- 12 Φεβ 2018, 14:48
#484236
Να δούμε και το πρόβλημα με τις κολλήσεις του μαντεμιού κλπ ιδιαιτερότητες στα υλικά και την κατασκευή των ανοξείδωτων χταποδιών, έτσι από περιέργεια που λέμε.
Το κόλλημα στο μαντέμι θέλει γνώση του υλικού, χρόνια εμπειρία στην κόλληση του και ειδικό μαλακό κράμα στο φίλερ της συγκόλλησης, το μαντέμι είναι δύσκολο υλικό στην συγκόλληση του γιατί περιέχει πολύ άνθρακα, 2-4% που το καθιστά πολύ σκληρό, αυτός είναι και ο λόγος που όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην συγκόλληση πρέπει να είναι μαλακότερα από το μαντέμι ώστε να μπορούν να διαστέλλονται και να παρακολουθούν τις διαστολές του μαντεμιού όταν αυτό ζεσταίνεται πολύ, πολλές φορές πάνω από τους 900c, γιατί είναι τελείως διαφορετικό ένα μαντέμι πολλαπλής από ένα μαντέμι που λειτουργεί σε θερμοκρασία δωματίου, πχ μια μέγγενη που έσπασε.
Έτσι πρόχειρα θα πω ότι θέλει βαθύ χάραγμα με αφαίρεση υλικού στο σημείο του ραγίσματος, 2 οι περισσότερες τρύπες 5mm στα άκρα του ραγίσματος ή γύρω από αυτό ανάλογα με το είδος της ρωγμής, ζέσταμα ανάμεσα στους 300c - 650c ( το κόλλημα σε θερμοκρασία μεταξύ 65 - 260c θα επιφέρει πάλι ράγισμα ) θέλει κολλήματα όχι μεγαλύτερα των 2.5εκ για να μην υπάρχει τοπική θερμοκρασία μεγαλύτερη των 650c, έτσι μεταξύ των παύσεων ανάμεσα στα μικρά κολλήματα πέφτει τοπικά η θερμοκρασία, και θέλει πολύ αργό κρύωμα, η συνήθης πρακτική είναι να μπεί σε ένα κουβά και να σκεπαστεί ολόκληρο το εξάρτημα με πολύ άμμο.
Θέλει υλικό συγκόλλησης αν είναι ηλεκτρόδιο Nickel-99, αν είναι tig το υλικό να είναι 7018ή Α-99 ή Α-55 με ρεύμα AC, αν η μηχανή είναι Mig το σύρμα είναι το Royal 44-30, να πω εδώ ότι κολλιέται το γκρίζο μαντέμι και όχι το λευκό, συνήθως οι πολλαπλές είναι από γκρίζο μαντέμι και η συνήθης πρακτική στην Ελλάδα το κόλλημα να γίνεται με χάραγμα, ζέσταμα και κόλλημα με οξυγόνο / ασετιλίνη και μπρουτζοκόλληση, αυτή η τεχνική δεν είναι συγκόλληση αλλά brazing και απαιτεί ζέσταμα οπωσδήποτε στους 650c και ο μπρούτζος δεν έχει την απαιτούμενη ελαστικότητα και ραγίζει, καλή συγκόλληση γίνεται και με ανοξείδωτη βέργα 316L και κόλλημα με Tig σε AC ρεύμα με 95Α με το ζέσταμα που ανέφερα κλπ.
Καταλήγω λέγοντας ότι το σωστό κόλλημα ενός μαντεμιού που διαρκώς διαστέλλεται και συστέλλεται όπως είναι μια πολλαπλή είναι δουλειά ακριβείας με ακριβά υλικά, δηλαδή είναι ακριβή δουλειά, έτσι όλα τα κολλήματα που γίνονται είναι ξεπέτα με μπρουτζοκόλληση γιατί άλλο το 30άρι και άλλο το 100άρικο, οπότε είναι καλύτερα μια μεταχειρισμένη πολλαπλή χωρίς τριχοειδή ραγίσματα ( θέλει πολύ ψάξιμο γιατί μπορεί να φαίνονται μόνο όταν περάσει τους 300c )
Η λύση του ανοξείδωτου χταποδιού με έχει απασχολήσει πάρα πολύ γιατί τα σωστά υλικά δεν υπάρχουν στην Ελληνική αγορά, αυτά είναι Inconel σε σωλήνες ( καληνύχτα που λέμε ) και τα αμέσως επίσης σωστά είναι τα inox 310 και 321, υπάρχει μόνο το 310 και μόνο σε λαμαρίνα που την χρησιμοποιούν στους φούρνους στα καμίνια, οπότε η αμέσως επόμενη αλλά όχι σωστή λύση είναι η χρησιμοποίηση του inox 316L ( όπου L σημαίνει Low Carbon ) δυστυχώς δεν έχω βρει κανέναν να χρησιμοποιεί 316L, όλοι χρησιμοποιούν 304 του οποίου η αντοχή σε θερμοκρασία είναι 450c συνεχής και 550 διακοπτόμενη, στο 316L είναι 550 συνεχής και 650 διακοπτόμενη με τα 310 – 310L – 310S να έχουν λειτουργία 1040-115,0 το 321 900 με τα inconel 600- 625 – 718 να έχουν λειτουργία 950 -1200c.
Όμως πχ το inconel 718 μετά τις κολλήσεις θέλει θερμική επεξεργασία στους 718c με ψύξη στους 621c με διατήρηση εκεί για 1 ώρα και περαιτέρω ψύξη 100c ανά 1 ώρα μέχρι την επαναφορά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, αντίστοιχη θερμική επεξεργασία χρειάζονται και τα inoχ υλικά μετά την κατεργασία τους, αν μου βρείτε έναν εξατμησά που να έχει κατάλληλο εξοπλισμό στην εγκατάσταση του και να δουλεύει με αυτό τον τρόπο να μου τον δείξετε και εμένα.
Για το δικό μου αυτοκίνητο έχω φτιάξει χταπόδι από 316L αλλά ακόμα δεν το έχω τοποθετήσει, πριν 5 χρόνια όμως έφτιαξα για Punto GT χταπόδι από 316L για τουρμπίνα twin scroll στο χέρι από πείσμα κάνοντας και μια αστεία θερμική επεξεργασία σε μικρό οικιακό φουρνάκι με το χρονόμετρο και το θερμόμετρο και ακόμα δεν έχει παρουσιάσει κάτι, η ιδιαιτερότητα του ήταν ότι ήταν χειροποίητη κατασκευή για τουρμπίνα twin scroll και ότι το έδειξε ο φίλος στον popaye από ότι μου είπε μετά του είπε ότι δεν μπορούσε αυτός να το φτιάξει, προφανώς δεν υπήρχε οικονομικό κίνητρο, είναι κάποιες δουλειές που δεν γίνονται αν το βλέμμα είναι στραμμένο μόνο στο πορτοφόλι και προφανώς γιαυτό αρνήθηκε, έχω γράψει κάτι για τα χταπόδια παλαιότερα, θα τα βρω και θα κάνω μια νέα ενότητα για να μείνει.