Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By dstou
#8884 Θεωρούνται τα αυτοκίνητα του μέλλοντος, αλλά το μέλλον αυτό δε λέει να φανεί από το 1970. Για άλλους ενεργειακή αποτυχία ή και παγίδα. Σε λίγα μηνάκια τα FCV της Τουότα θα μπουν στην αγορά αν και σε πολύ αλμυρή τιμή ακόμη και μετά τις επιδοτήσεις. Χόντα, Χιουντάι, ίσως και Μερσεντές θα ακολουθήσουν με τον καιρό. Κανονικά θα έπρεπε να μπούν στα σπάνια πουλιά για τα επόμενα καμιά δεκαριά χρόνια.

Toyota has finally unveiled its FCV hydrogen fuel cell sedan and its Japanese price. We won't have to wait too long to see the first of these revolutionary vehicles on the roads. It will go on sale in Japan in April 2015 and will come to the US and Europe later that summer.

In Japan, the FCV will be priced at roughly 7 million yen before taxes ($68,810 at current exchange rates). However, Toyota makes it clear in the press release that we shouldn't try to extrapolate US MSRP from that figure, saying that official pricing for the US and Europe has not yet been determined. As will be the case in the US, sales in Japan will be limited to parts of the country that already have a hydrogen refueling infrastructure (that means you, California).


http://www.autoblog.com/2014/06/25/toyota-prices-fuel-cell-sedan-70k-in-japan-coming-to-us-and-eu/


ΠΑΝτογνώστης :s_thumbsup
Fuel cells will flop outside Japan, says VW


http://www.autoblog.com/2014/09/12/vw-says-fuel-cell-cars-flop/


Αλλά λίγους μήνες πριν

''We have a huge hydrogen car programme ongoing,”
:s_yes

http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows/hydrogen-cars-wont-be-marketable-until-2020-says-vw
Άβαταρ μέλους
By dstou
#253513 Ένα σχόλιο για τα ηλεκτρικά υδρογονοκίνητα από μια άλλη οπτική γωνία, μάλλον την πιο σωστή που έχω διαβάσει

electric-car-insider


The unanswered question is how will H2 fuel stations become profitable. If they can not be profitable, they will not be built on scale.
How many kg does each station have to sell each month to pay interest and principal on a $3,000,000 capex? Add ground lease and maintenance cost. Retail margin on gasoline is ~ $0.10 per gallon. $30,000 month would require 300,000 kg sold per month. Enough for 18,000 cars, 600 per day. That's a $5 million station not a $3 million dollar station, but let's be generous and guess the price comes down that much in 7 years (optimistic). So the FCV automakers have to produce 16,000 cars for each hydrogen station.
California aims to build 100 hydrogen stations by 2025. Need 1,800,000 FCVs on the road in CA, not 70,000 global as IHS estimates. Just to pay for the station capex and interest. Before lease, labor or maintenance. Or profit.
California taxpayer might fund the first 100. But what capitalist would fund the next 1 station, let alone 100s.
Alternately, EV refueling infrastructure costs 1/100 that of hydrogen and that the vast majority will be paid by the consumer, most of whom will simply plug a charge cord into a dryer outlet in the garage. (200 mile EVs don't need public charge infrastructure except on long trips a few times a year).
Bumpy road for hydrogen ahead.



http://www.autoblog.com/2016/05/07/hydrogen-market-prediction-2027/
Άβαταρ μέλους
By dstou
#333607 Φορτηγό υδρογόνου από την νεόκοπη αμερικάνικη Nikola Premium Vehicles (!), επωνυμία εμπνευσμένη από το μικρό όνομα του Νικολάκη του Τέζλα. Εντυπωσιακό στην όψη, θα εκπλαγώ αν βγει στους δρόμους ποτές (γι' αυτό και δεν ανοίγω προς το παρόν δικό του φόρουμ :iconcool: ).

Εικόνα

Υπόσχεται λαγούς με πετραχήλια στο εν τω μεταξύ, ότι θα φτιάξει 360 βενζινάδικα υδρογόνου και 800 σημεία σέρβις σε Ούσα και Κάναντα ανάμεσα σε άλλα. Ρισπέκτ πάντως, τέτοια μέγκα πρότζεκτ μόνο από αμερικάνους μπορούμε να τα δούμε.

https://nikolamotor.com/
Άβαταρ μέλους
By dstou
#478581 I stand corrected που λένε στο χωριό οι γεροντότεροι.
Ο Νικολάκης ξεκίνησε δοκιμές με στόχο να αρχίσει να παράγεται από το 2021. Κάπου πίστευα ότι απλώς θα πάρει τα λεφτά από τις προκαταβόλες και θα φύγει.

https://www.autoblog.gr/2018/01/26/to-ydrogonokinhto-forthgo-ths-nikola-motors-se-dokimes-ston-dromo/


Σε άλλα νέα:

Toyota Surpasses 3,000 Mirai Hydrogen Fuel Cell Vehicle Sales in California


http://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/toyota+surpasses+3000+mirai+hydrogen+fuel+cell+vehicle+sales+in+california.htm

= 80% μερίδιο αγοράς :lol: