Μαστορέματα για όσους πιάνουν τα χέρια τους
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#179714 Μια ημέρα ο φίλος ο Νίκος ( nido ) αποφάσισε να απαλλαγεί από τα πλαστικά εξαρτήματα που απαρτίζουν την ντίζα του συμπλέκτη του γιατί την άλλαζε περίπου 2 φορές τον χρόνο και δεν άντεχε το ψυχοφθόρο αν θα έφτανε μέχρι το συνεργείο όταν άρχιζε τα κόλπα της η ντίζα.

Έκατσε στο cad και με τη μεγάλη επιμέλεια που τον διακρίνει σχεδίασε τα απαραίτητα εξαρτήματα για την κατασκευή από την αρχή νέας ντίζας με χοντρύτερο συρματόσχοινο και ενισχυμένο πλαστικό περίβλημα και μου πέταξε το μπαλάκι της κατασκευής αδιαφορώντας με τα χρήματα αυτά αν αγόραζε αρκετές ντίζες για τα επόμενα χρόνια, μάλλον του αρέσει να σχεδιάζει βελτιωμένα εξαρτήματα και όχι μόνο εξαρτήματα αλλά και ποδήλατα αφού το έχει σπουδάσει στην Αγγλία σαν βιομηχανικός σχεδιαστής.
Είχε πεί ότι θα το ανεβάζει αυτός το θέμα αλλά τρέχει σαν παλαβός να ετοιμάσει το νέο ποδήλατο που θα δείξει με τους συνεργάτες του σε μια έκθεση στη Γερμανία ( ξέρω Νίκο είσαι χαμηλών τόνων και δεν πολυμιλάς και σε εκθέτω εγώ τώρα αλλά τα αξιόλογα πράγματα που ετοιμάζεις πρέπει να λέγονται )

Νάσαι καλά Νίκο που μου δίνεις την ευκαιρία κάθε τόσο να ξεφεύγω από τα δικά μου, όπως τότε με τη βάση του προτζέκτορα ή με τα φρένα σου με την γκρίζα ανοδείωση.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα


image hosting over 10mb

Εδώ είναι μονταρισμένα και τα εξαρτήματα τα πήγε και να ανοδίωσε σε μαύρο χρώμα

Εικόνα
picture host
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#179718 Ωραία δουλειά! :thumbsup:
To υλικό είναι αλουμίνιο (ρωτώ γιατί είπες για ανοδίωση); Τι τύπου είναι και πόσο ανθεκτικό είναι στην χρήση;
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#179721
Anonymous Founder έγραψε:Ωραία δουλειά! :thumbsup:
To υλικό είναι αλουμίνιο (ρωτώ γιατί είπες για ανοδίωση); Τι τύπου είναι και πόσο ανθεκτικό είναι στην χρήση;


7075, δεν υπάρχει ισχυρότερο, συνήθως σε εξαρτήματα μοτό και αυτοκινήτων χρησιμοποιούν 6061.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#179725 Αν ήταν από ανοξείδωτο ατσάλι δεν θα ήταν πιο ανθεκτικό; Το ρωτώ γιατί άλλαξα την καμπάνα στην Ducati με ατσάλινη μετά από υπόδειξη του μηχανικού μου, γιατί μου είπε πως οι αλουμινένιες (ergal) μετά από κάποια χιλιόμετρα πάλι εμφανίζουν τζόγους, λόγω φθοράς.
Συγνώμη αν φαίνονται αφελείς οι ερωτήσεις μου, αλλά δεν έχω εμπειρία σε τέτοιες εργασίες. :ninja: :help:
Τέλος, θα μπορούσε να επιλεγεί ένα ανθεκτικό συνθετικό/πλαστικό υλικό;
:s_howdy
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#179736
Anonymous Founder έγραψε:Αν ήταν από ανοξείδωτο ατσάλι δεν θα ήταν πιο ανθεκτικό; Το ρωτώ γιατί άλλαξα την καμπάνα στην Ducati με ατσάλινη μετά από υπόδειξη του μηχανικού μου, γιατί μου είπε πως οι αλουμινένιες (ergal) μετά από κάποια χιλιόμετρα πάλι εμφανίζουν τζόγους, λόγω φθοράς.
Συγνώμη αν φαίνονται αφελείς οι ερωτήσεις μου, αλλά δεν έχω εμπειρία σε τέτοιες εργασίες. :ninja: :help:
Τέλος, θα μπορούσε να επιλεγεί ένα ανθεκτικό συνθετικό/πλαστικό υλικό;
:s_howdy


H ντίζα δεν έχει τα φορτία της καμπάνας.

Το ανοξείδωτο ενώ είναι σχετικά μαλακό υλικό είναι στιφό και δεν δουλεύεται εύκολα παρόλο που το δουλεύω χρόνια και ξέρω να το δουλέψω με άνεση.

Το πλαστικό είναι μικρότερης αντοχής από το αλουμίνιο γιατί τα εξαρτήματα είναι μικρού μεγέθους και τα σπειρώματα δεν θα άντεχαν την πίεση, εννοείται ότι το πλαστικό θα ήταν Ertalon αλλά δεν υπάρχει λόγος να φτιάξουμε πάλι πλαστικά εξαρτήματα όπως τα μαμά που δείχνουν το πρόβλημα τους με τον καιρό.

Το 7075 T6 είναι μεγάλης σκληρότητας, καμμία σχέση με το αλουμίνιο που γνωρίζει συνήθως ο κόσμος και το έχει στο μυαλό του σαν υλικό, σκέψου ότι για να κάνω σπείρωμα Μ14 σε ανοξείδωτο ή σίδερο χρησιμοποιώ μια μανέλα μήκους 40 εκ και δεν έχω πρόβλημα, για το ίδιο σπείρωμα σε 7075 στην μανέλα αυτή προσθέτω 2 σωλήνες στα άκρα από 30 εκ κάθε μια που διπλασιάζουν το μήκος της για να έχω μεγάλο μοχλό και μετά από 4 σπειρώματα είμαι κομμάτια στη μέση και στους ώμους, και αυτό είναι αλουμίνιο.
Επίσης στον τόρνο και στη φρέζα σπάει εύκολα το γρέζι από το κεραμικό κοπτικό οπότε το θεωρώ ιδανικό υλικό για αυτά και άλλα εξαρτήματα, άλλωστε είναι ιδανικό και χρησιμοποιείται στην αεροδιαστημική για fittings, το κόστος του ανά kg είναι το διπλάσιο από υπόλοιπα κράμματα αλουμινίου.

http://asm.matweb.com/search/SpecificMa ... m=MA7075T6
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#179749 Κατανοητός, ευχαριστώ!
Όντως, αυτό που λες για το αλουμίνιο αεροπορικού τύπου, είναι εντελώς διαφορετικό από την εικόνα που έχουμε οι περισσότεροι για το αλουμίνιο.
:s_howdy :s_roses
Άβαταρ μέλους
By dimviii
#179796 πολυ ωραιο το αποτελεσμα Παναγιωτη! :thumbsup:
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#180371 Νομίζω στα ποδήλατα χρησιμοποιούν κυρίως 6061 αλλά σε κάποια πιο ακριβά το 7075 (ή κάποιο από 7) αν και λένε ότι ίσως το δεύτερο είναι πιο άκαμπτο από όσο θέλεις για ποδήλατο.....
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#180401
sknipper έγραψε:Νομίζω στα ποδήλατα χρησιμοποιούν κυρίως 6061 αλλά σε κάποια πιο ακριβά το 7075 (ή κάποιο από 7) αν και λένε ότι ίσως το δεύτερο είναι πιο άκαμπτο από όσο θέλεις για ποδήλατο.....


6061 δεν υπάρχει στην Αθήνα, δεν το φέρνουν γιατί δεν το ζητάνε, έτσι μου είπαν, άλλα κράματα της σειράς 6000 υπάρχουν, ειδικά αυτά που συγκολλούνται.

Το 7075 δεν συγκολλάται και δεν ανοδιώνεται με την ποιότητα της σειράς 6000 λόγω του μαγνησίου που περιέχει.

Τα κράματα είναι θέμα επιλογής ανάλογα με την εφαρμογή και αυτός που τα επιλέγει πρέπει να τα γνωρίζει καλά, το μειονέκτημα της Ελλ.αγοράς είναι το μικρό της μέγεθος και οι όχι τόσο εξιδεικευμένες εφαρμογές οπότε δεν έχουν έρθει ποτέ ορισμένα εξιδεικευμένα υλικά.

Δεν υπάρχουν πχ Μαγνήσιο, Inconel, inox 310 / 321 σε σωλήνες, για να φτιάξει κανείς μια αξιόπιστη πολλαπλή εξαγωγής για turbo, υπάρχει μόνο σε λαμαρίνες για εφαρμογές σε βιομ.φούρνους, 6061, CroMoly 4023 και άλλα υλικά που μου διαφεύγουν τώρα, οπότε προσπαθείς να κάνεις αυτό που θέλεις με ότι υπάρχει.

Με την κρίση είχαν αρχίσει και τελείωναν ακόμα και υλικά που ερχόβτουσαν πρίν με νταλίκες και οι αποθήκες ήταν γεμάτες, πχ inox 316 και 316 L, με τα CC ότι στόψκ υπάρχει ακόμα το οποίο τελιώνει και έρχονται πολύ λίγα υλικά τα οποία εξαφανίζονται άμεσα.

Αυτή είναι η Ελλ.πραγματικότητα στην αγορά υλικών.
Άβαταρ μέλους
By nido
#195322 Μια κι έχω ετοιμάσει ένα μικρό "project log" με κάποιες παραπάνω λεπτομέρειες για να το ποστάρω στο psclub όπου υπάρχει thread για την αντικατάσταση της αυτορυθμιζόμενης ντίζας συμπλέκτη του 206, θα το ανεβάσω κι εδώ να υπάρχει ως συμπλήρωμα του αρχικού ποστ.
Άβαταρ μέλους
By nido
#195377 H εργοστασιακή αυτορυθμιζόμενη ντίζα του 206RC είναι αυτή εδώ:

Εικόνα

Το «Α» είναι μια «καμπάνα» από βιομηχανικό πλαστικό μέσα στην οποία κοντράρει (με τη δυνατότητα να πάρει μια μικρή γωνία) μια επίσης πλαστική «ημιμπίλια» που την κρατάει το πρεσαριστό «στοπ» που έχει στη μια άκρη του το συρματόσχοινο.

Εικόνα

Η πλαστική «καμπάνα» θηλυκώνει στο «δίχαλο» του κιβωτίου, που είναι η μεταλλική προεξοχή που τραβώντας την πιέζεται το ρουλεμάν του συμπλέκτη, το οποίο με τη σειρά του πιέζει τα «χτένια» του πλατό και γίνεται η αποσύμπλεξη.

Η «ημιμπίλια» χρειάζεται ώστε να μπορεί το συρματόσχοινο της ντίζας να παίρνει γωνία σε σχέση με την «καμπάνα» και το δίχαλο καθώς το τραβάει όπως τραβάμε ένα μοχλό. Αν η «ημιμπίλια» δεν είναι γρασαρισμένη (με γράσο σιλικόνης, ιδανικά) και δεν μπορεί να πάρει γωνία ελεύθερα μέσα στην «καμπάνα», το συρματόσχοινο αναγκάζεται να λυγίζει στην άκρη του, και σιγά-σιγά αδυνατίζει.

Εικόνα

Το μοχλικό του «δίχαλου» είναι με σχέση περίπου 4:1, δηλαδή ασκεί στο ρουλεμάν που πιέζει τα «χτένια» του πλατό 4 φορές τη δύναμη που ασκείται στην άκρη του «δίχαλου» από την «καμπάνα» της ντίζας.

Λίγο πριν την «καμπάνα» είναι πρεσαρισμένο στο συρματόσχοινο της ντίζας ένα βαρίδι, γιαι τους κραδασμούς που περνάνε στη ντίζα από το σύνολο κινητήρα & κιβωτίου. Το βαρίδι αυτό εκτός του ότι δεν είναι και τρομερά απαραίτητο, είναι και ένα από το πιο ευαίσθητα σημεία της συγκεκριμένης ντίζας, η οποία όταν ζορίζεται συνεχώς σπάει μονίμως σ’ εκείνο το σημείο.

Εικόνα

Το «Β» (το οποίο φαίνεται και στις παραπάνω φωτογραφίες) είναι το τελείωμα της μιας μεριάς του «μανικιού», το οποίο μέσω ενός χοντρού λαστιχένιου δαχτυλιδιού (για καλύτερη απομόνωση από κραδασμούς κι απότομα πατήματα) κουμπώνει σε μια μεταλλική βάση που το κρατάει κοντά στο «δίχαλο».

Εικόνα

Το «Γ» είναι το αντίστοιχο τελείωμα της άλλης μεριάς του «μανικιού», που μπαίνει στην καμπίνα και έχει ένα «φυσαρμονικωτό» μέρος μέσα στο οποίο δουλεύει η καστάνια της «αυτο-ρύθμισης» (που φροντίζει το «μανίκι» της ντίζας να έχει πάντα μήκος που χρειάζεται ώστε ο συμπλέκτης να «πιάνει» στο ίδιο σημείο παρά τη φθορά του δίσκου, του πλατώ και του βολάν μέσα στο κιβώτιο).

Η καστάνια είναι το δεύτερο (ή σε πολλές περιπτώσεις το πρώτο) πράγμα που παρουσιάζει προβλήματα στη ντίζα αυτή. Έχει ένα “one-way” μηχανισμό ώστε το μήκος του «μανικιού» να μπορεί να αυξάνεται και να παίρνει τα «μπόσικα» που δημιουργούνται σιγά-σιγά από τη φθορά των υλικών τριβής του συμπλέκτη. Ο μηχανισμός αυτός σε αρκετές περιπτώσεις αστοχεί και όταν πατάς το πετάλι του συμπλέκτη, αντί να τραβιέται το «δίχαλο» από το συρματόσχοινο, κονταίνει (προσωρινά) το «μανίκι» της ντίζας! Οπότε εσύ πατάς μεν, αλλά ο συμπλέκτης δεν δουλεύει, με αποτέλεσμα να μη μπορείς να βγάλεις την ταχύτητα που έχεις βάλει και να επιλέξεις άλλη. Συνήθως αυτό φτιάχνει -προσωρινά- με κάποια «άσε-πάτα», αλλά αν δεν αλλαχτεί η ντίζα μπορεί το ίδιο πρόβλημα να ξαναεμφανιστεί.

Εικόνα

To «Δ» είναι ένα πρεσαριστό «στοπ» στην άκρη του συρματόσχοινου (κάνει την ίδια δουλειά που θα έκανε κι ένας κόμπος) και θηλυκώνει στο αυλάκι που έχει το πλαστικό εξάρτημα το οποίο κρέμεται από την επάνω μεριά του μοχλικού του πεταλιού του αμπραγιάζ. Το εξάρτημα αυτό είναι έτσι:

Εικόνα

κι εδώ φαίνεται το πώς κρέμεται από την επάνω πλευρά του μοχλικού του πεταλιού:

Εικόνα

Το μοχλικό του πεταλιού στο RC είναι με σχέση περίπου 5:1, δηλαδή ασκεί στο συρματόσχοινο της ντίζας περίπου 5 φορές τη δύναμη που ασκείται στο πετάλι του συμπλέκτη (οπότε αν ασκείς ~20 κιλά δύναμη στο πετάλι του συμπλέκτη, ασκούνται περίπου 100 κιλά στο συρματόσχοινο, που μεταφέρονται στο «δίχαλο», που τα πολλαπλασιάζει επί 4, οπότε το ρουλεμάν που πιέζει τα χτένια του πλατό ασκεί περί τα 400 κιλά στο πλατό).

Το ζητούμενο από την «άσκηση» αυτή ήταν να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί from scratch μια πιο δυνατή ντίζα συμπλέκτη, που να μην έχει τα προβλήματα τις «μαμίσιας» αλλά να τη βάζεις και να την
ξεχνάς όσον αφορά την αξιοπιστία της και την ομαλή της λειτουργία. Ταυτόχρονα, να σου δίνει τη δυνατότητα εύκολης και γρήγορης ρύθμισης, αντί να υπάρχει κάποια καστάνια «αυτο-ρύθμισης» η οποία εκτός των άλλων δε σου δίνει τη δυνατότητα να φέρεις το σημείο σύμπλεξης-αποσύμπλεξης όσο ψηλά ή χαμηλά θέλεις.

Αρχικά, πάρθηκαν οι απαραίτητες για κάποιους υπολογισμούς μετρήσεις (δύναμη στο πετάλι κλπ) και η «μαμίσια» ντίζα κανιβαλίστηκε για να μελετηθεί και μετρήθηκε.

Εικόνα

Αποφασίστηκε το ατσάλινο συρματόσχοινο διαμέτρου 2.5mm (3.2mm μαζί με την πλαστικοποίηση στο εξωτερικό του ώστε να υπάρχουν μειωμένες τριβές) να αντικατασταθεί στη νέα ντίζα με παχύτερο, των 3.7mm (4.25mm μαζί με την πλαστικοποίηση) ώστε η αντοχή σε δυνάμεις εφελκυσμού [που είναι ανάλογη με το τετράγωνο της διατομής του συρματόσχοινου] να υπερ-διπλασιαστεί (3.7^2 / 2.5^2).

Εικόνα

Το νέο συρματόσχοινο χρειαζόταν νέο, παχύτερο «μανίκι» να το φιλοξενήσει, οπότε επιλέχτηκε το κατάλληλο, με εσωτερική πλαστικοποίηση και με εξωτερική διάμετρο 12mm (αντί 9mm που ήταν το «μαμίσιο»).

Όσον αφορά την «καμπάνα» και την «ημιμπίλια», αποφασίστηκε να μην αλλάξει κάτι από τον original σχεδιασμό. Αποφασίστηκε επίσης να χρησιμοποιηθεί το original λαστιχένιο «δαχτυλίδι» στην άκρη της ντίζας που κουμπώνει στη μεταλλική βάση κοντά στο «δίχαλο», και το original λαστιχένιο “seal” στην πλευρά της ντίζας που μπαίνει στην καμπίνα.

Εικόνα

Η νέα ντίζα σχεδιάστηκε ώστε η αρχική ρύθμιση κατά την εγκατάσταση να γίνεται μέσω σπειρώματος στο σημείο που η «μαμίσια» ντίζα είχε την καστάνια, και στη συνέχεια, εφόσον χρειάζεται κατά τη διάρκεια ζωής του δίσκου κάποιο «ρεγουλάρισμα», αυτό να μπορεί να γίνει από το νέας σχεδίασης εξάρτημα που αντικαθιστά το εργοστασιακό στο μοχλικό του πεταλιού.

Εικόνα

Εικόνα

Παρακάτω είναι τα διάφορα κομμάτια που κατασκευάστηκαν από αεροπορικό αλουμίνιο σειράς 7075-Τ6 λίγο πριν την ανοδίωση και τη συναρμολόγηση...

Εικόνα

Και μετά….

Εικόνα

Η άκρη του «μανικιού» που είναι κοντά στο «δίχαλο»:

Εικόνα

Η άλλη άκρη του «μανικιού», που αντικαθιστά την καστάνια και δίνει δυνατότητα για ρύθμιση του μήκους του «μανικιού» κατά 50mm για εύκολη εγκατάσταση:

Εικόνα

To πολύ σημαντικό εξάρτημα που μπαίνει στο μοχλικό του πεταλιού και αντικαθιστά το πλαστικό με το αυλάκι που κρατάει το συρματόσχοινο, προσφέροντας εύκολο ρεγουλάρισμα (+/-15mm) μέσω της περιστροφής του κάτω τμήματος του:

Εικόνα

Το παραπάνω δίνει τη δυνατότητα να ρυθμιστεί πόσο τεντωμένο θα είναι το συρματόσχοινο της ντίζας και που ακριβώς θα «δαγκώνει» ο συμπλέκτης. Έχει στο εσωτερικό του σπείρωμα Μ8 και στην άκρη του συρματόσχοινου που μπαίνει μέσα σε αυτό έχει πρεσαριστεί [αντί για ένα απλό «στοπ» όπως στο «μαμίσιο»] ένα ατσάλινο κυλινδράκι με εξωτερικό σπείρωμα, καθώς και μια εγκάρσια τρύπα 2mm όπου μπαίνει μια ασφάλεια (κοπίλια) ώστε να μην ξεβιδώνει από μόνο του (βλ. επόμενη φωτο).

Εικόνα

Παρακάτω φαίνεται η άλλη μεριά της ντίζας, που είναι από την πλευρά του «δίχαλου», με την «καμπάνα» που πιάνει στο δίχαλο και την «ημιμπίλια». Το μαύρο (βαμμένο) εξάρτημα στην άκρη είναι το πρεσαριστό (με πρέσα των 30 τόνων) «στοπ» που κρατάει την «ημιμπίλια» στη θέση της.

Εικόνα

Η 2-way adjustable ντίζα έτοιμη πριν την τοποθέτηση:

Εικόνα

Και κάποιες φωτο κατόπιν…

Εικόνα
[από την κάτω πλευρά στο χώρο του κινητήρα]

Εικόνα
[από το μοχλικό του πεταλιού]

Εικόνα
[από το πάτωμα κάτω απ’ το πετάλι του συμπλέκτη, με το πετάλι τέρμα πατημένο]

Για την ιστορία, και μια και οι φωτογραφίες και η περιγραφή δεν τα λένε όλα, το σύνολο των ξεχωριστών κομματιών για ένα τόσο απλό, ως προς αυτό το οποίο κάνει, εξάρτημα πλησιάζει τα 30. Στην τελευταία φωτογραφία π.χ. φαίνεται λίγο και το λαστιχένιο o-ring για να ακουμπάει πιο μαλακά το μοχλικό του πεταλιού κατά το ¨άσε" στην πλευρά του μανικιού της ντίζας που μπαίνει μέσα στην καμπίνα, και η κομμένη στο λέηζερ ασφάλεια (μια και δε βρήκα C-clip στη διάσταση που το ήθελα) από inox 304.
Άβαταρ μέλους
By nido
#195464 Παρεμπιπτόντως, περί ειδών αλουμινίου: Κάπου έχω στο αρχείο μου ένα τρομερά αναλυτικό άρθρο που είχα πετύχει κάπου πριν από πολύ καιρό με την υπογραφή "21_Quadra", δεν έχω όμως το link....

Παναγιώτη, αν το έχεις αξίζει να το ποστάρεις και στο petrolheads, να υπάρχει.
Και πάλι σ' ευχαριστώ. :)