Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#580693 Ένα ωραίο άρθρο για το πιο επιτυχημένο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων αυτή την στιγμή, που μπαίνει ως έχει σε μια πλειάδα αυτοκινήτων (από την BMW σειρά 1 ή την Alfa Romeo Giulia, μέχρι το RAM pickup truck ή τις Aston Martin και την Rolls Royce, ενώ επίσης μπορεί να τοποθετηθεί και με τον κλασικό τρόπο ή και σε transaxle μορφή).
Φυσικά μιλώ για το 8άρι της ZF. Ίσως ό,τι καλύτερο έχει βγει στα αυτόματα κιβώτια μέχρι σήμερα, τόσο από επιδόσεις, όσο και από αξιοπιστία.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/c ... automatic/
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By Nikos!
#613364 Κεφάλαιο TC-SST (Twin Clutch Sportronic Shift Transmission) - Επισκόπηση, Προβλήματα, Λύσεις, Rebuild


...ή αλλιώς το διπλοσύμπλεκτο της Mitsubishi στο evo 10:


Εικόνα


Για κάποιους εφιάλτης, για άλλους απόλαυση.


Εικόνα

Εικόνα

Με ηλεκτροϋδραυλικό έλεγχο, το SST επιλέγει δυο ταχύτητες την ίδια στιγμή (μια μονή και μια ζυγή) σε διαφορετικά input shafts, το καθένα με δικό τους πολύδισκο υγρό συμπλέκτη. Όταν έχει επιλέξει ο οδηγός μια ταχύτητα σε έναν από τους δυο πολύδισκους υγρούς συμπλέκτες, η επόμενη περιμένει να μπει από το δεύτερο πολύδισκο συμπλέκτη. Πρακτικά είναι δυο 3τάχυτα σασμάν μαζί και όλη η διαχείριση γίνεται από την ECU και το mechatronic solenoid unit που είναι ένα σετ διαύλων όπου περνάει το υγρό για να παρέχει πίεση στους δίσκους:

Εικόνα

Ο ηλεκτροϋδραυλικός έλεγχος επέτρεψε στη Mitsubishi να φτιάξει 3 mode οδήγησης με διαφορετική συμπεριφορά. Normal, Sport, Super Sport. Ενώ το normal και sport μπορεί να το επιλέξει o οδηγός ακόμα και όταν κινείται, το Super-Sport μπαίνει μόνο όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο.

Στην ουσία μεταβάλλεται η πίεση που ασκείται στους δίσκους κι έτσι στο normal η αλλαγή γίνεται πιο smooth, πιο αργά και άρα με περισσότερο πατινάρισμα, στο sport πιο γρήγορα, με λιγότερο πατινάρισμα και πιο άμεση απόκριση στο γκάζι και στο super-sport η αλλαγή γίνεται ακαριαία χωρίς πατινάρισμα με μια χαρακτηριστική «κλωτσιά» και εξαιρετικά άμεση απόκριση στο γκάζι.

Το σασμάν είναι της getrag και δυστυχώς δεν υπάρχει στην Ελλάδα αρκετό know-how για να το επισκευάσουν. Επίσης υπάρχει ένα θέμα με τα εργοστασιακά ανταλλακτικά οπότε συνήθως η Mitsubishi πιθανόν να μη το αναλάβει και απλά να σου πουλήσει καινούριο το οποίο είναι εξωφρενικά ακριβό.

Ευτυχώς όμως υπάρχουν άνθρωποι που με αρκετό ψάξιμο έχουν βρει λύσεις και τρόπους να μεγαλώσει η διάρκεια ζωής του. Θα δείτε παρακάτω.

Τα προβλήματα στο SST αρχίζουν να παρουσιάζονται όταν ξεκινούν οι βελτιώσεις, όταν ανοίξει κάποιος το σασμάν που δεν έχει εμπειρία και βάλει μέσα λάθος πράγματα, όταν γίνει λάθος προγραμματισμός και όταν δεν γίνεται σωστή φροντίδα και συντήρηση.


Προβλήματα

Ένα βασικό πρόβλημα στο SST ξεκινάει από τους μαγνήτες θέσης ταχύτητας που υπάρχουν μέσα στο σασμάν οι οποίοι μεταφέρουν πληροφορίες στην ECU. Αν δεν αλλάζεται συχνά το υγρό στο σασμάν (read below), οι μαγνήτες μπορεί να καλυφθούν με υλικό τριβής ή ίσως ξεκολλήσουν που σημαίνει ότι δε θα μπορεί να μπει ταχύτητα στο σασμάν γιατί η ECU δε θα ξέρει ποια πρέπει να βάλει, οπότε πρέπει να κατέβει.

Εικόνα

Ένα άλλο πρόβλημα είναι η υπερθέρμανση του σασμάν. Πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει τρόπος να παρακολουθείς τη θερμοκρασία και ποτέ να μην ανέβει πάνω από 125. Στους 125 μπαίνει σε safe mode. Σε περίπτωση συνεχούς υπερθέρμανσης τα δισκάκια ζορίζονται, αρχίζει το πατινάρισμα και τα προβλήματα.

Πρόβλημα μπορεί να προκύψει όμως όταν το σασμάν πιέζεται χωρίς να έχει φτάσει στη σωστή θερμοκρασία που είναι γύρους στους 70C και τέλος κάποιοι λένε ότι δε θα πρέπει να επιλέγεται το super sport όταν το σασμάν είναι ακόμα κρύο (<60C).

Ένα άλλο θέμα είναι στο torque damper όπου σπάνε τα ελατήρια με τη χρήση και κάνει θόρυβο. Κάποιο σοβαρό πρόβλημα δε προκαλείται από αυτό, απλά όταν το αυτοκίνητο είναι σε Park ή νεκρά ακούγεται ένα χτύπημα από το torque damper. Μόλις μπει ταχύτητα σταματάει.


Λύσεις

-Η λύση στο θέμα των μαγνητών είναι να αλλάζεται συχνά το υγρό στο σασμάν. Το σασμάν έχει δυο φίλτρα. Ένα εσωτερικό και ένα εξωτερικό. Το εσωτερικό αλλάζει μόνο όταν κατέβει το σασμάν. Το εξωτερικό αλλάζεται σε κάθε αλλαγή. Όσο το σασμάν έχει «καθαρό» υγρό, τόσο μικραίνουν οι πιθανότητες οι μαγνήτες να μαζέψουν υλικά τριβής.

-Το υγρό που δίνει η Mitsubishi είναι ένα Diaqueen, αλλά είναι το ίδιο με το Castrol Transmax Dual και στο 1/3 της τιμής. Όποιος δοκίμασε άλλο υγρό στο σασμάν είχε επίσης θέματα. Πρέπει να μπαίνει ΜΟΝΟ το συγκεκριμένο διότι χρειάζεται συγκεκριμένο viscocity.

-Η λύση στην υπερθέρμανση αν το αυτοκίνητο μπαίνει στη πίστα είναι μεγαλύτερο ψυγείο SST. Στον αριστερό αεραγωγό δίπλα στο προβολάκι υπάρχει το ψυγείο του SST. Αυτό μπορεί να αλλαχθεί με aftermarket το οποίο έχει και μικρό βεντιλατέρ. Προσοχή όμως γιατί μέσα στη πόλη ή στον ανοιχτό δρόμο όταν το κιβώτιο δε ζορίζεται η θερμοκρασία ίσως κατέβει πολύ και τελικά υπάρχει αντίστροφο αποτέλεσμα.

-Να αποφεύγεται το launch control γιατί ζορίζει ΠΑΡΑ πολύ δισκάκια, σασμάν και ανεβάζει θερμοκρασίες. Βασικά καλό είναι να μη γίνεται ΠΟΤΕ. :lol:

-Όργανο θερμοκρασίας και παρακολούθηση στη πίεση (bar) στους δίσκους του σασμάν.Η πληροφορία υπάρχει στην ECU και με το torque pro + MUTv2 add-in μπορείς να τη δεις.

-Σε περίπτωση που το σασμάν αρχίζει να πατινάρει, μια λύση είναι το teach-in. Η Mitsubishi με μια διαδικασία «μαθαίνει» στο σασμάν το boost του κινητήρα, τη θέση των μαγνητών και έτσι ξέρει πως να κάνει τις αλλαγές χωρίς πατινάρισμα.

-Όταν το αυτοκίνητο έχει πρόγραμμα, ο προγραμματιστής μπορεί να «παίξει» με τη πίεση στους δίσκους στα προγράμματα (Normal, Sport, Super-Sport). Επειδή το Sport έχει λιγότερο πατινάρισμα, καλό είναι πάντα να χρησιμοποιείται το sport. Σε γρήγορη οδήγηση με αλλαγές >6.000rpm πρέπει να χρησιμοποιείται το Super Sport. Αν υπάρχει επιλογή άλλου, προγράμματος κινητήρα που βγάζει περισσότερη ροπή, εκεί πρέπει αποκλειστικά και μόνο να χρησιμοποιείται το Super Sport. Το Super Sport λόγω μεγάλης πίεσης στους δίσκους (13-14 bar) δεν επιτρέπει το πατινάρισμα άρα και μεγαλώνει η ζωή των δίσκων.


Φροντίδα/συντήρηση

Η Mitsu λέει λάδια κάθε 60.000κμ, μετά το άλλαξε στα 30.000κμ. Ακόμα και όταν η χρήση είναι νορμάλ, χωρίς πίστα και πρόγραμμα τα 30.000κμ είναι πολλά.

Όπως έγραψα και παραπάνω, τουλάχιστον κάθε 10.000κμ ή 2 έτη μαξ τα υγρά πρέπει να αλλάζονται ειδικά αν έχει πρόγραμμα το αυτοκίνητο. Καλό είναι όταν αλλάζεται το υγρό, να γίνει μια πλύση με 1λτ, να αδειάσει και μετά να γεμίσει με 8 που είναι η χωρητικότητα. Τέλος, καλό είναι μετά από αυτό να ακολουθεί teach-in.


Rebuild

Τα εργοστασιακά δισκάκια της mitsu αφενός δεν είναι φθηνά και αφετέρου δεν μπορούν να κρατήσουν παραπάνω από την εργοστασιακή ροπή οπότε αργά ή γρήγορα θα χρειαστούν αλλαγή. Το πόσο γρήγορα δε το ξέρει κανείς. Υπάρχουν αυτοκίνητα με πρόγραμμα και εργοστασιακούς δίσκους στα 120.000κμ+, πολλές φορές στη πίστα χωρίς πρόβλημα και υπάρχουν άλλα που στα 40Κ ήθελαν αλλαγή. Οπότε η φροντίδα και η συντήρηση είναι σημαντική καθώς και το teach-in.

Αυτό είναι το στοκ clutch basket που έχει μέσα όλα τα δισκάκια:

Εικόνα

Υπάρχουν aftermarket λύσεις με πολύ καλό αποτέλεσμα, σε κόστος κοντά στο στοκ αλλά το σημαντικό είναι η δουλειά να γίνεται σε κάποιον που το έχει ξανακάνει, έχει εμπειρία και γνωρίζει να συμβουλέψει ποια είναι η πιο σωστή aftermarket λύση για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.

Υπάρχουν συγκεκριμένοι άνθρωποι στην Ελλάδα που μπορούν να αναλάβουν να κατέβει και να ανοίξει το σασμάν, αλλά για το rebuild η καλύτερη λύση είναι να πάει στο εξωτερικό όλο το basket, το torque damper και η mechatronic μονάδα για να γίνει rebuild σε δοκιμασμένους ανθρώπους που το κάνουν συχνά και έχει φοβερό αποτέλεσμα.

Σίγουρα πάντως αν κάτι δουλεύει ΔΕΝ το πειράζουμε οπότε προσωπικά θα ασχοληθώ μόνο αν αρχίσει να πατινάρει σε σημείο που να μη φτιάχνεται ούτε από teach-in.

Κλείνοντας να πω ότι το σασμάν είναι φοβερό και προσθέτει πολύ στη συνολική εμπειρία.


Αυτά! :)
Άβαταρ μέλους
By Nikos!
#613382
dimik έγραψε:Σαν να έχεις DSG δηλαδή, πάνω κάτω τα ίδια πράγματα ισχύουν και για αυτό.


Ναι. Νομίζω τo Mechatronic unit είναι ίδιο με του dsg της vw ή φοράει ίδιο f/w στην ecu κάτι τέτοιο. Κάτι θυμάμαι από ένα Αμερικανικό φόρουμ που είχε πάρει το μάτι μου.

Και όπως λέει ο Ντιμης, είναι το μοναδικό Γερμανικό στοιχείο του αυτοκινήτου και συμπτωματικά pain area :shifty:

< 1 >
Άβαταρ μέλους
By Dodger
#621591 Έχουμε υπ'όψιν κάποιον που να κάνει αποδεδειγμένα καλή δουλειά σε επισκευή σασμάν; Μιλάμε για εντός Αττικής.. Θενξ
Άβαταρ μέλους
By rocsta
#621617 Αν μιλαμε για χειροκινητο και αλλαγη ρουλεμαν ή συγχρονιζε δεν νομιζω να σε συμφερει σε βαθος χρονου το μεταχειρισμενο. Επισης ειναι δουλεια που κανουν πολλοι μαστορες σε συνεργεια γενικα και οχι εξειδικευμενα σε σαζμαν.
Αν μιλάμε για διπλοσύμπλεκτα ή μετατροπεις ροπής, εκει οκ. Ειναι αλλο πραγμα

< >
Άβαταρ μέλους
By Dodger
#621722 Αν δω μεταχειρισμένο, θέλω να είμαι σίγουρος. Αλλιώς βλέπω για επισκευή. Θα δείξει, προς το παρόν αντέχει...
Άβαταρ μέλους
By Nikon
#622145 Να θέσω κ εγώ τον πρόβλήμάτίσμό μου ,τον έχω αναφέρει και σε άλλο σημείο βέβαια. .Ελπίζω να μην σας κουράζω. ..
Μου κάνει ένα σαν γράτζόύνίσμά η 2, ενώ η 5 κ η 6 έναν περίεργο ήχο περίπου σαν της όπίσθέν. ...Οι ταχύτητες κουμπώνουν πολύ καλά και δεν πατίνάρέί καθόλου ...Έχει κανείς καμιά ιδέα?
Fiat bravo tjet 120 2010
Καλή συνέχεια