Για θέματα γενικού ενδιαφέροντος, εκτός μηχανοκίνητων...
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#700729 Πρόσθετη άνοδος του ΑΕΠ κατά 1,15% ετησίως λόγω του Σχεδίου Ανάκαμψης – Το πλήρες κείμενο

Τα οικονομικά οφέλη από το Σχέδιο Ανάκαμψης μπορούν να οδηγήσουν σε πρόσθετο ΑΕΠ 1,15%-1,25% ετησίως και σε άνοδο του επιπέδου του ΑΕΠ κατά 7%-7,7% αναφέρεται σε ειδικό κεφάλαιο της Αναλυτικής Περιγραφής των Δράσεων του Ελλάδα 2.0 με βάση προβλέψεις της ΤτΕ αλλά και του ΣΟΕ. Δημιουργείται έτσι ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος για «τη μείωση των φόρων ή/και την αύξηση των δημόσιων δαπανών», επισημαίνεται.

Το κείμενο κατατέθηκε στη Βουλή από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θόδωρο Σκυλακάκη για εξέταση από τις αρμόδιες Επιτροπές (η συζήτηση έχει προγραμματιστεί για την προσεχή Τρίτη).

Περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή δράσεων των 30,5 δισ. ευρώ αλλά και μία ενδεικτική κατανομή του ανά έτος. Υπολογίζεται πως φέτος θα έρθουν 3,97 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 2,35 δισ. είναι επιδοτήσεις και τα 12,61 δισ. θα είναι δάνεια (η προκαταβολή του 13%). Από το 2022 έως και το 2026 ανά έτος υπολογίζεται πως θα φτάνουν 5,31 δισ. ευρώ εκ των οποίων Επιχορηγήσεις 3,15 δισ. ευρώ (18,08 δισ. ευρώ συνολικά) και δάνεια 2,16 δισ. ευρώ ετησίως (12,42 δισ. ευρώ συνολικά).

Αναλυτικά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Σ.Ο.Ε. η πλήρης εφαρμογή του Σχεδίου, δηλαδή η χρήση του συνόλου της χρηματοδότησης σε επιχορηγήσεις και δάνεια και η πλήρης εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μπορεί δυνητικά να αυξήσει το επίπεδο του πραγματικού Α.Ε.Π. κατά 7,7%, έως το 2026, σε σχέση με το σενάριο βάσης. Αυτό συνεπάγεται μια θετική συμβολή στο ρυθμό ανάπτυξης του Α.Ε.Π. κατά περίπου 1,24% ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο κάθε χρόνο, τη περίοδο 2021-2026, με τις ιδιωτικές επενδύσεις να αυξάνονται κατά περίπου 20%

Το «Ελλάδα 2.0» αποτελείται από τέσσερις πυλώνες: (1) Πράσινο, (2) Ψηφιακό, (3) Απασχόληση, δεξιότητες και κοινωνική συνοχή (υγεία, παιδεία, κοινωνική προστασία), (4) Ιδιωτικές επενδύσεις και οικονομικός και θεσμικός μετασχηματισμός. Για την υλοποίησή του η Ελλάδα ζητά το σύνολο των πόρων που μπορεί να λάβει στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δηλαδή 17,8 δισ. ευρώ επιδοτήσεις και 12,7 δις ευρώ δάνεια.

Η μελέτη του Σ.Ο.Ε. συνυπολογίζει όλες τις μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο. Εκτιμά επιπλέον της ΤτΕ ότι το ποσοστό των εργαζομένων χαμηλών δεξιοτήτων μειώνεται κατά 3,94% προς τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, καθώς αυτοί οι εργαζόμενοι αποκτούν μεσαίες δεξιότητες. Αλλά και την αύξηση του ποσοστού εργαζομένων υψηλών δεξιοτήτων κατά 2,08%.

Στη μελέτη της ΤτΕ που περιλαμβάνει το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αναφέρει πως μπορεί να αυξήσει το επίπεδο του πραγματικού ΑΕΠ της Ελλάδας κατά την περίοδο 2021-2026, σωρευτικά, κατά ποσό ίσο με περίπου το 1/3 του ΑΕΠ του 2020, και κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες το 2026 σε σχέση με το σενάριο βάσης.

Με άλλα λόγια θα υπάρχει όπως αναφέρεται θετική συμβολή στο ρυθμό ανάπτυξης του Α.Ε.Π. κατά περίπου 1,15 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο κάθε χρόνο τη περίοδο 2021-2026. Η αύξηση του πραγματικού Α.Ε.Π. διατηρείται και μακροπρόθεσμα λόγω της θετικής μόνιμης επίδρασης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Η μόνιμη αύξηση του πραγματικού Α.Ε.Π. σε βάθος 20ετίας υπολογίζεται στις 6,5 μονάδες στο ΑΕΠ κάθε έτος, σε σχέση με το σενάριο βάσης.

Ανά πεδίο, κατά την περίοδο 2021-2026, το σχέδιο εκτιμάται πως αυξάνει τις ιδιωτικές επενδύσεις και την απασχόληση περισσότερο από 20% και περίπου 4% αντίστοιχα, με τα κέρδη απασχόλησης να αντιστοιχούν σε 180.000-200.000 νέες θέσεις εργασίας. Οι θέσεις αυτές εκτιμάται πως διατηρούνται μακροπρόθεσμα, δηλαδή είναι μόνιμες, όπως επίσης μόνιμη αύξηση καταγράφεται και στο επίπεδο της ιδιωτικής επένδυσης.

Η εφαρμογή του σχεδίου αυξάνει το λόγο των φορολογικών εσόδων προς το Α.Ε.Π. κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες, «δημιουργώντας έτσι δημοσιονομικό χώρο που επιτρέπει τη μείωση των φόρων ή/και την αύξηση των δημόσιων δαπανών, κάτι που μπορεί να δώσει περαιτέρω ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα».

Η ανάλυση των συνολικών επιδράσεων του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στην οικονομία έχει πραγματοποιηθεί από τη Τράπεζα της Ελλάδος. Συμπληρωματικά, αντίστοιχη ανάλυση έχει γίνει από το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ) με τη χρήση του μακροοικονομικού υποδείγματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, QUEST, για την Ελληνική Οικονομία.

Οι δύο αναλύσεις συμφωνούν τόσο ως προς την φύση των μεσοπρόθεσμων επιδράσεων του Σχεδίου στις μακροοικονομικές μεταβλητές, όσο και ως προς τη σημασία των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο για τη μακροχρόνια ανάπτυξη της οικονομίας.

Οι συνολικές επιδράσεις του Σχεδίου στην οικονομία μπορούν να διαχωριστούν στην επίδραση των επιχορηγήσεων και των δανείων, και στην επίδραση των μεταρρυθμίσεων. Η οικονομική επέκταση χρηματοδοτούμενη από επιχορηγήσεις και δάνεια αυξάνει το επίπεδο του πραγματικού Α.Ε.Π. κατά περίπου 4,3% το 2026 και συμβάλλει σε επιπλέον ρυθμό μεγέθυνσης του πραγματικού Α.Ε.Π. κατά περίπου 0,7 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο κάθε έτος την περίοδο 2021-2026.

Η επέκταση χρηματοδοτούμενη από δάνεια, που διοχετεύονται προς τις ιδιωτικές επενδύσεις, οδηγεί σε αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων κατά περίπου 20% έως το 2026. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις συνεισφέρουν επιπλέον στο ρυθμό μεγέθυνσης του πραγματικού Α.Ε.Π. 0,45 ποσοστιαίες μονάδες κατά μέσο όρο κάθε χρόνο την περίοδο 2021.

Αναφέρεται όμως πως «σε αντίθεση με την τελικά παροδική οικονομική επέκταση που χρηματοδοτείται από επιχορηγήσεις και δάνεια, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις οδηγούν σε μόνιμη αύξηση της παραγωγικής ικανότητας της οικονομίας. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αυξάνουν μακροπρόθεσμα τα επίπεδα του πραγματικού προϊόντος, της ιδιωτικής επένδυσης και της απασχόλησης κατά 6%, 8,5% και 4%, αντιστοίχως. Επιπροσθέτως, οι μεταρρυθμίσεις οδηγούν σε μόνιμη αύξηση της φορολογικής βάσης, που συνεπάγεται αύξηση των φορολογικών εσόδων ως ποσοστό του Α.Ε.Π. κατά περίπου 2,5 ποσοστιαίες μονάδες μακροπρόθεσμα».

Η κυβέρνηση επισημαίνει πως οι εκτιμήσεις της ΤτΕ για το μέγεθος της επίδρασης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να θεωρηθούν ως ένα κατώτατο όριο για την πραγματική επίδραση του Σχεδίου στην ελληνική οικονομία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ποσοτικοποίηση αφορά τρεις από τις κατηγορίες μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο: Μεταρρυθμίσεις που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα στις αγορές προϊόντων, μεταρρυθμίσεις που υποστηρίζουν υψηλότερο ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό, και μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τη παραγωγικότητα. Επιπλέον αυτών, υπάρχουν μεταρρυθμίσεις-ορόσημα που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο και αφορούν τη διακυβέρνηση και τη δικαιοσύνη οι οποίες δεν έχουν ποσοτικοποιηθεί. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές ωστόσο έχουν δυνητικά πολύ μεγάλη επίδραση στην αύξηση της παραγωγικότητας και στη διανεμητική αποτελεσματικότητα (allocative efficiency). Κατά συνέπεια, οι μεταρρυθμίσεις αυτές οδηγούν σε σημαντική επιπρόσθετη αύξηση στα μακροοικονομικά οφέλη και στο κατά κεφαλήν Α.Ε.Π., οι οποίες δεν έχουν συμπεριληφθεί στις παραπάνω εκτιμήσεις.


Εικόνα

Source: insider.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#701362 ΔΝΤ: Ανάπτυξη 3,8% του ΑΕΠ για φέτος και 5% το 2022 - Αναθεωρεί προς τα πάνω τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για Ελλάδα

Προς τα κάτω αναθεωρεί το ΔΝΤ την πρόβλεψή του για ανάπτυξη για το 2021 από το 4,1% του ΑΕΠ τον περασμένο Οκτώβριο στο 3,8%, προβλέποντας όμως ισχυρή ανάπτυξη στο 5% του ΑΕΠ για το 2022 και αναθεωρώντας προς τα πάνω τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Στην έκθεση για τις προοπτικές των οικονομιών των κρατών-μελών του (World Economic Outlook) που δημοσιοποιείται σήμερα, με την ευκαιρία της εαρινής συνόδου του, το Ταμείο εμφανίζεται για φέτος περισσότερο αισιόδοξο σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία στις χειμερινές της εκτιμήσεις προέβλεπε για φέτος ρυθμό ανάπτυξης 3,5% του ΑΕΠ. Τούτο δε με δεδομένους και για τους δύο οργανισμούς τους περιορισμούς της οικονομίας για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου λόγω της παράτασης της πανδημίας.

Ωστόσο το Ταμείο εμφανίζεται περισσότερο απαισιόδοξο από το βασικό σενάριο του προϋπολογισμού για ανάπτυξη 4,8% του ΑΕΠ για φέτος, το οποίο δεν έχει αναθεωρηθεί ακόμη επίσημα, αν και δεν είναι πια το βασικό για το οικονομικό επιτελείο λόγω της παράτασης της πανδημίας όλο το πρώτο τρίμηνο του χρόνου.


Εικόνα
Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές
Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι το ΔΝΤ φαίνεται πως αλλάζει έστω και με αργούς ρυθμούς τη θέση του για τη μεσο-μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας. Συγκεκριμένα από 1% του ΑΕΠ που προέβλεπε στην προηγούμενη αντίστοιχη έκθεσή του τον Οκτώβριο ότι θα ήταν ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης ως το 2025, τώρα προβλέπει ότι η οικονομική μεγέθυνση της Ελλάδας θα φτάσει σε μέσα επίπεδα στο 1,4% του ΑΕΠ ως το 2026.


Εικόνα
Μέσα από τις προβλέψεις του ο διεθνής οργανισμός προβλέπει συνεχή επιτάχυνση της ανάπτυξης μέχρι και το τέλος του χρόνου εκτιμώντας ότι το 4ο τρίμηνο του 2021 θα έχει ρυθμό ανάπτυξης 6,7% του ΑΕΠ, η οποία θα συνεχιστεί και τα πρώτα τρίμηνα του 2022 και στην συνέχεια θα έχουμε σταδιακή αποκλιμάκωση του ρυθμού ανάπτυξης, ο οποίος θα φτάσει το 3,6% του ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του επόμενου χρόνου.

Στο κρίσιμο μέγεθος της ανεργίας το Ταμείο αναμένει μάλλον αρχή αποκλιμάκωσης του ποσοστού ανεργίας από το 16,6%, που αναμένεται να κλείσει και επίσημα για το 2020 στο 15,2%, παρότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα επιταχυνθεί, υπολογίζοντας προφανώς τις μόνιμες ζημιές στην απασχόληση που θα αφήσει πίσω της η πανδημία.

Ωστόσο, η επιτάχυνση της ανάπτυξης και η καλύτερη από το 2020 πορεία του τουρισμού προβλέπει το Ταμείο ότι θα έχουν θετική επίδραση και στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Συγκεκριμένα το ΔΝΤ προβλέπει ότι το έλλειμμα του ισοζυγίου που έφτασε το 7,4% του ΑΕΠ για το 2020 θα μειωθεί φέτος στο 6,6% του ΑΕΠ και θα φτάσει στο 3,5% του ΑΕΠ στο τέλος του 2022.


Εικόνα
Θετική θα είναι η επίδραση της ανάπτυξης και στην αναστροφή της τάσης του αποπληθωρισμού στο οποίο κύλησε η οικονομία το 2020 λόγω της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού.

Συγκεκριμένα από τον αρνητικό πληθωρισμό του 1,3% που είχαμε το 2021 με σημαντικά μειωμένη κατανάλωση λόγω των lockdown αναμένεται για φέτος να περάσουμε σε ένα οριακά θετικό πληθωρισμό της τάξης του 0,2% και σε πληθωρισμό 0,8% το 2022 όταν πλέον η οικονομία θα έχει αφήσει πίσω της την κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία.

Εικόνα

Source: capital.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#701871 Barclays: Αντιμέτωπη με δημοσιονομική προσαρμογή-μαμούθ η Ελλάδα

Όπως επισημαίνει η Barclays, η κρίση της Covid-19 έχει καταστήσει παρωχημένους τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρώπης. Η ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής τον περυσινό Μάρτιο επέτρεψε σε όλες τις κυβερνήσεις της ΕΕ να αποκλίνουν προσωρινά και σημαντικά από τις κανονικές απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και να επιδιώξουν πολύ επεκτατικές δημοσιονομικές πολιτικές για να μετριάσουν την αρνητική επίπτωση της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα.

Εικόνα

Σε γραπτή επικοινωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον φετινό Μάρτιο ζήτησε από τα κράτη-μέλη να συνεχίσουν να στηρίζουν την οικονομική δραστηριότητα το 2021 και 2022 και άφησε να εννοηθεί πως η γενική ρήτρα διαφυγής είναι πιθανόν να παραταθεί, ώστε να καλύπτει και το 2022. Ακόμα και στη Γερμανία, όπου η δημοσιονομική πειθαρχία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομικής πολιτικής, η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει έναν μίνι προϋπολογισμό ύψους 60 δισ. ευρώ για το 2021, αυξάνοντας το επιπλέον χρέος που είχε προϋπολογιστεί για αυτό το έτος στο ρεκόρ των 240 δισ. ευρώ ή περίπου 7% του ΑΕΠ.

Η Barclays θεωρεί πως η επέκταση της γενικής ρήτρας διαφυγής και το 2022 είναι ο δρόμος που θα συναντήσει τις λιγότερες αντιστάσεις, και διαδικαστικά αλλά και πολιτικά, και είναι πιθανόν να ανακοινωθεί μετά τη δημοσιοποίηση των τελευταίων προβλέψεων της Κομισιόν τον Μάιο. Ωστόσο, αυτή είναι μια προσωρινή μόνο λύση, καθώς τα επίπεδα του χρέους και των ελλειμμάτων των χωρών-μελών μετά την πανδημία θα δείξουν όλους τους περιορισμούς της δημοσιονομικής αρχιτεκτονικής της ΕΕ και θα απαιτήσουν μια πλήρη αναθεώρηση των υφιστάμενων κανόνων.

Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα μας θα βρεθεί αντιμέτωπη τότε με την ανάγκη μιας δημοσιονομικής προσαρμογής που η Barclays υπολογίζει στο 13% του ΑΕΠ περίπου, όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα.


Εικόνα

Source: euro2day.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#701872 Τα καλά νέα είναι πως συζητάνε τουλάχιστον να μην κόψουν την κάνουλα αμέσως. Επίσης, οι προβλέψεις δείχνουν πως η Ελλάδα θα χρειαστεί σαφώς μικρότερο ποσό το 2022. Από το διάγραμμα, εντυπωσιακά καλά τα νούμερα για Κύπρο και Βουλγαρία και σοκαριστικά άσχημα για Ρουμανία, με την Σλοβενία σε μια παρόμοια κατάσταση με εμάς. Αυτά σε ό,τι αφορά τους γείτονες.
Βέβαια, όλοι αυτοί δεν έχουν το πρόβλημα με το δημόσιο χρέος που έχει η Ελλάδα, άρα αντίστοιχα δεν θα αντιμετωπίσουν τα ίδια προβλήματα για να επανέλθουν σε κανονική κατάσταση, αφού από εμάς θα ζητηθούν πάλι πρωτογενή πλεονάσματα.
Άβαταρ μέλους
By markvag
#701880 Καλά, ο λογαριασμός θα είναι ΝΑ, και όχι με το συμπάθειο, αλλά αυτό είναι γνωστό. Και το κοντέρ δεν θα μετρήσει από τις αντοχές που είχαμε το 2010, αλλά από τις κατά πολύ μειωμένες που έχουμε σήμερα. Κοινώς, σε απλά Ελληνικά, ετοιμαστείτε από "αύριο-μεθαύριο" τα σχολεία να είναι πολύ ακριβά, τα επιδόματα άχρηστα (να μην έχουμε και κουλτούρα επιδόματος, μην γίνουμε και τίποτα αριστεροί κιόλας), οι συντάξεις πολύ μεγάλες, να απαντάτε σε ηλίθια διλήμματα του στυλ "θέλετε να πληρώνεται σύνταξη ο παππούς ή να δουλεύει ο εγγονός;", οι βλαμένοι να τρέχουν να κλείσουν πρώτοι νοσοκομεία, να απολύσουν γιατρούς και νοσοκόμους, κτλ...

Κοινώς, το παλούκι που μπήκε από το 2010 έως το 2020 θα το θυμόμαστε με νοσταλγία για το πόσο μικρό και τρυφερό ήταν. :inlove:


Αλλά εντάξει, δεν θα είναι για πολύ, μέχρι το 3167 θα έχουμε ξεμπερδέψει. :s_wink





Εγώ θα ήθελα να σταθώ λίγο σε ένα σημείο:

diplomat έγραψε:
Η ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής τον περυσινό Μάρτιο επέτρεψε σε όλες τις κυβερνήσεις της ΕΕ να αποκλίνουν προσωρινά και σημαντικά από τις κανονικές απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και να επιδιώξουν πολύ επεκτατικές δημοσιονομικές πολιτικές για να μετριάσουν την αρνητική επίπτωση της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα.



Δηλαδή, για να το καταλάβω, γιατί είμαι και λίγο χαζός, εν τέλει η επεκτατικές δημοσιονομικές πολιτικές μετριάζουν εν τέλει τις επιπτώσεις μίας οικονομικής κρίσης;;; Ασχέτως από τον λόγο πρόκλησής της... Γιατί μέχρι πρόσφατα μαθαίναμε πως μόνο με περιοριστικές πολιτικές γίνεται η δουλειά :hmmm:

Βέβαια, με περιοριστικές για την πλέμπα, για κάποιους μόνο με επεκτατικές... Ίσως εκεί να είναι η διαφορά... :hmmm:
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#705082 Προϋπολογισμός-α΄ τρίμηνο: 3,4 δισ. € πρωτογενές έλλειμμα - Μειωμένα 359 εκατ. € έσοδα από φόρους

Έλλειμμα ύψους 5,71 δισ. ευρώ καταγράφεται στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου - Μαρτίου 2021, έναντι στόχου για έλλειμμα 6,6 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2021 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021 και ελλείμματος 1,8 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 3,4 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 4,37 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 494 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2020.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 11,5 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 658 εκατ. ευρώ ή 5,4% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 12,5 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 722 εκατ. ευρώ ή 5,5% έναντι του στόχου.


Source: naftemporiki.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#705083 Όλος ο προϋπολογισμός θα αναθεωρηθεί, εδώ προέβλεπε ανάπτυξη ελατήριο τι συζητάμε; Αν δούμε ανάπτυξη στο 2ο εξάμηνο, να είμαστε πολύ χαρούμενοι. Θα ήμουν χαρούμενος αν αποφύγουμε την ύφεση για το 2021 (κάτι καθόλου σίγουρο, γιατί ανοσία λόγω εμβολίων θα δούμε από φθινόπωρο φοβάμαι).
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#705085 Εως 18,3% το bonus για το ελληνικό ΑΕΠ από το Ταμείο Ανάκαμψης

Η S&P Global εκτιμά ότι η ελληνική οικονομία θα είναι η πλέον ωφελημένη από τη λειτουργία του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς θα επιδείξει τα υψηλότερα οφέλη σε όρους ανάπτυξης από όλες τις χώρες στην Ευρωζώνη, τα επόμενα επτά χρόνια.

Σε δύο σενάρια που εξετάζει η S&P Global, η ανάπτυξη της Ελλάδας και του ΑΕΠ την περίοδο 2020-2026 θα μπορούσε σωρευτικά να διαμορφωθεί από +8,3% έως +18,3%, στην περίπτωση μια ισχυρής θετικής επίδρασης του Ταμείου Ανάκαμψης.


Εικόνα

Η Ελλάδα έχει τα υψηλότερα ποσοστά απορρόφησης με βάση την τελευταία επταετία, στο 66%, το οποίο σημαίνει ότι οι πιθανότητες για αποτελεσματική χρήση των κονδυλίων της Ε.Ε είναι υψηλές, αν και εξηγεί η S&P Global ότι οι παρελθούσες επιδόσεις μπορεί να μην είναι ενδεικτικές, από το γεγονός ότι όλες οι οικονομίες λειτουργούν κάτω από τις δυνατότητές τους και έτσι έχουν περισσότερο χώρο για να απορροφήσουν τη βοήθεια. Παράλληλα τονίζει ότι το Ταμείο Ανάκαμψης είναι απόλυτα υποστηρικτικό για τις αξιολογήσεις των ευρωπαϊκών χωρών, δίνοντας έτσι άλλο ένα σήμα για αναβάθμιση προσεχώς της ελληνικής οικονομίας.

Εικόνα

Ποιες χώρες επωφελούνται περισσότερο
Ο οίκος καθορίζει το ύψος των κονδυλίων και δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης σε χώρες με βάση τον πληθυσμό, το κατά κεφαλήν εισόδημα, τη μέση ανεργία και την εκτίμηση για την πτώση του ΑΕΠ το 2020 και το 2021. Παράλληλα, υπολογίζει την άνοδο στο ΑΕΠ ως το 2026, σε σχέση με την πορεία του ΑΕΠ χωρίς το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ελλάδα και Βουλγαρία: Το υψηλό επίπεδο δομικής ανεργίας προ πανδημίας, το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες, το μεγάλο επενδυτικό κενό, ο μεγάλος τομέας υπηρεσιών καθώς και ο σχετικά υψηλός ρυθμός απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων εξηγούν γιατί οι δύο χώρες με το μεγαλύτερο όφελος είναι η Ελλάδα και η Βουλγαρία. Με βάση τις εκτιμήσεις της S&P, το Ταμείο Ανάκαμψης θα ενισχύσει το ΑΕΠ στις δύο χώρες κατά 8,3% και 6,1% αντίστοιχα, με βάση το σενάριο χαμηλής επίπτωσης και κατά 18,3% και 18,2% αντίστοιχα, με βάση το σενάριο μεγάλης επίπτωσης του Ταμείου Ανάκαμψης.

Πορτογαλία, Λετονία, Κροατία: Με βάση το σενάριο χαμηλής επίπτωσης, ο οίκος προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 4,5% έως το 2026 στην Πορτογαλία και τη Λετονία και κατά 5,8% για την Κροατία. Με βάση το αισιόδοξο σενάριο, το ΑΕΠ Πορτογαλίας, Κροατίας και Λετονίας θα ενισχυθεί κατά 10,9%, 16,3% και 12% αντίστοιχα.

Λιθουανία, Ισπανία, Εσθονία: Ο οίκος προβλέπει άνοδο του ΑΕΠ λίγο χαμηλότερη του 4% για Λιθουανία, Ισπανία και Εσθονία. Μεταξύ των μεγάλων οικονομιών της Ε.Ε., η Ισπανία είναι μεταξύ των κερδισμένων του Ταμείου. Με βάση το αισιόδοξο σενάριο, αυτό καθίσταται πιο ξεκάθαρο, καθώς προβλέπεται άνοδος του ΑΕΠ κατά 10,1% έναντι 8,5% για τη Λιθουανία και 8,2% για την Εσθονία. Η μεγαλύτερη άνοδος για το ισπανικό ΑΕΠ με βάση το θετικό σενάριο αντανακλά το αδύναμο ιστορικό της χώρας στην απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.



Εικόνα

Source: euro2day.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#705090 Eίναι προσωπικό μου βίτσιο η δημιουργία ενός pool από προβλέψεις - εκτιμήσεις - χειρομαντείες, εν είδει δείγματος γραφής του εκάστοτε φορέα, οργανισμού etc.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#705176 Ακόμη και στους ΗΠΑ ο Biden σε αύξηση φόρων τόσο στα εταιρικά κέρδη όσο και στους πολύ πλούσιους με σκοπό να βοηθήσει τους μεσαίους και τους πιο αδύναμους.
Σας θυμίζει κάτι; Όχι; Α, είναι μάλλον επειδή εμείς κάνουμε το αντίθετο.

Αύξηση της φορολογίας για το 0,3% των πλουσιότερων Αμερικανών θέλει ο Μπάιντεν

https://m.huffingtonpost.gr/entry/aexes ... f50dba8fc7
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν θέλει να αυξηθούν οι φόροι στα κέρδη κεφαλαίου για το 0,3% των πλουσιότερων Αμερικανών, επιβεβαίωσε χθες Δευτέρα ο Λευκός Οίκος.

Αυτή η αύξηση των φόρων θα εγγραφεί στο πλαίσιο φορολογικής μεταρρύθμισης με σκοπό να «αποζημιώνεται η εργασία κι όχι μόνο ο πλούτος», σύμφωνα με τον Μπράιαν Ντις, βασικό σύμβουλο του κ. Μπάιντεν σε οικονομικά ζητήματα.

Το σχέδιο της μεταρρύθμισης, η οποία αναμένεται να μετατρέψει το αμερικανικό Κογκρέσο σε πεδίο μακράς μάχης προτού εξασφαλιστεί η υιοθέτησή της, αφορά μόνο φορολογούμενους με ετήσιο εισόδημα που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο δολάρια, διευκρίνισε ο κ. Ντις.

Σύμφωνα με τον σύμβουλο του Λευκού Οίκου θα επηρεαστεί μόλις το 0,3% των φορολογουμένων, ήτοι περίπου 500.000 νοικοκυριά.

«Για τα 997 νοικοκυριά στα χίλια, η αλλαγή αυτή δεν θα έχει καμία επίπτωση», επέμεινε ο Μπράιαν Ντις.

Δεν αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε κάποιον φορολογικό συντελεστή, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες αρκετών αμερικανικών ΜΜΕ, ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών κεφαλαίου μπορεί σχεδόν να διπλασιαστεί, από το 20% στο 39,6%.

Η φορολογική μεταρρύθμιση αυτή έχει σκοπό να χρηματοδοτηθεί το επιλεγόμενο American Families Plan («Σχέδιο για τις αμερικανικές οικογένειες»), που περιλαμβάνει επενδύσεις επικεντρωμένες στα παιδιά, στην οικογένεια και την υγεία. Ο κ. Μπάιντεν αναμένεται να παρουσιάσει το σχέδιο αυτό σε αδρές γραμμές αύριο Τετάρτη, στη διάρκεια της πρώτης ομιλίας του ενώπιον της ολομέλειας του αμερικανικού Κογκρέσου.

Η πρόταση αυτή είναι η δεύτερη πτυχή ενός γιγαντιαίου προγράμματος επενδύσεων, με την πρώτη, που επικεντρώνεται στις υποδομές, να προβλέπει δαπάνες 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε οκτώ χρόνια.

Ο Τζο Μπάιντεν έχει προτείνει, για τη χρηματοδότηση του προγράμματος, να αυξηθεί από το 21% στο 28% ο φόρος στα εταιρικά κέρδη, κάτι που θα διαγράψει εν μέρει τη μείωση τις φορολογίας στα εταιρικά κέρδη επί των ημερών του προκατόχου του, του Ρεπουμπλικάνου Ντόναλντ Τραμπ.

Η Ουάσινγκτον διεξάγει εξάλλου συνομιλίες στο πλαίσιο της G20 με σκοπό να επιτευχθεί συμφωνία για τον ελάχιστο συντελεστή φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων, που θα είναι πρακτικά ο ίδιος σε όσες χώρες την υπογράψουν.
Άβαταρ μέλους
By diplomat
#705543 Το ανησυχητικό στην όλη αποτίμηση των θετικών και αρνητικών προοπτικών είναι ότι οι πρώτες αφορούν κυρίως τον ευσεβή πόθο του ελατηρίου, ενώ οι δεύτερες έχουν να κάνουν με τα μόνιμα αγκάθια των NPLs και του χρέους, όπως και με την bleak επενδυτική και τραπεζική επόμενη ημέρα, αν και όποτε αυτή έρθει.

Fitch: Αντίδραση 3% φέτος στην ελληνική οικονομία, εκτόξευση το 2022

Τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αναλύει ο οίκος Fitch σε έκθεσή του για την Ευρώπη. Όπως επισημαίνει, η χώρα αξιολογείται με «ΒΒ» και σταθερό outlook καθώς από τη μια πλευρά διαθέτει υψηλότερο δείκτη κατά κεφαλήν ΑΕΠ από τις άλλες χώρες αυτής της ομάδας αλλά, από την άλλη πλευρά, βαρύνεται με υψηλό ποσό κόκκινων δανείων και μεγάλο δημόσιο και ιδιωτικό χρέος.

Ο οίκος περιμένει ισχυρή ανάκαμψη τα επόμενα δύο χρόνια, μετά τη βουτά 8,2% του ΑΕΠ πέρυσι, υπό την προϋπόθεση ότι θα ξεπεραστεί η πανδημία μετά τους εμβολιασμούς, ενώ υποστηρικτικά λειτουργεί και η απορρόφηση των κοινοτικών πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Συγκεκριμένα εκτιμά πως φέτος η οικονομία θα τρέξει με 3% και το 2022 με 7,6% του ΑΕΠ.

Μεσοπρόθεσμα οι δομικές μεταρρυθμίσεις και η διατήρηση της χρηματοδότησης από την ΕΕ μπορούν να βελτιώσουν τη δυνητική αναπτυξιακή δυναμική.

Από την άλλη πλευρά, στους κινδύνους περιλαμβάνεται ένας πιο επίμονος αντίκτυπος, απ’ όσο υπολογίζεται σήμερα, από την πανδημία σε ό,τι αφορά το κλείσιμο επιχειρήσεων και τις απώλειες θέσεων εργασίας.

Τα μέτρα στήριξης, η ύφεση και οι αυτόματοι σταθεροποιητές υπονοούν ότι ο προϋπολογισμός πέρασε από πλεόνασμα σε έλλειμμα 9,7% του ΑΕΠ το 2020. Η ανάκαμψη θα οδηγήσει στη μείωση του ελλείμματος στο 4% το 2022. Η εκτίμηση της Fitch είναι ότι το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα υποχωρήσει στο 192,5% στα τέλη του 2022, έχοντας προηγουμένως φτάσει στο 206,3% του ΑΕΠ.

Τα στοιχεία που σύμφωνα με τον οίκο μπορούν να προκαλέσουν θετικές εξελίξεις είναι:
-Η επιστροφή της σχέσης χρέους/ΑΕΠ σε πτωτικό κανάλι μετά το σοκ της πανδημίας
-Βελτιωμένη μεσοπρόθεσμη αναπτυξιακή δυναμική
-Πρόοδος στην βελτίωση της ποιότητας ενεργητικού των συστημικών τραπεζών, συνεπής με την ολοκλήρωση των τιτλοποιήσεων.

Αντίθετα, στους κινδύνους περιλαμβάνονται:
-Αδυναμία μείωσης του χρέους
-Αρνητικές εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο που θα αυξήσουν τους κινδύνους για τα δημόσια οικονομικά και την πραγματική οικονομία
-Στοιχεία για επιμονή της πανδημίας και του αντίκτυπου που θα έχει στην οικονομία και τη μεσοπρόθεσμη δυνητική ανάπτυξη.


Εικόνα

Source: euro2day.gr (Link)
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#705567 Το ποσοστό του ελλείμματος ήταν ένα σοκ. Και ακόμη τρέχουμε έλλειμμα εννοείται. Δεν ξέρω πού την βρίσκουν την αισιοδοξία, ας ελπίσουμε ο Θεός των εμβολιασμών να κάνει το θαύμα του.
Άβαταρ μέλους
By markvag
#705864
Anonymous Founder έγραψε:Ακόμη και στους ΗΠΑ ο Biden σε αύξηση φόρων τόσο στα εταιρικά κέρδη όσο και στους πολύ πλούσιους με σκοπό να βοηθήσει τους μεσαίους και τους πιο αδύναμους.
.......................................

Η Ουάσινγκτον διεξάγει εξάλλου συνομιλίες στο πλαίσιο της G20 με σκοπό να επιτευχθεί συμφωνία για τον ελάχιστο συντελεστή φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων, που θα είναι πρακτικά ο ίδιος σε όσες χώρες την υπογράψουν.[/i]


Σε ότι αφορά το πρώτο κομμάτι, χαίρομαι που επιτέλους η χώρα που ήταν μέχρι σήμερα ο βασικός προαγωγός του trickle down επιτέλους διάβασε εισαγωγή στην μάκρο... :lol:


Για το δεύτερο είναι επίσης εξαιρετική ιδέα και μακάρι να εφαρμοστεί. Ξαναλέω, πως ΔΕΝ είναι δικαίωμα του καθενός με χρήματα να τα κόβει βόλτες όπου γουστάρει για να αποφύγει να φορολογηθεί. Από τη στιγμή που φορολογηθούν όπως προβλέπει η χώρα στην οποία βγήκε το χρήμα, ας τα κάνει ότι θέλει, ας τα κάψει κιόλας.



Anonymous Founder έγραψε:Το ποσοστό του ελλείμματος ήταν ένα σοκ. Και ακόμη τρέχουμε έλλειμμα εννοείται. Δεν ξέρω πού την βρίσκουν την αισιοδοξία, ας ελπίσουμε ο Θεός των εμβολιασμών να κάνει το θαύμα του.



Βγαίνει ένα πρόγραμμα επιδοτήσεων σε λίγες μέρες (2-3 εβδομάδες) που κάτι άκουσα θα επιδοτεί μέχρι και το 60-65% του κόστους της επένδυσης. Δηλαδή, βάζοντας και τις αποσβέσεις, πρακτικά οι επενδύσεις θα είναι τζάμπα (αν ισχύει αυτό το 60-65%), σε βάθος 3-4 ετών για μία επιχείρηση. Εάν γίνει αυτό, θα αλλαχτούν τα πάντα σε όσες επιχειρήσεις μπορούν είτε να χρηματοδοτηθούν για νέες επενδύσεις, είτε να τις πληρώσουν με ίδια κεφάλαια και να περιμένουν τις επενδύσεις. Προφανώς και είναι καλό αυτό για την οικονομία (δεν ξέρω αν επαρκεί για να αντισταθμίσει τα υπόλοιπα και να φτάσει σε τέτοια νούμερα ανάπτυξης).

Αντιθέτως βέβαια, οι πρόσφατες μειώσεις φόρων σε υψηλά εισοδήματα και επιχειρηματικά κέρδη θα χειροτερεύσουν τα ελλείμματα...