Αυτά ήταν που μου πέρασαν από το μυαλό βγαίνοντας από έκθεση της Tesla όπου είχα περιεργαστεί το μοντέλο της το S.
Από κοντά πολύ όμορφο, εντελώς ηλεκτρικό φυσικά, μηδενικοί ρύποι, πολύ καλές επιδόσεις και γαι μένα βασικό κλου την αυτονομία άνω των 400χλμ! Προχωράνε ταχέως τα ηλεκτρικά. Ισχύς 380-470 άλογα και επιτάχυνση 0-96 από 4.2-5.9'' ! Ζάντες 19 ή 21 ιντσών με 245 λάστιχο και φρένα ανάλογα, 345χ32 νομίζω... Και με χαμηλότατο κέντρο βάρους και 48/52 κατανομή βάρους πρέπει να πηγαίνουν καλά (το μεγάλο βάρος όμως δεν βοηθάει). Αλλά με 380 άλογα περίμενα κάτι καλύτερο από 200 χλμ τελική.... περίεργο, ας βάλουνε ένα μακρύ (κατά το κοντές στα τζίπ).
Μπήκα μέσα, άνετοι χώροι για 5 και χώρος αποσκευών εμπρός μικρός και πίσω μεγάλος. Και μπορείς να το έχεις και 7θέσιο (πτυσσόμενες θέσεις για παιδιά στον πίσω χώρο αποσκευών).
Τα σούπερ κόλπα ήταν για μένα όχι τόσο η οθονάρα που τα κάνει όλα (βασικά δεν υπάρχουν κουμπιά) αλλά τα εξωτερικά χερούλια που είναι θαμμένα στην πόρτα! Μετά την αρχική αμηχανία,διάβολε πως ανοίγει, νόμιζα ότι θα το πατούσα από τη μία για να σηκωθεί από την άλλη αλλά τελικά το χαϊδεύεις κι αυτό αναδύεται (με κάτι τέτοια, επίπεδο πάτωμα και χωρίς ψυγεία και τρύπες να και ο αεροδυναμικός συντελεστής 0,24).
Δίπλα είχαν το σασί του οχήματος, πολύ απλά όλα. Αν σκεφτείς ότι δεν χρειάζεσαι κινητήρα, σύστημα ανάφλεξης, ντεπόζιτο και σωληνάκια και σύστημα έγχυσης, σύστημα ψύξης ψυκτικού ή λαδιού, σύστημα εκκίνησης, κιβώτιο και μοχλό, εξάτμιση και καταλύτες καζανάκια, καπάκια και βάσεις στήριξης, άξονες μετάδοσης γλυτώνεις από πολλά. Τελικά είναι πολύ πιο εύκολο να στήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο από ότι υβριδικό. Όλο το πάτωμα είναι μπαταρίες, μπροστά έχει κρεμαγιέρα, φρένα και ηλεκτρονικά ενώ πίσω έχει διαφορικό με ημιαξόνια και έναν κτηνώδη ηλεκτροκινητήρα. Υπάρχει και τετρακίνητη έκδοση όπως και αερανάρτηση. Και πολλά έξτρα. Συνολική τιμή μάλλον λογική (στο εξωτερικό, στην Ελλάδα δεν ξέρω).
Το μόνο που μένει είναι να βελτιωθεί ο χρόνος επαναφόρτισης και τα διαθέσιμα σημεία. Μπορείς να την κάνεις σπίτι σου είτε από κοινή μπρίζε είτε με πιο ενισχυμένο σύστημα (επιδοτούμενο στο μεγαλύτερο μέρος του από το κράτος παρακαλώ) οπότε έχεις 55 ή 110 χλμ ανά ώρα φόρτιση. Αν βρεις κατάλληλη παροχή της Tesla έχεις 50% σε 20 λεπτά (προσφέρεται δωρεάν). Αν στηθούν παροχές είναι ρεαλιστικό μακρινό ταξίδι με στάση για κατούρημα, καφεδάκι, τυρόπιτα και γέμισμα για άλλα 200 χλμ. Σε Γαλλία-Ελβετία-Αυστρία-Γερμανία-Ολλανδία και κάμποση Σκανδιναβία αυτό είναι ήδη εφικτό. Μέσα στο 2015 αρκετή Ευρώπη και στο 2016 όλη η Ευρώπη θα είναι ταξιδέψιμη. Προβλέψεις σε άλλες χώρες λένε για δυνατότητα ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο 96% των ΣΕΑ εντός του 2015 (συχνά δωρεάν).
Κι έρχεται και το μοντέλο Χ, πιο οικογενειακού προσανατολισμού πιο ψηλό και με τρίτη σειρά θέσεων αλλά με 0-96<5'' και πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω. Το οποίο καλό είναι να είναι λίγο μικρότερο και ελαφρύτερο γιατί το S είναι 4970χ1964x1445 και 2100 κιλά δηλαδή τεράστιο...
Υπάρχουν όμως ήδη και η BMW με i3 και i8 που επίσης έχω δει να κυκλοφορούνε. Όπως έχω δει και το Mitsubishi i-miev, Nissan Leaf, Renault Zoe.
Στο οικονομικό τώρα.
Αγορά, ειδικά σε μικρό αυτοκίνητο σου βγαίνει ακριβά.
Συντήρηση δεν έχεις φίλτρα λαδιού και βενζίνης, δεν έχεις μπουζί, λάδια, ιμάντες ούτε κάρτα καυσαερίων. Το σέρβις μια φορά το χρόνο είναι πολύ βασικό, κυρίως έλεγχος φρένων, για τα ηλεκτρικά μέρη παίζει και τηλεδιάγνωση. Και πλέον τυχόν αναβάθμιση λογισμικού την κάνεις μόνος σου!
Εφορία, σήματα κλπ μηδενικά τώρα και σίγουρα καλά και στο μέλλον. Επίσης παίζουν επιδοτήσεις και στην τιμή αλλά και σε τοποθέτηση συστήματος φόρτισης στο σπίτι.
Κατανάλωση¨η χρήση ανά χλμ πολύ πολύ μικρότερη από τις άλλες λύσεις και με μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος (σε τοπικό επίπεδο, εκεί που ζεις και κυκλοφορείς, εκεί που βγάζουν την ηλεκτρική ενέργεια είναι άλλη ιστορία).
Οπότε στα επόμενα 3-5 χρόνια περιμένω να έχουν βγάλει μοντέλα και γνωστοί κατασκευαστές, οι βαρβάτοι φορτιστές να υπάρχουν παντού (σε πρωτεύουσες νομών και βασικούς οδικούς άξονες ανά 100 χλμ). Το κόστος θα έχει πέσει και λόγω προόδου αλλά και οικονομίας κλίμακας και ανταγωνσιμού, η φόρτιση θα είναι ακόμα πιο γρήγορη και το σπουδαιότερο θα υπάρχουν αρκετά μοντέλα που θα καλύπτουν διαφορετικές κατηγορίες, μικρά, σουπερμίνι, μικρομεσαία και μεγάλα. Οι μπαταρίες πιο αποδοτικές και ελαφριές ώστε το βάρος να γίνει λογικό και η αυτονομίες θα είναι 250-300χλμ για τα πόλης και 450-600+χλμ για μικρομεσαία και πάνω. Τώρα πόσο θα χαίρομαι το κάμπριο που ονειρεύομαι αν στην αγαπημένη μου στροφοδιαδρομή ακούω τα λάστιχα να στριγγλίζουν αλλά από κινητήρα ακούω από τίποτα ως βουουου δεν ξέρω αλλά εδώ σε κάτι υπεραυτοκίνητα που εκφράζουν την επιτομή της αυτοκίνησης κλπ έχουν βάλει έξτρα ήχο εξάτμισης στα ηχεία.... θα τα βρούμε.
Αλλά, και δεν είναι μικρό αυτό το αλλά... αν αρχίσουμε όλοι να παίρνουμε σχετικά φτηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έστω τα φορτίζουμε από την μπρίζα και έστω η παραγωγή ρεύματος καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από ανανεώσιμες πηγές (ήλιο και αέρα που έχουμε μπόλικα στην Ελλάδα και όλα ωραία και για το περιβλάλλον) τότε οι πετρελαιάδες και οι φορομπηχτικές Ελληνικές κυβερνήσεις τι θα κάνουν;; Θα το αφήσουν έτσι;;