Γενικά αυτοκινητιστικά θέματα
Άβαταρ μέλους
By blinkys
#6744 Οδήγηση στο χιόνι.

Επειδή ζούμε στην Ελλάδα που οι νταλίκες διπλώνουν και οι εθνικές οδοί κλείνουν επειδή χιονίζει στη Νορβηγία, ακολουθούν μερικές συμβουλές που μπορεί να φανούν χρήσιμες.

Προετοιμασία

1.)Με το που θα πιάσουν τα κρύα μια βόλτα από το συνεργείο που εμπιστεύεστε είναι χρήσιμη. Ελέγξτε τους υαλοκαθαριστήρες, τα νερά στο κύκλωμα ψύξης και την μπαταρία σας που δεν πολυσυμπαθεί το κρύο.
Κυκλοφορούν επίσης διάφορα υγρά στο εμπόριο που εμποδίζουν το πάγωμα του νερού των υαλοκαθαριστήρων (κάνει δουλειά και το ΑΖΑΧ για τα τζάμια, αλλά δεν σας εγγυώμαι για τα λαστιχάκια). Ένα σπρέυ για να ξεπαγώσετε τις κλειδαριές επίσης μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο αν διαμένετε ή αν έχετε σκοπό να κινηθείτε σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες. Μια ξύστρα για το παρμπρίζ επίσης είναι χρήσιμη αν δεν θέλετε να περιμένετε να καθαρίσει με το καλοριφέρ.

2.)Πριν ξεκινήσετε, καθαρίστε ΟΛΟ το αυτοκίνητο από το χιόνι που έχει μαζέψει. ΟΧΙ μόνο το μπροστά παρμπρίζ. Έτσι θα ανέβει γρηγορότερα η θερμοκρασία στο εσωτερικό και δεν κινδυνεύει κανένας να φάει στη μάπα τον σωρό χιονιού που θα αποφασίσει να εγκαταλείψει την οροφή του αυτοκινήτου σας.

3.)Έχετε πάντα μαζί σας αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες. Κάντε και μια δοκιμή ότι ξέρετε να τις τοποθετείτε. Ένα ζευγάρι γάντια κρίνεται απαραίτητο. Ακόμη ένα μικρό φτυάρι και ένας φακός μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμα.

4.)Ενημερωθείτε από δελτιά καιρού ή ακόμη τηλεφωνήστε στην τροχαία για τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή που σκοπεύετε να κινηθείτε.

5.)Καλό είναι πάντα να έχετε γεμάτο το ρεζερβουάρ με βενζίνη.
Αν έχετε σκοπό να γράψετε πολλά χιλιόμετρα σε τέτοιες συνθήκες ή ζείτε σε περιοχή που χιονίζει συχνά, ένα σετ χιονολάστιχα σε σιδερένιες ζάντες (κατά προτίμηση) είναι η καλύτερη επιλογή.

Προεραιτικά μπορείτε να ντυθείτε κατάλληλα για εμφάνιση στην τηλεόραση όταν θα αποκλειστείτε. Υπάρχει κατάλληλο θέμα για συμβουλές εδώ στο φόρουμ.

Οδήγηση

Το μυστικό για να καταφέρετε να κινηθείτε σε χιονισμένο δρόμο είναι οι απαλές κινήσεις και η πρόβλεψη καταστάσεων.

Εκκίνηση

Αν το αυτοκίνητό σας έχει πολύ παρεμβατικά ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας καλό είναι να τα απενεργοποιήσετε (όπου υπάρχει η δυνατότητα). Σε ευθεία δοκιμάστε να ξεκινήσετε με πολύ λίγο ή ακόμη και καθόλου γκάζι , αφήνωντας απλά τον συμπλέκτη. Αλλάξτε νωρίς σε δευτέρα, και επιταχύνετε ομαλά.

Σε περίπτωση που θέλετε να ανέβετε ανηφόρα η καλύτερη λύση είναι να πάρετε φόρα και να ανέβετε με σταθερή ταχύτητα. Αν τώρα πάλι υποχρεωθείτε να σταματήσετε και να ξαναξεκινήσετε, αναγκαστικά θα γίνετε λίγο πιο επιθετικοί. Στις περισσότερες περιπτώσεις το αυτοκίνητο θα σπινιάρει με πολύ γκάζι ή θα τσουλήσει προς τα πίσω με λίγο γκάζι. Δώστε λίγο παραπάνω γκάζι και κάνετε μια σχετικά γρήγορη αλλαγή σε δευτέρα ή ακόμη και τρίτη. Το χειρόφρενο μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμο. Τραβήξτε το λίγο ώστε να μην αρχίσει να κινείται προς τα πίσω το αυτοκίνητο. Όχι όμως απότομα γιατί μπορεί να μπλοκάρουν οι τροχοί και να αρχίσει το αυτοκίνητο να τσουλάει προς τα πίσω με τους τροχούς μπλοκαρισμένους.

Σε περίπτωση που έχετε φορέσει αλυσίδες αποφύγετε το σπινιάρισμα γιατί το πιθανότερο είναι να κοπούν.

Πορεία

Οι αλυσίδες τοποθετούνται πάντα στους τροχούς που δίνουν κίνηση. Οι τετρακίνητοι καλό είναι να γνωρίζετε πως λειτουργεί το σύστημα που έχει το αυτοκίνητό σας.
Προσοχή όταν τοποθετήσετε τις αλυσίδες , κάντε λίγα μέτρα και κατεβείτε να ελέγξετε αν έχουν σφίξει σωστά. Επίσης αν χρησιμοποιείτε χιονοκουβέρτες δώστε λίγο προσοχή γιατί η έλλειψη κραδασμών ξεγελάει και αναπτύσσονται σχετικά μεγάλες ταχύτητες με κίνδυνο να φύγουν από τη θέση τους. Σε περίπτωση που συναντήσετε κομμάτι δρόμου που να είναι καθαρό από χιόνι μην βαρεθείτε. Κατεβείτε και βγάλτε τις αλυσίδες ή τις κουβέρτες.

Κινηθείτε με μια σχέση πάνω στο κιβώτιο (πχ 3η αντί για 2α) . Αποφεύγετε το σπινάρισμα των τροχών και έχετε την δυνατότητα να φρενάρετε κατεβάζοντας ταχύτητα.

Δώστε μεγάλη προσοχή σε ορεινούς δρόμους που μπορεί να κρύβουν παγίδες σε σημεία που δεν τα βλέπει ο ήλιος. Τέτοια σημεία είναι συνήθως πριν ή πάνω στη στροφή.
Σε δρόμο που κατηφορίζει, κατεβάστε μια ταχύτητα για να φρενάρει το αυτοκίνητο με τον κινητήρα και αν χρειαστεί να πατήσετε φρένο , κάντε το όσο πιο απαλά γίνεται και ποτέ με στριμμένους τους τροχούς. Οι τετρακίνητοι με κοντές σχέσεις μπορούν να τις επιλέξουν για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

Κρατήστε μεγάλη απόσταση ασφαλείας από τα υπόλοιπα οχήματα που κινούνται στον ίδιο δρόμο .

Σε περίπτωση που θέλετε να κάνετε αναστροφή, μεγαλώστε όσο περισσότερο μπορείτε την ακτίνα του κύκλου.

Το κακό είναι πως μπορεί να συναντήσετε πολλές διαφορετικές μορφές χιονιού ακόμα και σε λίγα μέτρα. Σε γενικές γραμμές το φρέσκο χιόνι είναι ευκολότερο για να κινηθείτε . Θυμάμαι μάλιστα ένα άρθρο του Setright στους 4Τ που υποστήριζε πως καλό είναι να γεμίσουν τα αυλάκια των ελαστικών με χιόνι σε τέτοια περίπτωση. Προσοχή μόνο στο ύψος του χιονιού γιατί μπορεί εύκολα να κολλήσετε. Αν έχει περάσει ώρα ή μέρες και τα προπορευόμενα αυτοκίνητα έχουν κάνει ροδιές, προσέξτε γιατί μέσα στις ροδιές το χιόνι μπορεί να έχει παγώσει και να γλυστράει περισσότερο από το φρέσκο. Υπάρχει η περίπτωση δηλαδή να συμφέρει να ανοίξετε δρόμο στο φρέσκο χιόνι.

Αν τώρα υπάρχει πάγος τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ περισσότερο. Κινηθείτε όσο πιο σιγά μπορείτε, αποφύγετε το φρενάρισμα και την επιτάχυνση πάνω σε πάγο και στρίψτε όσο το δυνατόν λιγότερο.

Αν κολλήσετε μην επιμένετε στο γκάζι. Αν δεν βγείτε με 2-3 μπρος πίσω, κατεβείτε και αρχίστε το ... σκάψιμο.

Όταν παρκάρετε μετά από ώρες οδήγησης στο χιόνι καλό είναι να μην τραβήξετε χειρόφρενο. Υπάρχει ο κίνδυνος να παγώσει και να κολλήσει. Επίσης σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες από το παρμπρίζ.

Υ.Γ. Επειδή η οδήγηση στο χιόνι δεν είναι για όλους, η σημαντικότερη συμβουλή που έχω να δώσω είναι αν δεν αισθάνεστε σίγουροι δεν είναι καθόλου κακό να μείνετε σπίτι ή να χρησιμοποιήσετε τα ΜΜΕ. Θα κάνετε τη ζωή σας και τη ζωή των άλλων απείρως ευκολότερη.