Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By blinkys
#840 Ανοίγω αυτό το τόπικ για συζήτηση γύρω από συνολικές αλλαγές στο αυτοκίνητο και το πως αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Όχι μεμονωμένα πράγματα που καλύπτονται από τα άλλα τόπικ.

Με αφορμή το ποστ του 21 quadra για την ενίσχυση του πλαισίου, πάντα είχα την εξής απορία. Το δέσιμο του αυτοκινήτου, η υψηλή ακαμψία και οι σκληρές αναρτήσεις δεν "πάνε πακέτο" με συγκεκριμένο στυλ οδήγησης (δηλαδή με καθαρες γραμμές) ; Παρατηρώ πως η γενικότερη τάση της βελτίωσης είναι να σκληρύνουν τα πάντα. Από άποψη αντοχής το καταλαβαίνω αλλά από άποψη συμπεριφορά του αυτοκινήτου δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαφοροποίηση κυρίως με το στυλ οδήγησης του καθενός ;
Άβαταρ μέλους
By IKE
#930
Η μαγεία της αυτοκίνησης είναι η δυνατότητα στον καθένα να βελτιώσει αυτό που έχει (στο πάρκινγκ) με ότι έχει (στη τσέπη του). Μέχρι και σήμερα εμείς οι Έλληνες πιστεύουμε, ότι η δυνατότητα βελτίωσης εξαρτάται από τον προυπολογισμό που μπορούμε να διαθέσουμε. Η λογική αυτή οδηγεί αρκετούς φίλους της αυτοκίνησης να ξοδεύουν σημαντικά ποσά για μετατροπές που δεν προσφέρουν (συχνά μειώνουν) αύξηση της απόδοσης.

Αντίθετα όμως, όταν μπορούμε να βελτιώσουμε αυτό που έχουμε στο μέγιστο βαθμό, ξοδεύοντας το μικρότερο δυνατό ποσό τότε ακολουθούμε τους Νόμους του Βλάση.

Οι νόμοι αυτοί περιγράφονται σε τέτοια σειρά ώστε ο οδηγός να ξεκινήσει τη βελτίωση των κρατημάτων με κόστος 0€. Στη συνέχεια, με σταδιακή αύξηση του budget ο οδηγός επιτυγχάνει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

Τι σημαίνει καλύτερο αποτέλεσμα ?

Κάθε συγκεκριμένο αυτοκίνητο έρχεται από τον κατασκευαστή με Χ μέγιστη πρόσφυση στους εμπρός τροχούς και Υ μέγιστη πρόσφυση στους πίσω τροχούς. Όταν Χ > Υ τότε το αυτοκίνητο υπερστρέφει και όταν Χ<Υ τότε το αυτοκίνητο υποστρέφει.

Υπερστροφή είναι το φαινόμενο όπου το αυτοκινήτο χάνει τη πρόσφυση στους πίσω τροχούς και υποστροφή είναι το φαινόμενο όπου το αυτοκινήτο χάνει τη πρόσφυση στους εμπρός τροχούς.

Κατά την υπερστροφή το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου "βλέπει" το εσωτερικό της στροφής και ο οδηγός θα πρέπει να διατηρήσει το γκάζι και να γυρίσει το τιμόνι στη εξωτερική της στροφής.

Κατά την υποστροφή το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου "βλέπει" το εξωτερικό της στροφής και ο οδηγός θα πρέπει να μειώσει το γκάζι και να γυρίσει το τιμόνι προς το εσωτερικό της στροφής.

Ο φίλος του αυτοκινήτου καλείται να αυξήσει το Χ σε Χmax και το Υ σε Υmax , ενώ επιπρόσθετα θα πρέπει Χmax = Υmax

Το γεγονός ότι θέλουμε να αυξήσουμε το Χ και Υ στο μέγιστο είναι εύκολα κατανοητό γιατί έτσι βελτιώνουμε τη πρόσφυση του αυτοκινήτου. Εάν όμως πετύχουμε και την ισομερή κατανομή της πρόσφυσης σε εμπρός και πίσω τροχούς Χmax = Υmax τότε βελτιώνουμε την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο όριο.

Ο παρακάτω πίνακας αποτελεί μονόδρομο για όσους θέλουν ένα απόλυτα προβλέψιμο αυτοκίνητο που αποτελεί συνέχεια του σώματος του οδηγού και εμπνέει εμπιστοσύνη σε extreme συνθήκες.

Image
Image




Καλό είναι να βάζουμε πηγή για ότι αντιγράφουμε:

http://www.gtc.gr/Tech/suspension.htm

Τώρα συμβουλές όπως πχ αύξηση πίεσης στα ελαστικά της τάξης των +10psi από ότι λέει ο κατασκευαστής, τις αφήνω ασχολίαστες, φαντάζομαι όλοι θα -πρέπει- να έχουμε καταλάβει πως στο ίντερνετ μπορεί ο καθένας να γράφει ότι του κατέβει και να κρίνουμε αναλόγως. Δεν είναι όλα μπούρδες, πολλά όμως είναι, ενίοτε και επικίνδυνες μπούρδες.
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#1206 Σκληραίνοντας τα πάντα (σωστά και ζυγισμένα) έχεις την καλύτερη δυνατή αίσθηση, δεν υπάρχει κανένας τζόγος και μάλλον και τη μέγιστη πρόσφυση, φορτίζεται πολύ και ο έσω τροχός. Αλλά και καμία συγχώρεση, πολύ απόλυτο στήσιμο που λειτουργεί μόνο σε απόλυτα ομαλό οδόστρωμα αλλιώς μειώνεται η επαφή με το δρόμο και χάνεις ή σκοτώνεσαι. Επίσης χάνεις και από άνεση.
Οπότε στην πράξη και μάλιστα στην ελληνική πραγματικότητα μια πιο μαλακή (όχι πλαδαρή) ρύθμιαη μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από μια "τραπέζι".
Άβαταρ μέλους
By A-Viper7
#3736
sknipper έγραψε:Σκληραίνοντας τα πάντα (σωστά και ζυγισμένα) έχεις την καλύτερη δυνατή αίσθηση, δεν υπάρχει κανένας τζόγος και μάλλον και τη μέγιστη πρόσφυση, φορτίζεται πολύ και ο έσω τροχός.


Θέλεις να το εξηγήσεις λίγο αυτό;
Άβαταρ μέλους
By Orestis.D
#3742
A-Viper7 έγραψε:
sknipper έγραψε:Σκληραίνοντας τα πάντα (σωστά και ζυγισμένα) έχεις την καλύτερη δυνατή αίσθηση, δεν υπάρχει κανένας τζόγος και μάλλον και τη μέγιστη πρόσφυση, φορτίζεται πολύ και ο έσω τροχός.


Θέλεις να το εξηγήσεις λίγο αυτό;


Ελαχιστη μεταφορα βαρους, αρα υπαρχει βαρος στην εσωτερικη να "πατησει" κατω. Τουλαχιστον μια εξηγηση που σκεφτομαι εγω!
Άβαταρ μέλους
By saxon_747
#3787 Επείδη με τον πρωτότυπο τίτλο μπορεί να μπερδέψει κάποιον, βάζω link και εδω:

Στησ'το μόνος σου

Ενδιαφέρον post σχετικά με το στήσιμο του αυτοκινήτου απο τον APR.
Άβαταρ μέλους
By leonp
#3807
IKE έγραψε:Τώρα συμβουλές όπως πχ αύξηση πίεσης στα ελαστικά της τάξης των +10psi από ότι λέει ο κατασκευαστής, τις αφήνω ασχολίαστες, φαντάζομαι όλοι θα -πρέπει- να έχουμε καταλάβει πως στο ίντερνετ μπορεί ο καθένας να γράφει ότι του κατέβει και να κρίνουμε αναλόγως. Δεν είναι όλα μπούρδες, πολλά όμως είναι, ενίοτε και επικίνδυνες μπούρδες.


Για το σχόλιο για τα +10psi, σε αρκετά αμάξια υπερβαίνεις το ΜΑΧ που έχει τυπωμένο ο κατασκευαστής του ελαστικού στο πλαϊνό του.
Άβαταρ μέλους
By A-Viper7
#3849
Orestis.D έγραψε:
A-Viper7 έγραψε:
sknipper έγραψε:Σκληραίνοντας τα πάντα (σωστά και ζυγισμένα) έχεις την καλύτερη δυνατή αίσθηση, δεν υπάρχει κανένας τζόγος και μάλλον και τη μέγιστη πρόσφυση, φορτίζεται πολύ και ο έσω τροχός.


Θέλεις να το εξηγήσεις λίγο αυτό;


Ελαχιστη μεταφορα βαρους, αρα υπαρχει βαρος στην εσωτερικη να "πατησει" κατω. Τουλαχιστον μια εξηγηση που σκεφτομαι εγω!


Μα η (συνολική) μεταφορά βάρους δεν έχει σχέση με την σκληρότητα της ανάρτησης.

Στην περίπτωση που περιγράφη ο sknipper παραπάνω (σκληραίνοντας τα πάντα), θα είχαμε μειωμένο roll (το σασσί θα έμενε τραπέζι που λένε και στο χωριό μου :s_laughat ) αλλά η μεταφορά βάρους θα εξακολουθούσε να είναι ίδια με πριν. Δες πχ την εξίσωση μεταφοράς βάρους από την βίβλο των Milliken:

Εικόνα (*)

Φαίνεται από την παραπάνω εξίσωση ότι άμα αυξήσω την σκληρότητα πάντου (την διπλασιάσω πχ σε σχέση με την αρχική) η μεταφορά βάρους θα μείνει η ίδια, δες τον πρώτο όρο μέσα στις αγκύλες. Άμα δε αυξήσω την σκληρότητα μόνο μπροστά, θα έχω αυξημένη μεταφορά βάρους μπροστά και μειωμένη πίσω.

(*) W = total vehicle weight (lbs)
H = height of CG above the roll axis (ft)
zRF = front roll center height (ft)
zRR = rear roll center height (ft)
a = longitudinal distance from front axle to the vehicle's cg (ft)
b = longitudinal distance from rear axle to the vehicle's cg (ft)
l = wheelbase (ft)
tF = front track (ft)
tR = rear track (ft)
KF = front roll stiffness (lb-ft/deg)
KR = rear roll stiffness (lb-ft/deg)
AY = lateral acceleration (g’s)
ΔWF = Front weight transfer (lbs) [solve for this by multiplying both sides of the equation by AY]
ΔWR = Rear weight transfer (lbs) [solve for this by multiplying both sides of the equation by AY]
Άβαταρ μέλους
By Orestis.D
#4155 Ωχ με σοκαρες τωρα... Μολις τελειωσα το διαβασμα και μπαινω και βλεπω παλι "διαβασμα"! Φυσικος ειμαι... :s_mad
Δε ξερω νομιζω οτι κατι λειπει. Δεν ειναι λογικο ο ενας τροχος να χανει προσφυση λογω ελαχιστου βαρους που εχει να "δουλεψει"? Καπως πρεπει να περιγραψουμε το "γονατισμα". Εκτος απο την μαλακοτητα της αναρτησης. Πφ δε μπορω να σκεφτω τωρα θελω καφε.
Στην εξισωση αναφερεται το αδρανειακο βαρος του αυτοκινητου ή το δυναμικο ανα πασα στιγμη? Για να λεει total μαλλον εννοει το αδρανειακο.
Άβαταρ μέλους
By A-Viper7
#4193
Orestis.D έγραψε:Στην εξισωση αναφερεται το αδρανειακο βαρος του αυτοκινητου ή το δυναμικο ανα πασα στιγμη? Για να λεει total μαλλον εννοει το αδρανειακο.


Για επίπεδο δρόμο, το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου (αδρανειακό - δυναμικό) είναι σταθερό. Ανάλογα με την πλευρική επιτάχυνση, ο εσωτερικός τροχός "χάνει" βάρος και ο εξωτερικός κερδίζει. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην διαμήκη επιτάχυνση.

Σκέψου ότι αν το αυτοκίνητο είναι έτσι σεταρισμένο που να "γέρνει" προς το εσωτερικό της στροφής (αντί για το εξωτερικό που είναι το σύνηθες σε επιβατικά τουλάχιστον αυτοκίνητα), πάλι η μεταφορά βάρους θα ήταν από τον εσωτερικό προς τον εξωτερικό τροχό.
Άβαταρ μέλους
By leonp
#4201
Orestis.D έγραψε:
A-Viper7 έγραψε:
sknipper έγραψε:Σκληραίνοντας τα πάντα (σωστά και ζυγισμένα) έχεις την καλύτερη δυνατή αίσθηση, δεν υπάρχει κανένας τζόγος και μάλλον και τη μέγιστη πρόσφυση, φορτίζεται πολύ και ο έσω τροχός.


Θέλεις να το εξηγήσεις λίγο αυτό;


Ελαχιστη μεταφορα βαρους, αρα υπαρχει βαρος στην εσωτερικη να "πατησει" κατω. Τουλαχιστον μια εξηγηση που σκεφτομαι εγω!

Σκληραίνοντας τα πάντα, δηλαδή και τις αντιστρεπτικές, έχεις μεγαλύτερη μεταφορά βάρους προς τους εξωτερικούς τροχούς και μικρότερες κλίσεις.
Άβαταρ μέλους
By A-Viper7
#4209
leonp έγραψε:Σκληραίνοντας τα πάντα, δηλαδή και τις αντιστρεπτικές, έχεις μεγαλύτερη μεταφορά βάρους προς τους εξωτερικούς τροχούς και μικρότερες κλίσεις.


Σκληραίνοντας τα πάντα έχεις μικρότερες κλίσεις, δεκτό.

Αλλά γιατί μεγαλύτερη μεταφορά βάρους; Σίγουρα θα είναι πιο γρήγορη, αλλά γιατί μεγαλύτερη;
Άβαταρ μέλους
By leonp
#4233 Έχεις μικρότερες κλίσεις επειδή έχεις ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ μεταφορά βάρους.

Αυτό κάνει η αντιστρεπτική, μεταφέρει βάρος από τον εσωτερικό τροχό στον εξωτερικό.
Άβαταρ μέλους
By A-Viper7
#4257
leonp έγραψε:Έχεις μικρότερες κλίσεις επειδή έχεις ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ μεταφορά βάρους.

Αυτό κάνει η αντιστρεπτική, μεταφέρει βάρος από τον εσωτερικό τροχό στον εξωτερικό.


Εχεις την ίδια μεταφορά βάρους και έχεις μικρότερες κλίσεις γιατί η σκληρότητα στο roll έχει αυξηθεί.

εδιτ: πατάτα :s_sorry

Γιατί να θέλεις να μεταφέρεις βάρος από τον εσωτερικό στον εξωτερικό; Κάνοντας κάτι τέτοιο χάνεις συνολικά σε πλευρική δύναμη που μπορούν να παράγουν τα λάστιχα οπότε καταλήγεις να στρίβεις πιο αργά.
Τελευταία επεξεργασία από A-Viper7 και 08 Σεπ 2014, 01:20, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά
Άβαταρ μέλους
By leonp
#4268 Όχι, τα έχεις μπερδέψει.

Η αντιστρεπτική κάνει αυτό ακριβώς που έχω γράψει.

Γιατί να θέλεις να μεταφέρεις βάρος από τον εσωτερικό στον εξωτερικό, είναι μια άλλη και εντελώς διαφορετική συζήτηση. :s_smile
Πάντως αυτά που έγραψα παραπάνω ισχύουν και δεν χρειάζεται να ψάχνεις.


εντιτ
Σε γενικές γραμμές τις αντιστρεπτικές τις χρησιμοποιείς για να ρυθμίσεις το στήσιμο του αυτοκινήτου - την υπερστροφή και υποστροφή - χαλώντας το κράτημα του άξονα στον οποίο βάζεις μεγαλύτερη αντιστρεπτική.
Το ότι έχεις μικρότερες κλίσεις είναι μια παρενέργεια της λειτουργίας της αντιστρεπτικής - δεν είναι το ζητούμενο.