Επίσης τα 1x1 στα αλήθεια είναι 1x2. Απλά το άλλο πίσω γρανάζι είναι από την άλλη μεριά της ρόδας. Αν θέλεις να αλλάξεις σχέση βγάζεις την πίσω ρόδα και τη γυρίζεις ανάποδα (και ρυθμίζεις ανάλογα την τάση της αλυσίδας).
Με το 1x12 η αλυσίδα θα είναι ίσια στις 6-7, λίγο στραβή στα 4-5-8-9 και πολύ στραβή σε 1-2-3-10-11-12.
Αλλά λόγω χώματος και λάσπης είναι πιθανό η αλυσίδες να φθείρονται κυρίως από αυτό παρά από την παραμόρφωση οπότε κρατάνε λιγότερο έτσι κι αλλιώς...
Τα πλεονεκτήματα του 1x είναι οικονομία χρημάτων και βάρους, απλότητα (λιγότερα πράματα να χαλάσουν ή να θέλουν περιποίηση/καθαριότητα) αλλά το πιο βασικό για τους βουνίσιους ότι χωράει μεγαλύτερο λάστιχο πίσω. Οι βουνίσιοι θέλουν το μέγιστο εύρος σχέσεων αφενός για να βγάλουν την ανηφόρα και αφετέρου για να μπορούν να κυκλοφορούνε στο δρόμο χωρίς να γυρνάνε τα πεντάλια σαν ποντικάκια. Εκεί λίγη σημασία έχει να είναι κοντά οι σχέσεις γιατί δεν κρατάς σταθερή ταχύτητα. Δείτε δόντια τυπικής βουνίσιας κασέτας 12 ταχυτήτων: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-52. Οι διαφορές σε δόντια είναι 2-2-2-2-3-3-4-4-4-6-10
Αντίθετα οι δρομίσιοι που θέλουν να μπορούν να κρατάνε το ρυθμό που τους βολεύει πχ 85 περιστροφές το λεπτό σε διάφορες ταχύτητες και για ώρα θέλουν πολλές σχέσεις κοντά μεταξύ τους για να κλειδώσουν τη σωστή ανάλογα με την περίπτωση=ταχύτητα που θέλουν να διατηρήσουν. Στις περισσότερες πίσω κασέτες τα γρανάζια είναι πιο κοντά μεταξύ τους. Για τελείως ίσιες διαδρομές μπορεί να έχεις κασέτα 12-25 με 11 σχέσεις, οι 8 έχουν μόνο 1 δόντι διαφορά και οι τελευταίες 3 μόνο 2 δόντια διαφορά ως εξής: 12,13,14,15,16,17,18,19,21,23,25 και διαφορές σε δόντια 1-1-1-1-1-1-1-2-2-2.
Στην παλιά μου κασέτα είχα 11x32 με 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 και 1-1-1-2-2-2-3-3-4
Όταν την άλλαξα λίγω φθοράς έβαλα 11x34 που είναι από τις πιο ευρείες δρομίσιες (ένας αγνός κουρσάκιας όπως ο Τρύφωνας/harpymonk που τον κάνατε να φύγει δεν την θεωρεί δρομίσια) και έχω 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 και 2-2-2-2-2-2-2-2-3-4
Τελείως διαφορετική κατάσταση, άλλος κόσμος, άλλες προτεραιότητες/ανάγκες.