Μαστορέματα για όσους πιάνουν τα χέρια τους
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#455675 Η αναφορά εδώ γίνεται για να δώσει λύση σε όσους αντιμετωπίζουν πρόβλημα όταν αποφασίζουν να τοποθετήσουν πολυπίστονες δαγκάνες στα φρένα τους ( κατά 80% μεταχειρισμένες ) και δεν βρίσκουν πάντα αυτές που αναζητούν, δηλαδή οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τι χρειάζονται αλλά λέμε τώρα, ακούνε δεξιά και αριστερά αυτές ταιριάζουν γιατί τις φοράει και το τάδε μοντέλο και όταν έρχεται η στιγμή της τοποθέτησης δεν ταιριάζει τίποτα και κανείς δεν μπορεί να βοηθήσει και έρχεται η απογοήτευση, οι πολυπίστονες δαγκάνες όταν τοποθετούνται εκ των υστέρων σε ένα αυτοκίνητο συνήθως συνοδεύονται και με την αλλαγή των διαστάσεων των δίσκων σε μέγεθος και σε πάχος, τώρα η αύξηση του μη φερόμενου βάρους ενώ παίζει τον αρνητικό του ρόλο συνήθως στην καθημερινότητα δεν γίνεται αντιληπτό αφού αυτές οι μετατροπές γίνονται σε μεγαλύτερο ποσοστό σε οικογενειακά καθημερινά αυτοκίνητα τα οποία δεν οδηγούντια συνεχώς στα όρια, οπότε μένει το κέρδος από την καλύτερη απόδοση των φρένων, για τα καθαρά αγωνιστικά υπάρχουν άλλες λύσεις για τη μείωση του μη φερόμενου βάρους στους τροχούς από την αύξηση του μεγέθους των δίσκων.

Στο εμπόριο υπάρχουν δύο τύποι στήριξης των πολυπίστονων δαγκανών, αυτές που έχουν αυτιά στήριξης ( LUG ) και αυτές έχουν τρύπες κάθετες στο σώμα τους ( RADIAL ) έτσι πολλές φορές βρίσκονται δαγκάνες σε άριστη κατάσταση και καλή τιμή που όμως είναι με αυτιά αλλά δεν επιτρέπει η διαμόρφωση του άκρου και οι αποστάσεις στις τρύπες στήριξης να τοποθετηθούν.

Να πω εδώ ότι τα δύο τμήματα ( δεξιό / αριστερό ) που αποτελούν μια πολυπίστονη δαγκάνα είναι ίδια και αντίθετα ( mirror ) μόνο που το ένα τμήμα έχει και τα αυτιά στήριξης ( Lug ) ή τις τρύπες της στήριξης radial.
Μέχρι εδώ όλα καλά αφού πολλές από αυτές τις επιτρέπουν την μετατροπή τους από Lug σε Radial, κάποια εργοστάσια πχ ΑΡ, σε αυτού του τύπου δαγκάνες δίνουν ακριβείς διαστάσεις για την μετατροπή τους από Lug σε Radial με μηχανολογικό σχέδιο και διαστάσεις για το κόψιμο των αυτιών και το τρύπημα τους για τις βίδες. Στις Brembo, Alcon κλπ πολυπίστονες μόνο η γνώση και η εμπειρία όσων ασχολούνται χρόνια με το θέμα επιτρέπει τον διαχωρισμό τους σε κατάλληλες για μετατροπή ή όχι.

Οι πλέον προσιτές λόγω σχεδίασης τους αλλά και λόγω πληθώρας στην αγορά με εύκολη εύρεση είναι οι μπροστινές και πισινές από Porsche Cayenne, όπως και δαγκάνες από Merc AMG.
Το θέμα είναι απαιτητικό αλλά όχι δύσκολο, απίθανο ή μαύρη μαγεία και κυρίως δεν είναι αν υπάρχει εμπειρία, γνώση του αντικειμένου και γνώση κάθε δαγκάνας όσων αφορά τα δυνατά της σημεία και την κυκλοφορία των υγρών στο εσωτερικό της ειδικά σε όσες έχουν εσωτερική κυκλοφορία υγρών και όχι με εξωτερικά μεταλλικά σωληνάκια, απαιτεί μηχανήματα ακριβείας, βοηθητικά εξαρτήματα σωστής στήριξης της δαγκάνας στο τραπέζι της φρέζας και ακρίβεια στα μετρήματα αφού οι αποστάσεις πρέπει να έχουν μεταξύ τους απόκλιση +- 0.1mm.

Aν υπάρχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις και τηρηθεί με σχολαστική ακρίβεια όλη η διαδικασία τότε δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας όσον αφορά την ασφάλεια που είναι το Νο 1 ζητούμενο, να υπενθυμίσω ότι αυτή η διαδικασία δεν γίνεται και δεν πρέπει να γίνεται με το δράπανο στο χέρι σε μία μέγγενη του στυλ κόβουμε και τρυπάμε και όλα τα σφάζω και όλα τα μαχαιρώνω και έξω από την πόρτα γιατί τότε θα μιλάμε για έγκλημα.

Εξυπακούεται ότι η δουλειά αυτή απαιτεί πολλές μετρήσεις γιατί το όφσετ των δίσκων πολλές φορές είναι απαγορευτικό κυρίως αν οι δαγκάνες είναι Lug, εκεί μόνο οι radial μπορούν να δώσουν λύση αφού οι αντάπτορες που κατασκευάζονται επιτρέπουν την μετακίνηση της δαγκάνας ώστε να βρεθεί το κέντρο της στο κέντρο του δίσκου. Ένα άλλο σύνηθες πρόβλημα είναι η απόσταση του εξωτερικού τμήματος της πολυπίστονης δαγκάνας ως προς τις ακτίνες της ζάντας, ειδικά όταν η ζάντα είναι η εργοστασιακή και το όφσετ της είναι για τις μονοπίστονες εργοστασιακές δαγκάνες που το εξωτερικό τους τμήμα είναι αρκετά στενότερο αφού εκεί δεν υπάρχει / χουν έμβολα.

Η λύση είναι η τοποθέτηση αποστατών που απομακρύνουν την ζάντα από τον δίσκο δίνοντας χώρο στην δαγκάνα για να μην βρίσκει στην ζάντα. Αυτό όμως δεν είναι πάντα επιθυμητό γιατί δημιουργεί αλλαγές στην γεωμετρία της ανάρτησης και επίσης μαλακώνει και την εμπρός κυρίως ανάρτηση αφού αλλάζει ο μοχλός φόρτισης των ελατηρίων, βέβαια πολλοί προτιμούν αυτή την λύση γιατί είναι καλύτερο το οπτικό αποτέλεσμα αλλά και γιατί όταν δεν γίνεται κάτι με υπερβολή πολλές φορές ή δεν ενοχλεί πουθενά ή υπάρχει και μια μικρή βελτίωση στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου, εδώ δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές αλλά μόνο η δοκιμή trial & error θα δώσει τη σωστή απάντηση.

Όμως λύσεις και εδώ υπάρχουν, πχ μπορεί να μετακινηθεί ο δίσκος προς την εσωτερική πλευρά με την κατασκευή και τοποθέτηση bell αλουμινίου το οποίο επιτρέπει την αλλαγή του όφσετ του δίσκου χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθεί προς τα έξω η ζάντα με αποστάτες. Όμως χρειάζεται προσοχή στην μετακίνηση του δίσκου γιατί πολλές φορές δεν το επιτρέπει η σχεδίαση του άκρου αφού δεν αφήνει αρκετό περιθώριο μετακίνησης στον δίσκο γιατί είναι πολύ κοντά το κάτω μπαλάκι του άκρου.

Όλα αυτά χρειάζονται προσοχή και γνώση και μόνο όσοι ασχολούνται με αυτού του είδους τις μετατροπές μπορούν να δώσουν τις σωστές λύσεις μέσα από προτάσεις που θα περιέχουν πρώτα την ασφάλεια και μετά την οικονομική πλευρά η οποία διαφέρει από λύση σε λύση και πρέπει όλες οι λύσεις να συζητηθούν για να προκριθεί η ασφαλέστερη, η σωστότερη και η οικονομικότερη πάντα μέσα στα πλαίσια της ασφάλειας.

Να συμπληρώσω τελειώνοντας ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η αγορά δαγκανών είναι λάθος ( δεν εννοώ τα έτοιμα κίτ των εργοστασίων ή της aftermarket αγοράς ) και όταν πάνε στον μάστορα με τα υλικά στο χέρι λέγοντας μάστορα αγόρασα αυτά τοποθέτησε τα αρχίζουν οι εκπλήξεις και οι κουβέντες, μα μου είπαν ότι κάνουν, ότι θέλουν μόνο βίδωμα κλπ, κλπ, τελικά σε αυτή τη δουλειά δεν βαριέσαι ποτέ γιατί οι εκπλήξεις και οι δυσκολίες είναι καθημερινές και σε κρατάνε σε εγρήγορση γιατί πρέπει να ταιριάξουν σωστά και ασφαλή όλα τα εξαρτήματα.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα