- 04 Σεπ 2014, 15:38
#1520
Ferrari F50O Luca Cordero di Montezemolo είχε πάρει στα χέρια του την εταιρία μετά το θάνατο του ιδρυτή της, Enzo Ferrari και είχε το δύσκολο έργο όχι μόνο να την ανορθώσει οικονομικά, αλλά και να συνεχίσει το θρύλο των εκπληκτικών υπεραυτοκινήτων, την παράδοση της F40 η οποία είχε απειληθεί από τους αυθάδεις Βρετανούς της McLaren. Mε την επιτυχία εκείνη την εποχή της μυθικής 333SP στους αγώνες πρωτοτύπων, η κατασκευή ενός νέου υπεραυτοκινήτου, του διαδόχου της μυθικής F40 φαινόταν εύκολη υπόθεση. Φαινόταν... αλλά συχνά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Η Ferrari δε φάνηκε να απασχολείται από το γεγονός πως μόλις πριν λίγα χρόνια είχε βγάλει στην αγορά μία πατάτα στη μορφή της 348 και συνέχισε να προσεγγίζει την κατασκευή των αυτοκινήτων δρόμου της με τον ίδιο τρόπο. Παρ'όλα αυτά όμως είχε καταλάβει ότι το αμέτρητο νούμερο ραβδώσεων στα πλαϊνά, μπρός και πίσω, το οποίο είχε αρχίσει από την εποχή της Testarossa, δεν πέρναγε άλλο... Άλλωστε ήταν και πανάκριβο στην κατασκευή και πρόσθετε έξτρα βάρος έτσι... χωρίς λόγο! Ανέθεσε λοιπόν στον Pininfarina το δύσκολο έργο του σχεδιασμού της ναυαρχίδας F50. Το σύνθημα ήταν "αν δω μια ράβδωση ακόμη, θα στη βάλω εκεί που ξέρεις"!
Όταν παρουσιάστηκε η F50 για πρώτη φορά στους δημοσιογράφους, όλοι έμειναν με ανοικτό το στόμα (μερικοί με το ζόρι κρατήθηκαν να μη βάλουν και το δάχτυλο μέσα)! Όπως ήταν φυσικό, κανείς δεν τόλμησε να αρθρώσει κουβέντα, γιατί αν η πρώτη εντύπωση είναι αυτή που μετράει τότε κανείς δεν θα δοκίμαζε το αυτοκίνητο. Γνωρίζοντας επίσης οι δημοσιογράφοι - γάτες καθώς είναι - πως στη Ferrari παρεξηγούνται εύκολα και εμπρός στον κίνδυνο να μην προσκληθούν ξανά σε παρουσίαση, επέμεναν να χαζεύουν το αυτοκίνητο με το στόμα ανοικτό. Μη διασταυρωμένη πηγή μας είπε πως ότι βλέποντάς τους ο Pininfarina αναφώνησε "τελικά είμαι και γαμώ τους desingers"!
Ας αναλύσουμε λοιπόν το σχέδιο
Το μπροστινό μέρος της F50 είναι λεπτομεριακώς σχεδιασμένο έτσι ώστε να εκμεταλεύεται στο έπακρο και το τελευταίο κιλό αρνητικής άντωσης! Ο αέρας περνάει μέσα από τους μπροστινούς αεραγωγούς, διοχετεύεται στα ψυγεία και από εκεί φεύγει προς τα επάνω, από δύο τεράστια ανοίγματα στο μπροστινό καπώ και προς το παρμπρίζ.
Διαμαρτυρίες αγνώστων ότι το χειμώνα δεν έβλεπαν τίποτα από τους υδρατμούς στο εξωτερικό του τζαμιού, κρίνονται ως αναληθείς κακοήθειες....
Άλλη μη διαστραυρωμένη πηγή μας ενημέρωσε ότι έγιναν εκτενείς δοκιμές σε αεροδυναμική σήραγγα, εμπνευσμένες από την ίδια τη φύση! Για παράδειγμα η απίστευτη σταθερότητα των μυρμηγκιών στο να "κρατάνε τη μούρη κάτω", μελετήθηκε εκτενέστατα...
...και τελείωσε έτσι με ‘σαφή αποτελέσματα στο σχεδιασμό’
Το προφίλ της F50 φανερώνει και πάλι την σοβαρή και υπεύθυνη δουλειά που έγινε στον αεροδυναμικό τομέα. Καθαρές γραμμές, προσοχή στη λεπτομέρεια και βέβαια στοιχεία παράδοσης που διακρίνουν κάθε Ferrari
Καθοριστικός παράγοντας υπήρξε ο νέος ατμοσφαιρικός V12 κινητήρας που επέτρεψε σαφώς μικρότερα ανοίγματα στο πλάι, που ευνόησαν την αεροδυναμική ροή, ενώ ταυτόχρονα ήταν και ιδιαίτερα συμπαγής, αφήνοντας τον απαραίτητο χώρο για τους επιβάτες, παρά την εκπληκτικά χαμηλή οροφή της F50!
Οροφή που έμελλε να γίνει σημείο διαμάχης στα εσωτερικά κλιμάκια της Ferrari... Αλλά γι αυτό θα μιλήσουμε αργότερα...
Το πίσω μέρος είναι όμως απλά εντυπωσιακό! Φαρδύ, άγριο με τα πάντα στη σωστή θέση! Δύσκολα μπορεί κανείς να βρεί ψεγάδι, σαφώς ανώτερο όλων των άλλων υπεραυτοκινήτων της εποχής, και βέβαια καμμία σχέση με την McLaren F1 που αν και το τέλειο υπεραυτοκίνητο, το πίσω της μέρος με τα πίσω φωτιστικά παρμένα από πούλμαν BOVA, με τις βίδες να φαίνονται από χλμ μακριά.... Αλλά αυτή είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία....
Δεν ασχολούμαστε άλλο με το πίσω μέρος της F50 επειδή δυστυχώς για το θέμα μας είναι τέλειο, δεν έχουμε να πούμε κακή κουβέντα και θα ξενερώσουμε...
Ό,τι και να πούμε πάντως, το σίγουρο είναι ότι ο pininfarina έκανε και πάλι το θαύμα του. Το να πάρεις την F40 και να μετατρέψεις κάθε γωνία σε καμπύλη δίνοντας ταυτόχρονα τροφή για αρκετά χρόνια σε όλους τους καγκουρο-μετατροπείς εξωτερικής εμφάνισης... δεν είναι και λίγο πράγμα!!!
O περίφημος Giancarlo Perini έγραφε στους 4Τ Απριλίου του 1995: "Το εσωτερικό της διθέσιας F50 είναι σχεδιασμένο με μεγάλη προσοχή από τους ιταλούς σχεδιαστές, και χρησιμοποιεί πολλά στοιχεία από τη Φόρμουλα 1, όπως για παράδειγμα ο πίνακας των οργάνων."
Και βέβαια έτσι ακριβώς ήταν! Όπως και στις F1, το εσωτερικό της F50 δεν είχε τίποτε άλλο παρά μόνο carbon! Oι Ιταλοί σχεδιαστές έκαναν ό,τι μπορούσαν και κατάφεραν να βγάλουν carbon με τις χαρακτηριστικές γραμμές από δεξιά προς τα αριστερά και όχι από τα αριστερά προς τα δεξιά... Άμα θέλουν αυτοί οι Ιταλοί!...
Θα σκεφτόταν κανείς ότι το απέρριτο και λιτό εσωτερικό, ο συμπαγής κινητήρας και γενικά το γεγονός ότι το αυτοκίνητο είχε σχεδιαστεί από μία λευκή κόλλα χαρτί με βασικό στόχο την ευχαρίστηση του οδηγού του, θα παρείχε την τέλεια θέση οδήγησης με ανθρωποκεντρικές ρυθμίσεις γύρω από το σωματότυπο του εκάστοτε οδηγού.
Πράγματι η Ferrari ανέθεσε σε ένα μικρό group έμπειρων τεχνικών και σχεδιαστών την υλοποίηση της θέσης οδήγησης χρησιμοποποιώντας μοντέλα 1:1. Καταφέραμε να επικοινωνήσουμε με έναν από τους υπεύθυνους αυτής της ομάδας, τον Ναπολιτάνο αρχισχεδιαστή Gerolamo Caccace, ο οποίος - στη σύνταξη πλέον - μας εκμυστηρεύτηκε πως η δουλειά τους ήταν καθοριστική για το γενικό σχέδιο του αυτοκινήτου:
Guarda, nuje avimm fatto over o' nostro meglio, tantu e ca' quando avevam finito, tutti quanti ro' mie gruppo riuscivam ad trasi' ed a uscire ra' macchin senza problemi. Inoltr ci trovavam sempe bbene into posto e' guida cu tutti e' command sempe a portat e' mano. Po e arrivat chillu aveto e magro tipo coi cappell strani e o' sorris stampat in faccia ca' si passav comm o' capo e' tutti. Cazzo era ovvio ca' nun ci stava, era aveto duje metri e passa e poi era talment magro ca' ci stavan duje comm isso into sedile. insomm isso ha cominciat ad urlare e a ricere ca' cosi nun andava bene, allora me song incazzat ra parte mia, teng tagliat a' capa o' torro...eeehhh o' tettuci ra' macchin e e' teng detto, "toh! prova a vedere si ci staje mo' spilungone! e nun me scassar a' minchia!" e andata cosi cchiu' o meno...Η απόπειρα μιας πρώτης μετάφρασης μας έδωσε αυτό το αποτέλεσμα:
Κοίτα, εμείς κάναμι πραγματκά ουτ καλιείτερο μπορούσαμ κι για να είμι ειλιεικρινιής όταν τελειώσαμ, ούλ' απ’την ουμάδα μ' μπορούσαμι και να μπούμι και να βγούμι απ' τ' αμάξ' χουρίς πρόβλιειμα. Μπορούσαμι κιόλα να καθίσουμι σ'θεσ' τ'οδηγού δίχως πρόβλιειμα με ούλα τα κουμπιά σ'σωστή θεσ'.
Μετά ήρθι του ντερέκ' του ψ'λό κι αδύνατου με τα πιρίεργα μαλλιά και το χαζοχαμόγελο αποτυπωμένου μονίμως σ'μουρ' και συμπεριφερόντανι ωσάν να ήντανε ο αφέντς ούλων! Μα ρε πουστ’ φυσκό ήτανε να μη χουράει, ήντανε ψ'λός δυο μέτρα και βάλε και ήντανε τόσο αδύνατ'ς που μπαίναν δυο σαν κι αυτόνανε στου κάθσμα. Τέλος πάντων, άρχσε να λέει ότι δε χωρούσι κι ότι έτσ' ήταν αδύνατον να βγει τ'αμάξ' οπότε κι ιγού τα πήρα σ'γκράνα και πονάει κεφάλ' κόψ' κεφάλ'... εεε, δηλαδής έκουψα τν ορουφή τ'αμάξ' και τ’'λέου "πάρτα μουρή άρωστ' για κίνα τώρα να δεις πως χουράς παλιουντερέκ' και μη μου σπας τς αρχίδες!"... Κάπως έτσ' έγινε παλιεικάρι μ'Επειδή όμως δεν καταφέραμε να βγάλουμε άκρη δώσαμε το κείμενο στο Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της Ferrari, το οποίο μας έδωσε την ακριβή μετάφραση στα λόγια του Ναπολιτάνου μηχανικού: "Όταν ο Luca Cordero di Montezemolo είδε την F50, ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που αποφάσισε ότι το αυτοκίνητο έπρεπε να δίνει στον οδηγό 100% την αίσθηση αγωνιστικού μονοθεσίου formula 1 και επέβαλλε στους τεχνικούς την αφαίρεση της οροφής".
Όλα αυτά βέβαια είναι μικρολεπτομέρειες. Η F50 δεν σχεδιάστηκε για να είναι όμορφη, ούτε για να είναι πρακτική. Όπως έλεγε κι ο ίδιος ο Enzo Ferrari ένα αυτοκίνητο είναι όμορφο αν πηγαίνει γρήγορα και νικά. Η F50 όπως και κάθε Ferrari, σχεδιάστηκε για να πηγαίνει γρήγορα στην πίστα. Τα φρένα για παράδειγμα! Τα τεράστια δισκόφρενα με υποβοήθηση της F40 που είχαν εξυμνήσει ένα σωρό δημοσιογράφοι, δοκιμαστές και οδηγοί αγώνων, κυριολεκτικά πετάχτηκαν και στη θέση τους μπήκαν ακόμα μεγαλύτεροι δίσκοι χωρίς υποβοήθηση και χωρίς ABS. Έτσι «όπως άρμοζε σε ένα πραγματικά sport αυτοκίνητο» και το δελτίο τύπου της Ferrari ανακοίνωνε με υπερηφάνεια: "Ο προοδευτικός τρόπος με τον οποίο ενεργοποιείται το σύστημα φρένων, μας έπεισε πως δεν χρειάζεται καν ένα σύστημα ABS και η τοποθέτησή του θα ήταν απλά περιττό βάρος".
Ελαφρώς διαφορετκή γνώμη είχε το Car&Driver του Ιανουαρίου 1997, το οποίο κατέληξε μετά από τις συνθήκες αυστηρής μέτρησης, ότι τα φρένα της F50 ήταν ανεπαρκή, επιρρεπή σε μπλοκαρίσματα και δύσκολα στη χρήση τους. Ευτυχώς το αμάξι επιβράδυνε γρήγορα όπως δείχνουν οι μετρήσεις. Από 112km/h σε 0km/h σε μόλις 53 μέτρα και από 96km/h σε 0km/h σε 42 μέτρα... Φήμες που θέλουν μέχρι και τα Golf να σταματάνε από 100-0 σε λιγότερο από 41 μέτρα, είναι κακοήθειες του γερμανικού lobby…
Mε δεδομένες λοιπόν τις εκπληκτικές επιδόσεις των φρένων, τα κρατήματα δεν θα μπορούσαν φυσικά να μην είναι του ίδιου τουλάχιστον επιπέδου. Η λέξη κλειδί εδώ είναι 'βάρος', ή καλύτερα η έλλειψή του! Ως γνωστόν, όσο λιγότερο βάρος έχει ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο ευέλικτο μπορεί να γίνει και τόσο καλύτερα οι αναρτήσεις του θα αποδίσουν. Έτσι λοιπόν η Ferrari F50 χρησιμοποιεί ένα κεντρικό chassis από carbon fibre (!) ενώ οι διάφορες ενώσεις των μηχανικών μερών γίνονται με πρόσθετα αλουμινίου. Όλα τα panels του αμαξώματος είναι επίσης kevlar, carbon και nomex. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αυτοκίνητο έχει carbon εκεί που η θρυλική F40 έχει αλουμίνιο, δεν έχει καν υποβοήθηση στα φρένα , ούτε ABS για εξοικονόμηση βάρους (η F40 είχε υποβοήθηση όπως προαναφέραμε) και βέβαια μπορεί κανείς μέχρι και να αφαιρέσει την οροφή για ακόμα λιγότερο βάρος! Μην ξεχνάμε και τον ιδιαίτερα συμπαγή V12 κινητήρα, ο οποίος προήλθε κατευθείαν από την formula 1 της εταιρίας,.τη στιγμή που η F40 είχε έναν V8 με διπλά turbo και πολύ μεγαλύτερα ψυγεία και intercooler που προσθέτουν βάρος.
Να προσθέσουμε εδώ ότι το αυτοκίνητο υπήρξε αντικείμενο μελέτης από τους επιστήμονες της NASA που έγδυσαν και ζύγισαν το αμάξι βίδα προς βίδα για να επιβεβαιώσουν τη θεωρία της σκοτεινής μάζας (dark matter), αφού ακόμη και σήμερα είναι μυστήριο το πως είναι δυνατόν η F50 να ζυγίζει 1320kg ενώ η F40 μόλις 1200kg… Ακόμη και η σημερινή Enzo, με ABS, traction control, ESP, elettronic suspension, GPS, A/C climate, Semiautomatic gearbox, AIRBAGS, moving spoilers, lot's of leather, electric windows, assisted steering and cup holders... ζυγίζει μόλις 1340kg, 20 παραπάνω από την F50. H δε McLaren F1, ζύγιζε μόλις 1140kg και παρά τις μικροσκοπικές διαστάσεις της χώραγε τρία καθίσματα, έναν 6λιτρο V12 και είχε χώρους αποσκευών αντίστοιχους ενός Fiesta.
H αλήθεια είναι πως η F50 ήταν απλά πολύ μπροστά από την εποχή της και οι τεχνικοί της Ferrari το ήξεραν από την πρώτη στιγμή. Γι αυτό και προσπάθησαν να ξεχαστεί το μοντέλο από την κοινή γνώμη ώστε να επιστρέψει δριμύτερο στο μέλλον. Κι έτσι έγινε! Η Maserati ΜCC είναι έτοιμη να κυριαρχήσει στα FIA GT. Άλλωστε στο εσωτερικό του αγωνιστικού θα στριμωχτεί εύκολα κάποιος μικρόσωμος πιλότος, οπότε το πρόβλημα της οροφής targa δεν υφίσταται πια. "Κλείστε την και κολλήστε την!" ακούστηκε να δίνει εντολή ο Claudio Berro, επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος της Maserati… "Ας τολμήσουν τώρα να πουν πως είναι Ferrari! ΧΑ"! Αλλά κι αυτή είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία...
We're just a battery for hire with a guitar fire, ready and aimed at you. Pick up your balls and load up your cannon for a twenty-one gun salute. For those about to rock, we salute you.