Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By saxon_747
#9251 Το διαφορικό ήταν πάντα ένα από τα "δύσκολα" εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Όλοι ξέρουν ότι υπάρχει, όλοι ξέρουν ότι αποτελεί βασικό και απαραίτητο τμήμα του αυτοκινήτου, όλοι ξέρουν περίπου ποιά είναι η χρησιμότητά του, αλλά κανείς σχεδόν δεν ξέρει πώς ακριβώς λειτουργεί. Ο πιό απλός τύπος διαφορικού είναι το λεγόμενο "ανοιχτό" ή "ελέυθερο. Μια άλλη κατηγορία διαφορικών είναι τα διαφορικά περιορισμένης ολίσθισης: LSD, Torsen, Haldex κτλ που χρησιμοποιούνται σε ειδικότερες περιπτώσεις.

Τι έιναι

Είναι ένας μηχανισμός που περιλαμβάνει γρανάζια μέσα σε ένα καβούκι (housing) και συνδέεται με τον κινητήρα και τους τροχόυς μέσω τριών αξόνων. Ο ένας άξονας είναι αυτός της μετάδοσης (που συνδέεται με τον κινητήρα) και οι δύο άλλοι, κάθετοι με τον άξονα μετάδοσης, είναι τα ημιαξόνια (που συνδέονται με τους τροχούς).

Τι κάνει

Το διαφορικό έχει σκοπό να επιτρέπει στους δύο κινητήριους τροχούς (ή στους 4 τροχόυς στα τετρακίνητα) να περιστρέφονται με διαφορετικές γωνιακές ταχύτητες και να κατανέμει τη ροπή στρέψης, ανάλογα με τον συντελεστή πρόσφυσης στους κινητήριους τροχούς, είτε μεγενθύνοντας είτε ελαχιστοποιώντας την. Με λίγα λόγια:

Μεταφέρει την ροπή του κινητήρα στους τροχούς
Λειτουργεί ως η τελευταία σχέση υποπολλαπλασιασμού πριν τους τροχούς.
Επιτρέπει στους κινητήριους τροχούς να κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες.

Απο τι μέρη αποτελείται

Image

1) Κεντρικός άξονας, άξονας μετάδοσης (Propeller Shaft): Συνδέει την υπόλοιπη μετάδοση με το διαφορικό.

2) Πινιόν (Pinion): Είναι ένας κωνικός οδοντωτός τροχός που στην ουσία αποτελεί προέκταση του άξονα μετάδοσης και μεταδίδει την ροπή του κινητήρα στο διαφορικό.

3) Κορώνα (Crown): Η κωνική οδοντωτή στεφάνη που μαζί με το πινιόνωείναι υπεύθυνη για την αλλαγή της διεύθυνσης κίνησης κατά 90ο . Η κορώνα είναι στην άκρη του ενός εκ των δύο ημιαξονίων.

4) Πλανήτες (Large Gear): Δύο κωνικοί οδοντωτοί τροχοί με ευθύγραμμα κωνικά δόντια. Είναι μεγαλύτεροι από τους δορυφόρους και μόνιμα σε σύζευξη με αυτούς. Οι πλανήτες αποτελούν και το άκρο του κάθε ημιαξονίου που βρίσκεται στο διαφορικό.

5) Δορυφόροι (Small Gear): Είναι κωνικοί οδοντωτοί τροχοί με ευθύγραμμα κωνικά δόντια με άξονες κάθετους στον άξονα περιστροφής των ημιαξονίων.

6) Ημιαξόνια (Half Shaft): Η έξοδος προς τους τροχούς.



(Πηγή: Wikipedia, autoblog.gr, http://iceal.wikidot.com)
Άβαταρ μέλους
By NickTG
#9257
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#9344 Βασική γνώση ο λόγος δοντιών κορώνας-πινιόν δίνει και τη σχέση μετάδοσης του διαφορικού. Για αυτό και πολλές φορές μπορείς να ακούσεις για διαφορικό με λόγο 3,46 ή 45/13 που είναι το ίδιο πράμα.

Ίσως δεν έγινε σαφές ότι τα διαφορικά μπορεί να συνδέουν είτε 2 τροχούς (στον ίδιο άξονα, εμπρός ή πίσω) ή δύο άξονες (κεντρικό διαφορικό σε τετρακίνητα που συνδέει εμπρός και πίσω άξονα).
Άβαταρ μέλους
By saxon_747
#9617 Τα ανοιχτά διαφορικά (ή ελεύθερα διαφορικά) είναι απλά, φθηνά και αξιόπιστα. Έχουν όμως ένα σοβαρό μειονέκτημα: όταν κάποιος κινητήριος τροχός χάσει την πρόσφυσή του, τότε το διαφορικό μεταφέρει σε αυτόν ακόμα περισσότερη ισχύ που, λόγω της περιορισμένης πρόσφυσης, είναι άχρηστη.

Αντίθετα, τα διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης (ή μπλοκέ διαφορικά) μεταφέρουν μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στον κινητήριο τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση. Ανάλογα με τον τρόπο που επιτυγχάνεται ο έλεγχος και η κατανομή πρόσφυσης, τα διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης κατατάσσονται στους παρακάτω τύπους:

Τύποι διαφορικών περιορισμένης ολίσθησης

Διαφορικά με Πολύδισκους συμπλέκτες (LSD)
Διαφορικά με ατέρμονες οδοντωτούς τροχούς (Torsen)
Διαφορικά συνεκτικής σύζευξης (Synchro - Visco)
«Ηλεκτρονικά» διαφορικά (ADR-X, ELD, XTC, XDS)