Για τα ταξίδια που κάναμε κι αυτά που θέλουμε να κάνουμε
Άβαταρ μέλους
By JimClark
#11836 Πολυαναμενόμενες από χιλιάδες (οκ 3 4 χρήστες του φόρουμ είναι), χρήσιμες (το ξέρω) για κάποια άτομα που "τολμούνε" και περνάνε, κατατοπιστικές όσο το δυνατόν. Στο παρόν νήμα θα αρχίζω να γράφω "τα δικά μου". Ελπίζω και για "τα δικά σας".

Είναι τα γνωστά πατημένα χώματα, απλά πιο καλωπισμένα, ενημερωμένα και με νέο υλικό φωτογραφικό.

Αναγκάστηκα να κάνω αλλαγές στο χόστ των συνοδευτικών φωτογραφιών κ για λόγους ποιότητας τις περνώ σταδιακά στο φλικρ. Ήλπιζα ότι θα είναι εύκολη η δουλειά της μεταφοράς, αλλά είμαι κανά 6ωρο στο πληκτρολόγιο πάλι.

Σταδιακά θα ανεβαίνουν. :yahoo:
Άβαταρ μέλους
By JimClark
#11838 1. Γρεβενά - Μέτσοβο μέσω Μηλιάς - Κρανιάς

Χάρτης διαδρομής

Αρχή με μια από τις αγαπημένες μου διαδρομές την οποία λόγω μετακινήσεων από και προς Ιωάννινα, έχω περάσει περισσότερο από κάθε άλλη. Τη διαδρομή Γρεβενών – Μετσόβου μέσω Μηλιάς. Ήταν για ένα χρονικό κομμάτι, μέχρι να ολοκληρωθεί η Εγνατία, μονόδρομος για αυτούς που κατευθυνόταν από Θεσσαλονίκη προς Δυτικά και αντίστροφα και δεν ήθελαν να μπλέξουν με κατέβασμα στην Καλαμπάκα. Η διαδρομή χονδρικά ξεκινά λίγο έξω από τα Γρεβενά και τελειώνει λίγο μετά το Μέτσοβο. Η ασφαλτόστρωση στο δρόμο είναι πολύ καλή. Θα έλεγα άριστη μέχρι πρότινος, πριν μπει το χαρακτηριστικό αυλάκι για το πέρασμα της οπτικής ίνας. Συντηρείται, ιδίως η πλευρά του νομού Ιωαννίνων, καθαρίζεται τακτικά και έγκαιρα στην περίοδο των βροχών που αποκολλούνται βράχοι κ πέτρες και ο αποχιονισμός είναι άρτιος.

Εικόνα

Ο δρόμος παρέχει πολύ καλή σήμανση, χωρίς να υπάρχουν οι πολύ επικίνδυνες λακούβες και χαλάσματα, παρά μόνο σε λιγοστά σημεία. Η διαδρομή έχει μήκος χιλιόμετρα 55,3 χιλιόμετρα, (έναντι 42,4 της Εγνατίας στα οποία λειτουργούν και τα διόδια του Μαλακασίου) ξεκινά από την έξοδο Μαυραναίων – Κηπουριού στην Εγνατία, μετά τη 2η έξοδο της Εγνατίας για Γρεβενά (πάντα με δυτική κατεύθυνση, προς Ιωάννινα) και καταλήγει πάλι στην Εγνατία οδό, μερικά χιλιόμετρα μετά το Μέτσοβο.

(0.0) Έξοδος για Κηπουριό – Μαυραναίοι.
Στο δεξί μας χέρι βρίσκεται σταθμός ανεφοδιασμού (ΣΕΑ) ονόματι La Strada, ορατός από την Εγνατία οδό, με πρατήριο Shell με σχετικά λογικές τιμές και ωραίο καφέ, μέχρι και πισίνα που λειτουργεί τα καλοκαίρια. Φεύγουμε από το όμορφο υψίπεδο που αρχικά περνάμε και από τα πρώτα χιλιομετρα (1.9) βρίσκεται ένα κλειστό τμήμα που προϊδεάζει για τη συνέχεια.

Εικόνα

Στα (2.7) περνάμε την διασταύρωση για το χωριό Κοσμάτι και αμέσως μετά μια γέφυρα (μείνετε κεντρικά για να αποφύγετε μικρολακούβες) και μετά ακολουθεί ένα ανοιχτό τμήμα στα (4.7). Στα (6.4) φαίνεται η ψηλή γέφυρα της Εγνατίας (η οποία ταλαιπώρησε πολύ την ολοκλήρωσή της, [Εικ. 03]) και λίγο παρακάτω υπάρχει μια αλάνα [Εικ. 04], όπου μπορούμε να δούμε το παλιό γεφύρι του Σταυροπόταμου[Εικ. 05], που περνά τον Βενέτικο ποταμό και λίγο πιο παρακάτω τη γέφυρα Σταυροπόταμου ή Σπανού. Αυτό είναι πιθανό σημείο τροχαίας. Λίγο προσοχή σε κάποιο σημείο (5.8) υπάρχει στενό πέρασμα που μαζεύει υγρασία.

Εικόνα

(8.6) Στο σημείο αυτό ο δρόμος περνά πάνω από την Εγνατία οδό και αρχίζει ένα κομμάτι κλειστό με πέταλα. Παλιότερα υπήρχαν πλαστικά κολωνάκια πάνω στη διαχωριστική τα οποία πλέον απουσιάζουν. Προσοχή στο (9.6) για πιθανές μικρές κατολισθήσεις, που τελικά οδηγεί στο Κηπουριό (12.7) ως (14.1).

[Εικ. 07]. Βρισκόμαστε σε υψόμετρο 850m.

Image

Μετά το Κηπουριό ακολουθεί ένα όμορφο κομμάτι (14.3) – (15.3), στο οποίο έχει κανείς ορατότητα στις οροσειρές, τόσο αριστερά στην Πίνδο στο νομού Τρικάλων, όσο και δεξιά από το δρόμο στην Πίνδο στο νομού Γρεβενών. Στην κάτω φώτο στο βάθος πάνω φαίνεται το επόμενο χωριό, η Κρανιά.

Εικόνα

Ο δρόμος συνεχίζει με μερικά ανοιχτά κομμάτια ευθειών (16.5) - (18.5) που κόβονται από διασκεδαστικές στροφές [Εικ. 10].

(18.5) Στο σημείο αυτό αρχίζει κανείς να πλησιάζει το επόμενο χωριό, την Κρανιά. Το ίδιο pattern δρόμου συνεχίζεται, δηλαδή ευθείες που κόβονται από μερικές κάπως απότομες στροφές. Στο (22.7) υπάρχει διασταύρωση που οδηγεί στο χωριό Πριόνια κ κατόπιν βγάζει στην Καλλιθέα κ έπειτα στον Κορυδαλλο (την επαρχιακή οδό Καλαμπάκας - Μετσόβου). Προσοχή λίγο πριν την Κρανιά στο (22.9) που κατηφορίζοντας υπάρχει ένα πέταλο απότομο και τυφλό και αρκετά γλιστερό.

Η Κρανιά, (24.1) – (25.0) βρίσκεται σε υψόμετρο 950 m και προσφέρεται για στάση για φαγητό. Λειτουργεί ο ξενώνας «Breati» που βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο. {Παρένθεση: Από την Κρανιά μπορείτε να στρίψετε αριστερά μέσα στο χωριό και να πάρετε την πλήρως ασφαλτοστρωμένη πλέον διαδρομή που βγάζει έξω από την Καλλιθέα. Η φύση σε όλο της το μεγαλείο, πεύκα θεόρατα, έλατα και αγελάδια κυριαρχούν το τοπίο [Εικ. 11]. Ο δρόμος καταλήγει στο κομμάτι Καλαμπάκας - Παναγίας που κάποτε συνέχιζε από τη θρυλική Κατάρα πριν έρθει η Εγνατία}. Μετά το χωριό της Κρανιάς υπάρχει μια κατηφόρα, η οποία περνά δίπλα από ένα υλοτομείο και στα δεξιά υπάρχει το ξενοδοχείο La Moara και μια ταβέρνα (25.5). Ακριβώς εκεί δίπλα, πριν αρχίζει να ανηφορίζει ο δρόμος, υπάρχει το μικρό πέτρινο γεφυράκι του Σταμπέκη. Σε εκείνο το σημείο διασταυρώνει για το χωριό Μικρολίβαδο.

Εικόνα

Από αυτό το σημείο αρχίζει η ανάβαση [Εικ. 13]. Οι ευθείες είναι πιο μικρές πλέον και οι στροφές ακόμα πιο «κεφάτες». Και η χαμηλότερη βλάστηση (πεύκα και βελανιδιές) δίνουν τη θέση τους στα ψηλότερα μαυρόπευκα και τις οξιές. Στο (26.0) βρύση στα δεξιά μας, η λεγόμενη Βρύση του Ηπειρώτη. Στα (28.5) υπάρχει πέταλο με κορμούς αριστερά κ δεξιά και πιθανές μικρές κατολισθήσεις. Από εκεί και έπειτα από το (30.6) ξεκινά ένα ιδιαίτερο κομμάτι που έχεις στα δεξιά σου το βουνό, με ισχυρά έργα (σιδηροφράξεις και στηθαία) κατά των καταπτώσεων και αριστερά το ποτάμι ξανά [Εικ. 14] [Εικ. 15]. Το υψόμετρο εδώ είναι γύρω στα 1150m και κάπου εδώ αποχεραιτάμε τη Μακεδονία (νομό Γρεβενών) και μπαίνουμε στην Ήπειρο (νομός Ιωαννίνων).

Η βλάστηση από τη πλευρά του ποταμού είναι απλώς οργιαστική με θεόρατα αειθαλή δέντρα, κυρίως πεύκα, να αποτελούν ένα απίστευτο πνεύμονα καθαρού αέρα. Στο σημείο αυτό υπάρχουν πρόσφατα, αποτελεσματικά έργα κατά της πτώσης βράχων που συνέβησαν το χειμώνα του 2012 - 2013 και όχι μόνο.

Εικόνα

Στο (31.7) υπάρχει ένα διασκεδαστικότατο σύμπλεγμα στροφών (στο οποίο έχω στολίσει τον τιράντα κατά καιρούς [Εικ. 17] και [Εικ. 18]), έπειτα από το οποίο φτάνουμε στη Μηλιά (32.7). Πανέμορφο γραφικό Βλαχοχώρι (στα βλάχικα "Αμέρου" που θα πει μηλιά) με ιστορία στην κατασκευή ξύλινων βαρελιών για κάθε χρήση (ως εκ τούτου και εφόσον κάθε οικογένεια ασχολείται με αυτό το επάγγελμα, διαδόθηκε οτι είναι το χωριό με μηδενική ανεργία στην Ελλάδα, για βγάλε, όμως, χειμώνα με -15 να σε δω...), με μερικά παλιά ερειπωμένα ξύλινα και πέτρινα σπίτια να βρίσκονται αγκαλιά με το δρόμο. Προσοχή στους ντόπιους πεζούς, τους αρέσει πολύ να κάνουν βόλτα πεζοί, σαφώς στη μέση του δρόμου, αφού η κίνηση συνήθως είναι μηδαμινή, ιδίως τις βραδυνές ώρες.

Image

Η ανάβαση συνεχίζεται από το (33.4) και έπειτα. Στο (34.1) είμαστε στα 1250 m. Από το (34.6) ως το (35.1) υπάρχουν 2 πολύ κλειστές φουρκέτες που δοκιμάζουν την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου σας.

Εικόνα

(35.6) και έχουμε πιάσει τα 1350 m. Τα πεύκα πλέον δίνουν την κυριαρχία τους και στις οξιές, οι οποίες συνθέτουν φωτογραφικά κάδρα το φθινόπωρο. Μικρή αλάνα στα αριστερά [Εικ. 21] που μπορεί κανείς να κάνει ένα διάλειμμα και να απολαύσει τη θέα γύρω, αν δεν έχουν αφήσει κορμούς για υλοτομία τους φθινοπωρινούς μήνες.

Εικόνα

Εικόνα

Προσοχή στο κρύο που αρχίζει και τσιμπάει κάπως και στον αέρα που στο φθινόπωρο κ μετά «το πλένει». Χειμώνα και συν πλην δύο μήνες (από Οκτώβρη ως και Απρίλιο μερικές φορές) μπορεί να υπάρχουν χιόνια στις πλαγιές του δρόμου [Εικ. 24]. Ο αποχιονισμός του δρόμου λειτουργεί εκτός ακραίων καιρικών συνθηκών άψογα.

Εικόνα

Πλησιάζουμε προς το τελευταίο και πιο όμορφο κομμάτι της διαδρομής. Στο (38.4) υπάρχει διασταύρωση για τον εθνικό δρυμό της Βάλια Κάλντα. Είναι το ψηλότερο σημείο της διαδρομής με ύψος 1530 περίπου μέτρα. Ένα μικρό βίντεο από το σημείο: http://goo.gl/TfmqFs

Εικόνα

Η Βάλια Κάλντα, που σημαίνει «ζεστή κοιλάδα» στα βλάχικα. Σε λίγες γραμμές πρόκειται για την καρδιά της Βόρειας Πίνδου. Ένας τόπος λατρεμένος από τους φυσιολάτρεις, όπως κ για τον γράφων, στον οποίο δεν υπάρχει πολιτισμός. Αξίζει αν είσαστε συμβατικό ή ψηλότερο όχημα να διανύσετε κάποιο μέρος της διαδρομής και να αφεθείτε στη μαγεία της φύσης. Κλισέ εκφράσεις που όταν όμως επισκεφτείτε, μια και καλή αποκτούν νέο ορισμό και νόημα.

Image

Εικόνα

Εικόνα

Στη διαδρομή μας ακολουθεί ένα πέρασμα το οποίο δεν ταιριάζει οπτικά με το υπόλοιπο. Ξαφνικά η βλάστηση σε οξιές και πεύκα εξαφανίζεται και τη θέση της δίνει ένα τοπίο που θυμίζει στέππα σε μεγάλο υψόμετρο.

Το καλοκαίρι [Εικ. 30] η ξεραΐλα συνδυασμένη με τη δροσιά είναι αξιοπερίεργη και το χειμώνα [Εικ. 31], εξαιτίας των μεγάλων διακυμάνσεων θερμοκρασίας μέρα και νύχτα και λόγω των υδάτινων στοιχείων (ρεματιές, ποταμάκια και το reservoir του Αώου λίγο πιο δίπλα, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα χαμηλής νέφωσης – ομίχλης. Βλάστηση σε σημεία δεν υπάρχει, παρά πόες και θάμνοι και σε συνδυασμό με τα μέρη στα οποία πιάνει χιόνι το τοπίο σε προδιαθέτει για στάση για φωτογραφίες.

Εικόνα Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Εικόνα

Αλήστου μνήμης 1 – 2 περάσματα από το σημείο με το αμάξι μου να σκίζει το πέπλο της «ομίχλης» το οποίο σερνόταν για μόνο 20 – 30 εκατοστά πάνω από την επιφάνεια της ασφάλτου. Θαύμα [Εικ. 37]. Στο κομμάτι αυτό αριστερά δεξιά υπάρχουν μόνο στάνες και σταύλοι και πρέπει να δοθεί προσοχή σε τυχόντα ζώα που βόσκουν. Επίσης, ουκ ολίγες φορές, οι βοσκοί των εκεί χειμαδιών αφήνουν τα φορτηγά, οχήματα, συρόμενά τους καταμεσής παρκαρισμένα στο δρόμο. Η άλλη Ελλάδα.

Εικόνα

Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Εικόνα

Το τοπίο μπορεί να σε προδιαθέτει για χαλαρούς ρυθμούς, σχεδόν πάντα όμως, σε κερδίζουν αμέσως οι 15-20 στροφές που εκτείνονται για μερικά χιλιόμετρα διανύοντας την κοιλάδα, από (39.8) ως (45.6) σε υψόμετρο μέχρι και λίγο πάνω από τα 1500 m. Είναι ανοιχτές καμπές, άριστης ασφάλτου, άριστης ορατότητας και προβλέψιμης κλίσης και ακτίνας που σε παροτρύνουν να τις οδηγήσεις σε ένα ταχύτατο ρυθμό. Πάντα με μέτρο, σύνεση και ευθύνη!

Image

Εικόνα

Το ίδιο κομμάτι το χειμώνα γίνεται πολύ απαιτητικό στα περάσματά του καθώς είναι χιονισμένο και παγωμένο, πλην προσβάσιμο γιατί κοντά υπάρχει και το χιονοδρομικό του Μετσόβου, στο οποίο η κίνηση είναι μεγάλη στην high season.

Εικόνα Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Εικόνα

Στο τέλος της διαδρομής υπάρχει διασταύρωση που σε βάζει στον οδικό άξονα Μετσόβου – Τρικάλων λίγο μετά την Κατάρα και αρχίζει η κατάβαση. Ο δρόμος είναι κάπως τραχύς με όχι τέλεια άσφαλτο πλέον και καλό θα είναι να μειωθούν οι ρυθμοί. Το χειμώνα λειτουργεί στην περιοχή μικρό χιονοδρομικό κέντρο και χώρος αναψυχής του Αη Λιά. Στο (43.0) υπάρχει η πρώτη διασταύρωση προς λίμνη πηγών Αώου. Προτιμήστε την επόμενη, ο δρόμος περνά από δύο βυθίσματα, απαγορευτικά για χαμηλά αμάξια ιδίως όταν ο καιρός είναι βροχερός.

Στα (45.8) φαίνεται το Μέτσοβο [Εικ. 50], όπως απλώνεται στη βουνοπλαγιά και στο (46.4) υπάρχει διασταύρωση για τον Αώο ποταμό [Εικ. 51] που οδηγεί τελικά στα Ανατολικά Ζαγοροχώρια σε μια άλλη όμορφη και απαιτητική διαδρομή, απλά να το επιτρέπει ο καιρός. Γιατί αν αποφασίσει...

Image

Στα (50.9) είναι η διασταύρωση για Μέτσοβο (αριστερά) και στα (52.2) πιάνεις την έξοδο της Εγνατίας που σε φέρνει στο αρχικό οδικό δίκτυο Θεσ/νίκης – Ηγουμενίτσας στο (55.3).

Αξιολόγηση:
Άσφαλτος: 4.5 / 5
Φύση: 4 / 5
Θέα: 3.5 / 5
Κίνηση: 3 / 5 (μερικές φορές όταν γίνονται έργα συντήρησης στην Εγνατία οδό ή ατυχήματα, εκτρέπεται η κυκλοφορία και η διαδρομή αυτή αποτελεί το βασικό άξονα μεταφοράς)
Οδηγικά: 4 / 5

Εικόνα

Εικόνα

Βιντεο-καταγραφή της διαδρομής:
http://goo.gl/NPGh6E
http://goo.gl/RFNvPU
http://goo.gl/Ce7FNw
κ σε λίγο πιο οικονομικό http://goo.gl/zMBsjB

Επόμενη επίσκεψη στην εξίσου αγαπημένη Δράμα - Νευροκόπι - Βροντού - Σέρρες όλο αυτό.
Άβαταρ μέλους
By elvet
#11879 Εκπληκτική αρχή :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Τη συγκεκριμένη διαδρομή την έκανα πολλές φορές, ακόμα και πριν γίνει "λειτουργική" Εγνατία, όταν είχα σταθερά και σημεία με χώμα, μέχρι πρόσφατα. Χειμώνα, καλοκαίρι, με διάφορα αυτοκίνητα, για διακοπές, για βόλτα, για ..κηδείες, ως φοιτητής, φαντάρος, με οικογένεια.... Με τα γραπτά σου την απόλαυσα ακόμα περισσότερο :s_drinks
Άβαταρ μέλους
By DAP
#11886 Αντε παλι....Ξαναρχισαν τα ονειρα..... :s_thumbsup Την ανοιξη οπωσδηποτε...Δεν παει αλλο....
Άβαταρ μέλους
By blinkys
#12059 Καλά που τα έχει φωτογραφημένα ο Ξιφ και είδα επιτέλους το τοπίο. :s_biggrin
(Την ξέρω σχεδόν στροφή-στροφή, μιας και την έχω κάνει άπειρες φορές...)

Υ.Γ Στο La strada προσέχτε τον σκύλο ... Δάγκωσε γνωστό μου. :s_biggrin :s_biggrin
Άβαταρ μέλους
By kovathe
#12422 Εφυγε για bookmark το τοπικο.... γιατι φανταζομαι τι θα ακολουθησει!
Άβαταρ μέλους
By Bagus
#12474 :yahoo:
Άβαταρ μέλους
By JimClark
#13146 Ευχαριστώ, απλά λίγο υπομονές γιατι μπαίνει στο πρόγραμμα διακοπές, μετακόμιση κτλ κτλ...
Άβαταρ μέλους
By JimClark
#153035 1 χρόνο σχεδόν αργότερα... (μετακόμιση , wat? δε θυμάμαι...) :lol:

Συνεχίζω με τη διαδρομή που προσωπικά θεωρώ μια από τις (αν όχι την) αγαπημένη μου στην Ελλάδα. Δεν είναι ούτε η γρηγορότερη, ούτε έχει την πιο τέλεια άσφαλτο, η θέα και το φυσικό περιβάλλον είναι καλό, αλλά όχι κάτι που σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα. Απλά ήταν η πρώτη μου. Και η πρώτη λένε, είναι και η παντοτινή:

2. Δράμα – Σέρρες μέσω Νευροκοπίου, Βροντούς

Χάρτης διαδρομής

Στα πάμπολλα ταξίδια στη χρονική περίοδο 2006 - 2008, όταν και σταδιακά μετακομίζαμε από Ξάνθη -> Θεσ/νίκη, είχα βαρεθεί τις κλασσικές μετακινήσεις από την Καβάλας Θεσ/νίκης, μετά βαρέθηκα και την παλιά εθνική οδό Δράμας Σερρών μέσω Νέας Ζίχνης, η οποία έσπαζε τα νεύρα πολλών από την τραγική ποιότητα ασφάλτου της σε σημεια. Σε κάθε ευκαιρία σε ταξίδια προς Δυσμάς και ελέω της φτηνής (0,70 €/λτ, θυμάστε; ) βενζίνης έβρισκα νέες απάτητες διαδρομές. Η συγκεκριμένη, ξέφευγε κάπως σε χιλιόμετρα μεν, αλλά ήταν διασκεδαστικότατη να την οδηγείς. Και κολλούσε η κλασσική ατάκα γνωστών μου: «πάλι μέσω Βουλγαρίας ήρθες;», δεδομένης της εγγύτητας στα σύνορα.

Η διαδρομή ενδείκνυται για αυτούς που ταξιδεύουν στη Βόρεια Ελλάδα κ θέλουν να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό από τις ευθείες της Εγνατίας και δε θα ακολουθήσουν την κλασσική οδό. Η εναλλακτική διαδρομή είναι πλούσια σε πράσινο, φτάνει σε καλό δροσερό υψόμετρο περνά κοντά από έναν όμορφο ορεινό όγκο ανάμεσα στο όρος Μενοίκιο και το Λαΐλιά με το χιονοδρομικό του, έχει ενδιαφέρουσα χάραξη, μηδαμινή κίνηση και αρκετά highlights οδηγικά και τουριστικά.

Πιάνει αρκετά βόρεια στο νομό Δράμας και Σερρών και περνά από το διάσημο για τις πατάτες και τα κρύα του Νευροκόπι και είναι περίπου 30 χμ παραπάνω σαν απόσταση από την Π.Ε.Ο. και 45 λεπτά χρονικά. Τη χιλιομέτρηση την αρχίζω από τη Δράμα, συγκεκριμένα από την κεντρική πλατεία της (αν και μια ζωή απολάμβανα την αντίθετη πορεία).

Κινούμενοι μέσα στη Δράμα ακολουθείτε πάντα πινακίδες προς Θεσσαλονίκη, Σέρρες και Βουλγαρία. Στα 400 μέτρα υπάρχει φανάρι που αριστερά σε κατευθύνει προς την Π.Ε.Ο. Δράμας Σερρών. Κατευθύνεστε ίσια, όπως υποδεικνύει η πινακίδα προς (Κάτω) Νευροκόπι και Τελωνείο Εξοχής.

Βγαίνοντας από τη Δράμα ακολουθεί ένα βαρετό κομμάτι 10 χμ ευθείας με αρκετές διασταυρώσεις και «τη στήνει η τροχαία» φάση. Περιμένετε να περάσει αυτό το κομμάτι βλέποντας στα δεξιά σας το Φαλακρό όρος. Η διαδρομή εδώ βρίσκεται σε χαμηλό υψόμετρο 150 μέτρων. Σε κάποια διασταύρωση υπάρχει πινακίδα προς Αλιστράτη (με ενδιαφέροντες προορισμούς το ομώνυμο σπήλαιο και το φαράγγι του ποταμού Αγγίτη) και Σέρρες. Συνεχίζετε ίσια προς Εξοχή.

Εικόνα

(17.4) το τέλος των ευθειών σηματοδοτείται με ένα μπάσιμο ανάμεσα σε δύο λόφους, ο ένας μάλιστα φέρει καλτ Σταυρό, και αρχίζει ένα ενδιαφέρον τμήμα που κυλάει σαν ρέμα ανάμεσα σε 2 λόφους με ανηφορική πορεία [Εικ. 02]. Η άσφαλτος είναι παλιά, αλλά δε προβληματίζει. Μικρές ευθείες με κοφτές στροφές, οι πιο πολλές σαν «ορθή» γωνία. Στα (20.2) υπάρχει ένα μικρό εκκλησάκι χωνευτό πάνω στο λόφο, ακριβώς δίπλα στο δρόμο [Εικ. 03].

Από το (23.5) ως το (24.6) στα δεξιά μας βρίσκεται το παλιό εργοστάσιο βωξίτη με τα κοιτάσματά του ακόμα να υπάρχουν. Οι εγκαταστάσεις πρέπει να εγκαταλείφθηκαν προ 10ετίας τουλάχιστον και υπάρχει χωματόδρομος που μπορεί κανείς (η περιοχή είναι και βοσκοτόπι) να πάει να δει τι βρίσκεται εκεί.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Οι στροφούλες συνεχίζονται μέχρι και το (26.8 ), όπου και βρίσκεται η διασταύρωση προς το χιονοδρομικό κέντρο του Βώλακα (γνωστότερο ως του Φαλακρού). Από εκείνη τη διασταύρωση μπορείτε να κατευθυνθείτε προς τη γέφυρα Νέστου [Εικ. 08] στο χωριό Ποταμοί και με απότερο προορισμό, λίγο πιο βορειότερα, το μεγαλύτερο σε έκταση δάσος της Ελλάδας, το Καρά Ντερέ με την απείρου κάλλους ομορφιά του, τη βιοποικιλιότητά του σε χλωρίδα και πανίδα, καθώς και τις αμέτρητες χωμάτινες διαδρομές σε ένα πραγματικό μαγεμένο τόπο, μακρυά από τη βαβούρα του πολιτισμού.

Εικόνα

Η κανονική, όμως πρόσβαση στο Καρά Ντερέ, είναι πλέον ασφάλτινη ( :metalo: ) ...
Εικόνα
...και από άλλο σημείο. Θα επανέρθω με κάποια άλλη διαδρομή.

Στη διαδρομή μας, από εκεί και πέρα οι στροφές δίνουν τη θέση τους σε πιο ανοιχτές καμπές και ο δρόμος πάλι ανηφορίζει. Είμαστε ήδη στα 550m υψόμετρο στη διασταύρωση, στα (29.0) είμαστε στα 750m και το επόμενο highlight είναι το χωριό Γρανίτης σε υψόμετρο 850m. Τακτικός προορισμός μονοήμερων εκδρομών, αφού υπάρχουν 2 «δυνατές» εξ όσων γνωρίζω ταβέρνες και μεγάλο ξενοδοχείο.

Μετά το χωριό αρχίζει η κατάβαση (προσοχή η άσφαλτος στις πρώτες στροφές με λίγη υγρασία θέλει καλό λάστιχο + εγρήγορση) που οδηγεί στο (37.9) στη διασταύρωση προς Οχυρό και έπειτα από 1.5 χιλιόμετρο ακόμα στο Κάτω Νευροκόπι (600m). Αν σας φαίνεται περίεργο πώς γράφονται τόσο χαμηλές θερμοκρασίες, σε τόσο ανύποπτο σημείο, η απάντηση είναι στα ρεύματα που κατεβαίνουν από τους βορειότερους ορεινούς όγκους. Στη διασταύρωση προς Οχυρό μπορείτε να κόψετε και να βγείτε αργότερα μετά από 5-6 χιλιόμετρα στο χωριό Περιθώρι. Εδώ καταχωρούμε και το Νευροκόπι, το οποίο είναι κεφαλοχώρι και υπάρχει βενζινάδικο μάρκετ για αγορές κτλ, κάθεται λίγο πριν τα μέσα της διαδρομής. Μπαίνοντας στο χωριό ακολουθείτε 2 πινακίδες προς Τελωνείο Εξοχής και στην τρίτη πινακίδα δε στρίβετε δεξιά προς Τ. Εξοχής, παρά συνεχίζετε ίσια για 150 μέτρα, πάνω από τη γέφυρα και μετά αριστερά.

Εικόνα

Εδώ ο δρόμος στενεύει, χωρίς πολλές πολλές στροφές, αλλά έχει ενδιαφέρον αφού κινείστε αναμεταξύ χαμηλών καλλιεργειών, σχεδόν αποκλειστικά πατάτας (φώτο πάνω) και έχεις καλή ορατότητα ιδίως το χειμώνα στα γύρω βουνά [Εικ. 12]. Στη διασταύρωση στο (48.9) στρίβετε αριστερά για το επόμενο χωριό, το Περιθώρι στο (52.1) (που θα βγαίνατε αν κόβατε από Οχυρό). Προσοχή στη μοναδική διασταύρωση του χωριού, συνεχίζετε ίσια και έπειτα είναι η Κάτω Βροντού (57.6) ως (59.1) στο στα 650m. Μέσα στο χωριό ανηφορίζετε συνεχώς και ακολουθείτε 3 πινακίδες, όλες προς Σέρρες.

Εικόνα

Και περνάμε στο δια ταύτα. Στο στροφιλίκι της διαδρομής. Από εδώ και για 30 χιλιόμετρα κ παραπάνω δεν υπάρχει χωριό, υπάρχει το πράσινο, οι στροφές και … τα καιρικά φαινόμενα.

Εικόνα

Έχοντας οδηγήσει αυτό το τμήμα πάνω από 30 φορές, το έχω χωρίσει σε 5 υποτμήματα. Κάθε τμήμα διαφέρει στην άσφαλτο και στο τι υπάρχει αριστερά δεξιά του δρόμου. Μπαριέρα, δάσος, κομμάτι βουνού, χωράφια, γκρεμός.

1. (59.1) – (62.6) Το πρώτο τμήμα χαρακτηρίζεται από τη πυκνή βλάστηση που καμιά φορά περιορίζει το δρόμο με φουντωτούς θάμνους και κλαδιά δέντρων να μπαίνουν στον «αέρα» του δρόμου. Στο σημείο αυτό 3 φορές μου έχουν τύχει επικά μπουρίνια οδηγώντας, με χαλαζόπτωση ιδίως τους θερινούς μήνες...

Εικόνα

Εδώ, λεπτά πριν οι κεραυνοί με κάνουν να τρέξω από το χωράφι για κάλυψη μέσα στο αμάξι
Εικόνα

Σφιχτό τμήμα και ταυτόχρονα ανηφορικό με μέτρια άσφαλτο (αλλά και φρεσκοστρωμένη πλέον σε μερικά σημεία) και μερικές πολύ κλειστές στροφές κ φουρκέτες. Στο (60.1) υπάρχει παρεκκλήσι και βρύση με πολύ όμορφη θέα στους γύρω λόφους [Εικ. 17 και 18] και στο (61.9) υπάρχουν μερικές φορές σε περιόδους υλοτομίας κορμοί δέντρων στιβαγμένοι δίπλα στο δρόμο [Εικ. 19] λίγο μετά το παλιό σκοπέτο-φυλάκιο της εικόνας :lol: .

Εικόνα

2. (62.6) – (66.8 ) Το δεύτερο τμήμα είναι λίγο πιο μεγάλο και λίγο πιο ταχύ. Αρχίζει με ένα υπέροχο «μπαλκόνι με θέα» στα 950m υψόμετρο, δίπλα από μια εποχιακή στάνη φυτεμένη σε ένα λοφάκι το οποίο κρύβει κ ένα στρατιωτικό οχυρό [Εικ. 21], Σε αυτό το κομμάτι η άσφαλτος είναι πιο παλιά και γλιστράει (προσοχή σε γλίτσες, ομίχλες το χειμώνα και χώματα το καλοκαίρι). Εδώ η πυκνή βλάστηση δίνει τη θέση της στο βουνό.

Εικόνα

Εικόνα

Στα δεξιά πέτρα και σύθαμνα [Εικ. 24], στα αριστερά το χάος. Οι αριστερές στροφές είναι κλειστές και περνάνε από γεφυράκια απορροής νερών (προσοχή για υγρασία) και οι δεξιές έχουν θέα τα βουνά ή το γκρίζο της ομίχλης. Προσοχή, επίσης, στο (64.7) υπάρχουν λακούβες μετά από έξοδο στροφής. Περιστασιακά καλύπτονται, αλλά σύντομα νέες ξεφυτρώνουν...

Και στα δύο αυτά τμήματα είναι χαρακτηριστικό το σκάψιμο στα δεξιά του δρόμου για τη γραμμή της οπτικής ίνας, το οποίο εξαφανίζεται στο 3ο. Επίσης, η διαγράμμιση χάνεται μερικές φορές σε αυτά τα 2 τμήματα, κάτι που δε συμβαίνει αργότερο

Είμαστε πλέον στα όρια νομών Δράμας και Σερρών. Ο δρόμος σταματά να ανηφορίζει και ανοίγει κάπως

Στο εν λόγω σημείο στα 1000m υψόμετρο, κοιτώντας ανάποδα στη διαδρομή... (στο βάθος το Φαλακρό)
Εικόνα

Εικόνα

3α. (66.8 ) – (71.4). Το τρίτο κομμάτι διμερές. Αρχίζει στο σημείο (66.8), όπου πρέπει να προσέξετε για αποθέσεις χωμάτων ή λάσπης από παρακείμενους χωματόδρομους που οδηγούν σε στάνες. Γενικά ο ρυθμός είναι υπέροχος και ο δρόμος "ρέει" προς τέρψιν του οδηγού [Εικ. 27]. Το βουνό εξαφανίζεται από τα δεξιά και για ένα χιλιόμετρο βυθίζεσαι σε ένα σκοτεινό πέρασμα με τα δέντρα να κατακλύζουν το δρόμο. Η παρακάτω φώτο είναι τραβηγμένη χειμώνα και δε φαίνεται πολύ η βλάστηση (και μάλιστα από το "λελετάξιδο" επετειακά γυρίζοντας από Σουφλί προς Θεσσαλονίκη, εναλλακτικά + τιράντας προ τιράντων)

Εικόνα

Εικόνα

Φώτα, ακόμα και κατακαλόκαιρο, και κόρνα στις κλειστές στροφές για να καλυφθείτε σε περίπτωση επερχόμενου οχήματος. Προσοχή για παρουσία παγετού ή και χιονιού το χειμώνα. Μετά το πέρασμα και δίπλα στο δρόμο υπάρχουν χωράφια με λιγότερο κλειστές στροφές από το 1ο κ 2ο τμήμα. (67.9) και διασταύρωση για Άνω Βροντού, έχοντας περάσει στο νομό Σερρών πλέον.
Συνεχίζετε στρίβοντας (ουσιαστικά μένοντας) αριστερά. Στο (68.6) υπάρχουν 2 διασκεδαστικά jumps. Διασκεδαστικό το ξαλάφρωμα του αυτοκινήτου, αλλά προσοχή πάντα στο τι μπορεί να βρίσκεται μπροστά σας.

3β. (71.4) – (76.8 ). Το πιο τεχνικό κομμάτι. Οι κλειστές στροφές ξανάρχονται καθώς και σταδιακά οι μπαριέρες [Εικ. 30] και [Εικ. 31] στο βάθος, οι οποίες ορίζουν την πορεία του δρόμου. Προσοχή στο (72.8 ) σε μια λακούβα πάνω σε έξοδο στροφής. Μετά από ένα μικρό πέσιμο στο υψόμετρο στα (74.6) φτάνετε ξανά τα 1000m υψόμετρο, που είναι το πιο ψηλό σημείο της διαδρομής με θέα σε ένα πολύ όμορφο φαράγγι.

Εικόνα

Στο τμήμα αυτό υπάρχουν μερικά διασκεδαστικά Sάκια που μπορείτε να τα πάρετε κλέβοντας την εσωτερική γραμμή σαν μια ευθεία και νιώθετε την κλίση του δρόμου να ρουφάει το αμάξι στα διαδοχικά apex των στροφών. Ή απλώς να οδηγήσετε αργά και προσεχτικά απολαμβάνωντας τη θέα.

4. (76.8 ) – (82.6). Το πιο θεαματικό κομμάτι. Ο δρόμος αρχίζει και ανοίγει κάπως σε πλάτος. Αρχίζει σε σημείο που ο δρόμος κατηφορίζει [Εικ. 33] από τα 950m (στα δεξιά λειτουργούσε κάποτε ταβέρνα εποχιακά). Εδώ η ταχύτητα αυξάνεται και λόγω κατηφόρας και λόγω πιο ανοιχτών στην πλειοψηφία τους στροφών. Προσοχή σε κάποια αριστερά πέταλα που έρχονται ξαφνικά ενώ έχεις μαζέψει αρκετά χιλιόμετρα και θέλουν γερό φρενάρισμα. Σε ένα τέτοιο πέταλο στο (79.9) μπορείς να ατενίσεις τη θέα προς το 5ο τμήμα που είναι το πιο ενδιαφέρον και γρήγορο οδηγικά και να δεις τη φιδίσια χάραξη του δρόμου ως 5 χιλιόμετρα μακρυά [Εικ. 34]. Στο (81.8 ) και μετά αρχίζουν και οι φουρκέτες, μερικές κλειστές μερικές εντελώς ανοιχτές σε σημείο υπερβολής (στη φωτό με 100 κιλά ομίχλη) [Εικ. 35].

5. (82.6) – (93.5). Το «Αεροδρόμιο». Ένα κομμάτι που σηματοδοτείται από την αλλαγή της ασφάλτου σε πιο φρεσκοστρωμένη. Ο δρόμος ανοίγει, οι μπαριέρες εξαφανίζονται και υπάρχει 1-2 μέτρα σε σημεία χορτάρι εκατέρωθεν της ασφάλτου.

Εικόνα

Προδιατίθεσαι για γρήγορους ρυθμούς και σύντομα μπαίνεις στο κόλπο βλέποντας τις στροφές να έχουν ως και 10+ μοίρες κλίση σε σημεία. Τα χιλιόμετρα στο κοντέρ μαζεύουν πολύ γρήγορα και θέλει προσοχή για μερικές «ασαφείς» στροφές που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάποιο λοφάκι στο apex μιας στροφής και δε συγχωρείται κανένα λάθος. Σε κάποια σημεία υπάρχουν φανταστικά περάσματα με απότομα πεσίματα και ανεβάσματα σε πατημένες στροφές και δεν έχω φωτό από αυτά, γιατί μια ζωή με παρασέρνει η οδήγηση.

Εικόνα

Αν δεν ακολουθείτε γοργούς ρυθμούς θα δείτε σημεία στα οποία μπορείτε να ξαποστάσετε και να απολαύσετε τη γύρω θέα, άλλωστε στα δεξιά σας βρίσκεται ο ορεινός όγκος του Λαΐλιά. Προς το τέλος της διαδρομής υπάρχει δασύλιο και σιγά σιγά μπαίνετε σε κατοικημένες περιοχές.
Η διαδρομή τελειώνει βγάζοντας σε διασταύρωση στο έξω μέρος της πόλης των Σερρών. Στρίβετε δεξιά και οδηγείστε στο κέντρο των Σερρών; Σέρρες; Τα γνωστά. Πίστα Σερρών, ακανέδες, μπουγάτσες, "επιθετικές" κοπελιές, spa resort hotelsthe works. Have fun και πάντα προσεκτικά. Επόμενη διαδρομή πάμε ακόμα πιο ακριτικά.

Αξιολόγηση:

Άσφαλτος: 3.5 / 5
Φύση: 3.5 / 5
Θέα: 3 / 5
Κίνηση: 4 / 5 (δεν έχω περάσει φορά που να συνάντησα σε αυτά τα 30λίγα χιλιόμετρα πάνω από 15 αμάξια)
Οδηγικά: 4 / 5

Εικόνα

Εικόνα

Βίντεο καταγραφή, ανάποδα όμως από όπως παρουσιάζεται στη διαδρομή

Τμήματα 5, 4 (αγνοήστε το τελευταίο λεπτό)


και τμήματα 4, 3, 2 και 1



_____
ΥΓ, DeepPurple, εσύ ευθύνεσαι για αυτό το come back :thumbsup:

Edit: προστέθηκαν videos
Άβαταρ μέλους
By DAP
#153070 Αγαπητε φιλε μας ταξιδεψες παλι.....

Ανυπομονω για το επομενο.....
Άβαταρ μέλους
By elvet
#153082 Μας ταξίδεψες πάλι!
Τη διαδρομή αυτή την έχω κάνει μόνο μισή (από Δράμα μέχρι Νευροκόπι- οχυρό), αλλά οι φωτογραφίες δεν είναι καν ψηφιακές (τόσο παλιά).

Υ.Γ. O deep purple έλεγε κάτι και για Αυγερινό, Πολυκάστανο, Δραγασιά :twisted: