- 29 Αύγ 2015, 17:04
#153035
1 χρόνο σχεδόν αργότερα... (μετακόμιση , wat? δε θυμάμαι...) Συνεχίζω με τη διαδρομή που προσωπικά θεωρώ μια από τις (αν όχι την) αγαπημένη μου στην Ελλάδα. Δεν είναι ούτε η γρηγορότερη, ούτε έχει την πιο τέλεια άσφαλτο, η θέα και το φυσικό περιβάλλον είναι καλό, αλλά όχι κάτι που σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα. Απλά ήταν η πρώτη μου. Και η πρώτη λένε, είναι και η παντοτινή:
2. Δράμα – Σέρρες μέσω Νευροκοπίου, ΒροντούςΧάρτης διαδρομήςΣτα πάμπολλα ταξίδια στη χρονική περίοδο 2006 - 2008, όταν και σταδιακά μετακομίζαμε από Ξάνθη -> Θεσ/νίκη, είχα βαρεθεί τις κλασσικές μετακινήσεις από την Καβάλας Θεσ/νίκης, μετά βαρέθηκα και την παλιά εθνική οδό Δράμας Σερρών μέσω Νέας Ζίχνης, η οποία έσπαζε τα νεύρα πολλών από την τραγική ποιότητα ασφάλτου της σε σημεια. Σε κάθε ευκαιρία σε ταξίδια προς Δυσμάς και ελέω της φτηνής (0,70 €/λτ, θυμάστε; ) βενζίνης έβρισκα νέες απάτητες διαδρομές. Η συγκεκριμένη, ξέφευγε κάπως σε χιλιόμετρα μεν, αλλά ήταν διασκεδαστικότατη να την οδηγείς. Και κολλούσε η κλασσική ατάκα γνωστών μου: «πάλι μέσω Βουλγαρίας ήρθες;», δεδομένης της εγγύτητας στα σύνορα.
Η διαδρομή ενδείκνυται για αυτούς που ταξιδεύουν στη Βόρεια Ελλάδα κ θέλουν να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό από τις ευθείες της Εγνατίας και δε θα ακολουθήσουν την κλασσική οδό. Η εναλλακτική διαδρομή είναι πλούσια σε πράσινο, φτάνει σε καλό δροσερό υψόμετρο περνά κοντά από έναν όμορφο ορεινό όγκο ανάμεσα στο όρος Μενοίκιο και το Λαΐλιά με το χιονοδρομικό του, έχει ενδιαφέρουσα χάραξη, μηδαμινή κίνηση και αρκετά highlights οδηγικά και τουριστικά.
Πιάνει αρκετά βόρεια στο νομό Δράμας και Σερρών και περνά από το διάσημο για τις πατάτες και τα κρύα του Νευροκόπι και είναι περίπου 30 χμ παραπάνω σαν απόσταση από την Π.Ε.Ο. και 45 λεπτά χρονικά. Τη χιλιομέτρηση την αρχίζω από τη Δράμα, συγκεκριμένα από την κεντρική πλατεία της (αν και μια ζωή απολάμβανα την αντίθετη πορεία).
Κινούμενοι μέσα στη Δράμα ακολουθείτε πάντα πινακίδες προς Θεσσαλονίκη, Σέρρες και Βουλγαρία. Στα 400 μέτρα υπάρχει φανάρι που αριστερά σε κατευθύνει προς την Π.Ε.Ο. Δράμας Σερρών. Κατευθύνεστε ίσια, όπως υποδεικνύει η πινακίδα προς (Κάτω) Νευροκόπι και Τελωνείο Εξοχής.
Βγαίνοντας από τη Δράμα ακολουθεί ένα βαρετό κομμάτι 10 χμ ευθείας με αρκετές διασταυρώσεις και «τη στήνει η τροχαία» φάση. Περιμένετε να περάσει αυτό το κομμάτι βλέποντας στα δεξιά σας το Φαλακρό όρος. Η διαδρομή εδώ βρίσκεται σε χαμηλό υψόμετρο 150 μέτρων. Σε κάποια διασταύρωση υπάρχει πινακίδα προς Αλιστράτη (με ενδιαφέροντες προορισμούς το
ομώνυμο σπήλαιο και το φαράγγι του
ποταμού Αγγίτη) και Σέρρες. Συνεχίζετε ίσια προς Εξοχή.
(17.4) το τέλος των ευθειών σηματοδοτείται με ένα μπάσιμο ανάμεσα σε δύο λόφους, ο ένας μάλιστα φέρει καλτ Σταυρό, και αρχίζει ένα ενδιαφέρον τμήμα που κυλάει σαν ρέμα ανάμεσα σε 2 λόφους με ανηφορική πορεία
[Εικ. 02]. Η άσφαλτος είναι παλιά, αλλά δε προβληματίζει. Μικρές ευθείες με κοφτές στροφές, οι πιο πολλές σαν «ορθή» γωνία. Στα (20.2) υπάρχει ένα μικρό εκκλησάκι χωνευτό πάνω στο λόφο, ακριβώς δίπλα στο δρόμο
[Εικ. 03].
Από το (23.5) ως το (24.6) στα δεξιά μας βρίσκεται το παλιό εργοστάσιο βωξίτη με τα κοιτάσματά του ακόμα να υπάρχουν. Οι εγκαταστάσεις πρέπει να εγκαταλείφθηκαν προ 10ετίας τουλάχιστον και υπάρχει χωματόδρομος που μπορεί κανείς (η περιοχή είναι και βοσκοτόπι) να πάει να δει τι βρίσκεται εκεί.
Οι στροφούλες συνεχίζονται μέχρι και το (26.8 ), όπου και βρίσκεται η διασταύρωση προς το
χιονοδρομικό κέντρο του Βώλακα (γνωστότερο ως του Φαλακρού). Από εκείνη τη διασταύρωση μπορείτε να κατευθυνθείτε προς τη γέφυρα Νέστου
[Εικ. 08] στο χωριό Ποταμοί και με απότερο προορισμό, λίγο πιο βορειότερα, το μεγαλύτερο σε έκταση δάσος της Ελλάδας, το Καρά Ντερέ με την απείρου κάλλους ομορφιά του, τη βιοποικιλιότητά του σε χλωρίδα και πανίδα, καθώς και τις αμέτρητες χωμάτινες διαδρομές σε ένα πραγματικό μαγεμένο τόπο, μακρυά από τη βαβούρα του πολιτισμού.
Η κανονική, όμως πρόσβαση στο Καρά Ντερέ, είναι πλέον ασφάλτινη (
) ...
...και από άλλο σημείο. Θα επανέρθω με κάποια άλλη διαδρομή.
Στη διαδρομή μας, από εκεί και πέρα οι στροφές δίνουν τη θέση τους σε πιο ανοιχτές καμπές και ο δρόμος πάλι ανηφορίζει. Είμαστε ήδη στα 550m υψόμετρο στη διασταύρωση, στα (29.0) είμαστε στα 750m και το επόμενο highlight είναι το χωριό Γρανίτης σε υψόμετρο 850m. Τακτικός προορισμός μονοήμερων εκδρομών, αφού υπάρχουν 2 «δυνατές» εξ όσων γνωρίζω ταβέρνες και
μεγάλο ξενοδοχείο.
Μετά το χωριό αρχίζει η κατάβαση (προσοχή η άσφαλτος στις πρώτες στροφές με λίγη υγρασία θέλει καλό λάστιχο + εγρήγορση) που οδηγεί στο (37.9) στη διασταύρωση προς Οχυρό και έπειτα από 1.5 χιλιόμετρο ακόμα στο Κάτω Νευροκόπι (600m). Αν σας φαίνεται περίεργο πώς γράφονται τόσο χαμηλές θερμοκρασίες, σε τόσο ανύποπτο σημείο, η απάντηση είναι στα ρεύματα που κατεβαίνουν από τους βορειότερους ορεινούς όγκους. Στη διασταύρωση προς Οχυρό μπορείτε να κόψετε και να βγείτε αργότερα μετά από 5-6 χιλιόμετρα στο χωριό Περιθώρι. Εδώ καταχωρούμε και το Νευροκόπι, το οποίο είναι κεφαλοχώρι και υπάρχει βενζινάδικο μάρκετ για αγορές κτλ, κάθεται λίγο πριν τα μέσα της διαδρομής. Μπαίνοντας στο χωριό ακολουθείτε 2 πινακίδες προς Τελωνείο Εξοχής και στην τρίτη πινακίδα δε στρίβετε δεξιά προς Τ. Εξοχής, παρά συνεχίζετε ίσια για 150 μέτρα, πάνω από τη γέφυρα και μετά αριστερά.
Εδώ ο δρόμος στενεύει, χωρίς πολλές πολλές στροφές, αλλά έχει ενδιαφέρον αφού κινείστε αναμεταξύ χαμηλών καλλιεργειών, σχεδόν αποκλειστικά πατάτας (φώτο πάνω) και έχεις καλή ορατότητα ιδίως το χειμώνα στα γύρω βουνά
[Εικ. 12]. Στη διασταύρωση στο (48.9) στρίβετε αριστερά για το επόμενο χωριό, το Περιθώρι στο (52.1) (που θα βγαίνατε αν κόβατε από Οχυρό). Προσοχή στη μοναδική διασταύρωση του χωριού, συνεχίζετε ίσια και έπειτα είναι η Κάτω Βροντού (57.6) ως (59.1) στο στα 650m. Μέσα στο χωριό ανηφορίζετε συνεχώς και ακολουθείτε 3 πινακίδες, όλες προς Σέρρες.
Και περνάμε στο δια ταύτα. Στο στροφιλίκι της διαδρομής. Από εδώ και για 30 χιλιόμετρα κ παραπάνω δεν υπάρχει χωριό, υπάρχει το πράσινο, οι στροφές και … τα καιρικά φαινόμενα.
Έχοντας οδηγήσει αυτό το τμήμα πάνω από 30 φορές, το έχω χωρίσει σε 5 υποτμήματα. Κάθε τμήμα διαφέρει στην άσφαλτο και στο τι υπάρχει αριστερά δεξιά του δρόμου. Μπαριέρα, δάσος, κομμάτι βουνού, χωράφια, γκρεμός.
1. (59.1) – (62.6) Το πρώτο τμήμα χαρακτηρίζεται από τη πυκνή βλάστηση που καμιά φορά περιορίζει το δρόμο με φουντωτούς θάμνους και κλαδιά δέντρων να μπαίνουν στον «αέρα» του δρόμου. Στο σημείο αυτό 3 φορές μου έχουν τύχει επικά μπουρίνια οδηγώντας, με χαλαζόπτωση ιδίως τους θερινούς μήνες...
Εδώ, λεπτά πριν οι κεραυνοί με κάνουν να τρέξω από το χωράφι για κάλυψη μέσα στο αμάξι
Σφιχτό τμήμα και ταυτόχρονα ανηφορικό με μέτρια άσφαλτο (αλλά και φρεσκοστρωμένη πλέον σε μερικά σημεία) και μερικές πολύ κλειστές στροφές κ φουρκέτες. Στο (60.1) υπάρχει παρεκκλήσι και βρύση με πολύ όμορφη θέα στους γύρω λόφους [
Εικ. 17 και
18] και στο (61.9) υπάρχουν μερικές φορές σε περιόδους υλοτομίας κορμοί δέντρων στιβαγμένοι δίπλα στο δρόμο
[Εικ. 19] λίγο μετά το παλιό σκοπέτο-φυλάκιο της εικόνας
.
2. (62.6) – (66.8 ) Το δεύτερο τμήμα είναι λίγο πιο μεγάλο και λίγο πιο ταχύ. Αρχίζει με ένα υπέροχο «μπαλκόνι με θέα» στα 950m υψόμετρο, δίπλα από μια εποχιακή στάνη φυτεμένη σε ένα λοφάκι το οποίο κρύβει κ ένα στρατιωτικό οχυρό
[Εικ. 21], Σε αυτό το κομμάτι η άσφαλτος είναι πιο παλιά και γλιστράει (προσοχή σε γλίτσες, ομίχλες το χειμώνα και χώματα το καλοκαίρι). Εδώ η πυκνή βλάστηση δίνει τη θέση της στο βουνό.
Στα δεξιά πέτρα και σύθαμνα
[Εικ. 24], στα αριστερά το χάος. Οι αριστερές στροφές είναι κλειστές και περνάνε από γεφυράκια απορροής νερών (προσοχή για υγρασία) και οι δεξιές έχουν θέα τα βουνά ή το γκρίζο της ομίχλης. Προσοχή, επίσης, στο (64.7) υπάρχουν λακούβες μετά από έξοδο στροφής. Περιστασιακά καλύπτονται, αλλά σύντομα νέες ξεφυτρώνουν...
Και στα δύο αυτά τμήματα είναι χαρακτηριστικό το σκάψιμο στα δεξιά του δρόμου για τη γραμμή της οπτικής ίνας, το οποίο εξαφανίζεται στο 3ο. Επίσης, η διαγράμμιση χάνεται μερικές φορές σε αυτά τα 2 τμήματα, κάτι που δε συμβαίνει αργότερο
Είμαστε πλέον στα όρια νομών Δράμας και Σερρών. Ο δρόμος σταματά να ανηφορίζει και ανοίγει κάπως
Στο εν λόγω σημείο στα 1000m υψόμετρο, κοιτώντας ανάποδα στη διαδρομή... (στο βάθος το Φαλακρό)
3α. (66.8 ) – (71.4). Το τρίτο κομμάτι διμερές. Αρχίζει στο σημείο (66.8), όπου πρέπει να προσέξετε για αποθέσεις χωμάτων ή λάσπης από παρακείμενους χωματόδρομους που οδηγούν σε στάνες. Γενικά ο ρυθμός είναι υπέροχος και ο δρόμος "ρέει" προς τέρψιν του οδηγού
[Εικ. 27]. Το βουνό εξαφανίζεται από τα δεξιά και για ένα χιλιόμετρο βυθίζεσαι σε ένα σκοτεινό πέρασμα με τα δέντρα να κατακλύζουν το δρόμο. Η παρακάτω φώτο είναι τραβηγμένη χειμώνα και δε φαίνεται πολύ η βλάστηση (και μάλιστα από το "λελετάξιδο" επετειακά γυρίζοντας από Σουφλί προς Θεσσαλονίκη, εναλλακτικά + τιράντας προ τιράντων)
Φώτα, ακόμα και κατακαλόκαιρο, και κόρνα στις κλειστές στροφές για να καλυφθείτε σε περίπτωση επερχόμενου οχήματος. Προσοχή για παρουσία παγετού ή και χιονιού το χειμώνα. Μετά το πέρασμα και δίπλα στο δρόμο υπάρχουν χωράφια με λιγότερο κλειστές στροφές από το 1ο κ 2ο τμήμα. (67.9) και διασταύρωση για Άνω Βροντού, έχοντας περάσει στο νομό Σερρών πλέον.
Συνεχίζετε στρίβοντας (ουσιαστικά μένοντας) αριστερά. Στο (68.6) υπάρχουν 2 διασκεδαστικά jumps. Διασκεδαστικό το ξαλάφρωμα του αυτοκινήτου, αλλά προσοχή πάντα στο τι μπορεί να βρίσκεται μπροστά σας.
3β. (71.4) – (76.8 ). Το πιο τεχνικό κομμάτι. Οι κλειστές στροφές ξανάρχονται καθώς και σταδιακά οι μπαριέρες
[Εικ. 30] και
[Εικ. 31] στο βάθος, οι οποίες ορίζουν την πορεία του δρόμου. Προσοχή στο (72.8 ) σε μια λακούβα πάνω σε έξοδο στροφής. Μετά από ένα μικρό πέσιμο στο υψόμετρο στα (74.6) φτάνετε ξανά τα 1000m υψόμετρο, που είναι το πιο ψηλό σημείο της διαδρομής με θέα σε ένα πολύ όμορφο φαράγγι.
Στο τμήμα αυτό υπάρχουν μερικά διασκεδαστικά Sάκια που μπορείτε να τα πάρετε κλέβοντας την εσωτερική γραμμή σαν μια ευθεία και νιώθετε την κλίση του δρόμου να ρουφάει το αμάξι στα διαδοχικά apex των στροφών. Ή απλώς να οδηγήσετε αργά και προσεχτικά απολαμβάνωντας τη θέα.
4. (76.8 ) – (82.6). Το πιο θεαματικό κομμάτι. Ο δρόμος αρχίζει και ανοίγει κάπως σε πλάτος. Αρχίζει σε σημείο που ο δρόμος κατηφορίζει
[Εικ. 33] από τα 950m (στα δεξιά λειτουργούσε κάποτε ταβέρνα εποχιακά). Εδώ η ταχύτητα αυξάνεται και λόγω κατηφόρας και λόγω πιο ανοιχτών στην πλειοψηφία τους στροφών. Προσοχή σε κάποια αριστερά πέταλα που έρχονται ξαφνικά ενώ έχεις μαζέψει αρκετά χιλιόμετρα και θέλουν γερό φρενάρισμα. Σε ένα τέτοιο πέταλο στο (79.9) μπορείς να ατενίσεις τη θέα προς το 5ο τμήμα που είναι το πιο ενδιαφέρον και γρήγορο οδηγικά και να δεις τη φιδίσια χάραξη του δρόμου ως 5 χιλιόμετρα μακρυά
[Εικ. 34]. Στο (81.8 ) και μετά αρχίζουν και οι φουρκέτες, μερικές κλειστές μερικές εντελώς ανοιχτές σε σημείο υπερβολής (στη φωτό με 100 κιλά ομίχλη)
[Εικ. 35].
5. (82.6) – (93.5). Το «Αεροδρόμιο». Ένα κομμάτι που σηματοδοτείται από την αλλαγή της ασφάλτου σε πιο φρεσκοστρωμένη. Ο δρόμος ανοίγει, οι μπαριέρες εξαφανίζονται και υπάρχει 1-2 μέτρα σε σημεία χορτάρι εκατέρωθεν της ασφάλτου.
Προδιατίθεσαι για γρήγορους ρυθμούς και σύντομα μπαίνεις στο κόλπο βλέποντας τις στροφές να έχουν ως και 10+ μοίρες κλίση σε σημεία. Τα χιλιόμετρα στο κοντέρ μαζεύουν πολύ γρήγορα και θέλει προσοχή για μερικές «ασαφείς» στροφές που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάποιο λοφάκι στο apex μιας στροφής και δε συγχωρείται κανένα λάθος. Σε κάποια σημεία υπάρχουν φανταστικά περάσματα με απότομα πεσίματα και ανεβάσματα σε πατημένες στροφές και δεν έχω φωτό από αυτά, γιατί μια ζωή με παρασέρνει η οδήγηση.
Αν δεν ακολουθείτε γοργούς ρυθμούς θα δείτε σημεία στα οποία μπορείτε να ξαποστάσετε και να απολαύσετε τη γύρω θέα, άλλωστε στα δεξιά σας βρίσκεται ο ορεινός όγκος του Λαΐλιά. Προς το τέλος της διαδρομής υπάρχει δασύλιο και σιγά σιγά μπαίνετε σε κατοικημένες περιοχές.
Η διαδρομή τελειώνει βγάζοντας σε διασταύρωση στο έξω μέρος της πόλης των Σερρών. Στρίβετε δεξιά και οδηγείστε στο κέντρο των Σερρών; Σέρρες; Τα γνωστά.
Πίστα Σερρών,
ακανέδες,
μπουγάτσες,
"επιθετικές" κοπελιές,
spa resort hotels…
the works. Have fun και πάντα προσεκτικά. Επόμενη διαδρομή πάμε ακόμα πιο ακριτικά.
Αξιολόγηση:
Άσφαλτος: 3.5 / 5
Φύση: 3.5 / 5
Θέα: 3 / 5
Κίνηση: 4 / 5 (δεν έχω περάσει φορά που να συνάντησα σε αυτά τα 30λίγα χιλιόμετρα πάνω από 15 αμάξια)
Οδηγικά: 4 / 5
Βίντεο καταγραφή, ανάποδα όμως από όπως παρουσιάζεται στη διαδρομή
Τμήματα 5, 4 (αγνοήστε το τελευταίο λεπτό)
και τμήματα 4, 3, 2 και 1
_____
ΥΓ, DeepPurple, εσύ ευθύνεσαι για αυτό το come back
Edit: προστέθηκαν videos