- 01 Οκτ 2017, 13:02
#439272
Πολλαπλή εισαγωγής vs Πολλαπλή εξαγωγής
Part 2
Πολλαπλή εξαγωγής
Η πολλαπλή εξαγωγής δεν είναι τίποτε άλλο από το πρωτο κομμάτι της εξάτμισης του αυτοκινήτου. Όπως όλοι ξέρουμε το αυτοκίνητο μας παράγει καυσαέρια. Αφήνοντας αυτά τα καυσαέρια τον κινητήρα το πρώτο κομμάτι που συναντάνε στο δρόμο τους για το περιβάλλον είναι η πολλαπλή εξαγωγής , το κοινώς λεγόμενο χταπόδι (έτσι θα το αναφέρω από δω και πέρα για λόγους συντομίας). Στην ουσία πάλι μιλάμε για ένα σύνολο σωλήνων, τόσους όσους κυλίνδρους έχει ο κινητήρας μας. Το πιο κοινό υλικό κατασκευής της είναι το μαντέμι ενώ όσο ανεβαίνουν οι απαιτήσεις μπορούμε να βρούμε και χταπόδια φτιαγμένα από πιο εξωτικά υλικά.
Μαντεμένιο χταπόδι από κάποιο Fiat Punto
Όπως και με την πολλαπλή εισαγωγής ένα καλοσχεδιασμένο σύστημα εξαγωγής μπορεί να ανεβάσει την απόδοση του κινητήρα αλλά και να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας του (απόδοση σε συγκεκριμένο φάσμα στροφών πχ καλύτερη απόδοση στις μεσαίες στροφές). Εδώ πέρα από τη ροή των καυσαερίων (ο κινητήρας μας πρέπει να αδειάσει για να τροφοδοτηθεί πάλι με φρέσκο αεράκι) υπάρχουν και άλλα προβλήματα. Τα καυσαέρια έχουν μεγάλες θερμοκρασίες. Οπότε δε θέλουμε να περνάνε κοντά από πολλά εξαρτήματα του κινητήρα μας. Για λόγους θερμομόνωσης θα δείτε κάποια με κεραμική επίστρωση (κάποια και εσωτερικά και εξωτερικά) ή κάποια που μοιάζουν ...μπανταρισμένα με ειδική θερμομονωτική ταινία (βέβαια εκεί η θερμότητα που δεν διαχέεται στο χώρο του κινητήρα παραμένει στο χταπόδι και το ζόρι το τρώει το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο).
Επίσης το χταπόδι είναι στερεωμένο στον κινητήρα αλλά και ενωμένο με την υπόλοιπη εξάτμιση η οποία με τη σειρά της στηρίζεται στο αμάξωμα. Κινητήρας και αμάξωμα όμως δέχονται δυνάμεις με διαφορετικούς ρυθμούς αρά προκύπτουν και θέματα αντοχής.
Και εδώ μεγάλο ρόλο παίζει το μήκος των σωληνώσεων. Δεν θέλουμε τα καυσαέρια μας να βγαίνουν χαλαρά σαν Θεσσαλονικιός που ανακατεύει τον καφέ του. Στην ουσία θέλουμε να "αδειάζει" ο κινητήρας από καυσαέρια όσο γρήγορα θέλουμε εμείς.Ούτε πιο γρήγορα, ούτε πιο αργά. Υπάρχει όμως και χωροταξικό πρόβλημα. Καλά σχεδιάσαμε εμείς το χταπόδι μας να αποδίδει όπως θέλουμε. Πρέπει όμως και να χωρέσει μέσα στον χώρο του κινητήρα χωρίς να είναι πολύ κοντά σε εξαρτήματα που δεν τα πάνε καλά με τη θερμότητα. Αυτοί είναι οι λόγοι που θα δείτε πολλές φορές χταπόδια να μoιάζουν με το γνωστό τσιπουρομεζέ (το χταπόδι της θάλλασας ντε) όταν "αγκαλιάζει¨ τον δικό του... μεζέ.
Mην ξεχνάμε ότι αν έχουμε και τούρμπο η πολλαπλή εξαγωγής θα πρέπει να φιλοξενήσει και την τουρμπίνα οπότε εκεί μπλέκει ακόμη περισσότερο το ζήτημα.
Ίσως έχετε δει ή ακούσει χταπόδια 4-2-1 ή 4-1-1 ή και 4-1 σκέτο. Στην ουσία εδώ μιλάμε για τον αριθμό των σωλήνων. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε 4 σωλήνες που ενώνονται σε 2 οι οποίοι με τη σειρά τους καταλήγουν σε 1 σωλήνα. Όταν λέμε 4-1-1 ή 4-1 μιλάμε για 4 σωλήνες που καταλήγουν σε 1 σωλήνα. Φυσικά μιλάμε για 4κύλινδρους κινητήρες.
4-2-1 χταπόδι για Honda Integra
Ή κάθε διάταξη έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της. Επιγραμματικά η 4-2-1 δουλεύει καλύτερα μέχρι περίπου τις 7.000 στροφές γι ' αυτό και προτιμάται για τα περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα. Η 4-1 προτιμάται όταν ο κινητήρας στροφάρει στον Θεό γι' αυτό και θα τη βρείτε στις περισσότερες supersport μοτοσυκλέτες. Βέβαια έχει μια κάποια αντιπάθεια στις χαμηλές στροφές.
4-1 Χταπόδι για κάποιο παλιό Kawasaki
Επόμενο κεφάλαιο τα φρένα αλλά θα αργήσει λίγο γιατί ειμαι και με ένα δάχτυλο μείον και δε βοηθάει στο γράψιμο.