Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By Scotch
#686747
taxidiwtis έγραψε:
taxidiwtis έγραψε:Ωραιος , καλοριζικο .
Αν αποφασισεις για home charger , θα μπορουσες μας κανεις καποιο review για επιλογη φορτιστη , μαστορες , μερεμετια κλπ που χρειαζονται ;;;;

Scotch έγραψε:Ευχαριστώ.

Βεβαίως. Προς το παρόν αναμένω προσφορές από δύο ηλεκτρολόγους οι οποίοι έχουν κάνει αντίστοιχες δουλειές. Και οι δύο προμηθεύουν τους σταθμούς φόρτισης, αν και μπορώ να επιλέξω όποιον θέλω. Αυτοί είπαν ότι συνήθως βάζουν legrand ή ABB. Δεν το έχω ψάξει καθόλου μέχρι στιγμής, οπότε ήλπιζα και σε βοήθεια από το forum (μόλις λάβω τις προσφορές).
Το σίγουρο είναι ότι για γρήγορη φόρτιση πρέπει να ξεκινήσεις από τον πίνακα του σπιτιού ή από το ρολόι, ανάλογα με την προσβασιμότητα (για λιγότερο μερεμέτι).
< >

:s_thumbsup


Επανέρχομαι στο θέμα (το οποίο θα μπορούσε ίσως να είναι ξεχωριστό θέμα, αν και μάλλον δεν υπάρχουν άλλοι άμεσα ενδιαφερόμενοι).

Προς το παρόν έχω "προσφορά" από τον έναν από τους δύο ηλεκτρολόγους. Τα εισαγωγικά επειδή η προσφορά δεν είναι γραπτή και γενικά μου δίνεται λίγο η αίσθηση δουλειάς του ποδαριού. Η γενική αίσθηση είναι ότι οι ηλεκτρολόγοι δεν βιάζονται ή δεν ξέρουν τη δουλειά και ψάχνονται κι αυτοί.

Η εγκατάσταση αφορά θέση στάθμευσης σε γκαράζ πολυκατοικίας. Τα ρολόγια της ΔΕΗ βρίσκονται έξω από την γκαραζόπορτα και υπάρχουν ήδη κανάλια από τα οποία περνάνε μέσω του γκαράζ τα καλώδια που πάνε προς τους πίνακες των διαμερισμάτων, οπότε από πλευράς εργασίας δεν είναι μεγάλη δουλειά. Τα υλικά, όπως μου τα ανέφερε ο ηλεκτρολόγος, χωρίς να υπεισέρχεται σε πολλές λεπτομέρειες, είναι:
- Ρελέ (με κόστος γύρω στα 200 €)
- Πίνακας που θα φιλοξενήσει το ρελέ, ο οποίος θα εγκατασταθεί δίπλα στο ρολόι της ΔΕΗ
- Καλώδιο 40 μέτρα, τριφασικό, διατομής 5χ10, 32Amp

Το συνολικό κόστος για τα παραπάνω ανέρχεται σε 980 € + ΦΠΑ. (σαν πολλά δεν είναι;)

Από σταθμό φόρτισης, μου πρότεινε αυτόν. Οπότε, μαζί με τον σταθμό φόρτισης, το κόστος φτάνει τα 2.500 €, από τα οποία τα 500 είναι επιδοτούμενα (κάποια στιγμή τα παίρνεις πίσω θεωρητικά)...

Αναμένω και άλλον ηλεκτρολόγο, ο οποίος είναι μεν εμπιστοσύνης αλλά δεν έχει εμπειρία στο αντικείμενο (φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου). Θεωρώ όμως ότι δεν απαιτούνται κι ιδιαίτερες γνώσεις.

Εγώ σκέφτομαι και τη λύση της καλωδίωσης που προτείνει ο ηλεκτρολόγος, αλλά να καταλήγει σε πρίζα σούκο (π.χ. αυτή αν αντέχει τα φορτία), στην οποία θα προσαρμόσω μόνιμα ένα δεύτερο φορτιστή (σαν αυτόν που είχε το αυτοκίνητο, κόστους ~ 150 ευρώ) και θα ελέγχω μέσω της πρίζας ποιος, πότε και για πόσο θα φορτίζει το αυτοκίνητο.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#686773 Θεωρώ πως αξίζει να ανοίξουμε νέο θέμα, γιατί σιγά σιγά όλο και περισσότεροι θα ενδιαφέρονται. Θα το κάνουμε στα Τεχνικά νομίζω πιο σωστό.
Άβαταρ μέλους
By Focusman91
#686847 Γείτονας στο χωριό που πήρε ένα xc40 recharge δεν άλλαξε σχεδόν τίποτα απλώς άλλαξε την πρίζα, έβαλε μια επιπλέον ασφάλεια, και της έβαλε γύρω γύρω ένα κουβουκλιάκι. Με κλειδί.
Και ξεχνάει να το κλειδώνει. Καλά θα πάει αυτό.

< Note 8 >
Άβαταρ μέλους
By Scotch
#686909 Όσους γνωρίζω με plug-in, φορτίζουν σε (υπάρχουσα δυστυχώς) πρίζα σούκο. Κανένας δεν έχει βάλει σταθμό φόρτισης.

Πάντως τα 980 μου φαίνονται λίγο κλοπή, δεδομένου ότι τα υλικά, όπως τα υπολογίζω, δεν πρέπει να κοστίζουν πάνω από 500 €. Άρα αυτός ζητάει για εργατικά άλλα τόσα. Κι όπως μου είπε, είναι υπόθεση 5-6 ωρών...
Άβαταρ μέλους
By EDDIE_147
#686911 Πάρε 3-4 προσφορές γιατί βάσει του Advanced Greek Entrepreneur Pricing Strategy (aka κατσαπλιάδες) ηλεκτρικό όχημα --> ταχωγλου.

Στη θέση σου θα ρώταγα και πάροχο ρεύματος μήπως αναλαμβάνει κάτι τέτοιο ή ξέρει συνεργείο.
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#686917 Scotch, θα πρότεινα να μην βιαστείς στην επιλογή σου. Πάμε λίγο σ'αυτά που σου είπανε και για να καταλάβω κι εγώ μπας και βοηθήσω.
-Η θέση στάθμευσης είναι κλειστή ή έχουν πρόσβαση και άλλοι δίπλα σου;
-Από αυτά που έγραψες, η παροχή θα φύγει από το ρολόι και θα πάει σε νέο πίνακα (ή κατευθείαν στον wall charger) στην θέση στάθμευσης και δεν θα κατέβει από τον πίνακα του σπιτιού. Αυτό συνήθως το κάνουν οι ηλεκτρολόγοι με "κλέφτες" δηλαδή παίρνουν από κάθε καλώδιο που φεύγει από το ρολόι προς τον πίνακα του σπιτιού ένα άλλο καλώδιο. Η προσοχή εδώ είναι να μην υπερβαίνουν ο πίνακας του σπιτιού και ο wall charger την παροχή που δίνει ο ΔΕΔΔΗΕ (δύσκολο, αλλά όχι απίθανο).

Πάμε λίγο στο πιο τεχνικό κομμάτι:
-Ο wall charger μπορεί να είναι μονοφασικός ή τριφασικός. Ο δικό σου είναι τριφασικός (υποθέτω πως έχεις και τριφασική παροχή, αλλιώς δεν θα στο πρότεινε ο ηλεκτρολόγος).
-Η πρίζα που θέλεις να βάλεις είναι μονοφασική. Μια μονοφασική παροχή μπορεί να είναι μέχρι 16Α (στα 230V), επομένως δεν μπορεί να συγκριθεί με την συνολική ισχύ που μπορεί να μεταφέρει η τριφασική παροχή (που είναι στα 32Α max στην περίπτωσή σου) και ο τριφασικός wall charger. Ουσιαστικά με τον wall charger θα φορτίζεις πολύ πολύ πιο γρήγορα από ό,τι με απλή πρίζα. Προφανώς, αν βάλεις απλή πρίζα γλιτώνεις το κόστος του wall charger, αλλά αν ποτέ χρειαστείς μια γρήγορη φόρτιση, θα έχεις θέμα. Χοντρικά, πρίζα vs. charger = 3.6kWh vs 22 kWh άρα θα φορτίζεις περίπου 6 φορές πιο αργά.
:s_whiteflag

Πάμε και λίγο στην προσφορά του ηλεκτρολόγου.
-Το ρελέ που σου λεει, είναι απαραίτητο από τον κανονισμό. Κάθε χωριστή παροχή σε χωριστό πίνακα, οφείλει να έχει ένα ρελέ διαφυγής:
Το κόστος ενός τέτοιου ρελέ, είναι πολύ μικρότερο από 200€. Αλλά θα πρέπει να μπει σε ένα πίνακα επίτοιχο, μαζί με διακόπτη, ασφάλειες κλπ. Κόστος υλικών γύρω στο 100άρικο (και πολύ λέω), ας μας πει ο JimClark που τα έχει και πιο πρόχειρα.
-Πέραν του πίνακα αυτού, θα χρειαστεί να ρίξει καλώδιο από το ρολόι μέχρι τον πίνακα. Το καλώδιο αυτό θα είναι 5x10mm2 (λόγω απόστασης υποθέτω βάζει πιο χοντρό και σωστά). Δεν ξέρω φυσικά αν έχει χώρο να το περάσει εύκολα ή θα ρίξει χωριστό εξωτερικό κανάλι που έχει και μανούρα και δουλειά και θέλει και προσοχή γιατί οι υπόλοιποι ένοικοι μπορεί να έχουν πρόβλημα (και δεν είναι και ακριβώς ο σωστός τρόπος να γίνει, ειδικά όταν μιλάμε για τέτοια φορτία).
Γνώμη μου, μπορείς να πάρεις και άλλες προσφορές, γιατί ουσιαστικά αυτό που θέλεις είναι μια τριφασική παροχή από το ρολόι σου στην θέση στάθμευσης. Αυτό, μπορεί να το κάνουν ολοι οι ηλεκτρολόγοι και δεν χρειάζεται κάποια εξειδίκευση. Κατόπιν, απλώς πρέπει να σου συνδέσει και τον φορτιστή της επιλογής σου, ακολουθώντας ένα απλό διάγραμμα σύνδεσης (ό,τι κάνει και όταν συνδέει μια ηλεκτρική κουζίνα).
:s_roses
Α, και ξέχασα ν'αναφέρω πως υπάρχουν και φθηνότεροι φορτιστές στην αγορά, αν και αυτός που σου πρότειναν έχει και RFID διαβάζω που μάλλον είναι για ν'αποτρέπει κλοπή ρεύματος ή όχι;
Άβαταρ μέλους
By taxidiwtis
#686924
Anonymous Founder έγραψε:

Χοντρικά, πρίζα vs. charger = 3.6kWh vs 22 kWh άρα θα φορτίζεις περίπου 6 φορές πιο αργά.







Τα 22 ειναι το μαξ του φορτιστη , το αυτοκινητο ομως μπορει να δεχτει αυτο το ρυθμο ac φορτισης ;
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#686932 Σωστό, δεν μπορούν όλα. Αλλά σίγουρα μπορούν παραπάνω από 3.6kWh. To i3 πάει και παραπάνω, αλλά προφανώς εκεί μιλάμε για fast charger που δεν χρειάζεται σε ένα σπίτι.
https://www.v2charge.com/charging-guide ... r%20laptop.
Rapid 43kW (1 hour) 0-80%
Fast 22kW (2 hours) 0-100%
Fast 7kW (6 hours) 0-100%
Slow 3kW (13.5 hours) 0-100%
Άβαταρ μέλους
By Scotch
#686952 Δεν θέλω να βιαστώ, αλλά δεν βλέπω και να κινείται τίποτα, αν σκεφτείς ότι έχω ζητήσει προσφορές εδώ και 3 εβδομάδες. :s_dunno

Η θέση στάθμευσης είναι κλειστή. Είναι γκαράζ πολυκατοικίας και παρκάρουν κι άλλοι δίπλα μου, οπότε κάτι που πρέπει να προβλέψω είναι με κάποιον (εύκολο κατά προτίμηση) τρόπο να "κλειδώνει" η παροχή.

Στα της παροχής, σύμφωνα με τον ηλεκτρολόγο, το καλώδιο θα φεύγει από το ρολόι και θα πηγαίνει σε νέο πίνακα, ο οποίος θα στερεωθεί ακριβώς δίπλα στο ρολόι της ΔΕΗ, κι από τον νέο πίνακα θα πηγαίνει στη θέση στάθμευσης που βρίσκεται στα 40 μέτρα απόσταση (όχι ευθεία, αλλά όπως πηγαίνει το ήδη υπάρχον κανάλι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να "πατήσει" και το καλώδιό μας). Όσον αφορά στην έγκριση από τη διαχείριση, έχει γίνει μια προεργασία (κουβέντα) και κατά 99,9% δεν θα υπάρξει αντίρρηση από τους υπόλοιπους ενοίκους. Επίσης, επειδή ο ηλεκτρολόγος είδε τον χώρο, είπε ότι απλά θα περάσει τα καλώδια και δεν έχει ιδιαίτερο μερεμέτι. Τώρα αυτό με τους "κλέφτες", τεχνικά, δεν ξέρω πώς γίνεται. Κάπου άκουσα ότι πρέπει ο ηλεκτρολόγος να έχει "άκρη" στη ΔΕΗ και αυτό δεν μου άρεσε, αλλά δεν ξέρω αν ισχύει ( :hmmm: ). Στα της παροχής (μην υπερβεί αυτή που δίνει ο ΔΕΔΔΗΕ), θα το έχω κατά νου.
Σχετικά με το ρελέ, ο ηλεκτρολόγος μου είπε πως στον πίνακα το μεγαλύτερο κόστος αφορά το ρελέ (το 200άρι) και πως τα υπόλοιπα έχουν όλα μαζί κόστος της τάξεως των 30 ευρώ. Ποιος ξέρει για τι ρελέ μιλάει :hmmm:

Όντως είναι τριφασική η παροχή. Τη συγκεκριμένη πρίζα την έβαλα τυχαία. Αν υπάρχει και τριφασική (έξυπνη ή μη), ας βάλουμε στη θέση της μία τέτοια, αν δεν ξεφεύγει τρελά το κόστος κι αν έχει νόημα (--> π.χ. να συνδέσω πάνω της στο μέλλον τον σταθμό φόρτισης, αν προβλέπεται τέτοια συνδεσμολογία).
Η επιλογή της πρίζας, αντί του φορτιστή, μπήκε καθαρά για λόγους περιορισμού του κόστους.
Σχετικά με τη φόρτιση, το i3 δέχεται ισχύ μέχρι 7.7 kW, με την οποία φορτίζει σε 4,5 ώρες. Άρα με τα 3,6, σε 9 ώρες η μπαταρία φορτίζει πλήρως (από άδεια). Και δεδομένου ότι καλό είναι να βρίσκεται μεταξύ 30-80% φορτισμένη (εδώ διίστανται οι απόψεις...), και οι 9 ώρες καλές είναι στην παρούσα φάση. Ο λόγος όμως που σκέφτομαι πιο "ενισχυμένη" καλωδίωση και σταθμό φόρτισης είναι α) για να εκμεταλλευτώ την επιδότηση (ναι, έχω υπόψη μου τους φθηνούς, έχω φυλάξει και μερικούς ακόμη, αλλά αυτός που παρέθεσες είναι μάλλον ο πιο οικονομικός, χωρίς όμως πολλές δυνατότητες) και β) μπορεί στο μέλλον να πάρω κάτι που να έχει άλλες απαιτήσεις ρεύματος οπότε καλό θα ήταν (η καλωδίωση τουλάχιστον) να είναι όσο πιο future proof γίνεται.
Το RFID (radio-frequency identification) είναι για να χρησιμοποιεί τον σταθμό μόνο αυτός που θέλεις (με χρήση κάρτας, app, κλπ,) και ενδεχομένως (με κάποιο feature ακόμη) να μπορείς να χρεώνεις και αυτόν που θα το χρησιμοποιεί (το δεύτερο δεν βλέπω να μου χρειάζεται, αλλά και το πρώτο δεν μου ακούγεται ιδιαίτερα βολικό στην πράξη... αλλά και πώς αλλιώς να κλειδώνει).

Σαφώς και θα πάρω κι άλλες προσφορές. Αναμένω ήδη από 2 ηλεκτρολόγους και έστειλα και στον πάροχο, όπως πρότεινε και ο Eddie.

Όπως το σκέφτομαι, έχω τις εξής επιλογές:
α) Βάζω καλωδίωση για απλή (μονοφασική) πρίζα σούκο (κόστος 650 € είπε ο ίδιος ηλεκτρολόγος) και φορτίζω με έναν φορτιστή σαν αυτόν που έχει το αυτοκίνητο (~150 ευρώ)
β) Βάζω καλωδίωση για τριφασική πρίζα σούκο (~500 € + εργασία € ?) και φορτίζω με έναν φορτιστή σαν αυτόν που έχει το αυτοκίνητο (~150 ευρώ).
γ) Βάζω καλωδίωση για τριφασικό σταθμό φόρτισης (~500 € + εργασία € ? + έστω 700 € για τον σταθμό)
δ) Βάζω καλωδίωση για τριφασικό σταθμό φόρτισης (~500 € + εργασία € ? + έστω 1000 € για ένα με περισσότερες δυνατότητες)

Όσον αφορά στον σταθμό φόρτισης τώρα, καλά τα πρόσθετα features, αλλά και το να φτάσει το internet στο γκαράζ, είναι ένα θέμα. Βέβαια, μία πλάκα μας χωρίζει, οπότε ίσως φτάνει το σήμα, αν αλλάξω θέση στο access point.

1000 ευχαριστώ. :s_howdy
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#687180 Τριφασικές πρίζες υπάρχουν μόνον για μοτέρ, κοινώς δεν είναι για σένα.
Υπάρχει μια άλλη λύση που μπορείς να σκεφτείς, αν και θεωρώ πως αν η επιδότηση υπάρχει, να κάνεις το σωστό και να βάλεις wall charger.
Μπορείς να περάσεις την καλωδίωση για να βάλεις wall charger, αλλά τελικά απλώς να συνδέσεις μια απλή πρίζα. Θα χρειαστείς ένα πίνακα επίτοιχο (με κλειδί κατά προτίμηση, αλλά τίποτε ακριβό) και σ'αυτόν θα σου βάλει ένα διακόπτη, ένα ρελέ διαφυγής, μια λυχνία φάσεων τριφασική, μια ασφάλεια 16Α και μια (ή παραπάνω) πρίζα ράγας. Πάνω στην πρίζα ράγας βάζεις και μια έξυπνη πρίζα, αλλά πρέπει να λύσεις και το πώς θα επικοινωνεί ο πίνακας με το σπίτι σου (γιατί θα χρειάζεσαι Internet για την πρίζα).
Με αυτή την διάταξη, αν ποτέ θέλεις να βάλεις wall charger, μπορείς να το κάνεις με την ίδια καλωδίωση.
Άβαταρ μέλους
By Scotch
#687407 Σχετικά με τον πίνακα, κάποιος που ειδικεύεται στο αντικείμενο μου πρότεινε να τοποθετηθούν α) ένα τριφασικό ρελέ διαρροής Τύπου Α 30mA, 40A και β) τρεις μονοπολικοί μικροαυτόματοι (ένας για κάθε φάση), 40A, Τύπου C.

Επίσης, μήπως με ένα powerline μέσα στον πίνακα λυνόταν το θέμα internet;

Το ΣΚ περιμένω τον "δικό μου" ηλεκτρολόγο να δει το χώρο, οπότε θα του τα μεταφέρω όλα και θα τα συζητήσουμε :s_howdy
Άβαταρ μέλους
By Anonymous Founder
#687423 Να περιμένεις τον δικό σου γιατί ο άλλος τα λέει περίεργα για να μην πω και τίποτε χειρότερο. Αν το ρελε είναι 40Α, τότε οι ασφάλειες μετά πρέπει να είναι ένα κλικ μικρότερες, 32Α δηλαδή και αυτό ισχύει και για όλα τα κυκλώματα μετά, δηλαδή αν βάλεις επόμενη ασφάλεια μετά την 32Α θα είναι 25Α κοκ.
Οπότε περιμένεις.
Αυτή η λύση είναι παρόμοια με αυτό που σου πρότεινα πάντως, για να βάλεις απλή πρίζα και να έχεις μονοφασική φόρτιση.
Όσο για το powerline, λογικά θα δουλέψει, αν έχουν όλα κοινό ουδέτερο.
Άβαταρ μέλους
By nEK
#687542 το ρελε για φορτιστη αυτροκινητου πρεπει να ειναι τυπου Β. τιμη πολλαπλασια του απλου. Για μονοφασικο δεν εχω εικονα τωρα.
Άβαταρ μέλους
By nEK
#687781 Δεν το δενω και combo για το Β, και ο τυπος δεν εχει να καμει με ταχυτητα. Εχει να καμει με ειδη ρευματων διαρροης που αντιλαμβανεται και ανταποκρινεται στο σκοπο του.