Κυρίως νέων μοντέλων αλλά όχι μόνο.
Χωρίς σχόλια άσχετα με το θέμα.
Aristotelis έγραψε:Αυτό το σαββατοκύριακο είχα την τύχη να δοκιμάσω μια Porsche 911 (997) turbo. Το αποκορύφωμα της τεχνογνωσίας Porsche, είναι όντως εντυπωσιακό, χωρίς όμως να προκαλεί δέος όπως οι παλαιότερες turbo, τουλάχιστον όσον αφορά τον γράφοντα. Η ποιότητα κατασκευής στο εξωτερικό είναι απλά υπεράνω κριτικής. Η βαφή (blue cobalt) και οι αρμοί είναι απλά αψεγάδιαστοι και γενικά κοιτώντας το αμάξι νιώθεις ότι πρόκειται για κάτι ακριβό σε κάθε λεπτομέρεια . Την ίδια αίσθηση αποκομίζεις και από το εσωτερικό σαν πρώτη εντύπωση... Το μπορντό δέρμα καλύπτει σχεδόν κάθε γωνιά του εσωτερικού, ενώ ακόμη και στο πάτωμα όπου δεν υπάρχει δέρμα, η μοκέτα είναι 3 φορές πιο παχιά από το καλύτερο χαλί που έχω σπίτι μου. Γενικά όλα αποπνέουν έναν αέρα ακριβής και αυστηρής ποιότητας. Τυπικά γερμανικό θα έλεγα. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν νιώθεις ότι είσαι μέσα σε ένα έργο τέχνης και design όπως ίσως συμβαίνει σε κάποιες ιταλικές κατασκευές. Δεν λείπουν και οι παραφωνίες από διάφορους πλαστικούς διακόπτες που απλά δεν πείθουν ούτε σαν εμφάνιση, ούτε σαν αίσθηση λειτουργίας. ότι και να πούμε πάντως, η ποιότητα ήταν σαφώς ανώτερη από τις αντίστοιχες μαζερατι που έχω δοκιμάσει. (Coupe & Quattroporte).
Ας περάσω όμως στα πιο ενδιαφέροντα θέματα, αυτά που έχουν να κάνουν με την οδηγική εμπειρία. Το αυτοκίνητο το δοκίμασα σε ορεινό στροφιλικι (κλειστό) και επαρχιακούς δρόμους (κάτι σαν παλιά ε8νικη δική μας αλλά με καλό οδόστρωμα).
Θέση οδήγησης απλά άψογη, κανένα παράπονο, και η ορατότητα επίσης καλή αν έχεις συνη8ισει χαμηλά αυτοκίνητα. Αν αντιθέτως έχεις συνη8ισει τα σημερινά σουπερ μινι που είναι σαν τζιπ περασμένης δεκαετίας, τότε μάλλον θα έχεις πρόβλημα. πολύ πολύ καλά τα καθίσματα που στηρίζουν άψογα χωρίς ταυτόχρονα να ενοχλούν. Προσπερνώ γιατί απλά δεν χρειάζεται να πω άλλα για την θέση οδήγησης.
Η ποιότητα κύλισης είναι οκ, αλλά τίποτα το εκπληκτικό, και είναι αναμενόμενο θα έλεγα. Γενικά νιώθεις τα λάστιχα να κυλάνε σε χαμηλή ταχύτητα. όσο η ταχύτητα αυξάνεται τα πράγματα καλυτερεύουν αισθητά. Αυτό που με εξέπληξε ήταν η άνεση της ανάρτησης. Ακόμη και στο sport program όπου τα διάφορα περιοδικά παθαίνουν κρίση υστερίας γράφοντας οτι είναι υπερβολικά σκληρή, σπάει νεφρά και σπονδύλους κλπ, εγώ την βρήκα απλά αποτελεσματική... ειλικρινά πιστεύω οτι πλέον τα περιοδικά δεν ξέρουν τι να γράψουν και ασχολούνται με απίστευτες λεπτομέρειες που απλά δεν στέκουν. μετά βγαίνει άλλο μοντέλο και φτου και απο την αρχή. απλά πιστέψτε με, οι αναρτήσεις είναι καταπληκτικά άνετες για το ύφος του αυτοκινήτου και δεν κουράζουν ποτέ και σε καμιά ρυ8μιση. Παρ΄ολα αυτα, δεν με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο, και εδω θα έλεγα αρχίζει η πραγματική περιγραφή των εντυπώσεων μου, που θα προσπαθησω να σας μεταφέρω με ολη την αντικειμενικότητα που μπορώ να έχω, αν και φοβάμαι οτι μπορεί να χαρακτηριστώ εως και σνομπ.
Είναι ενα περίεργο συναίσθημα που θα προσπαθήσω να περιγράψω οσο μπορώ καλύτερα. Γενικά οδηγώντας το αυτοκίνητο υπάρχει ενα είδος υστέρησης, κάτι σαν turbo lag, όχι σε οτι αφορά την απόκριση του αυτοκινήτου ή του κινητήρα, αλλά σε οτι αφορά τα ηλεκτρονικά που ελέγχουν κάθε στιγμή και δράση του αυτοκινήτου.. Στρίβεις και νιώθεις οτι το αμάξι αρχίζει να γέρνει, και ενω ετοιμάζεσαι για μεταφορά βάρους... δεν συμβαίνει τίποτα... Προσοχή, και εδώ είναι το κλειδί της ανάγνωσης κατά την γνώμη μου, δεν είναι οτι ξαφνικά κατι αλλάζει και η ανάρτηση σκληραίνει. Αντιθέτως, δεν αντιλαμβάνεσαι κατα΄ρχην καμία μεταβολή σε τίποτα... απλά κατά εναν μαγικό τρόπο και εναντίων καθε νόμου φυσικής που γνωρίζεις, το αμάξι απλά σταματάει να γέρνει, και το σώμα σου δεν νιώθει τα πλευρικά G που ο εγκέφαλος σου περιμένει. Ολα αυτα συμβαίνουν σε οποιαδήποτε κατάσταση μπορεί να βρεθεί το αμάξι. Περιμένεις κάτι και ετοιμάζεσαι, και απλά συμβαίνει κάτι τέλειο που δεν θα έπρεπε να συμβεί.
Προσπαθώντας να αναλύσουμε την κατάσταση φτάσαμε στο συμπέρασμα οτι τα ηλεκτρονικά δεν δρουν γραμμικά σε οποιαδήποτε δυναμική κατάσταση του αυτοκινήτου, περνώντας απο την μια ρύθμιση στην άλλη, αλλα δρουν πάντα με παραβολικές καμπύλες δράσης, εξομαλύνοντας τις διάφορες αλλαγές δυναμικής συμπεριφοράς. Αν αυτο ακούγεται πολυ βιοτεχνολογικούς και ακατανόητο, συγχωρέστε με, θα σας δώσω ενα πρακτικό παράδειγμα.
Οταν οδήγησα τις μαζερατι στην πιστα, η συμπεριφορά τους ήταν η εξης.
Η μαζερατι (η coupe πολυ quattroporte λιγοτερο) γέρνει, σε κάποια φαση τα ηλεκτρονικά σκληραίνουν την ανάρτηση και σταματάνε την εξτρα κλιση, νιώθεις την μεταβολή τις ανάρτησης να ειναι αποτελεσματική μεν, απόλυτα διαχωριστική δε. Το ιδιο και σε οτι αφορα το ABS και το τραγικο για μενα Traction Control, οπου απλα κόβει κάθε παροχή δύναμης αν νιώσει οτι υπερβάλλεις. Κατα τα αλλα η μαζερατι ειναι τραγικη αλλα αυτο ειναι μια αλλη ιστορια... (η quattroporte σαφως ανωτερη)
Τίποτα από ολα αυτά δεν συμβαίνει στην 911. Νιώθεις οτι το αμάξι πάει να πάρει κλίση, δεν νιώθεις καμία μεταβολή σε τίποτα, και ασχολείσαι με το τι θα πρέπει να κανείς στα χειριστήρια, το αμάξι απλά δεν εχει πάρει κλίση και εχεις βγει και απο την στροφη, μένοντας με τους μυς της κατω γνάθου χαλαρωμένους απελπιστικά και έχοντας το χαρακτηριστικό υφος του "και τώρα δηλαδή τι έγινε?". Το ίδιο συμβαίνει και με το traction control. Pedal to the metal, και νιώθεις τα τερατώδη PZero να γλιστράνε κάπως. Ετοιμάζεσαι για το χαρακτηριστικό και ενοχλητικό κοψιμο δύναμης, αλλά τίποτα απο ολα αυτά δεν συμβαίνει. Το αμάξι συνεχίζει να επιταχυνει με καταιγιστικούς ρυ8μους (περισσοτερα γιαυτο αργοτερα), και δεν νιωθεις το παραμικρο φρεναρισμα, μενοντας και παλι να απορεις που καταφερει να βρει προσφυση...
Ακομη πιο εξωπραγματικα τα πραγματα αν αποφασισεις να "στριψεις". Η αναρτηση κανει τα δικα της, ο κινητηρας τα δικα του, η τετρακινηση αλλα διαφορα και το συστημα ελεγχου σταθεροτητας ακομη κατι αλλα μαγικα. Καπου εκει εισαι κι εσυ και προσπαθεις να καταλαβεις τι πρεπει να κανεις, νιωθεις διαφορα να γινονται και το μυαλο σου σκεφτεται διαφορες λυσεις. Το προβλημα - και ναι ειναι μεγαλο προβλημα - ειναι οτι απλα η σκεψη σου δεν προλαβαινει να αντιμετωπισει τα ηλεκτρονικα που εχουν ηδη λυσει ολα σου τα προβληματα πριν απο σενα για σενα και με τροπο που να νομιζεις οτι τα ελυσες εσυ. Βγαινεις απο την στροφη με το ποδι στο πατωμα, χωρις να εχεις κανει την παραμικρη κινηση διορθωσης στο τιμονι και με εξωφρενικες τριψηφιες ταχυτητες που συχνα αρχιζουν απο τον αριθμο 2, και που σε κανουν να απορεις αν οντως φορας πολιτικα λαστιχα ή σλικ. Ακομη και η χαρακτηριστικη υπερστροφη στο αφημα του γκαζιου μεσα στην στροφη, ειναι εκει μαλλον για να θυμιζει οτι ειναι μια Porsche, παρα γιατι ετσι ειναι η δυναμικη συμπεριφορα του αυτοκινητου. Αφηνεις το γκαζι και η μουρη βουταει στο εσωτερικο της στροφης. Πας να διωρθωσεις αλλα και παλι τα εχει κανει ολα μονο του και το μονο που σου μενει ειναι να πατησεις γκαζι και να εξφενδονιστεις στην επομενη στροφη. Υπηρξαν στιγμες που νομιζα οτι τα ηλεκτρονικα ενεδρουσαν στην κρεμαγιερα του τιμονιου...
Πριν με χαρακτηρισετε ολοι τρελο, σνομπ και ψιλομυτη (ή απλα ηλιθιο), να σας δωσω αλλο ενα χαρακτηριστικο πρακτικο παραδειγμα. Ειμαστε λοιπον στον ορεινο δρομο (γνωστο στον γραφοντα) και χωνω οσο μπορω... Καπου εκει αναμεσα στα εσακια και στις φουρκετες και σε πληρη ψυχολογικη χαλαροτητα δικη μου και του ιδιοκτητη συνοδηγου, αναμεσα απο σχολια στυλ "γαματα παει εη?" και "φαντασου να το μαθουμε κι ολας", βγαινω απο μια μεσαια στροφη 3ης, και επιταχυνω για μια ευ8εια περιπου 400 μετρων... αμεσως ακολου8ει φουρκετα κλειστη 2ας... το ποδι στο πατωμα μια αλαγη ταχυτητας στο αυτοματο κιβωτιο, και αποφασιζω επιτελους να φρεναρω... φρεναρω... φρεναρω... Μα γιατι δεν σταματαει επιτελους?
- "Βρε συ, τι στο διαολο, ειναι δυνατον να υπερθερμανθηκαν τα κεραμικα?"
- ... (καμια απαντηση)
μπαινουμε στην φουρκετα λιγο στο οριο, βγαινουμε και χαλαρωνω λιγο
- "Βρε τι παθαμε, αμαν εκανα να φρεναρω, καλυτερα να χαλαρωσω λιγο..."
- ...
Γυρναω να δω τον ιταλο φιλο/πελατη μου, ο οποιος παρα την κλασικη για ιταλο λαμπα, εχει αποκτησει ενα καπως ασπρο χρωμα...
- "Τι εγινε φοβηθηκες?"
- "Οχι, αλλα ειδα το κοντερ..."
- "Εε και τι? 170?"
- "προθεσε αλλα 100 Αρη... "
Καναμε αλλο ενα περασμα για να ειμαστε σιγουροι, αυτη την φορα κοιτωντας το κοντερ... γραφαμε 200αρες σε ανυποπτα σημεια και τελικιασαμε 268χλμ/ωρα στην εν λογω ελαφρα ανηφορικη ευθεια...
Αυτο ειναι και το βασικο προβλημα του εν λογω αυτοκινητου. Ειχα και εχω την τυχη να δοκιμασω καταπληκτικα σπορ αυτοκινητα στην ζωη μου, παρα πολλα πανω απο 200 αλογα, και πολλα πανω απο 300 αλογα.. Ποτε μου ομως δεν ειχα αναλογη εμπηρεια. Η 997 τουρμπο δεν ειναι αυτοκινητο αλλα time capsule. Ο χωροχρονος γυρω της, συμπιεζεται και αλλαζει, αλοιωνοντας τους νομους της φυσικης. Εχω οδηγησει και με 200 και με 250 και με 300χλμ/ωρα. Ποτε δεν ενοιωσα τοσο αποκομενος απο το περιβαλλον και τοσο εξαπατημενος απο τις αισθησεις μου. Κανενας φοβος, καμια αισθηση αυτοσυντηρησης, καμια εκπληξη... Νομιζεις οτι πας σβελτα αλλα στην πραγματικοτητα κινεισαι πολυ πιο γρηγορα απο τους ορους της φυσικης. Φοβασαι μονον οταν σταματας το αυτοκινητο και αναλογιζεσαι τι εκανες. Τοτε συνηδητοποιεις οτι το οποιοδηποτε λαθακι ειναι μοιραιο γιατι απλα κινείσαι με ρυθμους ασυληπτους, μονον και μονον γιατι δεν οδηγας εσυ, αλλα μια ηλεκτρονικη μοναδα που γνωριζει τελεια τους νομους της φυσικης και εχει πολυ καλυτερα αντανακλαστικα απο εσενα.
Κατεβαινοντας απο το αμαξι το ενιωσα να με κοιταει υποτιμητικα. Θα μπορουσα να ορκιστω οτι η πινακιδα για καποια κλασματα του δευτερολεπτου εγραφε "Κ 0ΥΛ 05"...
Σε κανα δυο-τρεις βδομαδες, θα παμε πιστα να δοκιμασουμε και χωρις traction control. Εΐναι η πρωτη φορα στην ζωη μου που ειμαι τρομοκρατημενος με την σκεψη. Ειναι η πρωτη φορα στην ζωη μου, που θα ξεστομισω την παρακατω προταση για ενα σπορ αυτοκινητο.
Ειναι απλα υπερβολικο και επικυνδινο για μενα.
Ισως τελικα η Porsche θελοντας να σωσει τους πελατες της απο την ματαιοδοξία τους, σε μια εποχη οπου ο "εχων" (την αγοραστικη δυναμη) ειναι και "κατεχον" (των οδηγικων γνωσεων) και κανεις απο τους πλουσιους δεν δεχεται οτι δεν ξερει να οδηγει ενα τετοιο τερας, κατασκευασε ενα οχημα το οποιο ειναι παντοτε και παντα καλυτερο απο τον οδηγο του, χαιδευοντας τον και διαβεβαιώνοντας τον οτι "καλα τα πας συνεχισε".
Ουτως ή αλλως αν καποτε γινει το κακο, σιγουρα δεν θα υποφερεις... Αναρωτιεμαι με αυτον τον ρυθμο ομως, που θα φτασουμε σε 20 χρονια...
Υ.Γ. Για να αποφυγω παρεξηγησεις. Το αυτοκινητο ειναι καταπληκτικο. ΔΕΝ ειναι σε καμια περιπτωση AUDI. Εχεις παντα καταιγιστικο αριθμο πληροφοριών περι του τι κανει η αναρτηση, το τιμονι, το σασι, τα φρενα, τα λαστιχα... Ταυτοχρονα ομως, πριν ακομη αρχισεις να αντιδρας, νιωθεις οτι δεν συνεβει τιποτα, κι ομως ολα επιλυθικαν προς το καλυτερο... Ολα αυτα χωρις να νιωθεις την αδρεναλινη σου να ανεβαινει, παρα τις πραγματικα εξωφρενικες ταχυτητες. Αυτη η συμπεριφορα σιγουρα θα ενθουσιασει τα μεγιστα τα διαφορα περιοδικα και τεχνοκρατες. Αλλα ειναι οντως αυτο που αποζηταμε απο ενα πραγματικο σπορ αυτοκινητο?
Aristotelis έγραψε:“Πάρε μια Μ3, βγάλτης 300 κιλά, βάλτης 300 άλογα έξτρα με ατμοσφαιρική εξέλιξη (όχι τούρμπο και χαζομάρες), βάλτης ό,τι καλύτερο σεμισλίκ βρεις, κάνε το τιμόνι 2 φορές πιο γρήγορο, κάνε το SMG2 ακαριαίο, βελτίωσε ήχο, υλικά, τα πάντα, ό,τι μπορεις να σκεφτείς...
Φαντάζεσαι να έχουν γίνει όλα τέλεια, όχι καγκουριές και τέτοια, απλά τέλεια. Μπορείς να το φανταστείς;
Ε, ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με τη νέα 458!”
Αυτή ήταν η πρώτη περιγραφή που μπόρεσα να δώσω στον cavallino όταν άρχισα να του εξηγώ πώς ήταν η δοκιμή που έκανα στην Ferrari 458, και μετά από αμέτρητους εκβιασμούς, βασανιστήρια και απειλές, νά ’μαι πάλι πίσω στο φόρουμ μετά από τεράστια χρονική απουσία, να γράφω τις εντυπώσεις μου. Κάποιοι μπορεί να με θυμούνται, οι περισσότεροι σίγουρα δεν με γνωρίζουν καν, οπότε απλά μη με παρεξηγήσετε και νομίζετε ότι είμαι σνομπ ή φανατίλας μιας μάρκας. Απλά προσπαθώ να μεταφέρω τις εντυπώσεις μου όσο πιο αντικειμενικά μπορώ...
Συγχωρέστε και τα ορθογραφικά λάθη, 21 χρόνια Ιταλίας έχουν αρχίσει να κάνουν την παρουσία τους αισθητή.
Αλλά πόσο αντικειμενικός να είσαι ρε γαμώτο μπροστά σε τέτοιο αμάξι. Μα θα μου πεις, πώς; Αφού όταν έγραφες για την 911 (τούρμπο και GT3) μας το έπαιζες μούρη και υπεράνω. Δίκιο έχετε και έτσι είναι.
- Είσαι Φερραρικός μέχρι το κόκκαλο!
- Είμαι.
- Είσαι πορωμένος Ιταλόφιλος τιφόζι...
- Μένω Ιταλία, τους τρώω στη μάπα και επαγγελματικά, δεν είμαι και τόσο...
- Είσαι αντιδραστικό στοιχείο και κόντρα πορσικός.
- Όχι δεν είμαι τ’ορκίζομαι. Σκαραβαίους τους ανεβάζω, σκαραβαίους τους κατεβάζω αλλά πολύ τους γουστάρω, αλήθεια λέω ρε παιδιά, μη βαράτε!
Το θέμα είναι ότι εγώ ανδρώθηκα αυτοκινητιστικά την δεκαετία του 80, με τις Testarossa, Diablo, Cizeta-Moroder (το θυμάστε το 16κύλινδρο; ), Βugatti EB110 και όλους τους άλλους δεινόσαυρους που ευημερούσαν ( ; ) εκείνη την εποχή. Όσο πιο φαρδύ και τεράστιο, τόσο πιο καλό... Τότε που ακόμη και οι 911 τούρμπο είχαν φτερά φαρδιά σαν άλλο ένα αμάξι.
Τώρα βέβαια οι 911 δείχνουν σεμνές (άσχετο αν είναι πιο φαρδιές από ποτέ) και οι υπόλοιπες Φερράρι (599, California κλπ) σχεδιασμένες από άραβες που θέλουν να εντυπωσιάζουν...
Όταν λοιπόν βλέπεις ένα σχέδιο με τέτοιες καμπύλες, φαρδύ, χαμηλό, αλλά ταυτόχρονα συμπαγές σε μήκος και με λεπτομέρειες που όλοι γνωρίζετε, είναι σα να έχεις μπροστά σου ό,τι καλύτερο μπορούσες να φανταστείς από την εποχή των υπεραυτοκινήτων, με (σχεδόν) ό,τι έχεις μάθει να σου αρέσει από μινιμαλιστικό σχέδιο της εποχής μας. Ναι ΟΚ, τα μπροστινά φώτα δεν με πείθουν 100%, αλλά άμα έχεις τέτοιο κώλο, ποιος νοιάζεται...
Ανοίγεις λοιπόν και μπαίνεις μέσα. Να πω την αμαρτία μου, η χειρολαβή της πόρτας και ο ήχος που κάνει όταν ανοίγεις δεν είναι ό,τι καλύτερο, αχ αυτοί οι Ιταλοί...
Όταν μπαίνεις και κλείνεις όμως ΟΚ, μια χαρά.
Στο εσωτερικό, συνεχίζεις να εντυπωσιάζεσαι. Τα διάφορα χειριστήρια θυμίζουν έντονα Citroen CX (την θυμάστε; ) και κατά τη γνώμη μου αυτό είναι καλό! Ναι, γιατί ρε παιδί μου δίνεις 200 χιλιάδες ευρώ να πάρεις ένα υπεραυτοκίνητο, εε θέλω να είναι διαφορετικό από όλα τα άλλα και όχι δεν θέλω τον κλασικό πολυδιακόπτη πίσω από το τιμόνι... Ναι ΟΚ, υπάρχουν προβλήματα εργονομίας, αλλά ας γίνει θυσία λίγη εργονομία στο βωμό της διαφορετικότητας, λέμε τώρα…
Τέσπα, η θέση οδήγησης, είναι άψογη, τα υλικά επίσης, οπτικά είναι όλα θεσπέσια, η ορατότητα μπροστά και πλάγια πολύ καλή, παρά το γεγονός ότι το αμάξι είναι ΠΟΛΥ φαρδύ. Πίσω, ΟΚ... δεν κοιτάς γιατί και που κοιτάς, εστιάζεις στις κατακόκκινες κεφαλές του V8 και χέστηκες για τους από πίσω...
Βάλε μπρος... Ο κινητήρας δεν παίρνει απλά μπρος αλλά εκρήγνυται, συχνά προκαλώντας τους συναγερμούς των δίπλα αυτοκινήτων να τεθούν σε λειτουργία. Μετά “ησυχάζει” σε ένα πολύ βαθύ ρελαντί που τραντάζει τα σωθικά σου.
Το τιμόνι είναι φτιαγμένο για αμερικάνους, υπερβολικά ελαφρύ σε χαμηλές ταχύτητες. Ευτυχώς, μια επίσκεψη σε οποιονδήποτε αντιπρόσωπο Φερράρι και σχετικό ψαχούλεμα της τσέπης σας, θα τον πείσει να σας μειώσει μέσω software την υποβοήθηση και να αποκτήσετε έτσι ένα ωραίο βαρύ τιμόνι. Περιττό να πω αν το αυτοκίνητο που δοκίμασα είχε την εν λόγω τροποποίηση. Το τιμόνι λοιπόν είναι ίσως το πιο τρομακτικό πράγμα σε αυτό το αυτοκίνητο.
Είναι τόσο άμεσο, τόσο ακριβές και το αμάξι ανταποκρίνεται τόσο γρήγορα στην οποιαδήποτε μετακίνησή του, που συνεχώς φοβάσαι ότι θα κάνεις κάποια τιμονιά και θα πάρεις σβάρνα το εσωτερικό guardrail, οικόπεδο, παραθαλάσσιο, βουνό... ό,τι βρεις τέλος πάντων.
Μετά από λίγο βέβαια το συνηθίζεις, αλλά ναι, είναι η πρώτη σου επαφή μαζί του που σε ξαφνιάζει και σε κρατάει σε εγρήγορση.
Αρκετά φλυάρισα, πώς είναι το αμάξι στο δρόμο;
Οδήγησα σε επαρχιακούς δρόμους, ορεινούς δρόμους και “βιομηχανική ζώνη”. Για όσους δεν ξέρουν από Ιταλία, οι βιομηχανικές ζώνες είναι σαν μια γειτονιά που έχει μόνο βιομηχανίες οι οποίες ενώνονται με διάφορα δρομάκια και πλατείες για φορτηγά, όπου μπορείς να κάνεις σχεδόν ό,τι σου κατέβει μέχρι τα γύρω γραφεία να καλέσουν την αστυνομία...
Το αυτοκίνητο είναι “alien”. Απλά πράγματα. Δεν έχω οδηγήσει άλλο παρόμοιας αίσθησης αυτοκίνητο. Παρόμοιων επιδόσεων ή και καλύτερων, ναι. Αίσθησης, οχι.
Από την πρώτη στιγμή που ξεπαρκάρεις κι αρχίζεις να κινείσαι σε έναν δρόμο με σαμαράκια, λακουβίτσες, σαγρέ κλπ, αμέσως συνειδητοποιείς ότι εδώ οι Ιταλοί κάτι μαγικά έχουν κάνει... Είναι πράγματι μια πολύ περίεργη και δύσκολα ερμηνευόμενη αίσθηση. Το αμάξι περνάει πάνω από λακούβες και τις νιώθεις μεν, αλλα δεν σπας δόντια, δεν πονάει η μέση σου δεν έχεις κανένα πρόβλημα. Γενικά η ανάρτηση είναι σφιχτή και ταυτόχρονα άνετη, κανένα πρόβλημα. Δεν είναι Citroen, αλλά δεν είναι και σε καμία περίπτωση Porsche GT3. Είναι κάτι σαν μια καινούργια BMW ή AUDI. Σφιχτό αλλά άνετο, πράγμα κατά τη γνώμη μου πολύ καλό για τέτοιο supercar.
Αυτό που δεν καταλαβαίνεις και δεν μπορείς εύκολα να περιγράψεις είναι η ανάδραση που παίρνεις στο κορμί σου και στα χέρια σου από τους τροχούς. Αισθάνεσαι από τον κάθε τροχό το πού βρίσκεται, πού πατάει, σε τι είδους οδόστρωμα πατάει και πόσο πιέζεται. Είναι σαν μια συνεχή δόνηση που επικοινωνεί με τη σπονδυλική σου στήλη, κάτι σαν να είσαι συνδεδεμένος με ένα matrix δημιουργημένο από το αυτοκίνητο. Δεν σε κουράζει, δεν σε χτυπάει, δεν ακούς τίποτα, αλλά σε αναστατώνει, σε κάνει να νιώθεις αυτόν τον παιδικό ενθουσιασμό της ανακάλυψης κάποιας νέας μορφής επικοινωνίας.
Επιμένω σε αυτό το θέμα, αν και επαναλαμβάνω πως είναι αδύνατο να σας το περιγράψω. Για παράδειγμα, όσοι θυμάστε τη δοκιμή μου της 911 τούρμπο, είχες γνώση πού βρισκόντουσαν οι τροχοί, αλλά ήσουν και αποκομμένος από το δρόμο. Από την άλλη η GT3 ήταν ξεκάθαρη στην επικοινωνία της, αλλά ταυτόχρονα και κουραστική σε καθημερινή βάση, απόλυτη, σκληρή, θορυβώδης. Ναι, ήταν ένα συμπαγές μέταλλο, αλλά κάθε φορά που έβλεπες πλακόστρωτο ή λακούβα, έπαιρνες πάραυτα τηλέφωνο τον οδοντίατρό σου, για επίσκεψη...
H 458 καταφέρνει να σου δίνει τις ίδιες πληροφορίες με την GT3 χωρίς όμως ούτε να χτυπάει, ούτε να κουράζει, ούτε να έχει την αποκομμένη αίσθηση μιας 911Τ. Πρέπει να έχει γίνει τεράστια δουλειά σε σινεμπλόκ, σασί, βάσεις, αμορτισέρ και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο, απλά λέω μεγάλα λόγια για να κάνω εντύπωση.
Κρατήστε πάντως αυτές τις εντυπώσεις για το τι σού περνάει η 458 όταν πας απλά αργά μέσα στην πόλη... θα τις θυμήσω πάλι αργότερα. Διότι τώρα βγαίνουμε στον επαρχιακό, μια λωρίδα από κάθε μεριά αλλά απεριόριστες ευθείες της κοιλάδας του Πάδου. Έχει λίγο κίνηση, οπότε στην ουρά κι εμείς με 80-90 χλμ/ώρα. Πώς περνάς την ώρα σου μέσα σε μια 458; Εύκολα, αλλάζοντας ταχύτητες για πλάκα. Το κιβώτιο είναι βγαλμένο μέσα από playstation, xbox, ή - για να ευλογήσουμε και τα γένια μας αφού δουλεύουμε σε αυτόν τον κλάδο - οποιονδήποτε καλό εξομοιωτή στο PC σας. Ανεβοκατεβάζεις ταχύτητες και σου φαίνεται σαν ψέματα. Δε νοιώθεις κανέναν κραδασμό, καμμία κλωτσιά, κόμπιασμα, ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ, είναι σα να έχεις κλασσικό αμερικάνικου τύπου κιβώτιο με μετατροπέα ροπής και οχι ημιαυτόματο. Ταυτόχρονα όμως, πάλι υπάρχει αυτή η περίεργη αίσθηση και επικοινωνία από το αυτοκίνητο ότι όλα από κάτω είναι μηχανικά. Δεν νιώθεις στο κορμί σου τις αλλαγές, αλλά τις νιώθεις στο υποσυνείδητό σου και στ’αυτιά σου, ακούγοντας τον κινητήρα να αλλάζει στροφές ακαριαία με ένα κροτάλισμα τόσο γρήγορο που σε εξαναγκάζει να αλλάξεις ταχύτητες ξανά και ξανά και ξανά, μόνο και μόνο γιατί δεν δέχεσαι ότι ένα οχτακύλινδρο σύνολο μπορεί να ανεβοκατεβάζει στροφές με τέτοια ταχύτητα. Είναι πραγματικά σαν παιχνίδι, 2α, 3η, 4η, 5η, 6η, 7η, 6η, 5η, 4η, 3η, 2α και πάμε πάλι. Σού φαίνεται γελοίο. Γελοίο γιατί ό,τι άλλο ημιαυτόματο έχω οδηγήσει έχει πάντα την υστέρησή του. Ναι, ακόμη κι αυτό της Μ3 και της Μ5. Το DSG της VW θέλει το χρόνο του σε ορισμένες αλλαγές, και εν πάσει περιπτώσει, ακούς την ΕCU να δίνει γκάζι για να ανεβάσει στροφές και μετά να μπαίνει η σχέση κλπ. Δέκατα του δευτερολέπτου ναι, αλλά το νιώθεις. Στην 458, ακούς ένα τέρας πίσω από την πλάτη σου να αλλάζει τόνους και ένταση, σαν κάποιος να πατάει κουμπιά σε μια κονσόλα με προγεγραμμένους ήχους. Το νιώθεις στην πλάτη σου ότι οι δονήσεις αλλάζουν, αλλά η ταχύτητα με την οποία γίνεται είναι πάντα γρηγορότερη από τις αισθήσεις σου. Για πρώτη φορά ένιωθα να έχω lag εγώ κι όχι η μηχανή... scary... και απίστευτα διασκεδαστικό για μένα και για τους γύρω μου, που ακούγανε την 458 να τραγουδάει οκτάβες πάνω κάτω.
Ανοιχτός ορίζοντας, άντε να προσπεράσουμε... 3η στο κιβώτιο, φλας, διαστρέβλωση χωροχρόνου.
Όχι όχι, δεν θα σας πω τα κλασικά που λέει κάθε δημοσιογράφος, ότι σε κολλάει στο κάθισμα και κλωτσιές και επιταχύνσεις και όλα τα σχετικά. Όχι. Αυτά μπορείτε να τα αισθανθείτε με κάθε υπερσπόρ αυτοκίνητο από Μ3 και πάνω. Αλλάζουν οι ποσότητες, οι χρόνοι κλπ, αλλά όλα τα ίδια μένουν. Ναι, σε κολλάει στο κάθισμα, ναι και ο ήχος είναι τρομερός, ναι και ανεβάζεις τριψήφιους™ αριθμούς ταχυτήτων σε μηδενικούς χρόνους, ναι και φτάνεις την 2η εκατοντάδα στο ταχύμετρο σε χρόνους που σε άλλα σπορ αμάξια φτάνεις την 1η... μού είναι όλα αδιάφορα.
Εδώ οι ingegneri το έχουν αναγάγει σε επιστήμη άλλου επιπέδου.
Σε όλα τα άλλα αυτοκίνητα ανάλογων επιδόσεων, τρως ένα χαστούκι και μετά πάλι ένα, κι άλλο ένα, κι άλλο ένα κλπ κάθε φορά που αλλάζεις ταχύτητα. Και με κάθε αλλαγή ταχύτητας νιώθεις τα στοιχεία της φύσης να σε περιορίζουν, την αντίσταση του αέρα, την τριβή των ελαστικών, τη μηχανική απόκριση του κιβωτίου, όλα μάχονται μεταξύ τους και νιώθεις ότι όσο προχωράς μετά τα 200, τόσο η φύση και η φυσική κερδίζουν τη μάχη... είναι λογικό.
Στην 458, τρως μια γερή κλωτσιά με το που βάζεις το πόδι σου κάτω, το περιβάλλον πλημμυρίζει από τον ήχο ενός κινητήρα που αν τον άκουγε ένας αρχαίος Έλληνας θα νόμιζε ότι ο Δίας νευρίασε άσχημα και ξαφνικά η φυσική παύει να υφίσταται, περνάς σε μια άλλη διάσταση. Τέρμα οι κλωτσιές, τέρμα η πίεση στην πλάτη, κάτι συμβαίνει και το υποσυνείδητό σου παίρνει κατευθείαν εντολές από το αμάξι να τραβάει το λεβιέ των ταχυτήτων μία πάνω κάθε τόσο. Το κάνεις αυτόματα σα να σε διατάζουν, σαν ένα αντανακλαστικό που δημιουργείται από ένα ερέθισμα που σου δίνει ο κινητήρας μα και που δεν μπορείς να προσδιορίσεις τί είναι. ΔΕΝ κοιτάς το στροφόμετρο (δεν θα προλάβαινες ούτως ή άλλως), ΔΕΝ νιώθεις μια διαφορά στην επιτάχυνση (ίσως εδώ είναι το μυστικό), ΔΕΝ κάνεις ΠΟΤΕ λάθος, όλα γίνονται αυτόματα αλλά όχι από το αυτοκίνητο αλλα από... εσένα. Σε έχει προγραμματίσει το matrix, δεν υπάρχεις αυτόνομα, είσαι μια νέα οντότητα, ένα νέο ον, μισό μηχανή, μισό άνθρωπος, ferrariborg. Και πας γρήγορα, πολύ γρήγορα, χωρίς να ξέρεις πόσο. Μόνο μετά, όταν είσαι πάλι στην κίνηση με 80 χλμ/ώρα σκέφτεσαι ότι γέμισες 5η και ανέβαζες 6η... κάνεις νοητά δυο τρεις πράξεις και σκέφτεσαι “δεν μπορεί, λάθος κάνω, αποκλείεται να πλησίασα τα 300”... κι όμως, σε ένα απλό προσπέρασμα. Ο ιδιοκτήτης συνεπιβάτης απλά σου επιβεβαιώνει την υποψία και σε καθησυχάζει γιατί είναι κι αυτός μεταλλαγμένος πλέον.
Είχα την τύχη λόγω της νέας μου δουλειάς, να πάρω τα δεδομένα της αδράνειας του κινητήρα και του κιβωτίου κατευθείαν απο τη Ferrari. Ο κινητήρας είναι απλά ένας κινητήρας Formula 1 βαλμένος σε ένα αυτοκίνητο δρόμου, συν κάτι μαγικά στην ηλεκτρονική διαχείριση ώστε να μην είναι απότομος. Έχετε ποτέ ακούσει πως σβήνει ένας κινητήρας F1? Με μια απόκοσμα ακαριαία ησυχία, σχεδόν ανεξήγητα. Αποτέλεσμα της πολύ μικρής αδράνειας που έχουν όλες του οι περιστρεφόμενες μάζες. Το ίδιο ακριβώς κάνει και ο κινητήρας της 458. Αυτή η έλλειψη σοβαρής αδράνειας είναι που τον βοηθάει να ανεβοκατεβαίνει τόσο γρήγορα σε όλο το φάσμα στροφών. Πράγματα που έχετε σίγουρα ακούσει για διάφορους κινητήρες, αλλά είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις που απλά δεν περιγράφεται.
Ορεινός δρόμος. Το αμάξι είναι φαρδύ, ΠΟΛΥ γρήγορο, με ΠΟΛΥ μεγάλα όρια. Αδύνατον να το πιέσεις, στην Ιταλία είμαστε πλέον πολλοί, παντού. Έχει πάντα κίνηση. Απελπισία. Η αίσθηση που αποκομίζεις είναι ότι μας δουλεύουν και ότι τα λάστιχα δεν είναι δρομίσια νορμάλ, αλλά σεμισλίκ με χειροποίητες χαρακιές. Και πάλι εδώ η επιτυχία της 458 δεν είναι ότι έχει όρια τόσο μακρινά που δεν τα φτάνεις σε ορεινό δρόμο, τα φτάνεις και τα παραφτάνεις, δεν πιστεύω σε δημοσιογραφικές υπερβολές. Αν δεν τα φτάνεις τότε απλά, έχεις ακόμη κάτι να μάθεις, δεν είναι κακό, απλά θέλει χρόνο. Η επιτυχία της είναι άλλη μια φορά η επικοινωνία που έχει με τον χειριστή της. Πώς γίνεται να νιώθεις τους τροχούς να πατάνε σε διαφορετικά υλικά ασφάλτου, να νιώθεις τις καμπύλες του δρόμου, τις ανισότητες, τα πάντα, κι όμως το αμάξι να μένει σταθερά στην πορεία του, να μην ακολουθεί τις ατέλειες του δρόμου αλλά να πηγαίνει μόνον εκεί που έχεις σημαδέψει; Κάποιες στιγμές όταν προσπαθώ να το θυμηθ...συγγνώμη, ονειρευτώ, φαντάζομαι τον εαυτό μου να έχει αποκτήσει κάτι τεράστια άκρα και να κρατάω με τα χέρια μου και τα πόδια μου καθέναν από τους 4 τροχούς.
Κάπου εκεί χαλαρώνεις, γιατί βλέπεις ότι δεν έχει νόημα και απλά απολαμβάνεις μόνο τον ήχο και τα χειροκροτήματα του πλήθους (δεν κάνω πλάκα) από κάθε χωριουδάκι που συναντάς. Να πούμε ότι άνετα το χρησιμοποιείς για καθημερινό αυτοκίνητο, τόσο εύκολο είναι στην κίνηση. Ο ιδιοκτήτης έκανε σε ένα μήνα 17000 χλμ... τα μισά από την καύλα του, τα άλλα μισά γιατί... γιατί όχι; Και από την καύλα του βέβαια.
Πάμε λοιπόν στη βιομηχανική ζώνη να κάνουμε τουλάχιστον δυο τρεις πλατείες με το πλάι να δούμε πώς συμπεριφέρεται πάνω από το όριο σε χαμηλές ταχύτητες. Συχνά λέω, ότι η Μ3, ολες οι Μ3, είναι τα καλύτερα σχολεία πισωκίνησης, γιατί έχουν ικανή έως πλουσιοπάροχη δύναμη αλλά ταυτόχρονα είναι πολύ εύκολες στο χειρισμό τους ακόμη και πέρα από το όριο. Η 458 παίρνει τον χαρακτηρισμό αυτόν και τον πάει ακόμη παραπέρα. Ενώ η GT3 πρέπει να οδηγηθεί με ακρίβεια και σεβασμό, η 458 είναι πάντα φιλική, εύκολη, ακαριαία, αποτελεσματική, σύγχρονη. Στην είσοδο σε στροφή, το τιμόνι όπως είπαμε είναι ακαριαίο, τρομερά γρήγορο και συχνά αντί να φύγεις ευθεία όπως περιμένεις, κινδυνεύεις να βρεθείς στο εσωτερικό της πλατείας γιατί έστριψες πολύ. Αφού και εφόσον το συνηθίσεις, αρχίζεις να πιέζεις. Το πίσω μέρος είναι βέβαια βαρύ και κάπως στο μεταφέρει σαν αίσθηση ότι υπάρχει, αλλά δε σε φοβίζει και μένει σταθερό, χωρίς να προβληματίζει. Το αυτοκίνητο παίρνει set εύκολα και μετά από μια δυο προσπάθειες έχεις την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται (ή τον παραλογισμό) να χώσεις μια κλωτσιά στο γκάζι μετά το apex. Και εκεί που σκέφτεσαι «Αγια Kasco Αssicurazione μου σώσε με Εσύ που τα πληρώνεις όλα», το πίσω μέρος ξεκολλάει τόσο προοδευτικά, τόσο προβλέψιμα, το τιμόνι γυρνάει ανάποδα με μεγάλη ακρίβεια, εσύ πρέπει μόνο να το σταματήσεις εκεί που θες να σημαδέψεις. Όλα γίνονται με τέτοια ακρίβεια που το αυτοκίνητο κάνει ό,τι σκέφτεσαι κι εσύ σκέφτεσαι ότι είσαι ο νέος Τσουτσίγια...
Αρκεί μια διαφορετική σκέψη ώστε να μην βγάλεις το πίσω μέρος σε τεράστιες γωνίες αλλά μόνο σε μικρές γωνίες που σε κάνουν πολύ πιο γρήγορο και σου δίνουν ακόμη μεγαλύτερη ικανοποίηση.
Όταν είχα δοκιμάσει την 911Τ είχα εκφράσει τον προβληματισμό μου για μια μηχανή που έπαιρνε εντολές και μετά τις επεξεργαζόταν με κάποιον δικό της τρόπο ώστε το αποτέλεσμα να ήταν αυτό που έψαχνες. Όμως από την ώρα που έδινες την εντολή μέχρι να πάρεις το αποτέλεσμα, περνούσε κάποιος μικρός χρόνος που καταλάβαινες ότι το αυτοκίνητο έκανε κάτι δικά του, ανέλυε τους νόμους της φυσικής, σε έβγαζε μ@λάκα και μετά με περιφρόνηση σου έλεγε «ορίστε, αυτό ήθελες, πάρτο». Οι μη γνώστες εντυπωσιάζονταν, οι γνώστες ένιωθαν βιασμένοι από τη «μηχανη» που αποφάσιζε για εμάς πριν από μας.
Η 458 είναι μια μηχανή που δεν θα σε βιάσει ποτέ, δεν θα σε περιφρονήσει ποτέ. Θα πάρει τις εντολές σου και θα τις ακολουθήσει βήμα βήμα, ενώ ταυτόχρονα θα σου δείχνει πόσο καλά σχεδιασμένη είναι. Δεν θα νιώσεις ποτέ ότι δουλεύει αντί για σένα, δεν θα σκεφτείς ποτέ ότι είναι καλύτερη από εσένα. Θα νιώσεις όμως ότι είναι η καλύτερη που μπορεί να κάνει τα κόλπα που θες να κάνεις και θα τα κάνει ακριβώς όπως τα θες, γιατί θα γίνει ένα με σένα. Έχει και διάφορα επίπεδα δυσκολίας, αρκεί να παίξεις λίγο με το διάσημο πλέον manettino, το οποίο όμως πάντα επιδρά σαν βοήθεια και ποτέ με υπεροπτικό στυλ “άσε, θα σου δείξω εγώ”. Αν για παράδειγμα βάλεις το manettino να σε φυλάει από όλα τα κακά, δε σημαίνει ότι η 458 δεν θα διώξει τον κώλο της αν το παρακάνεις με το γκάζι. Απλά θα τον διώξει πολύ γλυκά, θα προλάβεις να κάνεις ανάποδο εύκολα, και θα μειώσει (οχι κόψει, μειώσει) τη δύναμη ώστε να μην πάρεις μεγάλες γωνίες πλαγιολίσθισης. Σαν καλή δασκάλα θα σού πει “είδες τι έγινε; Ξανακάντο αλλά έχε υπόψη σου....”. Και αν θες να μάθεις κι άλλο, γύρνα πάλι το manettino προς τα δεξιά, κι άλλο και πάλι μέχρι να γίνεις ένα πράγμα με αυτήν.
Ήμουν και είμαι πάντα σκληροπυρηνικός. Όχι ηλεκτρονικά, όχι αυτόματα κιβώτια, όχι βοήθειες... Όμως αν το μέλλον είναι σαν αυτή την 458, είμαι διατεθειμένος να αλλάξω γνώμη και δεν θα με πειράξει καθόλου. Είναι το πρώτο ολοκληρωτικά ηλεκτρονικό αυτοκίνητο που μου έδωσε καλύτερη αίσθηση από ένα καθαρόαιμο. Μου είναι πολύ δύσκολο να το περιγράψω και είμαι σίγουρος ότι απότυχα οικτρά παρ’όλο το κατεβατό... Σαν τελική παρομοίωση, σκεφτείτε να είστε μέσα σε ένα απόλυτο καθαρόαιμο αγωνιστικό μονοθέσιο. Τώρα, κρατήστε όλες τις αισθήσεις από αυτό, όλες τις μικρές δονήσεις, όλο τον ήχο. Τώρα αφαιρέστε όλα τα χτυπήματα, τους δυνατούς κραδασμούς, τις απόλυτες αντιδράσεις. Αυτή είναι μια μικρή, πολύ μικρή ιδέα της 458. Αυτός είναι ο λόγος που όλα τα road tests θα αποτύχουν να σας την περιγράψουν.
Είναι το πρώτο αυτοκίνητο αντάξιο του ονόματος της Ferrari εδώ και πολύ καιρό. Συγχωρέστε με αν ακούγομαι σνομπ αλλά πιστεύω ότι η Ferrari είχε να κάνει τέτοιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, τηρουμένων των αναλογιών, από τη δεκαετία του 60 με τις τρομερές 250GTO, τις 275 GTB και την μικρή Dino.
Αρκετά σας ζάλισα, κλείνω επαναλαμβάνοντας ότι το αυτοκίνητο είναι alien. Δεν ξέρω πώς το κάνει, αλλά επικοινωνεί με τους νευρώνες μου χωρίς να με αγχώνει ή να με κουράζει. Δεν ξέρω τι κάνανε, δεν ξέρω πώς το κάνανε, αλλά το αποτέλεσμα είναι ένα νέο επίπεδο πέρα από κάθε τι που έχω δοκιμάσει μέχρι τώρα.
Απόσπασμα από το Matrix youtube για επεξήγηση...
http://www.youtube.com/watch?v=Z7BuQFUhsRM
Aristotelis έγραψε:Ανοίγω την πόρτα της Εxige v6 και ευτυχώς που είμαι ακόμα νέος ωραίος, μοιραίος και κυρίως ευελικτος αφού το εσωτερικό είναι το γνωστό της πλατφόρμας Elise/Exige που ως γνωστόν χρειάζεσαι ολίγον γνώσεις yoga για να μπεις. Μ´ αρέσουν αυτά σε προδιαθετουν ευχάριστα για το σπάνιο της κατασκευής.
Φέρνω το κάθισμα μπροστά, κοντά στο τιμόνι, ίσιωνω την πλάτη, και είμαι έτοιμος. 350 άλογα σε κάτι περισσότερο απο 1000 κιλά πολυ κοντο μεταξονιο και ουσιαστικά semislicks λάστιχα, θα έχει πλάκα σκέφτομαι καθώς προσπαθώ να κάνω μανούβρα με το μη υποβοηθουμενο τιμόνι.
Ανοίγω παρένθεση. Κάπου εδώ διαβάζοντας την παραπάνω παράγραφο ο αναγνώστης θα περίμενε την κλασική έκφραση, "είναι ένα μεγάλο καρτ!". Όχι δεν θα σας κάνω την χάρη, αρνούμαι :rant: . Μέχρι κάποιος να μου αποδείξει ότι κάποιο αυτοκίνητο έχει μπλοκάρισμενο πίσω άξονα, δεν έχει αναρτήσεις και στρίβει μειώνοντας το μεταξονιο απο την μια μεριά, μεγαλωνοντας το απο την άλλη, τότε θα επιμένω ότι άλλο το καρτ και άλλο τα αυτοκίνητα. Τώρα αν το σκληρό χωρίς υποβοήθηση τιμόνι σας θυμίζει καρτ, είναι σαν να λέτε ότι παρκαραμε ένα αυτοκίνητο και καταλάβαμε τα όρια του...κλείνω παρένθεση και τρολλαρισμα.
Εξερευνω το αυτοκίνητο με προσοχή ενώ ο συνοδηγός μου εκμυστηρεύεται ότι φτάνει μια αλλαγή τροχαλιας στον κόμπρεσσορα για να ανεβεί η δύναμη σχετικά άνετα στα 400++ άλογα.
"that's gt3 territory with this low weight." του λέω
"indeed" μου απανταει με έμφαση και περηφάνεια.
Το κιβώτιο έχει παρόμοια αίσθηση με της Evora S οπότε συγκρινόμενο με το απαράδεκτα σκληρό της gt3 δεν ξενίζει και τόσο αλλα δεν έχει την ακρίβεια του ντοπαρισμενου σκαραβαιου.
Ο κινητήρας εδώ, απαλλαγμένος απο τουλάχιστον 300 και βάλε κιλά, λάμπει. Ζέσταναμε και τα λάστιχα (όχι που δεν...) και αρχίζω να πυροβολω με όμως ακόμη όλα τα aids on. Πρώτη εντύπωση, πολυ κρατημα απο τα σεμις. Δεύτερη εντύπωση, πολυ καλο φρενάρισμα αλλα το πίσω μέρος κουναει και χρειάζεται κάτι τις παραπάνω απο μια κίνηση των καρπών για να μένεις στην γραμμή σου κατα το φρενάρισμα. Δεν φοβίζει αλλα είναι ενδιαφέρον και παιχνιδιαρικο τουλάχιστον στην πίστα. Τρίτη εντύπωση, στα γρήγορα esses πρέπει να πηδας απο κερμπ σε κερμπ αν θες να πας γρήγορα, αλλα με την Exige το stability control αρχίζει να μου σπάει τα νεύρα αφού κάνει αισθητή την παρουσία του, κάθε φορά που το αυτοκίνητο αναπηδαει. Συζητώ με τον test driver επι του θέματος και συμφωνεί μεν, μου εξηγεί δε ότι πρώτον το αυτοκίνητο είναι ελαφρύ, κοντό και σκληρο, άρα στα κερμπς πηδαει πιο πολυ και το stability περνει τα μέτρα του. Απο την άλλη είναι ενθουσιασμένος εξηγώντας μου ότι το αυτοκίνητο μαθαίνει απο την οδήγηση μου και αλλάζει σταδιακά τροπο επίδρασης.
Προσπαθώ να κάνω την οδήγηση μου όσο πιο ομαλή γίνεται για να μείωσω την επίδραση των βοηθειών. Μετά απο δυο baby smooth γύρους ο συνεπιβάτης δίνει το sign of approval και βγάζει off τα aids. Εκεί το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται. Η αρχική εντύπωση που μου είχε δώσει, ήταν ότι εκεί στα γρήγορα esses τα πράγματα ήταν ζορικα και η συνεχής επέμβαση του stability control με είχε κάνει να νομίζω ότι θα ήταν πολυ νευρικό. Χωρίς μεσάζοντες μεταξύ της οδήγησης μου και του αυτοκινήτου, η Exige αρχίζει να δείχνει τον πραγματικό της χαρακτήρα. Θέλει να ξέρεις τι κανείς και να είσαι αποφασισμένος, αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα σε εκθέσει. Κουνιέται, χοροπηδαει, θέλει την έντονη συμμετοχή σου, αλλα κάνει αυτο που θες. Δεν σου δίνει ποτέ την αίσθηση ότι θα "σε σκοτώσει", αλλα απο την άλλη θέλει να της δείξεις ποιος αποφασίζει για το που θα παει. Καθαρόαιμο και traditional.
Όλα τέλεια? Όχι και τόσο. Το αυτοκίνητο φτιάχτηκε για να πηγαίνει γρήγορα, πολυ γρήγορα, αλλα οταν δοκιμασα να το πιεσω τότε το μπροστινό μέρος άνοιγε την τροχιά του αν έδινα γκάζι νωρίς μετα την κορυφή της στροφής. Μου φάνηκε περίεργο σαν συμπεριφορά, διότι το μπροστινο μέρος είναι πάντα πρόθυμο να αλλάξει τροχιά αλλα υπό πίεση δεν δείχνει να συνεργάζεται με το πίσω μέρος για να στρίβει το αμάξι. Θα σας κάνω ενα τραβηγμένο παράδειγμα μήπως και μπορέσω να σας δώσω να κατάλαβετε τι εννοώ. Όταν φτιάχνουμε την φυσική στον εξομοίωτη, αν και απόλυτα ρεαλιστική ή τουλάχιστον όσο μπορούμε, δεν έχουμε κανένα απο τα προβλήματα του πραγματικού κόσμου (κόστος,φυσική υπόσταση όγκων κλπ) άρα και συχνά φτιάχνουμε για γούστο ή απλά για δοκιμή και "τέρατα" του στυλ: τι θα γινόταν αν έβαζα τη μπροστινη ανάρτηση μιας KTM σε μια BMW; Και αλλα τέτοια τραγικά. Το αποτέλεσμα βέβαια δεν είναι το καλύτερο απο δυο κόσμους, αλλα όπως σίγουρα οι μηχανολογοι αναγνώστες φαντάζονται, συχνά βγαίνει ένα έκτρωμα με πληρης ασυνεργασία μεταξύ των δυο μερών του αυτοκινήτου.
Τραβηγμενο παραδειγμα, αλλα κάπως έτσι στο όριο μου φάνηκε και η Exige. Μπροστινη ανάρτηση απο Elise/Exige πίσω ανάρτηση απο Evora. Κάτι δεν... Βέβαια το αυτοκίνητο είναι πολυ εντυπωσιακό, κινείται σε πολυ γρήγορους ρυθμούς, θα ικανοποιήσει απόλυτα τους απανταχού trackdayιστες, αλλα δεν μου έδωσε την αίσθηση μιας ανάρτησης μοντέρνας και ολοκληρωμενης όπως μου την έδωσε η Evora. Η πολυ απλά έχω καβαλησει το καλάμι και ψάχνω ψιλους στ'αχυρα, όμως είναι σημαντικό για μένα να κατανοήσω τον χαρακτήρα κάθε αυτοκινήτου, αν θέλω να το αποδώσω σωστά στον εξομοίωτη.
Απο την αλλη παλι, σκεφτομαι οτι ποιος περνει μια Exige και την αφηνει ως εχει? Το πρωτο πραγμα που αλλαζεις ειναι η γωνιες στους τροχους και μετα οτι αλλο θελεις... οπωτε μπορει αυτες οι τασεις υποστροφης να εξαφανιζονται με λιγο αρνητικο καμπερ μπροστα... κι επειτα, εδω και 4 γενιες η 911 GT3 υποστρεφει, και καθε φορα οι δημοσιογραφοι μας λενε οτι "οι γερμανοι τεχνικοι εξαλιψαν παντελως τις υποστροφικες τασεις της προηγουμενης γενιας...", οπωτε τι ξερω κι εγω ο μωρος.
Κάπου εκει έχω πάρει θάρρος και πάω να την ντριφταρω... Με τα σεμις ζεστα ζεστα, την ψιλιαστικα ότι δεν θα γυρνάνε στα φρένα ή ότι αν γυρνάνε θα σβουριζε, οπότε και αποφασίζω για ένα πιο κλασσικό power drift μετά το apex. Γκάζι στο πάτωμα περνει περίπου 10 μοίρες κλίση και γραπωνει απότομα και θα ερχόταν χαστούκακι αλλα αφενός όπως είπα την είχα ψιλιαστει (ψψψψψσσσσσσς) και αφετέρου η γωνία ήταν πολυ μικρή οπότε ήταν εύκολο και γρήγορο να ίσιωσω το τιμόνι.
Δεύτερη προσπάθεια, μια απο τα ίδια... Χμμμ.
-"it doesn't really wants to drift..."
-"well you can drift it if you try, I can show you if you'd like to see what it does"
-"oh yes I'd love to see that"
Αλλαγή θέσεων και φτάνουμε στην φουρκετες φρεναριστοι... Γύρισμα απο πριν και μετράς μέσα μου "spin σε 3...2...1..." βζιοουυυυ βζιοουυυυυυυυυ χρχρχρχρχρ χόρτα.
"Ops"
Πάμε πάλι και αυτή την φορά τον βλέπω αποφασισμένο ξανάμάνα απο τα ίδια και κάπως ο θεός το σώζει και δεν φέρνουμε σβουρα αλλα δεν το λες και ντριφτ ακριβώς. Πάντως δεν έχω ξαναδεί χέρια να δουλεύουν τόσο γρήγορα! Ήρωας!
-"actually I think today it's too hot and the car and tyres do not want to drift yeah..."
-"That was perfect for my data though, thank you so much"
-"Cool. So would you like to try the new Evora GTE now?"
-"Absolutely it's semiautomatic right?"
-"yeah"
-"cool my left arm starts to feel tired from the shifting and it's mentally hard"
-"You're not used to right hand drive cars eh?"
-"Actually it's my first time ever"
-"..."
Κάπου εδώ το σταματαω γιατί η συζήτηση που ακολουθεί έχει σχέση μόνο με την δική μου ματαιοδοξία (είμαι ψώνιο και το ξέρω™) και όχι με το αυτοκίνητο.
Διάλειμα τώρα και αργότερα GTE!
Σκυλακάκης: Ο ΔΕΔΔΗΕ θα μετράει κάθε μήνα την κατα[…]
Euro NCAP Latest tests: 5 Αστέρια: BMW 5 Seri[…]
Ούτε για την επέκταση της Λ.Κύμης υπάρχουν λεφτά, […]
To νέο απόλυτο meme? https://nypost.com[…]