μην λεπταίνει πολύ όταν ζεσταίνεται. Θέλουμε δηλαδή ένα λάδι πολύτυπο (multigrade).

Ονοματολογία
Τα λάδια των αυτοκινήτων πλέον είναι πολύτυπα και έχουν σύνθετη ονομασία. Ποιο ιξώδες θα χρησιμοποιήσουμε για να τα ονομάσουμε; Αποφασίστηκε να χρησιμοποιούμε 2 τιμές, μία για το ιξώδες στους 0 και μία στους 100 βαθμούς Κελσίου.
Έτσι λοιπόν ονομάζουμε ένα λάδι 5W-30 όταν κρύο είναι σαν λάδι με ιξώδες 5 σε κανονικές συνθήκες και όταν το ίδιο λάδι στους 100 είναι σαν 30 σε ΚΣ.
Βέβαια η πρώτη τιμή η κρύα δεν είναι ακριβώς έτσι οπότε δεν είναι συγκρίσιμη (εξαρτάται και από την άλλη τιμή) αλλά ας το ξεπεράσουμε. Η ζεστή τιμή όμως είναι πιο «αξιόπιστη» και συγκρίσιμη. Οπότε ένα 0 ή 5 ή 10 W-30 στους 100 βαθμούς θα είναι πρακτικά το ίδιο σε ρευστότητα (βασικά το 30άρι και κάθε άλλη τιμή έχει ένα εύρος ρευστοτήτων οπότε έχουμε πιο λεπτά και πιο παχιά 30άρια κοκ)

Στο ποστ που ακολουθεί περιλαμβάνεται πίνακας με το εύρος ρευστοτήτων.

Ακολουθεί μεγάλη συνέχεια που θα έρχεται σε δόσεις... (ευτυχώς έγραψε κι άλλος σεντόνι οπότε το δικό μου θα βγει πιο μικρό).
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#4345 Χαίρομαι πολύ που γράφτηκε το προηγούμενο (πιο επιστημονικό), έγραφα κι εγώ και με το να μπουν όλα αυτά μπορώ να μείνω εκεί που ήθελα (στα πιο απλά). Συνεχίζω λοιπόν.

Αναφερθήκαμε πιο πριν στο ιξώδες. Όμως υπάρχουν και άλλα κάμποσα πράματα που αναφέρονται σε κάθε κουτί λαδιού. Και αυτά χρειάζονται, είναι κάποια σχετικά με πιστοποίηση από οργανισμούς ή αυτοκινητοεταιρεία, άλλα σχετικά με το αν είναι συνθετικά, άλλα για το αν κάνουν για μακρά χρονικά διαστήματα αλλαγών (longlife), για καταλύτες, για DPF και άλλα…. Θα τα δούμε όλα πιο κάτω γιατί και αυτά χρειάζονται για να μας βοηθήσουν στην επιλογή μας.

Ρόλος-κατασκευή
Ας δούμε τι έχει να κάνει ένα λάδι, εκτός από τα λιπαίνει φυσικά και πως το πετυχαίνουμε.
Θέλουμε να είναι πολύτυπο, δηλαδή να αλλάζει το ιξώδες του καθώς ζεσταίνεται οπότε θα θέλει τα βελτiωτικά ιξώδους (VI: viscosity improvers)
Να μην αφρίζει (για να μην ρουφάει αέρα η αντλία λαδιού, αντιαφριστικά πρόσθετα), να προστατεύει τα μέταλλα από τη σκουριά να μεταφέρει θερμότητα (ψύξη αλλά και ομοιόμορφη θέρμανση κινητήρα), διατήρηση ανοχών στα κουζινέτα, σωστή λειτουργία συστημάτων πχ μεταβολής χρονισμού εκκεντροφόρων, βαλβίδων, να καθαρίζει από κατάλοιπα καύσης (απορρυπαντικά πρόσθετα) και άλλα.
Επίσης θέλουμε το πρωί μετά από μια βδομάδα διακοπές που έχει στραγγίξει το λάδι ή μετά από αλλαγή λαδιών αν έχει φύγει το λάδι και ακουμπήσουν τα μέταλλα να αντέξουν λίγο (πρόσθετα στεγνής τριβής για την κακιά ώρα).
Επίσης θέλουμε να κρατάει πολύ (βασικά να εξουδετερώνει το θειικό οξύ που δημιουργείται από το θείο (λίγο πια) στα καύσιμα στην κρύα καύση ή από το fuel dilution (όταν άκαυστο καύσιμο καταλήγει στο κάρτερ, πρόβλημα πιο συχνό σε «βελτίωση» με πρόγραμμα που εμπλουτίζει πολύ το μίγμα). Δηλαδή θέλουμε πολύ TBN είναι αυτό που εξουδετερώνει τα οξέα και από το οποίο σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και η αντοχή του σε χρόνο.

Έστω λοιπόν θέλω να φτιάξω ένα λάδι πχ 5W-30. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να φτάσω σε τέτοιο ιξώδες από τους οποίους εξαρτάται η ποιότητα (σε διάφορους τομείς), το κόστος και η τελική τιμή.
Το λάδι είναι μίγμα βασικού λαδιού (base stock) και διαφόρων πρόσθετων. Οι συνταγές πολλές και μαγικές, κάθε πρόσθετο έχει το ρόλο του και κάθε λαδάς έχεις τις προτιμήσεις του στις συνταγές του.
Βασικό στοιχείο παίζει το βασικό λάδι. Που παραδοσιακά μπορεί να είναι ορυκτέλαιο ή συνθετικό. Μπορεί να ακούσετε για group I, II, III, IV, V, VI. Βασικά τα Ι δεν τα θέλουμε τα ΙΙ και τα ΙΙΙ είναι τα ορυκτέλαια και τα IV είναι που έχουν τα PAO πολυαλφαολεφίνες (το καλό πράμα, το συνθετικό). Το V είναι εστέρες αλλά δεν το θέλεις και πολύ, θέλεις όμως να έχει λίγο στα πρόσθετα. Οπότε ένα καλό συνθετικό θα είναι group IV/V. Δυστυχώς κανένας δεν μας λέει τι είναι το λάδι του και ο καταναλωτής προσπαθεί με βάση τα χαρακτηριστικά να μαντέψει! Ακόμα και τα Mobil 1 που επέμεναν συνθετικά φαίνεται ότι έχουν βάλι λίγο νερό στο κρασί τους ή πιο σωστά λίγο group 3 στο λάδι τους!

Το συνθετικό είναι καλύτερο σε όλα…. σχεδόν. Κι έτσι λέγαμε φέρε απλό, φέρε ημισυνθετικό (λίγο απόλα) ή πιάσε μου ένα συνθετικό γιατί έχω αυξημένες απαιτήσεις (ισχυρότερο φίλμ, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής κλπ). Μετά έγιναν κάτι νομικές δίκες (Castrol vs Mobil) για το πόσο συνθετικό πρέπει να είναι για να το πείς συνθετικό το αποτέλεσμα της οποίας πρακτικά ήταν πείτε τα όπως θέλετε και έτσι όλοι τα λένε όλα συνθετικά και άντε βγάλε άκρη. Έχουμε τα ημισυνθετικά από κάτι ξεχασμένους, τα σκέτο συνθετικό ή συνθετικής βάσης, τα πλήρως συνθετικά, τα 100% συνθετικά και πάει λέγοντας. Και σαν να μην μας έφταναν αυτά βελτιώθηκαν οι τεχνικές και χημικά ξεκινώντας από ορυκτέλαιο μπορείς να φτιάξεις κάτι που μοιάζει πάρα πολύ με συνθετικό…. Αυτό τι είναι; Το ότι πολλά όχι και τόσο συνθετικά έχουν φτάσει να είναι σχεδόν όσο ικανά και τα συνθετικά μας μπερδεύουν περισσότερο και κάνει την επιλογή ακόμα δυσκολότερη.
Όλα καλά, φτιάξαμε το βασικό μας, βάζουμε μπόλικο απόλα κι είμαστε άρχοντες; Όχι βέβαια! Γιατί θα θέλαμε να έχει όσο το δυνατόν λιγότερα πρόσθετα και περισσότερο λάδι (αυτό κάνει τη λίπανση μην ξεχνιόμαστε). Και εκεί είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα του συνθετικού ότι είναι πιο ανθεκτικό και ικανό οπότε θέλει λιγότερα πρόσθετα.

Επιλογή λαδιού Προδιαγραφές – Καταλληλότητα
Ένα λάδι μπορεί να είναι πολύ καλό σε μετρήσεις κλπ αλλά αυτό δε σημαίνει ότι κάνει για τον κινητήρα μας.
Αξίωμα: Αυτός που σχεδίασε και έφτιαξε τον κινητήρα ξέρει καλύτερα από όλους τι λάδι θέλει.
Βέβαια αναφέρεται στα λάδια που υπήρχαν τότε οπότε σε παλιούς κινητήρες μπορεί να διατίθενται και άλλες επιλογές που αν και δεν είναι οι αρχικά προτεινόμενες καλύπτουν το πνεύμα και τις ανάγκες του κατασκευαστή. Συνήθως μάλιστα ο κατασκευαστής μπορεί να αλλάξει την πρότασή του λέγοντας ότι τα τάδε λάδια που είναι για τα τωρινά του μοντέλα υπερκαλύπτουν τις ανάγκες των παλαιότερων. Προσοχή όμως γιατί μερικές φορές όμως οι παλιοί κινητήρες θέλουν και παλιά (παλιών προδιαγραφών) λάδια. Γιατί αυτά μπορεί να έχουν κάποιες ουσίες που δεν έχουν τα σύγχρονα για λόγους περιβαλλοντικούς, αντοχής καταλυτών κλπ. Πολλοί κατασκευαστές έχουν φτιάξει τις δικές τους προδιαγραφές για τα δικά τους αυτοκίνητα (VW, Mercedes, BMW, Ford, GM κλπ) τις οποίες πρέπει να καλύπτουν τα λάδια που θα βάλουμε.
Με τις προτάσεις του κατασκευαστή δημιουργείται και μια άλλη παρεξήγηση, λάδι για χειμώνα και λάδι για καλοκαίρι. Αυτό είναι κατάλοιπο παλιών εποχών με παλιά λάδια και παλιά αυτοκίνητα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα το λάδια λειτουργούν μονίμως, χειμώνα καλοκαίρι μέσα σε ένα κουκούλι 85-100 ελεγχόμενο καλά από το ψυκτικό υγρό και τον θερμοστάτη. Οπότε χειμώνας καλοκαίρι μετά την εκκίνηση και το αρχικό ζέσταμα το ίδιο είναι για το λάδι. Και τα σύγχρονα καλά συνθετικά λάδια λειτουργούν ωραιότατα χειμώνα καλοκαίρι χωρίς να χρειάζονται αλλαγή.
Όμως καμιά φορά η χρήση δεν είναι η τυπική και μια διαφοροποίηση μπορεί να είναι σωστή κίνηση. Πχ κάποιος με Ferrari είδε ότι για τις χαλαρές συνθήκες οδήγησης που την κυκλοφορεί το πιο κατάλληλο λάδι ήταν 5-20 και αυτό έκανε με επιτυχία (δηλαδή πολλά χρόνια). Φυσικά είναι εντελώς ακατάλληλο αν σκοπεύεις να πας στην πίστα. Ο κατασκευαστής σκεπτόμενος τους τυπικούς πελάτες του οφείλει να βγάλει οδηγία για όλους.
Αν δεν έχουμε τέτοιους περιορισμούς έχουμε την κατάταξη κατά API και προτιμάμε την πιο σύγχρονη εκτός αν έχουμε λόγο (παλιό αυτοκίνητο, παλιά μέταλλα). Την εποχή που γραφόταν το παρόν η πλέον σύγχρονη ήταν η SN (προηγούμενες ήταν SG που την αναζητούν μερικοί με κλασικά αυτοκίνητα, SH, SL, SM).
Πιο πολύ σημασία όμως έχει μια άλλη κατάταξη κατά ΑCEA που μοιάζει σαν Α1-Α3-Α5 ή C1-3-5. Χρήση Α1 ή Α5 ενώ θέλει Α3 όσο καλό λάδι και να είναι θα είναι ακατάλληλο και μπορεί να είναι καταστροφικό και αντιστρόφως. Μερικοί όμως κινητήρες δέχονται από όλα.
Βέβαια για να λέει στο κουτί του λαδιού τι καλύπτει θα πρέπει ο λαδάς να έχει πληρώσει για τις δοκιμασίες κλπ και μερικοί κάπως περιθωριακοί και εξειδικευμένοι κατασκευαστές δεν το κάνουν. Συνήθως όμως τα λάδια τους υπερκαλύπτουν τις περισσότερες προδιαγραφές.

Μετρήσεις, χαρακτηριστικά
Οι διάφορες κουβέντες του καφενείου έβαλα αυτά και μια χαρά ή έβαλα τα άλλα που τα κατηγορείτε και δεν έγινε τίποτα κακό είναι ακριβώς αυτό, κουβέντες του καφενείου. Δεν είμαστε σε θέση να κρίνουμε ούτε από το χρώμα, ούτε από τον ήχο ούτε από κάτι άλλο την συνολική ποιότητα και αντοχή του λαδιού.
Καλό είναι ένα λάδι να μην κρίνεται από το πρώτο μόνο γέμισμα αλλά από το δεύτερο καθώς η αρχική αλληλεπίδραση με εναπομείναντα πρόσθετα από το προηγούμενο μπορεί να μην είναι ευνοϊκή.
Υπάρχουν στοιχεία μετρήσιμα σε ένα λάδι. Μερικά αναφέρονται σε μπροσούρες της εταιρείας άλλα είναι πιο δυσεύρετα. (αναφέρθηκαν στο προηγούμενο ποστ αναλυτικά)
- Ιξώδες ανά θερμοκρασία (υπολογίσιμο) και το HTHS (βασικά είναι ειδική μέτρηση του ιξώδους στους 150 βαθμούς και δείχνει αντοχή στα ζόρια). Κατά ACEA αποτελεί βασικό παράγοντα ταξινόμησης των λαδιών με όριο τα 3,5
- Θερμοκρασίες ροής, εξάτμισης κλπ Βασικά θέλουμε ένα λάδι που να κυλάει ακόμα και στους -40 και να μην εξατμίζεται ακόμα και στους 240….. λίγα τα καταφέρνουν τόσο καλά και το εύρος αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει τα συνθετικά από τα «συνθετικά».
- Κατακάθια τα θέλουμε λίγα και μαλακά. Για αυτό μερικοί με τούρμπο προτιμάνε τα ημισυνθετικά με συχνότερη αλλαγή, αφήνουν πιο μαλακά κατακάθια όταν καίγονται όταν έχουν μείνει ακίνητα σε μια καυτή τουρμπίνα χωρίς να την φθείρουν.
- Εξάτμιση καλύτερα να την αποφεύγουμε, δεν πληρώνουμε λάδια για να τα χάνουμε στον αέρα. Συντελεστής NOACK, το θέλουμε χαμηλό, κάτω από 10% καλύτερα.
- ΤΒΝ είναι η ποσότητα βάσης που διατίθεται προς εξουδετέρωση των οξέων. Με τον καιρό λιγοστεύει και αποτελεί και ένδειξη αλλαγής. Το έχεις αυξημένο σε longlife λάδια αλλά και σε ντιζελόλαδα (που έχουν πιο πολύ θέμα με fuel dilution).
- Ισχύς φίλμ μετριέται με διάφορους τρόπους αλλά μερικοί δεν θεωρούνται σαν αντιπροσωπευτικοί του τρόπου φθοράς των λαδιών στον κινητήρα και για αυτό πολλοί δεν τους δίνουν σημασία.
- VI viscosity index (προσοχή ίδια αρχικά με τα viscosity improvers) έχει σχέση με την σταθερότητα του λαδιού σε μεταβαλλόμενες συνθήκες

Ανάλυση μτχ λαδιού (UOA used oil analysis)
Υπάρχουν διάφορα εργαστήρια που αναλαμβάνουν να μετρήσουν τα λάδια και να σχολιάσουν. Οι πληροφορίες που μπορεί κάποιος να αποκομίσει είναι πολλές μια και ανάλογα με τις ποσότητες των διαφόρων στοιχείων που θα μετρηθούν μπορεί να εκτιμηθεί μια διαρροή ψυκτικού, ζημιά σε κουζινέτα, εκκεντροφόρο, φίλτρο αέρα και να συστηθεί επιμήκυνση διαστημάτων αλλαγής.
Σχετικά με αλλαγή λαδιών σκεπτόμαστε ότι αφού η μεγαλύτερη φθορά γίνεται στα πρώτα λεπτά λειτουργίας ένα αυτοκίνητο που κάνει μεγάλες διαδρομές φθείρει λιγότερο τα λάδια του από άλλο που κάνει μικρές διαδρομές. Ή κάποιος που οδηγά πιο επιθετικά, ζει σε μέρος με πολλή σκόνη θα αλλάζει πιο συχνά. Πολλοί κατασκευαστές προτείνουν αλλαγή στα μισά χλμ σε τέτοιες συνθήκες (που πρακτικά αφορούν στους περισσότερους οδηγούς εν Ελλάδι…..).
Οπότε αλλάζουμε λάδια είτε: όποτε μας έρθει αυθαίρετα πχ στα 5-7,5-10-15.20+ χιλιάδες χλμ είτε όποτε μας το πει ο υπολογιστής του αυτοκινήτου (μερικά σύγχρονα συστήματα λαμβάνουν υπόψη τους όχι μόνο θερμοκρασίες, λίτρα καυσίμου, χρόνο, στροφές αλλά και ηλεκτρική αντίσταση και χωρητικότητα του λαδιού για να βγάλουν την απόφασή τους) είτε μία φορά το χρόνο (είτε μια φορά τα δύο χρόνια έλεγαν αλλά το γυρνάνε). Επίσης πολλοί που παλιά έλεγαν κάθε 20-30.000χλμ άρχισαν να αλλάζουν τροπάρι και να πηγαίνουν προς το 15-20.000χλμ.
Και μια λεπτομέρεια, τα μαύρα λάδια δεν δείχνουν απαραίτητα κάτι κακό. Συνήθως δείχνει καλή απορρυπαντική ιδιότητα του λαδιού, καθαρίζει καλά τα κατάλοιπα καύσης. Ειδικά αν μπει λάδι πιο απορρυπαντικό από το προηγούμενο το μαύρισμα μπορεί να επέλθει σε πολύ λίγα χλμ.

Ακολουθεί η κορύφωση, τελικά τι λάδια να βάλω;
Άβαταρ μέλους
By IOANNIS
#4371
Τελευταία επεξεργασία από IOANNIS και 08 Σεπ 2014, 11:47, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#4405 Μετά από όλα τα προηγούμενα σεντόνια (δικά μου και άλλων)....
Τελικά τι παίζει, τι κοιτάω, ποια λάδια να βάλω
Ωραία είδαμε πως τα λένε, πήραμε και μια ιδέα γιατί παιδεύονται να τα φτιάξουν, τι κυκλοφορεί, πως το ονομάσανε, τι μετρήσανε κλπ κλπ αλλά τελικά εμείς τι θέλουμε, τι παίζει στον κινητήρα μας. Η πληροφόρηση μας μπέρδεψε….
Θέλουμε ένα λάδι που να είναι λεπτό στην κρύα εκκίνηση ώστε να πάρει εύκολα, να ζεσταθεί γρήγορα και το σπουδαιότερα να κυλίσει γρήγορα και να φτάσει να λιπάνει παντού το συντομότερο. Οπότε θέλουμε πολύτυπο.
Το λάδι είναι στο κάρτερ από όπου θα το ρουφήξει η αντλία λαδιού και θα το σπρώξει για να πάει παντού. Για να πάει παντού θέλουμε πίεση λαδιού. (διαβάστε για την ) Η οποία εξαρτάται από την αντλία, την κατασκευή του κινητήρα, τις στροφές της και από το ιξώδες. Επίσης στο κύκλωμα υπάρχει και το φίλτρο λαδιού, σε σειρά. Το οποίο δεν θέλουμε να προβάλλει μεγάλη αντίσταση για να μην μας ρίχνει τη ροή του λαδιού οπότε δεν κρατάει και τα πιο μικρά σκουπιδάκια (δυστυχώς αυτά περνάνε από το φίλτρο). Μερικοί βάζουν επιπλέον φίλτρο παράλληλα ώστε να μην επηρεάζει τη ροή και την πίεση το οποίο κρατάει τα πιο μικρά σκουπιδάκια.
Το λάδι λοιπόν θα πάει παντού και αν έχεις και τουρμπίνα θα πάει κι εκεί να λιπάνει. Κι αν μείνει εκεί όταν σβήσεις τον κινητήρα πιθανόν θα παραζεσταθεί και θα καεί κάνοντας κατακάθια…. Κακό πράμα. Μερικοί έχουν βάλει σύστημα να κυκλοφορεί το ψυκτικό τουρμπίνας και μετά το σβήσιμο του κινητήρα για το λόγο αυτό. Άλλοι βάζουν timer που κρατάει τον κινητήρα αναμμένο για λίγο έστω κι αν έχεις βγάλει κλειδί κι έχεις φύγει.
Τέλος το λάδι θα κάνει τον κύκλο του επιστρέφοντας στο κάρτερ και πάλι από την αρχή. Και… κάτι ακόμα, υπάρχει και μια βαλβίδα παράκαμψης. Για να μην ζοριστούν κάποια μέρη του κινητήρα από υπερβολική πίεση όταν ανέβει πολύ η πίεση η βαλβίδα αυτή επιτρέπει στο λάδι να επιστρέψει στο κάρτερ χωρίς να περάσει από όλον τον κινητήρα άρα χωρίς να λιπάνει!!!
Συνοψίζοντας λοιπόν θέλουμε λάδι κατάλληλων προδιαγραφών με:
- Γερό φίλμ να αντέχει τα φορτία, δηλαδή όταν είμαστε φορτωμένοι, ανηφόρες κλπ χωρίς πολλές στροφές. Βοηθάει το παχύ λάδι, καλύτερα συνθετικό. Βέβαια το παχύ έχει αυξημένες εσωτερικές τριβές οπότε και ζεσταίνεται αν δεν ρέει καλά και αυξάνει την κατανάλωση.
- καλή ροή (να πηγαίνει παντού και να μεταφέρει θερμότητα). Ένα λεπτό λάδι ρέει καλύτερα άρα μεταφέρει καλύτερα τη θερμότητα και πάει πιο γρήγορα παντού προλαμβάνοντας φθορά. Το λεπτό όμως δεν θα αντέξει στη ζέστη και στα πολλά ζόρια. Χμμμ….
- μια ελάχιστη πίεση (για να λειτουργούν τα κουζινέτα και οι μηχανισμοί) αλλά όχι πολύ μεγάλη πίεση γιατί πάει στην παράκαμψη. Αν έχουμε παχύ λάδι εξασφαλίζουμε την ελάχιστη πίεση αλλά η πίεση στην εκκίνηση θα είναι πολύ μεγάλη. Και μετά με ζεστό αν ανεβάζουμε στροφές ανεβαίνει και η πίεση και μπορεί να είναι υπερβολική και το λάδι πάει στην παράκαμψη και βρισκόμαστε με πολλές στροφές και χωρίς λάδι… Για πολλές στροφές θέλεις λεπτό λάδι.
- ένα ελάχιστο ιξώδες στις χειρότερες συνθήκες λειτουργίας. Για να πάρουμε μια ιδέα του πόσο πολύ λεπταίνει το λάδι καθώς ζεσταίνεται θα αναφέρω πραγματικές τιμές ενός τυπικού 5W-30. Οι μονάδες δεν έχουν σημασία είναι όμως οι ίδιες. Ζεστό, στους 100°C είναι γύρω στο 12 και κρύο είναι γύρω στο 400!
Βασικά θέλουμε να είναι χαμηλό το ιξώδες κρύο (ακόμα και το 0 όπως είδαμε είναι πολλές δεκάδες φορές παχύτερο στο κρύο από όσο θέλουμε) και τουλάχιστον 10,5 στην μέγιστη θερμοκρασία λειτουργίας (αυτό το έχουν υπολογίσει ότι είναι το σωστό). Άρα αν αυτή είναι μέχρι 105-100 το 30άρι αντέχει, μετά θέλουμε 40άρι. Και αυτό θα φτάσει μέχρι τους 120 μετά θέλεις 50άρια κι 60άρια. Για αυτό λοιπόν υπάρχουν κι αυτά, γιατί σε κάποιες περιπτώσεις/κινητήρες που προβλέπεται να ανεβάσουν θερμοκρασίες το 50άρι θα έχει το ίδιο ιξώδες που έχει το 30άρι στους 100.

Βλέπετε λοιπόν ότι το καθετί έχει τα + του και τα – του και όπως πάντα όλα είναι συμβιβασμοί. Ιδανικά πρέπει να εκτιμήσουμε διαδρομές, τρόπο οδήγησης και θέλουμε πιεσόμετρο και θερμόμετρο λαδιού. Λίγοι τα έχουν, καλή μας τύχη.

Χρήσιμοι σύνδεσμοι
-
-
-
-
- Ήθελα να βάλω και τη λίστα κινηματικού ιξώδους που είχε ο Μίλτος (miltellas στο παλιό φόρουμ και σε πολλά άλλα) αλλά δυστυχώς το PRC Club δεν υπάρχει πια, αν κάποιος ξέρει που μπορούμε να βρούμε το εξαιρετικό αρχείο του ας μας το πει. Κατάφερα και βρήκα μια , αξίζει να τη δείτε.
- Μεταφρασμένη (επικεφαλής χημικός του τμήματος ερευνας&εξελιξης της Fuchs/Silkolene) με τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων. Από τον sm6 στο www.bmw-motorsport.gr
Άβαταρ μέλους
By dstou
#32689 Σεφτέ δεν κάνει το νήμα, στη βαθεία κατάψυξη κοντά 2 μηνάκια. Έτσι θα πάμε μπροστά? στο ακατανόμαστο γίνεται της πόπης. :sorry: :sleep:
Άβαταρ μέλους
By famas
#32724 Σωστά τα λες.
Εγώ πάντως μετά από 6 χρόνια και 12 αλλαγές λαδιού με το, όπως αναφέρει στην ετικέτα, συνθετικό 5-30 της μαμάς Ford, προτίμησα να αλλάξω σε κάτι πιο επώνυμο κι έβαλα TOTAL Classic παρομοίων προδιαγραφών A1B1/A5B5, 5-30 που δεν έχει όμως τη γνωστή προδιαγραφή της ford
WSS-M2C 917-A/B/C. Θεώρησα ότι θα είναι κατά τι καλύτερα από τα λάδια της αντιπροσωπείας, ώστε να περνάω τα 10Κ πριν τα αλλάξω. Για την ιστορία έβαλα και φίλτρο mahlle, αν λέει κάτι.
Άβαταρ μέλους
By Thomas_C200K
#37767 Αγοράστηκαν 6 λτ Mobil1 new life 0W-40 για το επερχόμενο σέρβις στην προνομιακή τιμή των 10€/λτ., έχω στόκ 2 λίτρα από πέρσυ που μαζί με το 5λιτρο θα μπούν στο αμάξι και το κανούργιο μονόλιτρο θα κάτσει στην άκρη για καβάντζα. Από το λαδάκι σε θερμοκρασίες των -10oC στην Ελβετία ήταν εξαιρετικά. Τα 5-30 που μου έβαλαν στην αντιπροσωπία τα ψιλοέκαψα :lol: βέβαια έπαιξε σκίσιμο στην Autobahn με τελίκιασμα και διαδρομές στις Άλπεις και μετά σκίσιμο καλοκαιρινό στην Ελλάδα με τις καλές θερμοκρασίας.
Να τονίσω πως τα MObil υπερκαλύπτουν τις προδιαγραφές της Μέρκ για τον κινητήρα μου (Μ111 σειρά) ΜΒ229,3 - 229,5 και πιάνει και την νεώτερη νόρμα της Μέρκ.
Άβαταρ μέλους
By Orestis.D
#37824 Να κανω τωρα μια ερωτηση, τι κακο ή καλο μπορει να δημιουργησει μια αλλαγη απο 5w-40 σε 0w-40, σε ενα αυτοκινητο που δουλευει απο το πρωτο λεπτο, κι εδω και 4 χρονια με 5w-40?
Άβαταρ μέλους
By mirage
#37879 Στους -10 δε θα τον χαλασει καθολου το 0.

Sent from Corsair's brick