21 quadra έγραψε:ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΠΙΕΣΗ ΣΤΟ ΛΑΔΙ
Οι περισσότεροι νομίζουμε εσφαλμένα ότι η αντλία λαδιού είναι το εξάρτημα που δημιουργεί την πίεση στο λάδι που χρειάζεται ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας για την καλή λειτουργία του. Στο θέμα αυτό υπάρχει μια παρανόηση που καλό είναι να την ξεδιαλύνουμε.
Η αντλία λαδιού παρέχει το λάδι.
Η αντλία λαδιού δεν παρέχει την πίεση.
Η πίεση προέρχεται από τον περιορισμό της ροής του λαδιού στην έξοδο της αντλίας.
Τον περιορισμό της ροής του λαδιού την δημιουργούν τα διάκενα που έχουν τα κουζινέτα βάσης και μπιελών.
Ας δούμε ένα παράδειγμα.
Όλοι έχουμε πλύνει το αυτοκίνητο μας έστω και μια φορά. Το νερό τρέχει ελεύθερα από το λάστιχο με την πίεση που παρέχει το δίκτυο, όταν όμως φράξουμε με το δάχτυλο μας την έξοδο του λάστιχου ανεβαίνει η πίεση ( δεν ανεβαίνει η πίεση της παροχής από το δίκτυο, αυτή είναι σταθερή όπως και η ροή του νερού ) και το νερό πετάγεται μακρύτερα, αυτό συμβαίνει γιατί περιορίσαμε την ροή του νερού στην έξοδο του λάστιχου.
Όλοι έχουμε πλύνει το αυτοκίνητο μας έστω και μια φορά. Το νερό τρέχει ελεύθερα από το λάστιχο με την πίεση που παρέχει το δίκτυο, όταν όμως φράξουμε με το δάχτυλο μας την έξοδο του λάστιχου ανεβαίνει η πίεση ( δεν ανεβαίνει η πίεση της παροχής από το δίκτυο, αυτή είναι σταθερή όπως και η ροή του νερού ) και το νερό πετάγεται μακρύτερα, αυτό συμβαίνει γιατί περιορίσαμε την ροή του νερού στην έξοδο του λάστιχου.
Το ίδιο συμβαίνει και με την αντλία του λαδιού, στην θέση του δάχτυλου μας είναι τα κουζινέτα που με τα μικρά τους διάκενα φράζουν την ροή του λαδιού που παρέχει η αντλία του λαδιού.
Όσο τα κουζινέτα είναι σε καλή κατάσταση ( εντός των ορίων του κατασκευαστή ) δημιουργούν την προβλεπόμενη πίεση, όταν τα διάκενα μεταξύ του στροφάλου και των κουζινέτων του, όπως και μεταξύ των μπιελών και των κουζινέτων τους, μεγαλώσουν λόγω φθοράς, η πίεση του λαδιού ελαττώνεται και δεν είναι αρκετή για να κρατήσει σε απόσταση τα μέταλλα μεταξύ τους να μην ακουμπήσουν, με συνέπεια να έχουμε την καταστροφή του κινητήρα.
Η πίεση στο όργανο πρέπει να είναι σταθερή, την σταθερότητα την εξασφαλίζει η ανακουφιστική βαλβίδα της αντλίας λαδιού, είναι τοποθετημένη επάνω στην αντλία, στην έξοδο της, και αποτελείται από μια μπίλια και ένα ελατήριο που φορτίζει την μπίλια, όταν η πίεση είναι μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη, η μπίλια πιεζόμενη ανοίγει μια δίοδο ανακυκλώνοντας τη ροή του λαδιού στο κύκλωμα, διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο την πίεση σταθερή.
Όταν η πίεση ανεβοκατεβαίνει χωρίς να είναι σταθερή, σημαίνει ότι κάποιο κουζινέτο έχει μεγάλη φθορά και η διαρροή του ανεβοκατεβάζει την πίεση σε όλο το κύκλωμα λίπανσης, ή ότι υπάρχει βλάβη στην ανακουφιστική βαλβίδα της αντλίας λαδιού ( σπασμένο ελατήριο, - συμβαίνει καμιά φορά – ή σκουπίδι που εμποδίζει την μπίλια να κλείσει τη δίοδο του λαδιού - πολύ σπάνιο έως απίθανο σε καινούργια αυτοκίνητα με λιγότερο από 100.000 χλμ - ) επίσης συμβαίνει να υπάρχει μεγάλη φθορά στην αντλία του λαδιού ( μεγάλα διάκενα μεταξύ των πλευρών των γραναζιών ή στους ρότορες, ανάλογα με τον τύπο της αντλίας. Πολλές φορές όταν πέφτει η πίεση ( για όλους τους παραπάνω λόγους ) οι μηχανικοί ανοίγουν την αντλία του λαδιού και αλλάζουν το ελατήριο της ανακουφιστικής βαλβίδας με άλλο σκληρότερο ή τοποθετούν μια ροδέλα προφορτίζοντας έτσι το ελατήριο.
Έτσι θέλουν να κρύψουν τη φθορά του κινητήρα, όμως κάποια στιγμή η καταστροφή έρχεται απότομα γιατί η άνοδος της πίεσης είναι φαινομενική και είναι μόνο στο όργανο, τα διάκενα στα κουζινέτα παραμένουν φθαρμένα όπως και η πτώση της πίεσης στο κύκλωμα από τη φθορά.
Η σωστή λύση είναι όταν ανεβάζουμε την ιπποδύναμη του κινητήρα, ή ακόμα όταν μετατρέπουμε τον ατμοσφαιρικό κινητήρα σε τούρμπο, να αλλάξουμε την αντλία λαδιού με άλλη μεγαλύτερης παροχής, συνήθως υπάρχει για τον ίδιο κινητήρα από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που έχουν τον ίδιο κινητήρα, ή competition από ανεξάρτητους κατασκευαστές αντλιών, έτσι θα ανεβάσουμε την πίεση λόγω αυξημένης ροής σε όλο το κύκλωμα λίπανσης αφού ο κινητήρας μας έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις σε παροχή λαδιού.
Bέβαια, αν έχουμε στο αυτοκίνητο όργανο που δείχνει την πίεση του λαδιού παρατηρούμε ειδικά τον χειμώνα, ότι η πίεση είναι μεγάλη όταν ο κινητήρας είναι κρύος, μπορεί ακόμα να παρατηρήσουμε τα πρώτα 2-3 λεπτά και μέχρι να ζεσταθεί το λάδι τη βελόνα στο όργανο να κάνει βουτιές προς το μηδέν και αμέσως να ανεβαίνει πάλι, αυτό συμβαίνει γιατί η πίεση είναι υπερβάλλουσα λόγω μεγάλου ιξώδους από το κρύο λάδι, οπότε ανοιγοκλείνει η ανακουφιστική βαλβίδα σπάζοντας στιγμιαία την πίεση μέχρι να αυτή σταθεροποιηθεί μόλις το λάδι ζεσταθεί.
Επίσης το καλοκαίρι ειδικά σε μποτιλιάρισμα, ή όταν κυνηγάμε στο βουνό τον τούρμπο κινητήρα μας, και όχι μόνο τον τούρμπο, θα παρατηρήσουμε μια μικρή πτώση της πίεσης λόγω της αλλαγής του ιξώδους του λαδιού από την θερμοκρασία. Άλλη πίεση υπάρχει στο κύκλωμα όταν το λάδι έχει 90 βαθμούς και άλλη όταν έχει 130 αφού αλλάζει το ιξώδες του λαδιού
( γίνεται πιο λευπτόρευστο ). Εδώ την κατάσταση την σώνει η αντλία που έχει την σωστή παροχή σε όλες τις συνθήκες, οι σοβαροί κατασκευαστές που έχουν μακρόχρονη αγωνιστική εμπειρία φροντίζουν να εξοπλίζουν τους κινητήρες των αυτοκινήτων τους με αντλίες που έχουν μεγαλύτερη παροχή από τις ανάγκες του κινητήρα προβλέποντας τις φθορές του κινητήρα αλλά και τις φθορές της ίδιας της αντλίας.
hint: όταν φράζουμε με το δάχτυλό μας το λάστιχο, μικραίνει η διατομή του άρα ΠΕΦΤΕΙ η πίεση. Ψιλά γράμματα θα πεί ίσως κάποιος (όχι εγώ).
τα λέω χύμα και τσουβαλάτα, αν παρεξηγηθεί κανείς, ξυδάκι!! (όχι εντάξει, πλάκα κάνω, όλοι φιλαράκια είμαστε βρε παιδιά!)