Γενικά αυτοκινητιστικά θέματα
Άβαταρ μέλους
By fubar.gr
#160224 Ανοίγω αυτό το θέμα με σκοπό να καταγραφούν τα διάφορα χειριστήρια των αυτοκινήτων και ειδικά αυτά που είναι σε περίεργες θέσεις, λειτουργούν με περίεργο τρόπο ή που εκτελούν κάποια μή συνιθισμένη λειτουργία

Στα πρώτα αυτοκίνητα τα διάφορα χειριστήρια ήταν σε όποια θέση ναναι, ανάλογα με τις ορέξεις του κατασκευαστή και μιλάμε ακόμα και για τα πολύ βασικά, όπως φρένο-γκάζι-συμπλέκτη. Τα πολύ παλιά αυτοκίνητα μάλιστα είχαν και επιπλέον χειριστήρια, πχ για χειροκίνητη ρύθμιση αβάνς, χειρόγκαζα και κάποια ακόμα που μου διαφεύγουν τώρα.

Το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε με τα πετάλια όπως τα ξέρουμε μέχρι σήμερα ηταν το Cadillac Type 53 του 1916

Όσον αφορά τα υπόλοιπα χειριστήρια, με τα χρόνια σταθεροποιήθηκαν σε συγκεκριμένες θέσεις. Το χειρόφρενο στην κεντρική κοσνόλα πίσω απο το λεβιέ ταχυτήτων, στο αριστερο λεβιεδάκι απο το τιμονι τα φλάς και τα μεγάλα φώτα, στο δεξί οι καθαριστήρες, ενώ η εκκίνηση γίνεται με κλειδί που βρίσκεται στην κάτω δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού.

Εξαιρέσεις πολλές φυσικά, αλλά το παραπάνω καλύπτει την συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων.

Τα τελευταία χρόνια όμως και με την έλευση των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων χειροφρένων, κιβωτίων και εκκίνησης, οι κατασκευαστές απέκτησαν την ελευθερία να μπορούν να τοποθετούν διάφορα χειριστήρια σε διάφορες θέσεις.

Θα κάνω μια αρχή με τα χειρόφρενα και σε επόμενα πόστ θα προσπαθήσω να κάνω το ίδιο και με άλλα χειριστήρια.

Χειρόφρενα

1) κλασικο. Πιστεύω δέν χρειάζεται φωτό

2) σχήματος Π, σε Renault

Εικόνα

3) σαν joystic στο ταμπλώ, Honda CR-V

Εικόνα

4) σχήματος Τ, σε πιό καινούριο Honda

Εικόνα

5) σχήματος Τ, σε διάφορα παλιά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και κάποια αμερικάνικα τζίπ. Συνήθως βρίσκεται καπου κάτω απο το τιμόνι. Τραβάς για να κλειδώσει, περιστρέφεις τη λαβή για να ελευθερωθεί

Εικόνα

6) καστάνιας. Αυτό το έχω δεί μόνο σε παλιά φορτηγά. Tραβάς και αφήνεις πολλές φορές μέχρι να κλειδώσει. Έχει ένα σύστημα καστάνιας που με κάθε τράβηγμα μαζεύει όλο και πιό πολύ το συρματόσχοινο.

Εικόνα

7) χειρόφρενα αέρα, επίσης μόνο σε φορτηγά. Ένα μικρό λεβιεδάκι, συνήθως αριστερά ή δεξια απο το τιμόνι. Το κατεβάζεις για να κλειδώσει, τραβάς προς τα έξω ή πατας κάποιο κουμπί αν έχει για να ελευθερωθεί. Είναι αυτό που φαίνεται δίπλα στην οθόνη

Εικόνα

8) Χειρόφρενο τύπου Mercedes

Ενεργοποιείται πατώντας με το πόδι ένα έξτρα πεταλάκι τέρμα αριστερά, απελευθερώνεται τραβώντας ένα πλαστικό κάτω αριστερά απο το τιμόνι. Ίδιο σύστημα έχει και το Citroen DS. Σε αυτη την εικόνα φαίνεται και το πετάλι και η χειρολαβή απελευθέρωσης

Εικόνα


9) Χειρόφρενο τύπου Lexus. Έχει ένα πεταλάκι όπως το τύπου Mercedes, αλλά για να απελευθερωθεί ξαναπατάς το ίδιο πετάλι. Το έχω δεί και σε infiniti και σε κάποια αμερικάνικα. Η πλάκα στο infiniti είναι οτι έχει μια παρόμοια χειρολαβή και στην ίδια θέση με τη χειρολαβή απελευθέρωσης του Mercedes, όμως είναι για το καπώ. Αν δέν το ξέρεις, πάς να λύσεις το χειρόφρενο και σου ανοίγει το καπώ!


10) Ηλεκτρικό χειρόφρενο

Αυτό συνήθως είναι ένας διακόπτης ο οποίος μπορεί να πιεστεί ή να τραβηχτεί, όπως οι διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων. Η θέση είναι συνήθως στην κεντρική κονσόλα κοντά στο λεβιέ ταχυτήτων, αλλά μπορεί να είναι και στο ταμπλώ ή στη θέση που η Mercedes βάζει τη χειρολαβή απελευθέρωσης. Μια ενδεικτική εικόνα κάτω:

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#160241 To χειρόφρενο με το πεντάλ τύπου Mercedes όπως το λες το είχαν τα Αμερικάνικα από τον πόλεμο και μετά όταν ακόμα τα σαζμάν τους ήταν με 3 ταχύτητες, τα Μercedes πχ 190 του 63 το είχε στη μέση κάτω από το τιμόνι τραβηχτό και απασφάλιζε με την περιστροφή, στα μετέπειτα χρόνια και από τα μοντέλα που έστελνε στην Αμερική έβαλε το χειρόφρενο στο πεντάλ γιατί εκεί το είχαν συνηθίσει τα Αμερικανά.
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#160248 Citroen Visa, ο διακόπτης καρούμπαλο, μια πρωτοποριακή ιδέα για την τιμωρία των οδηγών, μια ιδέα που μόνο Γάλλος θα μπορούσε να σκεφτεί και να κατασκευάσει.

Vive le France

Εικόνα
free image uploader
Άβαταρ μέλους
By apav
#160251 Μήπως το απασφαλιζεις με την χειρολαβή όπως το κανονικό; Δες το κουμπί.

Πόσο συχνά χρησιμοποιείτε χειρόφρενο στις ανηφόρες; Ακομη και σε μεγάλες κλίσεις, περισσότερο θέμα ασφάλειας μου φαίνεται παρά βοήθειας.
Άβαταρ μέλους
By Pitt
#160255 Ωραίο θέμα άνοιξες!

fubar.gr έγραψε: Τα πολύ παλιά αυτοκίνητα μάλιστα είχαν και επιπλέον χειριστήρια, πχ για χειροκίνητη ρύθμιση αβάνς, χειρόγκαζα και κάποια ακόμα που μου διαφεύγουν τώρα.


Το κυριότερο από αυτά που πλέον σήμερα εξαφανίστηκε, ήταν το λεβγιεδάκι του τσόκ.
Τον χειμώνα αν δεν το είχες σε κατηφόρα, πρέπει να ήσουν πολύ τυχερός για να βάλεις μπρός χωρίς να το τραβήξεις!
Άβαταρ μέλους
By fubar.gr
#160264
nass έγραψε:Πως ξεκινάς σε ανηφόρα με "χειρόφρενο" τύπου Mercedes ? :hmmm:


apav έγραψε:Μήπως το απασφαλιζεις με την χειρολαβή όπως το κανονικό; Δες το κουμπί.


Ακριβώς, το χειρόφρενο τύπου Mercedes δέν είχει κάποιο πρόβλημα, με το χειρόφρενο τύπου Lexus όμως πρέπει να έχεις τρία πόδια :shifty:

Βέβαια συνήθως τοποθετείται σε αυτόματα οπότε δέν υπάρχει θέμα

apav έγραψε:Πόσο συχνά χρησιμοποιείτε χειρόφρενο στις ανηφόρες; Ακομη και σε μεγάλες κλίσεις, περισσότερο θέμα ασφάλειας μου φαίνεται παρά βοήθειας.


Εξαρτάται απο πολλούς παράγοντες, όπως απόκριση του κινητήρα, κλίση ανηφόρας, πόσο φορτωμένο είναι το όχημα κτλ.

Πάντως στα φορτηγά όταν είναι φορτωμένα επιβάλλεται να γίνεται ξεκίνημα με χειρόφρενο ακόμα και σε μικρές σχετικά ανηφόρες γιατι αλλιώς αναπτύσσονται πολύ μεγάλα φορτία στους άξονες και τα υπόλοιπα μέρη της μετάδοσης.
Άβαταρ μέλους
By fubar.gr
#160271
Pitt έγραψε:Ωραίο θέμα άνοιξες!

fubar.gr έγραψε: Τα πολύ παλιά αυτοκίνητα μάλιστα είχαν και επιπλέον χειριστήρια, πχ για χειροκίνητη ρύθμιση αβάνς, χειρόγκαζα και κάποια ακόμα που μου διαφεύγουν τώρα.


Το κυριότερο από αυτά που πλέον σήμερα εξαφανίστηκε, ήταν το λεβγιεδάκι του τσόκ.
Τον χειμώνα αν δεν το είχες σε κατηφόρα, πρέπει να ήσουν πολύ τυχερός για να βάλεις μπρός χωρίς να το τραβήξεις!


Το θεώρησα πολύ mainstream γι αυτό δέν το έγραψα :lol:

Εδώ είναι το manual για το Ford Model T: http://www.mtfca.com/books/1926Inst.htm
Εικόνα

Ο αριστερός λεβιές ελέγχει το αβάνς και ο δεξία το γκάζι. Ενδιαφέρον έχει ο συμπλέκτης ο οποίος εκτός άλλων αλλάζει και τις ταχύτητες. Όταν είναι τερμα πατημένος είναι σαν να βάζεις την πρώτη, στο μέσο της διαδρομής είναι νεκρά και αφημένος είναι η δευτέρα. Έχει και ένα χειρολεβιέ για να κλειδώνει το συμπλέκτη στην ενδιάμεση θέση (νεκρά)


Άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι τα γρασσαρίσματα:

Εικόνα

Πολλά τμήματα θέλουν γρασάρισμα κάθε 200 μίλια, κοινώς, αν ήθελες να πάς Αθήνα - Θεσαλονίκη έπρεπε να σταματήσεις στα μισα της διαδρομής να το γρασσάρεις. Μάλιστα σαν πλεονέκτημα αναφέρει οτι θέλει λιγότερα γρασαρίσματα σε σχέση με αυτοκίνητα άλλων εταιρειών!
Άβαταρ μέλους
By gakost
#160272 Η Μercedes έχει τον μοχλό που τραβάς για να απελευθερωθεί το χειρόφρενο. Τα Lexus και κάποια Toyota δεν είναι θέμα γιατί ελάχιστα από αυτά βγαίνουν με χειροκινητο. (όπως και τα περισσότερα Μercedes, αλλά μάλλον το hill start assist θα το έχουν στον βασικό εξοπλισμό.
Άβαταρ μέλους
By gakost
#160275 Από τα πιο κουλά είναι η όπισθεν που ο καθένας έχει το σύστημα του. Πατητός λεβιές, κατω από την δευτερά ή την πρώτη με την αποθέωση το τραβηχτό δαχτυλίδι στα GM. Επίσης ρεσιτάλ |λογοκρισία| στα OPEL το πως αλλάζει η ρύθμιση χρόνου το διακοπτόμενου καθαριστήρα και το φως καμπίνας που ανάβει πατώντας τον διακόπτη των φώτων.
Άβαταρ μέλους
By The Ace
#160286 Για να δείτε πως είναι στα Citroen

Εικόνα

Έχω την εντύπωση ότι όλα τα μοντέλα με ηλεκτρονικό χειρόφρενο έχουν και κάποιου είδους hill-start/stop assist, ώστε το αυτοκίνητο να παραμένει ακίνητο μέχρι να το "κουνήσεις" εσύ εσκεμμένα με το γκάζι, καθώς δεν ξέρεις την ακριβή στιγμή που δένει/λύνει το ηλεκτρονικό χειρόφρενο. Έτσι τουλάχιστον γίνεται στα Citroen....
Άβαταρ μέλους
By Pitt
#160311 Το ίδιο και στο 3008.

Εικόνα

Κάποτε το δεξί μας χέρι ήταν στο χειρόφρενο και το φχαριστιόμασταν.
Τώρα με το ηλεκτρικό χειρόφρενο και το ESP πάει η διασκέδαση... :(
Άβαταρ μέλους
By fubar.gr
#160316
The Ace έγραψε:Έχω την εντύπωση ότι όλα τα μοντέλα με ηλεκτρονικό χειρόφρενο έχουν και κάποιου είδους hill-start/stop assist, ώστε το αυτοκίνητο να παραμένει ακίνητο μέχρι να το "κουνήσεις" εσύ εσκεμμένα με το γκάζι, καθώς δεν ξέρεις την ακριβή στιγμή που δένει/λύνει το ηλεκτρονικό χειρόφρενο. Έτσι τουλάχιστον γίνεται στα Citroen....


Όχι, δυστυχώς αυτό που λές είναι η εξαίρεση, όχι ο κανόνας.

Στα πιό πολλά αυτοκίνητα μάλιστα πρέπει να είναι πατημένο και το φρένο για να λύσει ή δέσει το χειρόφρενο. Οπότε το να το ξεκινήσεις στην ανηφόρα με χειρόφρενο δέν γίνεται γιατι όσο και να πατάς το διακόπτη αυτό δέν θα λύνει.
Άβαταρ μέλους
By Pitt
#160337 Κι όμως γίνεται. Έτσι δουλεύει στο 3008. Έχει δίκιο ο Ace.

Sent through Tapatalk