Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By tsilis
#2751
markvag έγραψε:
tsilis έγραψε:
Προσοχή στην αλλαγή των πλημνών, πού από πενταμπούλονες στο nc έγιναν πάλι τετραμπούλονες, γιατί άραγε?



Γιατί στην πίστα, αν αλλάζεις λάστιχα και έχεις 5 μπουλόνια στην μία 4άδα αλλάζεις 1 λάστιχο επιπλέον σε σχέση με τα 4μπούλονα. :s_cool :s_biggrin


Βέβαια, το ερώτημα είναι, που θα χωρέσεις τα 4 επιπλέον ζαντολάστιχα στο MX-5 για να τ' αλλάξεις στην πίστα, αλλά αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο... :s_crazy :s_biggrin


:s_smile
Θα σου πω ,γιατί το έγραψα...

Πριν από αρκετά χρόνια ο μέγας και πολύς Leonard Setright έγραψε ένα άρθρο στους 4Τροχούς αιτιολογώντας και εκθειάζοντας τους κατασκευαστές που χρησιμοποιούν είτε τριμπούλονες (θέλοντας να εξυψώσει το αγαπημένο του 2cv) ή πενταμπούλονες πλήμνες έναντι των συνήθων τετραμπούλονων.
Το εξήγησε ως συνήθως εντυπωσιακά και πειστικότητα και φυσικά τόσα χρόνια μετά αδυνατώ να μεταφέρω τα επιχειρήματά του έντεκα κενού μνήμης και μηχανολογικής ανεπάρκειας.
Πάντως , το γενικό συμπέρασμα ήταν πώς οι κατασκευαστές που σέβονται τον εαυτόν τους ή τουλάχιστον έχουν σοβαρές προθέσεις για κάποια μοντέλα τους βάζουν πενταμπούλονες πλήμνες .

Έ τι ήταν να το διαβάσω...
Άρχισα να παρατηρώ τις ζάντες των αυτοκινήτων και με έκπληξη διαπίστωσα ότι δικαιωνόταν!
Δίνω παραδείγματα προχειρα...
Alfa Romeo 75, πενταμπούλονες στις καλές εκδόσεις, τετραμπούλονη στις απλές
Bmw e30, πενταμπούλονη σαν Μ3, τετραμπούλονη στις υπόλοιπες και πενταμπούλονες όλες από ε36 και μετά
Μαζντα rx7 fc & FDA
Mitsubishi evo έναντι των lancer
Οι Mercedes óλες κ.ο.κ

Θα μου πεις, χέσε μας ρε tsili με τα κολλήματά σου, αλλά ομολογώ ότι μού φάνηκε σαν ένα μικρό πισωγύρισμα έναντι της τελευταίας πενταμπούλονες σειράς
Άβαταρ μέλους
By dstou
#2995 Δεν καταλαβαίνω την προτίμησή του σε 3μπούλονες αντί των 4μπούλονες, αλλά για να πάμε σε 4 από 5 και αφήνοντας στην άκρη θέματα στάιλινγ παίζει σίγουρα το κόστος. 5 τρύπες (μαζί με τη ρεζέρβα) και 4 βίδες λιγότερες από τη στιγμή που όλοι κυνηγάνε το σέντσι παίζουν ρόλο σε μαζική παραγωγή. Το μυαλό μου όμως πάει περισσότερο στη μείωση βάρους, η νέα γενιά είναι περί το 10% ελαφρύτερη από την παλιότερη, εντυπωσιακό νούμερο αν αναλογιστεί κανείς τις όλο και μεγαλύτερες απαιτήσεις ασφάλειας και το ήδη χαμηλό του βάρος (ελπίζω να μην έγινε λάστιχο το αμάξι). Λιγότερο βάρος σημαίνει από μόνο του λιγότερα φορτία από τους τροχούς στις πλύμνες, και ίσως αυτό να έδωσε επαρκές περιθώριο στο μελετητή για να κοπεί μία τρύπα.
Άβαταρ μέλους
By rx8_drifter
#3006
tsilis έγραψε:
markvag έγραψε:
tsilis έγραψε:
Προσοχή στην αλλαγή των πλημνών, πού από πενταμπούλονες στο nc έγιναν πάλι τετραμπούλονες, γιατί άραγε?



Γιατί στην πίστα, αν αλλάζεις λάστιχα και έχεις 5 μπουλόνια στην μία 4άδα αλλάζεις 1 λάστιχο επιπλέον σε σχέση με τα 4μπούλονα. :s_cool :s_biggrin


Βέβαια, το ερώτημα είναι, που θα χωρέσεις τα 4 επιπλέον ζαντολάστιχα στο MX-5 για να τ' αλλάξεις στην πίστα, αλλά αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο... :s_crazy :s_biggrin


:s_smile
Θα σου πω ,γιατί το έγραψα...

Πριν από αρκετά χρόνια ο μέγας και πολύς Leonard Setright έγραψε ένα άρθρο στους 4Τροχούς αιτιολογώντας και εκθειάζοντας τους κατασκευαστές που χρησιμοποιούν είτε τριμπούλονες (θέλοντας να εξυψώσει το αγαπημένο του 2cv) ή πενταμπούλονες πλήμνες έναντι των συνήθων τετραμπούλονων.
Το εξήγησε ως συνήθως εντυπωσιακά και πειστικότητα και φυσικά τόσα χρόνια μετά αδυνατώ να μεταφέρω τα επιχειρήματά του έντεκα κενού μνήμης και μηχανολογικής ανεπάρκειας.
Πάντως , το γενικό συμπέρασμα ήταν πώς οι κατασκευαστές που σέβονται τον εαυτόν τους ή τουλάχιστον έχουν σοβαρές προθέσεις για κάποια μοντέλα τους βάζουν πενταμπούλονες πλήμνες .

Έ τι ήταν να το διαβάσω...
Άρχισα να παρατηρώ τις ζάντες των αυτοκινήτων και με έκπληξη διαπίστωσα ότι δικαιωνόταν!
Δίνω παραδείγματα προχειρα...
Alfa Romeo 75, πενταμπούλονες στις καλές εκδόσεις, τετραμπούλονη στις απλές
Bmw e30, πενταμπούλονη σαν Μ3, τετραμπούλονη στις υπόλοιπες και πενταμπούλονες όλες από ε36 και μετά
Μαζντα rx7 fc & FDA
Mitsubishi evo έναντι των lancer
Οι Mercedes óλες κ.ο.κ

Θα μου πεις, χέσε μας ρε tsili με τα κολλήματά σου, αλλά ομολογώ ότι μού φάνηκε σαν ένα μικρό πισωγύρισμα έναντι της τελευταίας πενταμπούλονες σειράς


Γι αυτό κι η αβενσάρα έχει 5μπουλωνες :s_biggrin :s_biggrin :yahoo:
Άβαταρ μέλους
By tsilis
#3058 Η αβενσάρα έχει πενταμπούλονες?

Ά θα τη βλέπω με άλλο μάτι πλέον ! :yahoo: :s_biggrin
Άβαταρ μέλους
By markvag
#3096
tsilis έγραψε:
markvag έγραψε:
tsilis έγραψε:
Προσοχή στην αλλαγή των πλημνών, πού από πενταμπούλονες στο nc έγιναν πάλι τετραμπούλονες, γιατί άραγε?



Γιατί στην πίστα, αν αλλάζεις λάστιχα και έχεις 5 μπουλόνια στην μία 4άδα αλλάζεις 1 λάστιχο επιπλέον σε σχέση με τα 4μπούλονα. :s_cool :s_biggrin


Βέβαια, το ερώτημα είναι, που θα χωρέσεις τα 4 επιπλέον ζαντολάστιχα στο MX-5 για να τ' αλλάξεις στην πίστα, αλλά αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο... :s_crazy :s_biggrin


:s_smile
Θα σου πω ,γιατί το έγραψα...

Πριν από αρκετά χρόνια ο μέγας και πολύς Leonard Setright έγραψε ένα άρθρο στους 4Τροχούς αιτιολογώντας και εκθειάζοντας τους κατασκευαστές που χρησιμοποιούν είτε τριμπούλονες (θέλοντας να εξυψώσει το αγαπημένο του 2cv) ή πενταμπούλονες πλήμνες έναντι των συνήθων τετραμπούλονων.
Το εξήγησε ως συνήθως εντυπωσιακά και πειστικότητα και φυσικά τόσα χρόνια μετά αδυνατώ να μεταφέρω τα επιχειρήματά του έντεκα κενού μνήμης και μηχανολογικής ανεπάρκειας.
Πάντως , το γενικό συμπέρασμα ήταν πώς οι κατασκευαστές που σέβονται τον εαυτόν τους ή τουλάχιστον έχουν σοβαρές προθέσεις για κάποια μοντέλα τους βάζουν πενταμπούλονες πλήμνες .

Έ τι ήταν να το διαβάσω...
Άρχισα να παρατηρώ τις ζάντες των αυτοκινήτων και με έκπληξη διαπίστωσα ότι δικαιωνόταν!
Δίνω παραδείγματα προχειρα...
Alfa Romeo 75, πενταμπούλονες στις καλές εκδόσεις, τετραμπούλονη στις απλές
Bmw e30, πενταμπούλονη σαν Μ3, τετραμπούλονη στις υπόλοιπες και πενταμπούλονες όλες από ε36 και μετά
Μαζντα rx7 fc & FDA
Mitsubishi evo έναντι των lancer
Οι Mercedes óλες κ.ο.κ

Θα μου πεις, χέσε μας ρε tsili με τα κολλήματά σου, αλλά ομολογώ ότι μού φάνηκε σαν ένα μικρό πισωγύρισμα έναντι της τελευταίας πενταμπούλονες σειράς



Πιθανώς τα 5 μπουλόνια να πιάνουν καλύτερα τους τροχούς...
Άβαταρ μέλους
By dstou
#3107 Bασικά επιμερίζουν τα όποια φορτία σε περισσότερα σημεία που επιπλέον απέχουν και λιγότερο μεταξύ τους. Για τα φορτία αυτά σημαντικό ρόλο παίζει το βάρος έτσι και αλλιώς. Έτσι καταπονούν λιγότερο τις πλύμνες και τα ρουλεμάν που έχουν μέσα. Και μπόνους είναι και λίγο πιο χαλαρά στο λύσιμο-δέσιμο.
Άβαταρ μέλους
By IKE
#3125 Δεν υπάρχει εξ'όρισμού κάτι καλύτερο, 5 ή 4 ή 3 ή 1 ή 20, επειδή δεν είναι ούτε όλα τα φορτία ίδια, ούτε όλα τα μπουλόνια ίδια.
Άβαταρ μέλους
By Chris
#3958
A-Viper7 έγραψε:
IKE έγραψε:Δεν υπάρχει εξ'όρισμού κάτι καλύτερο, 5 ή 4 ή 3 ή 1 ή 20, επειδή δεν είναι ούτε όλα τα φορτία ίδια, ούτε όλα τα μπουλόνια ίδια.




Ακριβώς...!
Άβαταρ μέλους
By Chris
#3959
tsilis έγραψε:Για πες ΙΚΕ..
Πάντα με βάση τα παραγωγής να κάνεις ανάλυση, μήν πούμε για αγωνιστικά μονομπούλονα...
Δεν έχει σχέση με επιμερισμό φορτίων, έτσι?

Τους συμφέρει να κάνουν πχ πενταμπούλονα, αντί , αν κατάλαβα καλά, παχύτερους άξονες σε τετραμπούλονες? Εννοώ αυτούς που βιδώνουν τα παξιμάδια των τροχών στις πλήμνες..

Εξηγήστε εσεις που ξέρετε ρε, γιατί το κάνουν?

Όχι τίποτε άλλο, να μου φύγει και η κάψα να κοιτώ τα μπουλόνια στα αυτοκίνητα που μού αρέσουν :s_biggrin
Άβαταρ μέλους
By Chris
#3964
dstou έγραψε:To ένα άκρο

Image

The clean look of the wheel is the only street-bound benefit. The whole system adds unsprung weight, and probably increases the sideload on the wheelbearings. Not only that, the safety margin that multiple fasteners deliver is negated in favor of a stylish wheelnut



The other disadvantage is they get torqued to about 250ft lbs.* So pulling them on and off without an impact gun that can break them loose sucks.



*Στο δικό μου τουτού π.χ. που έχει 5 μπουλόνια θέλει ροπή 80 ftlbs σύμφωνα με το μανουάλι (ένας από τους λόγους που το φορτηγό από κάτω έχει 10 αντί π.χ. για 5, σε όποιον έτυχε κλατάρισμα με τέτοιο ξέρει καλά).

http://www.autoblog.com/2008/04/11/one-lug-aftermarket-wheels-for-the-masses/


Το άλλο άκρο

Image

Όσο λιγότερα μπουλόνια έχεις, τόσο πιο μεγαλύτερης διατομής πρέπει να είναι για δεδομένα φορτία και υλικά. Τσίλη, σαφώς και έχει να κάνει (εκτός και άλλων παραγόντων φυσικά) με επιμερισμό των φορτίων. Από τον καθορισμό των φορτίων και τον επιμερισμό τους ξεκινάει οποιαδήποτε ανάλυση κατασκευών.

Εδώ ενδιαφέρουσα συζήτηση για το ίδιο θέμα σε Μιατομπλογκ

http://forum.miata.net/vb/archive/index.php/t-33650.html
Άβαταρ μέλους
By dstou
#4056 Renault A110 τριμπούλονο, τα τελευταία και τα αγωνιστικά είχαν 4

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#12884
...Όσο λιγότερα μπουλόνια έχεις, τόσο πιο μεγαλύτερης διατομής πρέπει να είναι για δεδομένα φορτία και υλικά.
Οπότε για μεγαλύτερα φορτία με ίδιο αριθμό μπουλονιών θέλεις μεγαλύτερης διατομής. Και μου πήρε αρκετό καιρό να βρω ότι αυτός ήταν ο λόγος που οι ζάντες της BMW 6άρας δεν κάνουν στην 5άρα...., στην 6άρα μπαίνουν πιο παχιά μπουλόνια!
Άβαταρ μέλους
By leonp
#13199 @dstou :s_thumbsup


Οι ζάντες συγκρατούνται πάνω στο αυτοκίνητο με την τριβή που παράγεται από την δύναμη από τα μπουλόνια που την λέμε clamping force.

Για να έχεις ίδια clamping force με λιγότερα μπουλόνια, σημαίνει ότι χρειάζεται πιο στιβαρή και πιο βαριά κατασκευή.

Και εξίσου σημαντικό είναι ότι πρέπει να σφίγγεις τα μπουλόνια με μεγαλύτερη ροπή.
Έτσι όταν πάθεις λάστιχο πρέπει να τηλεφωνήσεις στην οδική βοήθεια να στείλει τον Γκοτζίλα να ξεσφίξει και να ξανασφίξει την μονομπούλονη ζάντα. :s_smile
Άβαταρ μέλους
By italakias
#13216 Η μονομπουλονη ζαντα θα εχει και το αναλογο μπουλονοκλειδο.
Σε συνδιασμο με μια μικρη σωληνα ,ανετα την λυνεις.