Για μοτοσικλέτες, σκούτερ και άλλα δίτροχα
Άβαταρ μέλους
By HighFidelity
#44957 Δεν θέλω να χαλάσω το νήμα με κάτι σύγχρονο, αλλά δεν είχα σκεφτεί πως υπάρχει και... διάδοχος! Μπράβο στην BIMOTA! :metalo:
Εικόνα
http://www.topspeed.com/motorcycles/mot ... 63612.html
Άβαταρ μέλους
By IKE
#44992 Είναι λίγο περίεργη η ιστορία αυτή. H Bimota έχει αλλάξει πολλούς ιδιοκτήτες από την εποχή της πρώτης Tesi (1D), κάποια στιγμή αναβίωσε σε πολύ περιορισμένη παραγωγή (2D) με νέο αερόψυκτο κινητήρα (Ducati) και παρόμοια στα υπόλοιπα με την γνωστή 1D:

Εικόνα

Στη συνέχεια αυτοί που είχαν ασχοληθεί με το παραπάνω (και αν δεν κάνω λάθος συμμετείχαν και στην αρχική Tesi, που ήταν ψιλο-αυτόνομο project) πήραν τον δικό τους δρόμο και συνέχισαν να φτιάχνουν βελτιωμένες εκδοχές της 2D, σαν Vyrus πλέον:

Εικόνα

Οι πρώτες ήταν πρακτικά ίδιες με την 2D, πλέον όμως έχουν αρκετές διαφορές με σημαντικότερη την πιο πρόσφατη εκδοχή του μπροστινού συστήματος με παρόμοια κινηματική αλλά πιο ευνοϊκή όδευση στα φορτία (δηλαδή μεγαλύτερη απόσταση πάνω και κάτω βραχίονα), εδώ στο κιτ που πωλείται για moto3 (?), έτοιμο να δεχτεί κινητήρα από CBR600RR:

Εικόνα

H Bimota συνεχίζει με την δική της εκδοχή (οι δρόμοι χωρίζουν στην 2D) η οποία είναι πρακτικά ίδια με την 2D αλλά με χωροδικτύωμα αντί για box αλουμινίου στους βραχίονες.

Vyrus είναι πολύ ιδιαίτερη εταιρία, πολύ μικρή (λίγα άτομα από όσο ξέρω) και πουλάει μόνο κατα παραγγελία λίγα κομμάτια. Προσωπικά είμαι φαν, και αν και σχετικά νέες όλες οι παραπάνω πιστεύω είναι ήδη κλασσικές.

ΥΓ. http://www.vyrus.it/
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#44995 Με εναλλακτικό μπροστινό σύστηματα υπάρχει και αυτή, μία και μοναδική από τον μοναδικό Θανάση Λέφα.

Εικόνα
pic host
Άβαταρ μέλους
By IKE
#45012 Αυτή είναι πρωτότυπο, φαντάζομαι το τόπικ αναφέρεται σε μηχανές παραγωγής, έστω και περιορισμένης, που μπορούν να κυκλοφορήσουν.
Άβαταρ μέλους
By j.marr
#45020 Δεν το σπάτε σε αυτόνομο στις μοτο να εξηγήσει και κάποιος τα πλεονεκτήματα τέτοιου τύπου ανάρτησης;;
Άβαταρ μέλους
By j.marr
#45051 Λοιποοοοοοοοοοοοοοον μια και εσπασε.


Ολη η μανούρα γίνεται για καλύτερη κατανομή φορτίων της μπροστά ανάρτησης (εκεί που πιάνουν τα αμορτισές στις κλασικές vs σημεία στηριξής του ψαλιδιού) ή έχει και κάτι αλλο η ολη υπόθεση.
Άβαταρ μέλους
By IKE
#45061 Τα φορτία είναι ένα θετικό αν και ισοσκελίζεται (ή ίσως να είναι και χειρότερα) επειδή μπορεί να έχεις μεγάλα τοπικά φορτία σε μικρά εξαρτήματα. Ο βασικός λόγος είναι η γεωμετρία της ανάρτησης.

Στα κλασσικά τηλεσκοπικά πηρούνια, η γεωμετρία εξαρτάται από το πόσο συμπιεσμένη είναι η ανάρτηση. Επίσης τα πηρούνια πρέπει να έχουν μία μίνιμουμ γωνία κάστερ ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν (μία σημαντική συνιστώσα να είναι ομοαξονική προς αυτά και η εγκάρσια να μη περνάει ένα όριο), απλά φαντάσου μία μοτοσικλέτα με κάθετα στο έδαφος πηρούνια. Μπορεί να είχε ευνοϊκά χαρακτηριστικά (το πιθανότερο) αλλά η ανάρτηση δε θα μπορούσε να λειτουργήσει (θα 'μάγκωνε' για να το πω απλά).

Ο περίπλοκος μηχανισμός που έχουν αυτά τα συστήματα δίνει τη δυνατότητα να απεμπλακεί η γεωμετρία διεύθυνσης από την θέση συμπίεσης αλλά και να αποδεσμευτεί το αμορτισέρ/ελατήριο από όλο το μηχανισμό.

Αν θες μια αντιστοιχεία με αυτοκίνητα, φαντάσου ότι οι συμβατικές μοτοσικλέτες είναι σαν mcpherson χωρίς ψαλίδι βάσης ενώ αυτά είναι κάτι σαν multilink με πλευστό coilover / ή αμορτισέρ ελατήριο.
Άβαταρ μέλους
By j.marr
#45067 Τα γράφεις εμπιστημονικά -αν και απόφοιτος δημοτικού- και με αρέσεις.

Και ένα σχόλιο για του λέφα την υλοποίηση. (η οποία μου μοιάζει -μια και εκανες την αντιστοιχία- με mcpherson με revoknuckle :lol: )
Άβαταρ μέλους
By IKE
#45080 Του Λέφα είναι πολύ ιδιόμορφο σύστημα, τώρα γράφω από μνήμης και πιθανώς να κάνω κάποιο λάθος (αν και έχω όλα τα σχετικά έγγραφα και πατέντες κάπου).

Του Λέφα επίσης απεμπλέκει την ανάρτηση από την διεύθυνση. Η ανάρτηση λειτουργεί με ένα παραλληλεπίπεδο (οι δύο κύλινδροι που μοιάζουν με πηρούνι + άξονας) που απλά στέλνει τα φορτία σε ένα εξωτερικό coilover (θαμμένο πάνω από τον κινητήρα). Για την διεύθυνση, περνάνε κάποιες ράβδοι μέσα από τους κυλίνδρους που ανεφερα και αυτές οι ράβδοι στρέφουν τον τροχό ο οποίος είναι με hub steering (δηλαδή οι 2 'μπουκάλες' δεν στρέφονται, μόνο πάνω-κάτω πηγαινουν).

Το σημαντικό είναι ότι η διεύθυνση, οδηγείται από τις ράβδους αυτές, που στρέφουν τον τροχό γύρω από ένα νοητό άξονα, ο οποίος δεν έχει σχέση με τους κυλίνδρους της ανάρτησης (μπορει να είναι παράλληλος ή όχι, βολεύει γεωμετρικά να μην είναι).

Αυτά εν ολίγοις.

Θεωρητικά φαίνεται πολύ καλό αν και όχι ιδιαίτερα απλό κατασκευαστικά. Δοκιμές είχαν γίνει ελάχιστες, θυμάμαι την πιο αναλυτική από τον γνωστό παραμυθά Γιάννη Μιχάλη στους 2Τροχούς μαζί με πολυσέλιδη βερμπαλιστική ανάλυση Χοϊδά. Το αποθέωναν μεν αλλά πάντα υπό το πρίσμα "δείτε τι έκανε ο άνθρωπας μόνος του" και πάντα με το σκεπτικό ότι ήταν ένα πρωτότυπο (το οποίο ήταν σχετικά αδύναμο και με σλικ ελαστικά).

Ασχέτως αν ήταν η τέλεια λύση ή όχι (εκτιμώ πως όχι), ήταν αξιόλογη, ακριβώς όπως και η ανάρτηση του Κορρέ. Ακριβώς όμως όπως και η ανάρτηση του Κορρέ, αμπαλαρίστηκε σε ένα επιτηδευμένα μη εμπορεύσιμο πακέτο ώστε ακόμα και χωρίς τον θάνατο του δημιουργού, πολύ αμφιβάλλω αν είχε γίνει το παραμικρό. Ο επίσης μακαρίτης John Britten είχε προτείνει στο Θ.Λέφα να συνεργαστούν και να προχωρήσει το θέμα εμπορικά αλλά πριν καν αρρωστήσει ο ένας ή ο άλλος, ο Λέφας το είχε απορρίψει. Ο Britten βέβαια πρόλαβε και πούλησε κάποιες μοτοσικλέτες ενώ συμμετείχε και σε αγώνες επίσημα (bott), γι'αυτό και σήμερα η δουλειά του είναι συλλεκτικός θρύλος. Ο Britten φυσικά είχε φτιάξει ένα προϊόν προσεγμένο σε κάθε λεπτομέρεια, πραγματικό έργο τέχνης, του Λέφα ήταν πρωτότυπα για δοκιμές, χωρίς αυτό να μειώνει την αξία τους, απλά βάζω τα πράγματα στη θέση τους.

Το σύστημα αυτό, με πιθανή εξαίρεση να έχει κάποιο πολύ σοβαρό θέμα που να μην φάνηκε στο τόσο πρώιμο στάδιο, σίγουρα θα μπορούσε να δώσει ένα εμπορικό προϊόν. Ακόμα και αν δεν θα ήταν κάτι τόσο παλαβό, σίγουρα ήταν ξεχωριστό. Οι πατέντες του επίσης απ'όσο ξέρω δεν εχουν ανανεωθεί (ούτως ή άλλως σε λίγο καιρό θα λήξουν), οπότε όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να τις δοκιμάσει.

edit: Από την πατέντα των Λέφα/Χοϊδά ( WO9726178 - δε την βρίσκω με εικόνες τώρα online αν και σίγουρα θα υπάρχει κάπου)

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By j.marr
#45090 Thankz.

Δεν το ειχα πιάσει το coilover στου λέφα. Είχα την αίσθηση οτι απλά είχε στερεώσει το πιρούνι και χρησιμοποιούσε το hub για να στρίβει τον τροχό.
Άβαταρ μέλους
By nass
#45587 Αλλο αντίστοιχο σύστημα:

Εικόνα

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_GTS1000

και φυσικά όπως αναφέρθηκε του Britten:

Εικόνα :inlove:

http://en.wikipedia.org/wiki/Britten_V1000

Αρα συνοπτικά πλεονεκτήματα:
(1) Μη αλλαγή γεωμετρίας με τη βύθιση
(2) Αποσύνδεση διεύθυνσης από ανάρτηση

όμως γιατί ενώ θεωρητικά τα παραπάνω είναι super, τελικά δεν προχώρησαν ? Κόστος ? Πολυπλοκότητα ? Εχουν εξελιχθεί τα συμβατικά πηρούνια τόσο, που να μην έχει πια και τόση σημασία ?
Άβαταρ μέλους
By krom
#45594 Ηοwbout some υστερούντες :s_cool

Εικόνα

Yamaha gts1000
Εικόνα


Duolever της BMW
Εικόνα

bonus
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#201583 H ανάλυση των B. MAVROUDAKI - PETER EBERHARD για την ΒΜW Κ1200S

https://www.google.gr/search?q=alternat ... HfUbGMoIgP

και η δουλειά του Norman Hossack την οποία κατά τον ίδιο - έκλεψε - η BMW.

https://www.google.gr/search?q=Hossack& ... myUcrKq-gB

και να μην ξεχνάμε και τον πρωτοπόρο Γάλλο Andre de Cortanze για τις εναλλακτικές ιδέες του για μπροστινά συστήματα με τις μοτό της Elf και όχι μόνο για τις μοτό.

https://www.google.gr/search?q=Andre+de ... 80&bih=926

Τον Tony Foale αλλά και άλλους, όσο ψάχνει κανείς βρίσκει άτομα με αντίστοιχους προβληματισμούς

http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm