Έχω δικό μου χώρο στο γκαραζ και τα βασικά εργαλεία. Κομπρεσέρ αέρα, αερόκλειδο, ροπόκλειδο, καστάνιες και πολλά καρυδάκια, άλλεν, γρύλλο, stands κτλ. Χρειάστηκα τα εργαλεία συμπίεσης των ελατηρίων, τα οποία τα παρήγγειλα από ebay (Αγγλία). Κόστος 12 ευρώ και παραλαβή 8 μέρες μετά.
Επόμενη κίνηση να βρώ τα αμορτισέρ. Ψώνισα τελικά από το Rellas. Τα 2 πίσω αμορτισέρ Zachs, με πιέσεις αντίστοιχες των εργοστασιακών ήρθαν στην πόρτα μου με 85 ευρώ, την ίδια μέρα. Άψογη και γρήγορη εξυπηρέτηση.
Σάββατο μεσημέρι κατέβηκα και ξεκίνησα να μαζεύω τα εργαλεία που χρειάζομαι.
Στη συνέχεια, σήκωσα το πίσω μέρος του ΜΙΝΙ και το έβαλα πάνω στα 2 stands, στην πιο ψηλή θέση. Έβαλα τους τροχούς από κάτω για έξτρα ασφάλεια, ενώ στο τέλος ταρακούνησα καλά το πίσω μέρος του αυτοκινήτου για να βεβαιωθώ ότι όλα καλά και δεν θα φάμε το αυτοκίνητο στο κεφάλι, όσο θα σφίγγομαι να ξεβιδώσω το αμορτισερ.
Το αμορτισέρ λοιπόν πιάνει σε 2 σημεία: στο σασί του αυτοκινήτου και στο ψαλίδι (μη γελάτε είμαι ρούκουνας). Στο σασί πιάνει με 2 13άρες βίδες και στο ψαλίδι με μια μεγάλη 16άρα. Ξεκίνησα βγάζοντας τη 16άρα. Ήταν αρκετά σφιχτή και χρησιμοποίησα το αερόκλειδο. Ωστόσο, δοκίμασα και έβγαλα την ίδια βίδα από το άλλο αμορτισερ χωρίς αερόκλειδο αλλά με ένα μεγάλο σωλήνα ("breaker bar") για να κάνει μοχλό. Και βγήκε μια χαρά.
Στην παρακάτω φωτό, βλέπετε την τρύπα από την οποία βγήκε η 16άρα βίδα, τη βερμούδα και τα μπούτια μου (μιλάμε άθλιες οι φωτό).
Τα πίσω αμορτισέρ έχουν 2 οδηγούς για τον αισθητήρα ABS και το σωλήνα υψηλής για τα φρένα (δεν ήξερα ότι το ΜΙΝΙ είχε σωλήνα υψηλής!). Αυτά βγαίνουν σχετικά εύκολα σπρώχνοντάς τα από τους οδηγούς. Δεν έχω φωτό για αυτά.
Στη συνέχεια και αφού ψέκασα λίγο WD40 ξεκίνησα να παλεύω τις 13άρες βίδες που είναι στο κάτω μέρος του σασί. Βγήκαν πολύ εύκολα με μεσαίου μεγέθους καστάνια.
Μετά, το αμορτισέρ με το ελατήριο είναι ελεύθερα. Με προσοχή και λίγο στρίψιμο για να μην τραβηχτούν τα καλώδια (ABS & φρένων) ελευθερώνουμε το σύστημα. Εδώ πάνω στον αυτοσχέδιο μίνι πάγκο μου:
Ξεκινά λοιπόν η διαδικασία συμπίεσης του ελατηρίου για να ελευθερωθεί το αμορτισέρ. Εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή και το σετ εργαλείων που όπως είπα και παραπάνω είναι φθηνό και φροντίζει ότι δεν θα χτυπήσουμε. Τοποθετούμε το ένα στη μια μεριά και σχεδόν αντικριστά το 2ο. Σφίγουμε λίγο λίγο παράλληλα, δηλαδή λίγο το ένα, λίγο το άλλο. Σε λίγο το σύστημα μοιάζει κάπως έτσι:
Αφού λοιπόν το ελατήριο δεν ασκεί τάση στο σύστημα προχωράμε στο ξεβίδωμα του μικρού παξιμαδιού που είναι στο πάνω μέρος. Στη δική μου περίπτωση αυτό ήταν ένα παξιμάδι 13άρι. Θα χρειαστείτε ένα πολυγωνικό κλειδί (δεν ξέρω πως λέγεται σωστά) και άλλεν για να κρατάτε το έμβολο του αμορτισέρ σταθερό. Και σε αυτή την περίπτωση άνοιξε σχετικά εύκολα με wd40 και χωρίς χρήση αερόκλειδου. Αυτό που δεν φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία είναι το κεφάλι της βίδας που είναι αλεν. Είπαμε, φωτό για κλωτσιές.
Μόλις ξεβιδώσουμε το σύστημα, τα πάντα είναι ελεύθερα. Ελαστομερή, πλαστικά ποτήρια-οδηγοί, ροδέλες παξιμάδια κτλ. Κανονικά θα έπρεπε να είχα αντικαταστήσει και τα ελαστομερή, πόσο να κάνανε; Επειδή όμως δεν το είχα προβλέψει έβαλα τα ίδια. Στην επόμενη αλλαγή θα γίνουν όλα, τώρα που ξέρω
Εδώ δίπλα δίπλα το παλιό και το νέο πίσω αμορτισέρ. Δυστυχώς το παλιό δεν είχε απολύτως καμία επαναφορά. Το συμπίεσα με ελάχιστη δύναμη και το έμβολο έμεινε εκεί! Μέχρι σήμερα το πρωί δεν είχε κουνηθεί. Σε αντίθεση με το νέο που αφενός ήθελε περισσότερη πίεση για να κατέβει και επέστρεφε σταθερά. Έχω 2 μικρά βιντεάκια, αλλά δεν ξέρω πως να τα βάλω εδώ.
Ανάποδη διαδικασία λοιπόν, και σε πολύ λίγο είχα ξανασυναρμολογήσει το σύστημα αμορτισερ-ελατήριο και μετά από λίγο καθάρισμα στο ελατήριο, ήμουν έτοιμος για τοποθέτηση. Et voila!
Ξεκινάω λοιπόν την τοποθέτηση. Από κάτω προς τα πάνω, πρώτα να πιάσουν οι 13άρες βίδες στο σασί και στη συνέχεια στο ψαλίδι. Οι πάνω βίδες σφίγγονται στα 56 ΝΜ, η μια μεγάλη κάτω στα 165ΝΜ. Αφού βάλουμε το σένσορα ABS και το σωλήνα φρένων στις αναμονές του αμορτισέρ είμαστε έτοιμοι! Και εδώ λοιπόν με το νέο αμορτισέρ στη θέση του!
Την ίδια ακριβώς εργασία έκανα και για το αριστερό.
Μου πήρε περίπου 3 ώρες η όλη δουλειά, αλλά αρκετό χρόνο έφαγα στην οργάνωση των εργαλείων που χρειαζόμουν αλλά και στην παρατήρηση. Η φωτογράφηση πήγε λίγο στράφι, αλλά την επόμενη φορά θα είναι καλύτερα!
H δοκιμή έδειξε τεράστια διαφορά:
α. το αυτοκίνητο ξανααπέκτησε την έντονη συμπεριφορά κάρτ! Και να φανταστείτε ότι έχει μόλις 78 χιλ χλμ.
β. κανένας θόρυβος όταν περνάω από ανωμαλίες του δρόμου
γ. μεγάλη διαφορά και στο φρένο!