Από πολύ καιρό έχει γίνει επιτακτική η ανάγκη της ανανέωσης και αναβάθμισης του εξοπλισμού μου με την απόκτηση ενός μηχανήματος CNC κάτι που δεν είναι απλό και εύκολο για τα μέτρα μου μέσα στην πραγματικότητα που όλοι βιώνουμε, το φθηνότερο μεταχειρισμένο 3 αξόνων το βρίσκεις με 20.000€ plus μεταφορικά, εκτελωνισμούς αν έρθει από Ασία / Αμερική κλπ, αν πάμε για κάτι καλύτερο ανεβαίνουμε στην περιοχή των 50.000€ για πολύ δουλεμένο 5 αξόνων και βάλε, άσε που δεν τα βρίσκεις και εύκολα, για καινούργια 5 αξόνων δεν το συζητάω καν, εύκολα ένα αξιόλογο 5axis για τις διαστάσεις που θέλω πιάνει από τα 200 - 500.000€.
Έτσι έφτασε η ώρα για την απόκτηση ενός μηχανήματος CNC και σε συνδυασμό με την χαραμάδα που άνοιξε σε Αγγλία / Σκωτία έπρεπε να παρθούν γενναίες αποφάσεις, και η απόφαση ήταν μονόδρομος, θα το φτιάχναμε εμείς αφού τα εξαρτήματα υπάρχουν σε μεγάλη ποικιλία και σε καλές τιμές στο e-bay.
Είναι σχήμα λόγου οξύμωρο και βουτιά στα πολύ βαθιά όταν έχεις απαιτήσεις από μια ερασιτεχνική κατασκευή να έχει τις ακρίβειες ενός επαγγελματικού μηχανήματος ούτε καν ημιεπαγγελματικού, οπότε η βουτιά στα πολύ βαθιά εμπεριέχει και μεγάλο θράσος, κάτι το σακατιλίκι μας να είμαστε αυτάρκεις, κάτι τα πολλά χρήματα που απαιτούνται για την αγορά ενός μηχανήματος CNC μας οδήγησε σε αυτή την απόφαση, ξαναλέω ας είναι καλά το e-bay που έχει τα πάντα σε ποικιλία εξαρτημάτων και τιμών αρκεί να ξέρεις τι θέλεις και που και πως να το ψάξεις.
Μέσα στην πίεση και λόγω εμπειρίας με τις ρομποτικές μηχανές ( καμμιά σχέση οι συσκευαστικές μηχανές που έφτιαχνα με τις μηχανές κατεργασίας ) αλλά εντάξει δεν είναι και τόσο άσχετο το όλο θέμα, πάρθηκε η μεγάλη απόφαση την ιδιοκατασκευής, και μάλιστα 5axis ή 6axis μιας και αν μπορούμε να φτιάξουμε 3 άξονες ας το κάνουμε με 5 ή 6 να φτιάχνουμε τα πάντα, από καμπάνες φρένων, μέχρι δαγκάνες ψαλίδια και άκρα που μου ζητάνε και ότι άλλο χρειαστεί στην πορεία, έτσι μετά από 3 μήνες διεργασιών, ψαξίματος υλικών, τιμών, software και σχεδίασης, ήδη ξεκίνησε το project και εύχομαι να τελειώσει και μέχρι το καλοκαίρι να είναι σε πλήρη λειτουργία.
Το δύσκολο δεν είναι η κατασκευή ( όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ ) το δύσκολο είναι μέσα στην καθημερινή δουλειά η εκμάθηση νέου σχεδιαστικού, από το AUTOCAD 2 D να περάσουμε στο Solidworks 3D, να μάθουμε το Solidcam που θα μας βγάζει τις κινήσεις των κοπτικών και το Mach3 που είναι η μετατροπή όλων αυτών σε κώδικα G, αυτό απαιτεί ατελείωτες ώρες, μήνες καλύτερα, και πρέπει να δουλεύουμε κιόλας τα τρέχοντα, σε φουρτούνες μεγάλες μπήκα όμως και πρέπει να βγω στον αφρό.
Παρακάτω κάνω μια μικρή και σίγουρα με ατέλειες αναφορά για του αμύητους περί των CNC.
Τι είναι μια CNC ΦΡΕΖΑ
Σήμερα δεν νοείται εξάρτημα αεροπλάνου, αυτοκινήτου, μοτοσικλέτας αλλά και άλλα μεταλλικά εξαρτήματα που να μην είναι κατασκευασμένα ή επεξεργασμένα σε αυτόματη εργαλειομηχανή CNC ( Computer Numerical Controller ).
Oι εργαλειομηχανές που ελέγχονται ψηφιακά εξασφαλίζουν μεγάλη παραγωγικότητα, ακρίβεια κατεργασίας και επαναληψιμότητα, απαιτώντας από τους χειριστές τους καλή γνώση της λειτουργίας τους και του προγραμματισμού τους.
Σήμερα όλα είναι πιο εύκολα από ότι πριν 10 ή περισσότερα χρόνια γιατί έχουν εξελιχθεί πολύ τα προγράμματα CAD – CAM όπως και τα αντίστοιχα εξαρτήματα που αποτελούν ένα CNC μηχάνημα και με τιμές από χαμηλές έως πολύ ακριβές, υπάρχουν τιμές για όλα τα βαλάντια.
Μια CNC εργαλειομηχανή ερασιτεχνικού αλλά και επαγγελματικού επιπέδου, συνεργάζεται με 2 ή 3 προγράμματα τα οποία χρησιμοποιούν κοινά μενού και αρχεία ώστε να είναι φιλικότερα στον χρήστη, έτσι ένα εξάρτημα σχεδιάζεται σε πρόγραμμα CAD και στη συνέχεια το πρόγραμμα CAM κάνει εξομοίωση των κινήσεων των κοπτικών εργαλείων επιτρέποντας στον σχεδιαστή / χειριστή να επιλέξει τις επιθυμητές παραμέτρους όπως, ταχύτητα κοπής, βάθους κοπής, επιλογής των κοπτικών εργαλείων ανάλογα με τις ανάγκες του σχεδίου, στη συνέχεια οι κινήσεις αυτές μετατρέπονται σε κώδικα G ο οποίος οδηγεί τους κινητήρες των αξόνων Χ.Ψ.Ζ.Α.Β ή περισσότερων αλλά και της κοπτικής κεφαλής της εργαλειομηχανής, αυτή είναι η βασική φιλοσοφία. Σε πολύ ερασιτεχνικό επίπεδο πολλοί σχεδιάζουν απευθείας με το Mach3 σε κώδικα G, για πολύπλοκα όμως σχήματα και ειδικά για 5 άξονες αυτό είναι αδύνατον να λειτουργήσει.
Από τι αποτελείται μια φρέζα 6 αξόνων.
- Σασί
- Συστήματα μετάδοσης της κίνησης
- Κινητήρες
- Κοντρόλερς
- Τροφοδοτικά
- -Κούνια με το περιστρεφόμενο πλατό
- Λοιπά βοηθητικά εξαρτήματα
ΣΑΣΙ
Το σασί μιας εργαλειομηχανής πρέπει να είναι μεταλλικό, ισχυρό και μεγάλου βάρους ώστε να μπορεί να απορροφήσει τις δονήσεις από την κίνηση του εργαλειοφορέα και τους κραδασμούς που παράγονται από το κοπτικό εργαλείο κατά την επεξεργασία των μεταλλικών εξαρτημάτων, οι κραδασμοί αυτοί έχουν διαφορετική συχνότητα μεταξύ τους, έτσι το σασί πρέπει να έχει την ικανότητα απορρόφησης μεγάλου φάσματος συχνοτήτων, άλλη συχνότητα ( χαμηλή ) γεννά η κίνηση των εργαλειοφορέων και άλλη το κοπτικό που περιστρέφεται πχ από 360 σαλ έως και 36 ή 40.000 σαλ ανάλογα με το μέγεθος, τη σχεδίαση και την ισχύ της εργαλειομηχανής.
Το καταλληλότερο υλικό για την κατασκευή του σασί των εργαλειομηχανών είναι το χυτό μαντέμι λόγω της ιδιομορφίας της κραματικής του σύνθεσης στην απορρόφηση κραδασμών και στην προσδιδόμενη κατά την ψύξη του επιφανειακή σκληρότητα.
Συστήματα μετάδοσης της κίνησης
Είναι οι βίδες ( Ball Screw ) που μεταφέρουν την κίνηση από τους κινητήρες στον φορέα της κεφαλής της φρέζας η οποία κινείται στους 3 βασικούς άξονες, Χ.Ψ.Ζ,
( υπάρχουν μηχανήματα με περισσότερους από 3 άξονες, μέχρι και 11 ίσως και περισσότεροι )
Οι βίδες αυτές έχουν διάφορα μεγέθη και μεγάλη ακρίβεια με θεωρητικά καθόλου ανοχές, οι ακριβές είναι σκληρυμένες για μηδενική φθορά, στο εσωτερικό του παξιμαδιού τους υπάρχουν μπίλιες ρουλεμάν σε συνεχή ανακύκλωση κατά την περιστροφή της βίδας ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες τριβές και ανοχές.
Σε πολλές σχεδιάσεις υπάρχουν ανάμεσα στην βίδα ( ball screw ) και στον κινητήρα μειωτήρες ή τροχαλίες για την μείωση της ταχύτητας της περιστροφής της βίδας ή άλλοτε έχουν άμεση ζεύξη, αυτό εξαρτάται από τη σχεδίαση της εργαλειομηχανής και άλλους παράγοντες.
Κινητήρες
Οι κινητήρες ενός μηχανήματος CNC είναι 2 τύπων, βηματικοί και servo έχοντας ο κάθε τύπος τα δικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Οι βηματικοί κινητήρες ( step motors ) χρησιμοποιούνται συνήθως σε ερασιτεχνικές κατασκευές και τα καταφέρνουν περίφημα, είναι φτηνοί, έχουν μεγάλη ροπή από το ξεκίνημα τους ακόμα και είναι απλοί στην τοποθέτηση τους και στη χρήση τους. Επικοινωνούν με τον κοντρόλερ τους μέσω παλμών που στέλνουν σε αυτόν, η επικοινωνία αυτή είναι ανοιχτού βρόγχου.
Τα μειονεκτήματα τους είναι αρκετά, έχουν κραδασμούς κατά την περιστροφή τους
( βηματικοί ), όσο ανεβαίνει η ταχύτητα τους πέφτει η ροπή τους ( κάτι σαν το σαζμάν του αυτοκινήτου ) και κάνουν θόρυβο. Η ταχύτητα τους δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 300 σαλ γιατί πάνω από αυτό το όριο έχουν μηδενική ροπή και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να χάσουν και το βήμα τους, το μεγαλύτερο τους μειονέκτημα είναι ότι ενώ στέλνουν παλμούς στον κοντρόλερ δεν μπορούν να δεχθούν από αυτόν,( ανοιχτός βρόγχος ) έτσι όταν για κάποια αιτία όπως ένα μάγκωμα στην κίνηση χαθεί ένας παλμός τότε χάνεται και η θέση του άξονα που βρίσκεται το κοπτικό όπως επίσης χάνεται και η θέση που βρισκόταν όταν κοπεί το ρεύμα.
Υπάρχει τρόπος να εξαλειφθεί αυτό το βασικό μειονέκτημα των βηματικών κινητήρων, έτσι τοποθετείται στον άξονα του μοτέρ ένας encoder ώστε η επικοινωνία του κινητήρα με τον κοντρόλερ να είναι αμφίδρομη, αν τώρα ο encoder που θα τοποθετηθεί είναι τύπου Incremental ή Absolute είναι θέμα επιλογής.
Οι κινητήρες servo είναι πολύστροφοι, ( 3000 ) είναι αθόρυβοι, δεν έχουν κραδασμούς κατά την περιστροφή τους και έχουν απόλυτη ακρίβεια στην κίνηση τους λόγω του ενσωματωμένου absolute encoder, χρησιμοποιούνται κατά κόρον από επαγγελματικά μηχανήματα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, όμως είναι πολύπλοκοι στο στήσιμο τους και στη ρύθμιση τους απαιτώντας όργανα όπως ένας παλμογράφος, είναι ακριβοί στην αγορά τους και χρειάζονται θωρακισμένες καλωδιώσεις για την αποφυγή θορύβου για την σωστή μετάδοση των χαμηλών σημάτων του encoder στον κοντρόλερ.
Βασικό μειονέκτημα των servo κινητήρων είναι η χαμηλή ροπή εκκίνησης καθότι τη μέγιστη ροπή τους την αναπτύσσουν στις μέγιστες στροφές τους.
Οι βηματικοί κινητήρες έχουν λειτουργία ανοιχτού βρόγχου Open Loop και οι κινητήρες servo κλειστού βρόγχου Closed Loop. Όπως ανέφερα και παραπάνω, τα ερασιτεχνικά μηχανήματα έχουν λειτουργία ανοιχτού βρόγχου λόγω της σχεδίασης των βηματικών κινητήρων.
Κοντρόλερς
Είναι ηλεκτρονικές διατάξεις που παίρνουν τα ψηφιακά σήματα από τον επεξεργαστή του κώδικα G οδηγώντας τους κινητήρες ανάλογα με τοις ανάγκες του κοπτικού σύμφωνα με το σχέδιο.
Όταν λειτουργεί η φρέζα υπάρχει μια συνεχής διαφοροποίηση στροφών και διαμόρφωσης της ροπής ανάλογα με την ταχύτητα κοπής, το βάθος κοπής, της σκληρότητας του υλικού, την ταχύτητα περιστροφής του κοπτικού, του αριθμού των πτερυγίων του κοπτικού, το είδος του, την ποιότητα του κλπ, έτσι οι κοντρόλερ διαμορφώνουν την οδήγηση των κινητήρων παρακολουθώντας συνεχώς τις επιταχύνσεις / επιβραδύνσεις των κινητήρων που απαιτούνται σύμφωνα με το πρόγραμμα σε όλους τους άξονες αφού κάθε άξονας κίνησης έχει τον δικό του κινητήρα και τον δικό του κοντρόλερ.
Τροφοδοτικά
Είναι οι ηλεκτρικές / ηλεκτρονικές διατάξεις που παρέχουν το κατάλληλο ρεύμα λειτουργίας στους κινητήρες και στους κοντρόλερς.
Λοιπά βοηθητικά εξαρτήματα
Βασικό βοηθητικό εξάρτημα σε μια φρέζα 6 αξόνων είναι η κούνια ( Trunion ) που η κίνηση της είναι οι 2 επιπλέον άξονες ( Α / Β ) μαζί με το πλατό που βρίσκεται στο κέντρο της και με την ταχύτητα περιστροφής του 0-100 σαλ, στις άλλες σχεδιάσεις η φρέζα μπορεί να λειτουργεί και σαν κάθετος τόρνος αν το πλατό περιστρέφεται από 0-1000 σαλ οπότε μπορεί να θεωρηθεί και σαν κάθετος τόρνος.
Στο κέντρο της κούνιας βρίσκεται τοποθετημένο ένα περιστρεφόμενο πλατό επάνω στο οποίο στηρίζεται το κομμάτι που είναι για επεξεργασία, αυτό στηρίζεται είτε με μηχανουργικές βίδες σύσφιξης Τ slot ή στην μέγγενη που τοποθετείται επάνω στο περιστρεφόμενο πλατό η οποία επίσης στηρίζεται με βίδες Τα slot. To πλατό παίρνει κίνηση μέσω oδοντωτού ιμάντα, σε πολύ ακριβές μηχανές το σύστημα κινητήρα / πλατό είναι άμεσα συνδεδεμένο ( direct drive ) με τον άξονα του πλατό να είναι κοινός με του κινητήρα.
Η κίνηση τώρα της κούνιας έχει εύρος από 20ο – 110ο και γίνεται πάλι με κινητήρα servo ο οποίος δίνει κίνηση σε ένα μειωτήρα τύπου Worm Gear κατάλληλο για ρομποτικές εφαρμογές μειωμένων ανοχών.
Άλλο βασικό εξάρτημα μιας CNC φρέζας είναι το αυτόματο σύστημα αλλαγής των κοπτικών εργαλείων ( tool changer ) που θεωρείται σαν ένας ακόμα άξονας, οπότε μιλάμε πια για CNC 6 axis ή αν το πλατό μπορεί να περιστραφεί με 1000 σαλ τότε έχουμε ένα ολοκληρωμένο CNC κέντρο κατεργασίας.
Ερασιτεχνική κατασκευή κάθετου κέντρου κατεργασίας CNC με απαιτήσεις ακριβείας
Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στα ερασιτεχνικά και τα επαγγελματικά μηχανήματα ?
Στις απλές ερασιτεχνικές κατασκευές CNC με 3 άξονες που είναι και η πλειοψηφία, το σασί είναι από προφίλ αλουμινίου, ενίοτε και ξύλινο όταν αφορά κατασκευές ρούτερ από ξυλουργούς και σπάνια από κοιλοδοκούς και μόνο σε μεγάλα ρούτερ 1.5 – 3 μέτρα, πάντα για ερασιτεχνικές κατασκευές ο λόγος.
Είναι προφανές ότι αυτού του είδους τα υλικά των σασί δεν προσφέρουν την απαιτούμενη στιβαρότητα για κατεργασία σκληρών μετάλλων με ακρίβειες και φινίρισμα, έτσι περιορίζονται σε χαράξεις ξύλου, αλουμινίου, πλαστικού και σε κατασκευές μικρών εξαρτημάτων από τα ίδια υλικά με περιορισμένες έως μέσες ακρίβειες.
Στην περίπτωση μας λόγω της ύπαρξης του δικού μας μηχανουργείου επιλέξαμε να κάνουμε όλη την κατασκευή βαρέως τύπου και μικρού μεγέθους που θα καλύπτει όμως τις ανάγκες μας πάντα μέσα στα πλαίσια των υπαρχόντων υλικών του εμπορίου μη θέλοντας, καλύτερα μη έχοντας το διαθέσιμο κεφάλαιο όπως και τα διαθέσιμα μεγάλα μηχανήματα κατεργασίας για να κατασκευάσουμε το σασί μας σε χυτήριο από χυτό μαντέμι και να το επεξεργαστούμε στη συνέχεια, έτσι ήταν μονόδρομος η επιλογή κοιλοδοκών για το σασί.
Επελέγησαν 3 μεγέθη κοιλοδοκών για 100Χ60Χ6 – 60Χ60Χ6 – 50Χ30Χ5 για τα διάφορα τμήματα του σασί το οποίο υλοποιείται σε 3 οριζόντια επίπεδα, Α/Β/Γ, Α για τη βάση του, Β για το βασικό σασί με το χωροδικτύωμα, το ράφι με το πάτωμα και την κούνια με το πλατό, και Γ για το άνω μέρος που φέρει όλα τα κινούμενα μέρη και εξαρτήματα όπως η κοπτική κεφαλή με τον κινητήρα κλπ, το καθαρό βάρος του σασί ( οι κοιλοδοκοί μόνο ) είναι 320 kg χωρίς τα εξαρτήματα, όταν είναι σε πλήρη λειτουργία η κατασκευή θα έχει βάρος περίπου 580-600 kg.
Το σασί φέρει εκτός από τα κινούμενα μέρη και όλα τα συστήματα ψύξης / λίπανσης, τις απορροές για το ψυκτικό υγρό, λεκάνη συγκέντρωσης, αντλία κυκλοφορίας, φίλτρα, βίδα του Αρχιμήδη για την εξαγωγή των γρεζιών, πόρτες για την ασφάλεια, παραπέτα γύρω – γύρω για την συγκράτηση των γρεζιών και των ψυκτικών, τον πίνακα προδιαγραφής ΙΡ 65 που περιλαμβάνει τους ελεγκτές των κινητήρων, τα τροφοδοτικά, κλπ βοηθητικά ηλεκτρικά / ηλεκτρονικά κυκλώματα.
Η βάση φέρει 4 ρόδες βαρέως τύπου για τη μετακίνηση του και 4 πόδια βιομηχανικού τύπου για τη στερέωση του κατά την λειτουργία,
Το σασί όπως ανέφερα φέρει και ένα τραπέζι ( ράφι ) το οποίο τοποθετείται και ασφαλίζεται απόλυτα ευθυγραμμισμένο επάνω από την κούνια κατασκευασμένο ειδικά όταν το μηχάνημα λειτουργεί με 3 άξονες Χ.Ψ.Ζ σαν ξυλουργικό ρούτερ με τον κατάλληλο εξοπλισμό για αναρρόφηση του πριονιδιού, ή πρέπει να επεξεργαστεί κάποιο μεγάλο επίπεδο κομμάτι αλουμινίου 500Χ700mm
Την κίνηση της κεφαλής στους 3 άξονες Χ.Ψ.Ζ την εξασφαλίζουν 3 Ball Screw διαμέτρου 32mm της Ιαπωνικής NSK, το μέγεθος αυτό είναι κατάλληλο για πολύ βαρύτερα μηχανήματα και προτιμήθηκαν με την γνώση ότι θα υπολειτουργούν σύμφωνα με την αντοχή τους οπότε θα αντέξουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα λόγω χαμηλότερης φθοράς έχοντας μικρότερες ανοχές και μεγαλύτερη αντοχή σε ταλαντώσεις λόγω μήκους, 900mm.
Την περιστροφή των Ball Screw ανέλαβαν 4 servo κινητήρες 750W και 1 του 1KW με τους κοντρόλερ τους μοντέρνας τεχνολογίας της Panasonic Servo Drive A5 series με ενσωματωμένο σύστημα εξοιμείωσης των αρμονικών που θεωρούνται υπεραρκετοί σε ισχύ σύμφωνα με το βάρος που έχουν να κινήσουν, και εδώ ακολουθούμε το σκεπτικό να προτιμώνται εξαρτήματα oversize μεγαλύτερης αντοχής από τις απαιτήσεις.
Η κίνηση της κούνιας γίνεται από έναν σερβοκινητήρα 750W και ένα μειωτήρα ρομποτικής ποιότητας για μειωμένες ανοχές <5΄ και με σχέση 9:1 κατασκευή της Αμερικάνικης Atlanta που ειδικεύεται σε αυτό το είδος, για την περιστροφή του πλατό της κούνιας προτιμήθηκε σερβοκινητήρας 1KW και κίνηση με οδοντωτό ιμάντα σε σχέση 3:1.
Η κοπτική κεφαλή είναι δικής μας σχεδίασης και κατασκευής από μαντέμι, έχει ατσάλινο άξονα για την υποδοχή των κοπτικών εργαλείων, τα ρουλεμάν της είναι 4 γωνιακού τύπου τοποθετημένα back to back ανά 2 στα άκρα του άξονα, στην επάνω πλευρά του άξονα υπάρχουν 3 τροχαλίες ιμάντα multiV για την μηχανική αλλαγή στροφών, η μέγιστη ταχύτητα περιστροφής ορίστηκε στις 6.000 σαλ, η μεσαία ταχύτητα στις 3.000 σαλ και η αργή στις 1.000 σαλ, και μέσω inverter στον ξεχωριστό κινητήρα η ταχύτητα ρυθμίζεται ακόμα χαμηλότερα ξεκινώντας από τις 100 σαλ μέχρι την μέγιστη.
Ο κινητήρας που κινεί της κοπτική κεφαλή είναι ισχύος 2.2kw υδρόψυκτος με αντλία και κυκλοφορία νερού μέγιστης ταχύτητας 12.000 σαλ οδηγούμενος από inverter και οδηγεί την κοπτική κεφαλή μέσω ιμάντων Multi V όπως ήδη αναφέρθηκε.
Ο άξονας είναι συμβατός με κώνους BT40, επίσης είναι εξοπλισμένος με σύστημα αυτόματης αλλαγής κοπτικών εργαλείων ( tool changer ) και είναι εξοπλισμένος με σύστημα ακινητοποίησης του όταν δεν περιστρέφεται η κοπτική κεφαλή στην περίπτωση λειτουργίας του μηχανήματος σαν κάθετος τόρνος με την περιστροφή του πλατό της κούνιας,
Ακόμα είμαστε στην αρχή περιμένοντας εξαρτήματα που έχουν παραγγελθεί, τα κομμάτια του σασί είναι κομμένα και χρειάζονται ένα επιφανειακό ρεκτιφιάρισμα στα σημεία που θα βιδώσουν τα rails της κίνησης, το ίδιο και η μεταλλική ατσάλινη πλάκα / βάση που βιδώνει η κεφαλή και τα βαγόνια των rails για την οριζόντια και κάθετη κίνηση της κεφαλής.
Το software είναι Solidworks – Solidcam – Mach3, στην πορεία θα υπάρξουν και άλλες αναφορές και φωτό.
Aυτό είναι το 1ο σχέδιο σαν αρχική ιδέα μετά την αλλαγή της σχεδίασης από ρούτερ 3 αξόνων σε κάθετο κέντρο 6 αξόνων, ολοκληρωμένο θα το ανεβάσω αργότερα αφού συνεχώς προστίθενται εξαρτήματα και υπάρχουν αλλαγές.
Στις υπόλοιπες φωτό είναι τα κομμάτια του σασί τα 4 rails και τα 3 ball screw, τα υπόλοιπα rails είναι στο δρόμο, μέχρι τις 24/1 θα παραγγελθούν τα σέρβο με τους κοντρόλερ τους περιμένοντας ίσως να αλλάξει λίγο η ισοτιμία του δολλαρίου μπας και γλυτώσουμε κανένα 300άρι ευρώ, γιατί μετά τις εκλογές θα έχουμε αλλαγές και θα κάνει καιρό να ξαναπέσει, ΟΚ υποθέσεις κάνω.
uploading pictures
upload an image
image hosting 10mb limit