Στα πρώτα αυτοκίνητα τα διάφορα χειριστήρια ήταν σε όποια θέση ναναι, ανάλογα με τις ορέξεις του κατασκευαστή και μιλάμε ακόμα και για τα πολύ βασικά, όπως φρένο-γκάζι-συμπλέκτη. Τα πολύ παλιά αυτοκίνητα μάλιστα είχαν και επιπλέον χειριστήρια, πχ για χειροκίνητη ρύθμιση αβάνς, χειρόγκαζα και κάποια ακόμα που μου διαφεύγουν τώρα.
Το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε με τα πετάλια όπως τα ξέρουμε μέχρι σήμερα ηταν το Cadillac Type 53 του 1916
Όσον αφορά τα υπόλοιπα χειριστήρια, με τα χρόνια σταθεροποιήθηκαν σε συγκεκριμένες θέσεις. Το χειρόφρενο στην κεντρική κοσνόλα πίσω απο το λεβιέ ταχυτήτων, στο αριστερο λεβιεδάκι απο το τιμονι τα φλάς και τα μεγάλα φώτα, στο δεξί οι καθαριστήρες, ενώ η εκκίνηση γίνεται με κλειδί που βρίσκεται στην κάτω δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού.
Εξαιρέσεις πολλές φυσικά, αλλά το παραπάνω καλύπτει την συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων.
Τα τελευταία χρόνια όμως και με την έλευση των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων χειροφρένων, κιβωτίων και εκκίνησης, οι κατασκευαστές απέκτησαν την ελευθερία να μπορούν να τοποθετούν διάφορα χειριστήρια σε διάφορες θέσεις.
Θα κάνω μια αρχή με τα χειρόφρενα και σε επόμενα πόστ θα προσπαθήσω να κάνω το ίδιο και με άλλα χειριστήρια.
Χειρόφρενα
1) κλασικο. Πιστεύω δέν χρειάζεται φωτό
2) σχήματος Π, σε Renault
3) σαν joystic στο ταμπλώ, Honda CR-V
4) σχήματος Τ, σε πιό καινούριο Honda
5) σχήματος Τ, σε διάφορα παλιά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και κάποια αμερικάνικα τζίπ. Συνήθως βρίσκεται καπου κάτω απο το τιμόνι. Τραβάς για να κλειδώσει, περιστρέφεις τη λαβή για να ελευθερωθεί
6) καστάνιας. Αυτό το έχω δεί μόνο σε παλιά φορτηγά. Tραβάς και αφήνεις πολλές φορές μέχρι να κλειδώσει. Έχει ένα σύστημα καστάνιας που με κάθε τράβηγμα μαζεύει όλο και πιό πολύ το συρματόσχοινο.
7) χειρόφρενα αέρα, επίσης μόνο σε φορτηγά. Ένα μικρό λεβιεδάκι, συνήθως αριστερά ή δεξια απο το τιμόνι. Το κατεβάζεις για να κλειδώσει, τραβάς προς τα έξω ή πατας κάποιο κουμπί αν έχει για να ελευθερωθεί. Είναι αυτό που φαίνεται δίπλα στην οθόνη
8) Χειρόφρενο τύπου Mercedes
Ενεργοποιείται πατώντας με το πόδι ένα έξτρα πεταλάκι τέρμα αριστερά, απελευθερώνεται τραβώντας ένα πλαστικό κάτω αριστερά απο το τιμόνι. Ίδιο σύστημα έχει και το Citroen DS. Σε αυτη την εικόνα φαίνεται και το πετάλι και η χειρολαβή απελευθέρωσης
9) Χειρόφρενο τύπου Lexus. Έχει ένα πεταλάκι όπως το τύπου Mercedes, αλλά για να απελευθερωθεί ξαναπατάς το ίδιο πετάλι. Το έχω δεί και σε infiniti και σε κάποια αμερικάνικα. Η πλάκα στο infiniti είναι οτι έχει μια παρόμοια χειρολαβή και στην ίδια θέση με τη χειρολαβή απελευθέρωσης του Mercedes, όμως είναι για το καπώ. Αν δέν το ξέρεις, πάς να λύσεις το χειρόφρενο και σου ανοίγει το καπώ!
10) Ηλεκτρικό χειρόφρενο
Αυτό συνήθως είναι ένας διακόπτης ο οποίος μπορεί να πιεστεί ή να τραβηχτεί, όπως οι διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων. Η θέση είναι συνήθως στην κεντρική κονσόλα κοντά στο λεβιέ ταχυτήτων, αλλά μπορεί να είναι και στο ταμπλώ ή στη θέση που η Mercedes βάζει τη χειρολαβή απελευθέρωσης. Μια ενδεικτική εικόνα κάτω: