Ας κάνω την αρχή...
Ercole Spada 1938 - ...
O Ercole Spada γεννήθηκε στο Busto Arsizio της Ιταλίας στις 26 Αυγούστου του 1938. Σπούδασε Industrial Engineering στο Instituto Tecnico Feltrinelli και αποφοίτησε το 1956. Αυτοδίδακτος ως σχεδιαστής αμαξωμάτων, προσελήφθει από τον οίκο Zagato τον Φεβρουάριο του 1960, στον οποίο ανέλαβε σύντομα το πόστο του αρχισχεδιαστή μέχρι και το 1969 όπου και αποχώρησε. Τα χρόνια της παραμονής του στην καροτσερία Ζαγκάτο σχεδίασε οχήματα για εταιρίες όπως η Abarth, η Aston Martin, η Alfa Romeo, η Ferrari, η Fiat, η Lancia και η Maserati!
Ο ίδιος προτιμούσε τις απαλές, καθαρές και αεροδυναμικές γραμμές στα σχέδια του. Σε αυτόν πιστώνεται η δημιουργία της περίφημης κοφτής ουράς της Alfa Romeo Giulietta SZ, για την οποία βασίστηκε στις μελέτες του Κamm. Βέβαια αυτή την ουρά οι περισσότεροι εξ ημών την γνωρίζουμε από τις θρυλικές αλλά μεταγενέστερες Τubolare Ζagato. Οι δημιουργίες του οίκου το διάστημα που ήταν επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος, είναι οι εξής ακόλουθες:
1960, Aston Martin DB4 GT Zagato (το πρώτο του ουσιαστικά σχέδιο)
1960, Bristol 407 GTZ
1960, Ο.S.C.A 1600 GT
1961, Alfa Romeo Giulietta SZ codatronca
1961, Lancia Appia Sport
1961, Lancia Flavia Sport
1961, BMC Mini Cat
196?, Lancia Flaminia Sport Τubolare
1962, Alfa Romeo 2600 SZ
1964, Alfa Romeo Giulia TZ
1964, Hillman Zimp
1964, Fiat 850 Z
1965, Alfa Romeo Giulia TZ2
1965, Alfa Romeo Gran Sport Quattroruotte
1965, Lamborghini 3500 GTZ
196?, Lancia Flavia Sport Corsa
1966 (?), Lancia Flaminia Super Sport
1966, Lancia Fulvia Sport Zagato
1967, Fiat 125 Z
1967, Rover 2000 TCZ
1968, Lancia Fulvia Spider
1968, Alfa Romeo Junior Z
1969, Lancia Flavia Super Sport
196?, Volvo 142 GTZ
1969, Fiat 500 Zanzara Zagato (ενώ είχε αποχωρήσει από τον Ζαγκάτο)
To 1970 ο Ercole προσελήφθει από την Ford και διορίστηκε ως αρχισχεδιαστής στο τμήμα της Ghia. To 1971 παρουσίασε το άτυχο (δεν είδε το φως της παραγωγής την τελευταία στιγμή) Ford GT70!
Το 1972 σχεδίασε για λογαριασμό της ISORIVOLTA ένα εξωπραγματικό πρωτότυπο που άκουγε στο όνομα Varedo!
Το 1976 προσχώρησε στην ομάδα του σχεδιαστικού τμήματος της BMW, ύστερα από ένα μικρό πέρασμα από την AUDI. Εκεί ανέλαβε δύο ολοκαίνουρια πρότζεκτ, αυτό της Ε32 σειρά 7 (1987-1984) και την Ε34 σειρά 5 (1989-1996).
Το 1983 ήταν η χρονιά που επέστρεψε στην Ιταλία αναλαμβάνοντας τα ηνία της I.D.E.A, σχεδιάζοντας για λογαριασμό του Gruppo Fiat. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην I.D.E.A (αποχώρησε το 1992) σχεδίασε, πολύ πετυχημένα θα έλεγα, μοντέλα στυλοβάτες για το γκρουπ όπως το πρωτοποριακό Fiat Tipo , το Fiat Tempra & Tempra SW, την Lancia Delta, την Lancia Dedra & Dedra SW και την Αlfa Romeo 155 εκμεταλλευόμενος ουσιαστικά την καινούρια τότε πλατφόρμα της μητρικής εταιρίας!
Το 1992 θα επιστρέψει στον Ζagato και θα σχεδιάσει την προκλητική Ferrari FZ93 Testarossa χρησιμοποιώντας το πλαίσιο της 512 TR
Επίσης δικό του δημιούργημα είναι η πολύ όμορφη OSCA 2500 GT "Dromos", η οποία παρουσιάστηκε το 1998.
Τέλος, το 2007 ίδρυσε μαζί με τον υιό του Paolo την Spadaconcept, έχοντας προσλάβει ως μάνατζερ τον Domiziano Boschi και ως σχεδιαστή τον Woijtek Sokolowski. To πρώτο μοντέλο της εταιρίας το TS Codatronca, ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο με μηχανικά μέρη από Chevrolet Corvette, αποτελεί φόρο τιμής στις "κοφτές" ουρές των Alfa Romeo της δεκαετίας του 1960.
Εν κατακλείδι, η προσφορά του -όχι και τόσο γνωστού στο ευρύ κοινό- Ercole Spada στην σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία κρίνεται ιδιαιτέρως σημαντική, αρκεί βεβαίως να αναλογιστεί κανείς πόσα από τα μοντέλα που θαυμάσαμε κατά καιρούς φέρουν την υπογραφή του!
Y.Γ.1: Σας ζητώ εκ των προτέρων συγγνώμη για το μέγεθος της δημοσίευσης, (το παλιό ποστ είχε και φώτο, στο καινούριο βαρέθηκα να βάλω).
Υ.Γ.2: Οποιαδήποτε διόρθωση ή επισήμανση θεωρείται ευπρόσδεκτη.
Υ.Γ.3: Χρησιμοποιήθηκαν πολλές ηλεκτρονικές πηγές όπως, lancia-flavia.it, spadaconcept.com, carbodydesign.com, zagato-cars.com κ.α.