Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By lemon3
#349742 Λόγω διαμονής δεν χρειάζεται να οδηγώ πλέον σε χειμερινές συνθήκες, πλην μία-δυό φορές το χρόνο από σπόντα. Εμπειρία θεωρώ πως έχω, λόγω παλιότερης διαμονής σε μέρος με αρκετό χιόνι, στο εξωτερικό. Φέτος, λόγω της τελευταίας κακοκαιρίας είδαμε λίγο χιόνι, και χρειάστηκε να κινηθώ σε συνθήκες χειμερινές. Δεν μιλάω για 30 πόντους φρέσκο χιόνι, αλλά από πέτσα μέχρι ~5 πόντους, τα συνηθισμένα δηλαδή για παραθαλάσσιες περιοχές με ήπιο κλίμα.

Εδώ να πω ότι το Α και το Ω είναι τα λάστιχα. Προ δεκαετίας και βάλε, και σχετικά νέος οδηγός, έβγαλα ένα χειμώνα σύνορα με Καναδά χωρίς να μου φύγει το αυτοκίνητο εκτός ελέγχου ούτε για μισό μέτρο. Ούτε Φιλανδός ραλίστας είμαι ούτε καν γλήγορος, απλά με είχε σώσει μία τετράδα (φτηνιάρικα) χειμερινά.

Πάμε λοιπόν:
-Για τα χειμερινά (euro-winter, όχι τίποτα χαρντκορ σκανδιναβικά) Michelin, ψιλοξεραμένα και μισοφαγωμένα τα είπα σε παλιότερο ποστ, τζηπάκια δεξιά με 20 και αλυσίδα, το μπροστοκίνητο αεροπορία στην ανάβαση του Βόρα με εναλλαγές 20 πόντοι απάτητο-πατημένο. Άριστος έλεγχος, άριστα φρένα, μεγάλη σιγουριά. Ακόμα και στον πάγο την ψιλοπάλευαν αν και μισοφαγωμένα.

- Εμπροσθοκίνητο με φρεσκότατα (~2 μηνών) goodyear efficient grip performance :lol: . Προφανώς δεν έχουν καμία μα καμία σχέση με χειμερινά, αλλά καλύτερα απ'ότι περίμενα. Κινήθηκα σε διαδρομή εύκολη σχετικά, ευθείες ως επί το πλείστον, σε συνθήκες πέτσας φρέσκου παγωμένου χιονιού αλλά με χαμηλές θερμοκρασίες. Αν έχεις το νου σου με το τιμόνι και τα φρένα και μετριάσεις αρκετά την ταχύτητα κάνεις την δουλειά σου. Ευχάριστη έκπληξη, ανέβηκαν και κατέβηκαν μεγάλη κλίση χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, σε (λίγο) φρέσκο χιόνι.

-Ελαφρύ εμπροσθοκίνητο με στενά 4 εποχών, kumho. Νομίζω τελικά ότι καλύτερο για τον χειμώνα, ελαφρύ με στενά λάστιχα. Τα 4 εποχών το κάνανε άρμα :s_crazy σχετικά. Τα 4 εποχών απέδωσαν κάτι μεταξύ χειμερινών και καλοκαρινών. Εκεί που με τα καλοκαιρινά πήγαινα με 40, με αυτά είχα τιμόνι και φρένο στα 70, καθόλου άσχημα θα έλεγα για ντεμί κατάσταση. Έχουν μάλλον και αυτά τη θέση τους αν δεν θες να μπεις στη διαδικασία αλλαγής χειμώνα καλοκαίρι.

-Το πολύ γέλιο: Pick up με μέτρια και ξεραμένα bridgestone Α/Τ. Το βλέπεις 4χ4, με άγρια λάστιχα, ο μη υποψιασμένος λέει "εδώ είμαστε". Στην πραγματικότητα έφαγα μεγαλοπρεπέστατο τετακέ με 20 :lol:
Μιλάμε με το συγκεκριμένο λάστιχο στο συγκεκριμένο όχημα, θα προτιμούσα το πεζώ μου με τα καλοκαιρινά. Τα λάστιχα ΔΕΝ κάνουν για τέτοιες συνθήκες, είναι σκληρά για να μην μασάνε από χωματόδρομο και πέτρες αλλά στο χιόνι δεν. Μάλλον υπερβολικά σκληρά. Σε συνδυασμό και με το ενδιαφέρον κράτημα του αγροτικού χωρίς φορτίο, την έλλειψη ABS (καλώς ή κακώς εδώ και 15 χρόνια με abs οδηγάω κυρίως, το έμαθα) και το μουλαρίσιο τράβηγμα από 3000 κυβικά από τις 1000 στροφές, θέλει προσοχή. Θα ήταν πολύ διδακτικό να βρεις ένα άδειο χώρο, να κάνεις τις δοκιμές σου σε κοντρόλ δύστροπου πισωκίνητου πάντως.
Εδώ να σημειώσω ότι σε περιοχές με πολλά χιόνια, ακόμα και οι αμερικάνοι που είναι ερωτευμένοι με τις μαούνες, για τέτοιες συνθήκες είχαν μικρά μπροστοκίνητα με ότι πιο "άγριο" χειμερινό υπάρχει. Ήταν και τα πιο αποτελεσματικά για τέτοια δουλειά. Η αδράνεια είναι μεγάλος εχθρός σε συνθήκες απώλειας πρόσφυσης, και όχι μόνο στο χιόνι. Η μόνη περίπτωση που θα μπορούσα να δω ένα τεράστιο τζηπ ή αγροτικό 4χ4 να είναι καλύτερο από ένα ελαφρύ αυτοκίνητο είναι όταν τα πράγματα γίνουν τόσο άγρια που αρχίζει το χιόνι και βρίσκει από κάτω. Εκεί θα είναι καλύτερο αλλά πάλι μιλάμε για ταχύτητες βαδίσματος.

Αυτά λοιπόν παρατήρησα, προσοχή λίγες μέρες ακόμα να περάσει η κακοκαιρία :)
Άβαταρ μέλους
By kyr80
#349796 Τα αγροτικά ΔΕΝ κάνουν για χιόνι. Διότι 99% είναι χωρίς φορτίο πίσω, και ο κώλος πάει όπου να'ναι. Έχουν και αυτές τις σούστες πίσω, που κάνουν μόνο για να φορτώνεις τσουβάλια(και αυτή είναι η δουλειά τους).

Σήμερα πήρα και το φιατ, που φοράει χιονολάστιχα. Συγκρίσεις με το jeep που φοράει 4 εποχών.
α) Με το γκάζι, το φιατ ανέβαινε αλλά σπίνιαρε(έβγαλα το esp), πλην μιας ανηφορικής σροφής. Το grand Cherokee με αργό πήγαινε, σαν να μην τρέχει τίποτα. Μεγάλη μαγκιά τα διαφορικά. Ειδικά σε ανηφόρα, μπορεί να ψιλογλιστρούσε για δέκατα με τα 4, αλλά πήγαινε. Το φιατάκι στη συγκεκριμένη στροφή, με άφησε. Αλλά μόλις πάτησα φρένο, δε γλίστρησε πίσω
β) Και εδώ είναι η διαφορά. Στο φρένο, με το φιατ είχα φρένα. Όχι όπως σε στεγνό, αλλά το abs, έμπαινε μόνο αν τσαρούχωνα. Στο jeep φρέναρα με τη μηχανή. Σε περίπτωση κατηφόρας+φρένο γλίστραγε. Άφηνες το φρένο και πήγαινες κανονικά. Παίζει ρόλο και το διπλάσιο βάρος. Αλλά κυρίως τα λάστιχα.


Κίνηση σε ένα άξονα+ καλοκαιρινά= :lipsealed:
Άβαταρ μέλους
By rocsta
#349809 Eπίσης ρόλο παίζει το πόσο έχουν ταλαιπωρηθεί τα ελαστικά. Γι' αυτό το σωστό είναι τέτοιες συγκρίσεις μόνο με καινούργια ελαστικά. Στο Grand geolandar G012 δεν φοράς; Αν αυτά έχουν σκιστεί το καλοκαίρι σε κατσάβραχα ή στρίψιμο λογικό είναι να μην έχουν την αναμενόμενη απόδοση στο χώμα. Ανάλογα φυσικά και τα χειμερινά του punto. Aν είχαν σκιστεί σε στροφές καλοκαίρι, πάνε.
Άβαταρ μέλους
By kyr80
#349832 Όχι. G055 φοράει το jeep, και τα έβαλα το Νοέμβριο νομίζω φέτος.

Στο φιατ, έχω 2τετράδες, οπότε δεν έχουν φάει κανένα καλοκαίρι. Είναι βέβαια ο τρίτος χειμώνας που περνάνε.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#349885 Ο εφιάλτης στο χιόνι είναι πίσω κίνηση και φαρδιά καλοκαιρινά. Γλιστράει παντού και πάντα, δεν έχεις τιμόνι, και είσαι εμπόδιο για όλους.
Όλα τα εμπροσθοκίνητα πήγαιναν καλύτερα, ανεξαρτήτως ελαστικών.
Άβαταρ μέλους
By PaNick67
#349898 Θυμαμαι πριν χρονια εκδρομη στα 3-5 Πηγαδια με το SAXO και λαστιχα τα mxv2 της Michelin.
Φτασαμε σε ενα σημειο οπου ο δρομος ασπριζε και σταματησα να βαλω αλυσιδες. Κατεβαινε ενα αγροτικο απο το βουνο και τον ρωτησα αν παει ο δρομος μεχρι πανω και μου ειπε ανετα χωρις αλυσιδες!
Οποτε τις μαζεψα και φυγαμε χωρις. Μετα απο 3-4 στροφες, ολα ασπρα!! Το Saxo ομως δεν καταλαβαινε τιποτα! Συνεχιζε σαν να μην συμβαινει τιποτα και εγω να δειχνω στην γυναικα πως ελεγχεις το πισω μερος με τιμονι-γκαζι :yahoo: με ταχυτητα 40 χαω :svivhaha:

Στην επιστροφη τα ιδια, 2α μεσα και ελαχιστο φρενο στις ευθειες και οπου ημουν μονος στον δρομο και λιγο χεοροφρενο για να χορευει η ουρα!

Ισως να εφταιξε η ποιοτητα του χιονιου στον δρομο, ισως τα ενος μηνος λαστιχα, παντως οπου γλυστρισε το εκανε επειδη το επεδιωξα και καταληξαμε στο παρκο του Αγ Νικολαου για τσιμπουσι!
Άβαταρ μέλους
By kyr80
#349905 Πάντως ΕΙΔΙΚΑ στο χιόνι, ΟΛΟΙ νομίζουν ότι είναι καλύτεροι οδηγοί, από αυτό που πραγματικά είναι :whistlink:
Άβαταρ μέλους
By fubar.gr
#350106 Το είχα γράψει και προηγουμένως και με κράξανε, αλλά θα το επαναλάβω:

Το απάτητο φρέσκο χιόνι είναι οτι χειρότερο (μετά τον πάγο) και γλιστράει πάρα πολύ. Δοκίμασα πάλι σήμερα να ανέβω μια ανηφόρα με 10-15 πόντους απάτητο χιόνι που έριξε την προηγούμενη και δέν τα κατάφερα. Και δέν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη η κλίση.

Μάλιστα έβαλα επιτόπου τις κουβέρτες, μήπως τα χειμερινά μου λάστιχα είναι μάπα, όμως με τις κουβέρες γλιστρούσε ακόμα πιό πολύ.

Πιστεύω οτι αυτό γίνεται για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι οτι τα σωματίδια του φρέσκου χιονιού δέν έχουν καθόλου πρόσφυση μεταξύ τους. Οπότε ακόμα και αν ο τροχός θεωρητικά έχει άριστη πρόσφυση στο πάνω στρώμα χιονιού, αυτό γλιστράει σε σχέση με το αμέσως επόμενο στρώμα. Δική μου θεωρία, don't quote me on that.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι οτι όπως το πατάει ο τροχός συμπιέζεται πάρα πολύ, οπότε εκτός της χαμηλής πρόσφυσης, ο τροχός πρέπει να ανέβει και το σκαλοπατάκι που δημιουργείται.

Δυστυχώς δέν έχω βρεί κάποια διαδρομή με παλιό παγωμένο χιόνι να κάνω δοκιμές, ρίχνει το βράδυ και μέχρι το απόγευμα της επομένης το έχει λιώσει.
Άβαταρ μέλους
By Kon5
#350110 Πρέπει να ψάξω να βρω φωτό στον εξωτερικό σκληρό ανάβαση 3-5 πηγάδια αν όχι το πρώτο από τα πρώτα αυτοκίνητα της ημέρας. Βράδυ έριχνε το πρωί φρέσκο πράμα τρελό. Από τη Νάουσα μέχρι επάνω 18 χλμ φρέσκο. Όποιος έχει ανέβει ξέρει ότι έχει 2 - 3 φουρκέτες που αν δεν έχεις πρόσφυση μένεις. Δεν χρειάστηκε να βάλω καν την 4κίνηση πλην μιας φουρκετούλας μετά το μαγαζί του Αιβαζίδη. Και είχα και michelin που είναι 1 κλάση τουλάχιστον κάτω από τα vredestein δοκιμασμένο αυτό.
Άβαταρ μέλους
By otso
#350118 fubar τελικα την ανηφορα του σπιτιου σου , που για εκει τα πήρες, την ανεβαινεις ; δεν εχω καταλαβει .

εγω θεωρω οτι σαν τα λαστιχα με καρφια δεν υπαρχει τιποτα . λαστιχας που ειχε παει φινλανδια για σεμιναρια στο εργοστασιο της nokia μου ειπε οτι εχουν βγαλει λαστιχα που τα καρφια βγαινουν με καποιο τροπο οταν θες εσυ . αυτο θα ηταν το τελειο για μενα αλλα δεν εχω ψαξει στο νετ για να δω αν οντως εχουν η ειναι κανα πειραματικο προτζεκτ.
Άβαταρ μέλους
By elvet
#350129 Σαν τα καλά χιονολάστιχα δεν έχει, ούτε σε πατημένο, ούτε σε απάτητο. Αυτό που αναφέρει ο fubar μου ακούγεται λίγο περίεργο κι ανεξήγητο.
Παράδειγμα προσωπικό, σε χοντρό χιόνι σε ημιαγροτικό δρόμο Εικόνα
πέρασα πολύ άνετα και σταθερά, όταν τα υπόλοιπα αυτοκίητα που περνούσαν από εκεί ήταν λίγο πιο ειδικά! Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By kyr80
#350130
fubar.gr έγραψε:Το είχα γράψει και προηγουμένως και με κράξανε, αλλά θα το επαναλάβω:

Το απάτητο φρέσκο χιόνι είναι οτι χειρότερο (μετά τον πάγο) και γλιστράει πάρα πολύ. Δοκίμασα πάλι σήμερα να ανέβω μια ανηφόρα με 10-15 πόντους απάτητο χιόνι που έριξε την προηγούμενη και δέν τα κατάφερα. Και δέν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη η κλίση.............


Αυτό δεν παίζει. Το απάτητο έχει μεγαλύτερη πρόσφυση από το πατημένο. Πάλι έχει λίγη, αλλά είναι περισσότερη από το πατημένο. Το οποί γίνεται πάγος μετά από λίγο.
Άβαταρ μέλους
By otso
#350139
elvet έγραψε:Σαν τα καλά χιονολάστιχα δεν έχει, ούτε σε πατημένο, ούτε σε απάτητο. Αυτό που αναφέρει ο fubar μου ακούγεται λίγο περίεργο κι ανεξήγητο.
Παράδειγμα προσωπικό, σε χοντρό χιόνι σε ημιαγροτικό δρόμο Εικόνα
πέρασα πολύ άνετα και σταθερά, όταν τα υπόλοιπα αυτοκίητα που περνούσαν από εκεί ήταν λίγο πιο ειδικά! Εικόνα



Δασάρχης;