Τεχνικά θέματα. Προβλήματα, προτάσεις, λύσεις, βελτιώσεις.
Άβαταρ μέλους
By sargus
#313614 Γεια σε όλους.
Τις προάλλες ένας φίλος μου (φυσικός στο επάγγελμα) έκανε την παρατήρηση ότι το τάδε αυτοκίνητο που φορούσε ζάντες τουρμπίνες έχει τις ίδιες 4 ζάντες ενώ θα έπρεπε να έχει 2 "δεξιές" και 2 "αριστερές" για λόγους αεροδυναμικής.
Παίζει κάτι τέτοιο; Δεν έχω ξανακούσει τίποτα σχετικά.
Αν παίζει, έχει ρόλο και την ψύξη των δίσκων; (κατευθύνεται ο αέρας προς τα μέσα ή προς τα έξω).
Ευχαριστώ.
Άβαταρ μέλους
By dactilidis.john
#313622 Δεν ξερω και πολλα πραγματα αλλα τα λιγα που ξερω λενε οτι ναι, υπαρχουν αεροδυναμικες ζαντες οι οποιες ως επι το πλειστον εχουν σχημα "προπελας"-ανεμιστηρα. Και ναι συμβαλλουν στην καλυτερη ψυξη των δισκων.
Άβαταρ μέλους
By sargus
#313626 Αν τελικά παίζει αεροδυναμική στις ζάντες (που δεν έχω ξανακούσει) δε θα έπρεπε στα υπεραυτοκίνητα ή στα πολύ γρήγορα στιλ M3, Giulia QV κτλ. να υπάρχουν συγκεκριμένες ζάντες μόνο; Ενώ αντίθετα υπάρχουν με λίγα μπράτσα, με πολλές ακτίνες, με κυκλάκια (π.χ. η QV) κτλ. Δε θα επηρεαζόταν έτσι πολύ η τελική του αυτοκινήτου, η κατανάλωση, το downforce κτλ;
Άβαταρ μέλους
By dactilidis.john
#313797 Με μια προχειρη ερευνα υπαρχουν δυο ειδη. Αυτα που συμβαλλουν στην ψυξη των φρενων (δηλ σαν προπελες) και αυτα που συμβαλλουν στην ολικη αεροδυναμικη και εχουν οσο λιγοτερες τρυπες γινεται. Δεν θεωρω οτι επηρεαζουν σε καμια περιπτωση το downforce. Oμως ενδεχομενως να επηρεαζουν την τελικη και την καταναλωση σε αμελητεο βαθμο. Αν καποιος κατασκευαστης ψαχνει να εξοικονομησει και την τελευταια σταγονα καυσιμου τοτε θα βαλει τετοιους τροχους. :)
Άβαταρ μέλους
By rocsta
#313943
dactilidis.john έγραψε:Με μια προχειρη ερευνα υπαρχουν δυο ειδη. Αυτα που συμβαλλουν στην ψυξη των φρενων (δηλ σαν προπελες) και αυτα που συμβαλλουν στην ολικη αεροδυναμικη και εχουν οσο λιγοτερες τρυπες γινεται. Δεν θεωρω οτι επηρεαζουν σε καμια περιπτωση το downforce.

Έτσι.
Ζάντες για όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες σε οπισθέλκουσα:
Εικόνα
Ζάντες για όσο καλύτερη ψύξη των φρένων:
Εικόνα
Βέβαια η λύση για ψύξη των φρένων μέσω των ζαντών είναι ξεπερασμένη από τη ροή΄αέρα μέσω ανοιγμάτων στους θόλους:
Εικόνα
Απλώς μετά πρέπει ο σχεδιασμός της ζάντας να βοηθήσει στην γρήγορη εξαγωγή του θερμού αέρα.
Άβαταρ μέλους
By krom
#313963 επιτέλους και ενα nice topicz :lol:

Τα bbs fan δεν έκαναν τίποτα, ήταν μόδα -α φίλο, κοίτα βάζει η porsche που νικάει, ας βάλουμε κ εμείς καπάκια- στην πραγματικότητα μπορεί να δούλευε, μπορεί και να διέλυε όλη την αεροδυναμική. Αυτά που όντως ήταν μελετημένα ήταν της audi στα trans-am quattro και δεν ήταν για ψύξη αλλά για να βγάζουν τον αέρα κάτω από το αμάξι.

Kαι στη сorvette c4 είχαν ψαγμένες γαμάτες ζάντες, 4 διαφορετικές ανά αμάξι
Εικόνα


Εικόνα


+ BMW E34 M5

Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By dimviii
#313970 + lancia δ στα ραλλυ για απαγωγη θερμοκρασιας απο τα φρενα.

Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
By sknipper
#314097 Κι εγώ την BMW M5 E34 θυμάμαι ότι είχε ζάντες ειδικές (μοντέλο M-System I και II, φωτό από κάτω) οι οποίες είχαν αφαιρούμενο τμήμα. Υποθέτω όταν έμπαινες πίστες το έβγαζες για να αφήνει τον αέρα να βγαίνει πιο εύκολα ενώ στο δρόμο το κράταγες για αεροδυναμικούς λόγους.
ΕικόναΕικόνα

Και τις θυμάμαι επειδή χωρίς το καπάκι είναι όπως μου αρέσουν οι ζάντες, 5άκτινες με μαύρες ακτίνες και πατούρα. Προτιμώ τις πρώτες που και με το καπάκι παραμένουν 5άκτινες.
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#314131 Όσο και να ψύξεις τους δίσκους όταν έχεις κάθε λίγα δευτερόλεπτα πχ 10-20 " φρεναρίσματα από πολλά χλμ 120-160 και σε 2-4 δεύτερα κοκκινίζουν οι δίσκοι, η ψύξη με τον αερισμό δεν είναι ποτέ αρκετή, σαφώς ο καλύτερος αερισμός επιτυγχάνεται με τους αεραγωγούς από το εμπρός μέρος, αλλ΄΄α υπάρχουν αυτοκίνητα που φοράνε δίσκους με το άνοιγμα αερισμού από την έξω πλευρά του δίσκου, εκεί οι εραγωγοί δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα.

Στα καθημερινά αυτοκίνητα το πρόβλημα αντιμετωπίζεται εν μέρει από το πολύ υλικό στους δίσκους ( και βάρος ) ώστε να υπάρχει μεγάλη θερμοχωρητικότητα, και με τακάκια ημιμεταλλικά που έχουν αυξημένο συντελεστή τριβής όταν είναι πολύ θερμά 400-600c, και πάλι όμως η αντοχή είναι για 3-4 δυνατά συνεχόμενα φρεναρίσματα, η επόμενη κίνηση σε αυτούς τους δίσκους είναι η τοποθέτηση αλουμινένιων κέντρων που βοηθούν στην ψύξη διπλασιάζοντας την αντοχή στα συνεχόμενα φρεναρίσματα και συντελούν στην αντοχή τους επιτρέπονταες την ελεύθερη διαστολή - συστολή των δίσκων ώστε να μην στραβώσουν το ίδιο εύκολα όπως όταν ΄τα κέντρα τους είναι από μαντέμι one piece με τον δίσκο.

Εδώ μετράει πολύ ο τρόπος φρεναρίσματος που έχει ο κάθε οδηγός, όταν φρενάρει συνεχώς μαλακά επί πολλά δευτερόλεπτα για να μην κουράσει τα φρένα του προσπαθώντας να μειώσει την ταχύτητα του τα φρένα αναπτύσουν πολύ μεγαλύτερες θερμοκρασίες από το δυνατό πάτημα και άφημα του φρένου στον μικρότερο δυνατό χρόνο, έτσι με αυτόν το υποτιθέμεο προστατυετικό για ταβ φρένα τρόπο τα καταστρέφουμε αντί να τα προφυλάξουμε αφού η καταστροφή των υλικών τριβής ( δίσκοι - τακάκι - υγρά ) προέρχεται από τις υψηλές θερμοκρασίες μόνο.

Από τους αγωνιστικούς ή motosport δίσκους έχουμε άλλες απαιτήσεις, θέλουμε να είναι μεγάλοι σε μέγεθος για την εφαρμογή μεγαλύτερου μοχλού, στενό ωφέλιμο πάτημα τακακιού αλλά μεγάλου μήκους για να υπάρχει μεγάλο άνοιγμα στο κέντρο του δίσκου που σημαίνει μικρότερο βάρος του δίσκου, λεπτά μάγουλα στην επιφάνεια που πατάνε τα τακάκια με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο ωφέλιμο πλάτος στο εσωτερικό του δίσκου ώστε να κυκλοφορεί περισσότερος αέρας και πυκνές λεπτές κόντρες που δημιουργούν την βάνα αερισμού παράγωντας ισχυρότερο ρεύμα αέρα σε συνδυασμό με την πυκνότητας τους ( 72 κόντρες ) που δεν επιτρέπουν κατά την ψύξη του δίσκου να συρρικνωθεί το υλικό του δίσκουν προς το εσωτερικό της βάνας στα κενά ώστε να δημιουργηθούν κύματα ( Ruffles ) στην επιφάνεια τριβής του δίσκου, κάτι ππου συμβαίνει συχνά στους απολούς εμπορικούς δίσκους που έχουν 36-48-56 κόντρες οπότε το κενό ανάμεσα είναι μεγάλο.

Όλα αυτά είναι θέματα λυμένα εδώ και χρόνια και όποιος πιέζει τα φρένα του πρέπει να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει τοποθετώντας τα σωστά υλικά και τις κατάλληλες διαστάσεις ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης του και τον τρόπο που φρενάρει.

Οι ζάντες μιας και αυτό είναι το θέμα παίζουν μικρό ρόλο στην ψύξη και μεγαλύτερο στην συνολική αεροδυναμική, άλλωστε οι μοντέρνες και μεγαλύτερες πλέον ζάντες που τοποθετούνται έχουν μεγάλα ανοίγματα που δεν εμποδίζουν την ψύξη των φρένων αλλά δημιουργούν πολλούς στροβίλους που αυξάνουν το drug.

Aυτός ο δίσκος είναι από Renault Clio II RS 172 - 182 HP και έχει τον αερισμό από την έξω πλευρά, δεν αερίζεται από το εσωτερικό οπότε οι αεραγωγοί δεν μπορούν να τον ψύξουν.

Εικόναimage hosting above 5 mb

Αυτός ο δίσκος είναι πολύ κοινός στα Merc και πηγαίνει πακέτο με το sport pack ψύχεται από το εσωτερικό οπότε οι αεραγωγοί βοηθούν τα μέγιστα

Εικόναupload img

Aυτός είναι δίσκος aftermarket για big brake kit με πλευστό κέντρο αλουμινίου, μεγάλης διαμέτρου για γρήγορα αυτοκίνητα.

Εικόναimage hosting services

Προσέξτε και στους 3 δίσκους τα πάχη των πλευρών που πατάνε τα τακάκια, στον πρώτο ο δίσκος χωρίζετε σε 3 ίσια μέρη, 8mm κάθε πλευρά και 8μμ η βάνα αερισμού.

Στον δεύτερο δίσκο η βάνα αερισμού είναι 10mm και από 9mm κάθε πλευρά, στον τρίτο δίσκο η βάνα είναι 18mm και οι πλευρές από 8mm, στον ίδιο δίσκο για καθαρά αγωνιστική χρήση οι πλευρές του δίσκου είναι 5mm και η βάνα αερισμού 24mm, επίσης οι αγωνιστικοί δίσκοι έχουν θερμική επεξεργασία που τους αφαιρεί τις τάσεις του χυτού και της μηχανουργικής επεξεργασίας και τους προσδίδει μια επιπλέον σκλήρυνση στο διαφορετικό κράμα μαντεμιού που έχουν από τους απλούς δίσκους κάτι που τους καθιστά και πολύ ακριβούς.

Σε γενικές γραμμές δίσκοι μέσης διαμέτρου πχ 330mm κάτω από 600-700 € δεν έχουν θερμική επεηεργασία, έτσι οι δίσκοι μέχρι αυτή την τιμή είναι δίσκοι απλοί, εν καιρό καιρό που θα αποκτήσω σκληρόμετρο και θα αρχίσω να μετράω και τις σκληρότητες τότε θα μιλάω πια χειροπιαστά και με ονοματεπώνυμο όποιος με ρωτάει ποιοί είναι καλοί δίσκοι, μέχρι τότε εμπιστευόμαστε τους επώνυμους δίσκους.
Άβαταρ μέλους
By sargus
#314296 Καλά είστε όλοι φοβεροί! Ευχαριστώ όλους. Και μια ακόμη ερώτηση:

Ένα πολιτικό αυτοκίνητο (π.χ. η Giulia που είναι και της μόδας τώρα) που φοράει ζάντες τουρμπίνες. Από τη στιγμή που και οι 4 ζάντες είναι οι ίδιες (ενώ ας πούμε για το τέλειο θα έπρεπε να διαχωρίζονται σε αριστερές και δεξιές από ότι καταλαβαίνω), όταν κινείται με π.χ. 200 km/h θα έχει άραγε καμιά επίπτωση στο τιμόνι (να παίρνει αριστερά ή δεξιά);
Άβαταρ μέλους
By 21 quadra
#314384
sargus έγραψε:Καλά είστε όλοι φοβεροί! Ευχαριστώ όλους. Και μια ακόμη ερώτηση:

Ένα πολιτικό αυτοκίνητο (π.χ. η Giulia που είναι και της μόδας τώρα) που φοράει ζάντες τουρμπίνες. Από τη στιγμή που και οι 4 ζάντες είναι οι ίδιες (ενώ ας πούμε για το τέλειο θα έπρεπε να διαχωρίζονται σε αριστερές και δεξιές από ότι καταλαβαίνω), όταν κινείται με π.χ. 200 km/h θα έχει άραγε καμιά επίπτωση στο τιμόνι (να παίρνει αριστερά ή δεξιά);


Μην λες αστεία Δευτεριάτικα.
Άβαταρ μέλους
By sargus
#314490
21 quadra έγραψε:
Μην λες αστεία Δευτεριάτικα.


Αυτό μάλλον είναι όχι. Οπότε με καλύψατε. Ευχαριστώ όλους (και ειδικά τον 21 quadra).