- 08 Νοέμ 2015, 21:50
#183385
Για τα κεραμικά τακάκια οι κατασκευαστές λένε μόνο καλά λόγια αλλά δεν μας λένε το σημαντικότερο, τον συντελεστή τριβής και το παράθυρο λειτουργίας τους γιατί πολύ απλά αν δαγκώσεις την ταυτότητα και κατέβεις μια Πεντέλη στην 3η στροφή θα έχεις μείνει από φρένα.
Αυτά τα τακάκια είναι οικολογικά και δεν μαυρίζουν τις ακριβές μας ζάντες γιατί έχουν μικρό συντελεστή τριβής που μειώνεται όσο ζεσταίνονται, δηλαδή μεγάλο fail.
Έχει πλάκα πάντως ένα SUV με κεραμικά τακάκια φορτωμένο σε κατάβαση από βουνό που δουλεύει υπερωρίες το ESP χωρίς ο μέσος οδηγός να καταλαβαίνει ότι το πίσω μέρος δεν γλυστράει γιατί είναι εκεί ο φύλακας άγγελος το ESP και μένει από φρένα και δεν ξέρει γιατί έμεινε αφού αυτός δεν πατούσε δυνατά το φρένο αλλά πολύ προν τη στροφή το χάϊδευε ανεβάζοντας τη θερμοκρασία τους στα ύψη, ειδικά τα πίσω που δεν ψύχονται το ίδιο με τα εμπρός και λόγω του esp καταρρέουν πολύ ευκολα.
Kεραμικά τακάκια πολύ γνωστής και διαφημιζόμενης μάρκας με αντοχή μέχρι 900c έσπασαν τους δίσκους στα Μέγαρα λόγω υπερβολικής θερμοκρασίας αφού το τακάκι δεν έπαθε fade ώστε να κόψει ρυθμό ο οδηγός και επέμενε να πατάει το φρένο όλο και πιο δυνατά αλλά ο μαμημένος συντελεστής τριβής είχε πέσει στα τάρταρα και το αυτοκίνητο δεν επιβράδυνε, ο οδηγός πατούσε επιμένοντας και οι δίσκοι από την υπερβολική διαστολή σκίστηκαν στα δύο.
Αυτά τα τακάκια είναι ΟΚ για πολύ χαλαρές διαδρομές χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, είναι καλά για τα κρύα πρωϊνά που στο 1ο φανάρι θέλεις να σταματήσεις και όχι να περάσεις επάνω από τον προηγούμενο που έχει σταματήσει στο φανάρι.
Εν κατακλείδι, δεν υπάρχει τακάκι για όλες τις δουλειές, άλλο είναι για τις απλές διαδρομές της πόλης και άλλο για τους ζωηρούς οδηγούς με τα σύγχρονα βαριά αυτοκίνητα που μαζέυουν και χλμ πολύ εύκολα, τα οικολογικά τακάκια όπως και τα οργανικά είναι για 2 το πολύ επαναλαμβανόμενα πατήματα με υψηλές ταχύτητες στην εθνική και αν είναι μισωφαγωμένα από τα 150 μέχρι τα 60 θα επιβραδύνεις μετά θα αρχίσουν τα τραντάγματα και θα σταματήςσεις και 10 μέτρα μακρύτερα, ειδικά στα τελευταία 20 μέτρα θα έχεις χάσει το χρώμα σου.
Αν δε θελήσεις να εκμεταλλευτείς τη ροπή των σύγχρονων ντήζελ που δεν φρενάρει βοηθητικά ο κινητήρας τα φρένα είναι εκεί για να σου θυμίζουν ότι πρέπει να πας σε καλύτερο τακάκι από τα μαμά και να μη σκέφτεσαι τους δίσκους ότι θα φαγωθούν γιατί είναι αστικός μύθος ότι το σκληρό τακάκι τρώει τους δίσκους, οι δίσκοι καταστρέφονται από τις υψηλές θερμοκρασίες που τις αναπτύσσουν τα μαλακά τακάκια που έχουν χαμηλό συντελεστή τριβής ο οποίος μειώνεται όσο θερμαίνονται σε αντίθεση με τα ημιμεταλλικά που ανεβαίνει.
Το φρενάρισμα πρέπει να είναι δυνατό και να διαρκεί σε χρόνο όσο λιγότερο γίνεται και όχι να μένουμε απαλά επάνω στο φρένο 100 μέτρα πριν τη στροφή επιβραδύνοντας αργά για να μην πιέσουμε τα τακάκια γιατί υποτίθεται τα ταλαιπωρούμε, έτσι ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες πολύ και από στροφή σε στροφή δεν προλαβαίνουν να κρυώσουν οι δίσκοι και τα τακάκια οπότε στην 3η - 4η στροφή όλα είναι στο όριο, πρέπει να προσπαθούμε να μην κρατάμε τα φρένα μας όταν είμαστε πάνω από 100 χλμ περισσότερο από 4-5" αν θέλουμε να μη μένουμε από φρένα ή αν θέλουμε να μας κρατήσουν πολλά χλμ, οι θερμοκρασίες συναρτήσει του χρόνου είναι η καταστροφή τους και όχι η πίεση.
Οι δίσκοι είναι φτηνοί έτσι είναι προτιμότερο ένα ημιμεταλλικό τακάκι που το μόνο του μειονέκτημα είναι στο πολύ κρύο το 1ο-2ο πάτημα, μετά είναι ΟΚ, εκτός από το κόστος των αναλώσιμων πρέπει να σκεφτόμαστε και την κακιά στιγμή που θα μας βρεί από τα πολύ ζεσταμένα φρένα αφού θα έχει μεγαλώσει η απόσταση φρεναρίσματος με ότι αυτό συνεπάγεται.
Συμβουλή, στα συνεργεία όσον αφορά τα φρένα έχουν μαύρα μεσάνυχτα και μπορείται να το διαπιστώσετε αν ενημερωθείτε από όσα γράφουν οι κατασκευαστές aftermarket φρένων και να κάνετε τιες κατάλληλες ερωτήσεις στο συνεργείο σας, θα εκπλαγείτε από την αμάθεια τους, οι προτάσεις τους συνήθως για τα φρένα έχουν να κάνουν με την προμήθεια τους και με την άγνοια τους να δώσουν μια σωστή συμβουλή.
Οι κατασκευαστές τακακιών δίνουν τεχνικές πληροφορίες για τα fast road τακάκια τους αλλά ποτέ για τα απλά, γιατί άραγε ?
Μήπως γιατί τα απλά του τακάκια στους 350c έχουν αρχίσει να ψήνονται ?
Μήπως γιατί έχουν συντελεστή τριβής γύρω στο 0.4 που γίνεται 0.3 μετά τους 200c ?
Για σύγκριση με ένα πολύ γνωστό ημιμεταλλικό τκάκι της αγοράς
λειτουργεί από 100 - 700c με συντελεστή τριβής 0.42 και στους 550c έχει 0.55
Ψάξτε αν ενδιαφέρεστε στα site των κατασκευαστών όπως πχ Ferodo Τarox Carbotech Wilwood που ανακοινώνουν τεχνικά χαρακτηριστικά για να επιλέγει ο οδηγός τι του ταιριάζει στη χρήση του αυτοκινήτου του, όλοι έχουν πολλές πάστες αλλά δεν δίνουν πληροφορίες.
Παράδειγμα για τό πόσ μπερδεμένα είναι τα πράγματα.
Ένα τακάκι πχ για το Clio 4 1,5 DCI με τις ζάντες των 15 και 16¨ έχει πολύ μικρό τακάκι και οι δίσκοι μαζί με τα τακάκια θέλουν άλλαγμα συνήθως από 7-15.000 χλμ αν ο οδηγός οδηγεί και δεν σέρνεται για να μην περάσει τα 4λίτρα / 100 χλμ. Το τακάκι του είναι πχ το Ferodo Premier, Ferodo Premier φοράει και το Fiat Ducato το φορτηγό των 3 τόννων, Premier φοράει και το Clio 3 RS όπως και το Megane RS με τις τερταπίστονες της Brembo, η πάστα μπορεί σε όλα μπορεί να είναι της ίδιας οικογένειας και στα 3 αυτά τακάκια αλλά διαφέρει στο ποσοστό των μεταλλικών στοιχείων τους και σε άλλα στοιχεία ( ένα τακάκι μπορεί να έχει από 14 έως 25 διαφορετικά στοιχεία στην πάστα του με διαφορετικά ποσοστά ανάμιξης τους )
Αυτό συμβαίνει γιατί παίζει ρόλο το μέγεθος του τακακιού σε κάθε αυτοκίνητο, ένα τεράστιο τακάκι σε ένα ελαφρύ αυτοκίνητο δεν θα ζεσταθεί ποτέ όσο μαλακό και αν είναι και το αντίθετο, η οικογένεια της πάστας premier αποτελείται από 159 διαφορετικές πάστες, δεν βρίσκει κανείς άκρη όσοι ψάχνει αλλά υπάρχει ένα τυφλοσούρτης οπότε στο περίπου βρίσκεις άκρη και μετά από 2-3 δοκιμές καταλήγεις κάπου.
Τακάκια αξιόλογα κάτω από 120€ δεν υπάρχουν, είναι και αυτό μια ένδειξη περί τίνος πρόκειται.
Αυτά προς το παρόν αφού το θέμα είναι τεράστιο και αφορά την ασφάλεια μας και τη ν υγεία της τσέπης μας.