- 16 Νοέμ 2017, 16:24
#454924
ρε κοίτα εμάς εδώ τι μας είχαν βάλει, θέμα gattaca
δεν έχω καν κουράγιο να το ξαναδιαβάσω και τι ηλίθιο τρολοθέμα ήταν αυτό;
αυτό είναι επιπέδου χρυσαυγίτες του facebook και διαδοσται !!!!!111111
δεν έχω καν κουράγιο να το ξαναδιαβάσω και τι ηλίθιο τρολοθέμα ήταν αυτό;
αυτό είναι επιπέδου χρυσαυγίτες του facebook και διαδοσται !!!!!111111
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗ
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΕΜΠΤΗ 23 ΜΑΪΟΥ 2002
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙ∆ΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΚΕΙΜΕΝΟ
O εικοστός αιώνας δικαίως χαρακτηρίζεται ως αιώνας των
µεγαλύτερων και σηµαντικότερων κοινωνικο-οικονοµικών αλλαγών.
Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ο µέσος "∆υτικός άνθρωπος"
ζει στο κατώφλι του 21ου αιώνα µία πολύ διαφορετική καθηµερινή
ζωή από τον αντίστοιχο άνθρωπο των αρχών του 20ου αιώνα. Ένα
σηµαντικό ποσοστό ευθύνης γι' αυτές τις δραµατικές αλλαγές στην
καθηµερινή ζωή φέρει και η πρόοδος στις λεγόµενες βιοϊατρικές
επιστήµες. Η ανακάλυψη της δοµής του DNA, πριν από 45 περίπου
χρόνια, και η επακόλουθη "έκρηξη γνώσης" στους τοµείς της
Μοριακής Βιολογίας και της Γενετικής φέρνουν την ανθρωπότητα
αντιµέτωπη µε µια νέα τάξη πραγµάτων.
Έχουµε πλέον επιλύσει σε µεγάλο βαθµό το πρόβληµα της
στειρότητας µε τη χρήση µεθόδων τεχνητής αναπαραγωγής και
ταυτόχρονα είµαστε σε θέση να επιλέξουµε το φύλο του παιδιού µας.
Η πλήρης χαρτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώµατος αλλά και η
υφιστάµενη αποµόνωση και ο χαρακτηρισµός της λειτουργίας
µερικών εκατοντάδων γονιδίων θα οδηγήσουν πιθανότατα στο εγγύς
µέλλον στη θεραπεία πολλών ασθενειών. Γενετικά τροποποιηµένοι
οργανισµοί και τρόφιµα υπόσχονται ότι θα επιλύσουν το πρόβληµα
του υποσιτισµού, όµως ταυτόχρονα δηµιουργούν τεράστια βιοηθικά
προβλήµατα. Παράλληλα, η πρόσφατη κλωνοποίηση ζωντανών
οργανισµών µπορεί να επιλύσει και αυτή θέµατα υποσιτισµού και
επάρκειας οργάνων, όµως εγκυµονείται κίνδυνος δηµιουργίας γενεών
πανοµοιοτύπων οργανισµών προς εκµετάλλευση και ταυτόχρονα
αναδεικνύει επικίνδυνες απόψεις περί δηµιουργίας µιας "αρίας
φυλής".
Πού βαδίζουµε, άραγε; Για χάρη ποιας προόδου και
µελλοντικής ευδαιµονίας η επιστηµονική κοινότητα αλλά και
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗ
ολόκληρη η ανθρωπότητα πρέπει, αλόγιστα, να συνεχίσει αυτό τον
δρόµο;
Το µείζον ερώτηµα της ανθρωπότητας και η διαχρονική αγωνία
της είναι να εξηγηθεί ο σκοπός και το νόηµα της ζωής και του
θανάτου. Εάν προσεγγίσουµε κάποτε την αλήθεια αναφορικά µε
αυτά τα θεµελιακά ερωτήµατα, ίσως µπορέσουµε τότε να
επαναπροσδιορίσουµε τις αξίες µας και τους τρόπους επίτευξής των.
(...) Αποτελεί κανόνα της φύσης, κανόνα της βιολογίας, να υπάρχει
και "θεϊκά" να µη διαταράσσεται η θεµελιώδης ακολουθία: γένεση,
ζωή, αναπαραγωγή, θάνατος. Με βάση τα προαναφερόµενα, εάν οι
άνθρωποι ήταν αθάνατοι ή γενικότερα κάποια µορφή ζωής ήταν
αθάνατη, το οξύµωρο συµπέρασµα είναι ότι: το συγκεκριµένο είδος
ζωής θα εξέλιπε µέσα σε λίγες σχετικά γενεές, διότι το περιβάλλον θα
άλλαζε και δεν θα µπορούσαν αυτοί οι ζωντανοί οργανισµοί που το
απαρτίζουν να αλλάξουν, ώστε να προσαρµοστούν στις νέες
συνθήκες. (...)
Μέχρις ότου απαντηθούν, εάν ποτέ, τέτοιου είδους φιλοσοφικά
ερωτήµατα, η δυνατότητα επίτευξης αθανασίας φαίνεται να
βρίσκεται εκτός των γνωστών βιολογικών νόµων της φύσης.
Αντίθετα, είναι προτιµότερο να βρεθούν εκείνοι οι τρόποι, ώστε να
µετατραπεί το "ζην" σε "ευ ζην". ∆ηλαδή να προσδιοριστούν και να
εφαρµοστούν εκείνα τα τεχνολογικά επιτεύγµατα, τα οποία θα έχουν
αποτέλεσµα οι άνθρωποι να γεννιούνται, να ζουν και να γερνούν µε
υγεία.
Είναι βέβαιο πως η Μοριακή Βιολογία και η Γενετική έχουν
ανοίξει νέους ορίζοντες στη µελέτη και κατανόηση της λειτουργίας
του ανθρώπινου οργανισµού. Αυτό το ταξίδι, το οποίο ξεκίνησε πριν
από λίγα σχετικά χρόνια στον άγνωστο και µαγευτικό κόσµο των
βιολογικών νοηµάτων της ζωής, δεν είναι ούτε εύκολο ούτε γρήγορο.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να είναι εφοδιασµένοι µε υποµονή, µε
περίσσεια γνώση, µε αµφισβήτηση, αλλά προπαντός µε ηθική
δεοντολογία. Σε κάθε περίπτωση, η Πολιτεία πρέπει να κρίνει και να
αξιολογεί τους καρπούς και τις εµπειρίες τέτοιων εγχειρηµάτων.
Υπάρχουν άραγε γονίδια αθανασίας; Θα διαλευκανθούν πλήρως οι
µοριακοί µηχανισµοί που διέπουν τη ζωή και τον θάνατο; Θα
αποδεχθεί, ηθικά, η ανθρωπότητα σε µια τέτοια περίπτωση να
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗ
παρέµβει; Αποτελεί προσωπική εκτίµηση ότι είναι προτιµότερο να
στοχεύεται η ανεύρεση τρόπων βελτίωσης της ποιότητας της
καθηµερινής ζωής παρά τα επικίνδυνα ταξίδια µε γνώµονα την
ανθρώπινη µαταιοδοξία. Άλλωστε, όπως και ο ποιητής έχει δηλώσει:
... ηδονικά παντοτινά ζητάµε, µάταια πάντα...
(∆ιασκευή άρθρου του Στάθη Γκόνου από τον ηµερήσιο τύπο)
Α. Για τις ανάγκες µιας συζήτησης που πρόκειται να γίνει
στην τάξη σας µε θέµα την εξέλιξη της Γενετικής,
µελετήσατε το παραπάνω κείµενο. Να γράψετε µια
περίληψη του κειµένου αυτού µε την οποία θα
ενηµερώσετε τους συµµαθητές σας για το περιεχόµενό
του. (100-120 λέξεις)
Μονάδες 25
Β1. Να αναπτύξετε σε 70-80 λέξεις το νόηµα του παρακάτω
αποσπάσµατος του κειµένου: "εγκυµονείται κίνδυνος
δηµιουργίας γενεών πανοµοιοτύπων οργανισµών προς
εκµετάλλευση".
Μονάδες 10
Β2. Με ποια συλλογιστική πορεία (επαγωγική-παραγωγική)
αναπτύσσει τη σκέψη του ο συγγραφέας στην πρώτη
παράγραφο του κειµένου; Να αιτιολογήσετε την απάντησή
σας.
Μονάδες 5
Β3. Σε ένα κείµενο επιστηµονικού λόγου συναντάµε συχνά
ένα ειδικό λεξιλόγιο, δηλαδή τους ειδικούς όρους που
χρησιµοποιούνται σε µια συγκεκριµένη επιστήµη. Να
γράψετε πέντε από αυτούς τους όρους που περιέχονται
στο κείµενο αυτό.
Μονάδες 5
Β4. Ποιες είναι οι εκφράσεις του µεταφορικού και εικονοπλαστικού
λόγου που χρησιµοποιεί ο αρθρογράφος στην τελευταία
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
Γ΄ ΤΑΞΗ
παράγραφο του κειµένου και ποια συναισθήµατα προκαλούν
στον αναγνώστη;
Μονάδες 5
Γ. Πληροφορηθήκατε από τον ηµερήσιο τύπο ότι σε
ερευνητικό κέντρο πρόκειται να γίνουν πρωτοποριακά
πειράµατα Γενετικής και προβληµατιστήκατε για τη
χρήση των αποτελεσµάτων τους. Να γράψετε ένα άρθρο
για το περιοδικό του σχολείου σας, στο οποίο να
εκφράσετε τις ανησυχίες σας για ενδεχόµενη κακή
εφαρµογή της γνώσης και να τονίσετε µε επιχειρήµατα ότι
είναι αναγκαίο η επιστήµη να βρίσκεται διαρκώς στην
υπηρεσία του ανθρώπου. (500-600 λέξεις)
Μονάδες 50
Ο∆ΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζόµενους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε µόνο τα προκαταρκτικά (ηµεροµηνία,
εξεταζόµενο µάθηµα). Τα θέµατα να µην τα αντιγράψετε στο
τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοµατεπώνυµό σας στο πάνω µέρος των
φωτοαντιγράφων αµέσως µόλις σας παραδοθούν. Καµιά άλλη
σηµείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε µαζί µε το τετράδιο
και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέµατα.
4. Κάθε απάντηση τεκµηριωµένη είναι αποδεκτή.
5. ∆ιάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες µετά τη διανοµή των
φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης : Μια (1) ώρα µετά τη διανοµή των
φωτοαντιγράφων.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ
καθηγητές τρεις και εχάθη η πατρίς