Τι έιναι
Είναι ένας μηχανισμός που περιλαμβάνει γρανάζια μέσα σε ένα καβούκι (housing) και συνδέεται με τον κινητήρα και τους τροχόυς μέσω τριών αξόνων. Ο ένας άξονας είναι αυτός της μετάδοσης (που συνδέεται με τον κινητήρα) και οι δύο άλλοι, κάθετοι με τον άξονα μετάδοσης, είναι τα ημιαξόνια (που συνδέονται με τους τροχούς).
Τι κάνει
Το διαφορικό έχει σκοπό να επιτρέπει στους δύο κινητήριους τροχούς (ή στους 4 τροχόυς στα τετρακίνητα) να περιστρέφονται με διαφορετικές γωνιακές ταχύτητες και να κατανέμει τη ροπή στρέψης, ανάλογα με τον συντελεστή πρόσφυσης στους κινητήριους τροχούς, είτε μεγενθύνοντας είτε ελαχιστοποιώντας την. Με λίγα λόγια:
Μεταφέρει την ροπή του κινητήρα στους τροχούς
Λειτουργεί ως η τελευταία σχέση υποπολλαπλασιασμού πριν τους τροχούς.
Επιτρέπει στους κινητήριους τροχούς να κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες.
Απο τι μέρη αποτελείται
1) Κεντρικός άξονας, άξονας μετάδοσης (Propeller Shaft): Συνδέει την υπόλοιπη μετάδοση με το διαφορικό.
2) Πινιόν (Pinion): Είναι ένας κωνικός οδοντωτός τροχός που στην ουσία αποτελεί προέκταση του άξονα μετάδοσης και μεταδίδει την ροπή του κινητήρα στο διαφορικό.
3) Κορώνα (Crown): Η κωνική οδοντωτή στεφάνη που μαζί με το πινιόνωείναι υπεύθυνη για την αλλαγή της διεύθυνσης κίνησης κατά 90ο . Η κορώνα είναι στην άκρη του ενός εκ των δύο ημιαξονίων.
4) Πλανήτες (Large Gear): Δύο κωνικοί οδοντωτοί τροχοί με ευθύγραμμα κωνικά δόντια. Είναι μεγαλύτεροι από τους δορυφόρους και μόνιμα σε σύζευξη με αυτούς. Οι πλανήτες αποτελούν και το άκρο του κάθε ημιαξονίου που βρίσκεται στο διαφορικό.
5) Δορυφόροι (Small Gear): Είναι κωνικοί οδοντωτοί τροχοί με ευθύγραμμα κωνικά δόντια με άξονες κάθετους στον άξονα περιστροφής των ημιαξονίων.
6) Ημιαξόνια (Half Shaft): Η έξοδος προς τους τροχούς.
(Πηγή: Wikipedia, autoblog.gr, http://iceal.wikidot.com)