- 16 Οκτ 2016, 14:22
#314131
Όσο και να ψύξεις τους δίσκους όταν έχεις κάθε λίγα δευτερόλεπτα πχ 10-20 " φρεναρίσματα από πολλά χλμ 120-160 και σε 2-4 δεύτερα κοκκινίζουν οι δίσκοι, η ψύξη με τον αερισμό δεν είναι ποτέ αρκετή, σαφώς ο καλύτερος αερισμός επιτυγχάνεται με τους αεραγωγούς από το εμπρός μέρος, αλλ΄΄α υπάρχουν αυτοκίνητα που φοράνε δίσκους με το άνοιγμα αερισμού από την έξω πλευρά του δίσκου, εκεί οι εραγωγοί δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα.
Στα καθημερινά αυτοκίνητα το πρόβλημα αντιμετωπίζεται εν μέρει από το πολύ υλικό στους δίσκους ( και βάρος ) ώστε να υπάρχει μεγάλη θερμοχωρητικότητα, και με τακάκια ημιμεταλλικά που έχουν αυξημένο συντελεστή τριβής όταν είναι πολύ θερμά 400-600c, και πάλι όμως η αντοχή είναι για 3-4 δυνατά συνεχόμενα φρεναρίσματα, η επόμενη κίνηση σε αυτούς τους δίσκους είναι η τοποθέτηση αλουμινένιων κέντρων που βοηθούν στην ψύξη διπλασιάζοντας την αντοχή στα συνεχόμενα φρεναρίσματα και συντελούν στην αντοχή τους επιτρέπονταες την ελεύθερη διαστολή - συστολή των δίσκων ώστε να μην στραβώσουν το ίδιο εύκολα όπως όταν ΄τα κέντρα τους είναι από μαντέμι one piece με τον δίσκο.
Εδώ μετράει πολύ ο τρόπος φρεναρίσματος που έχει ο κάθε οδηγός, όταν φρενάρει συνεχώς μαλακά επί πολλά δευτερόλεπτα για να μην κουράσει τα φρένα του προσπαθώντας να μειώσει την ταχύτητα του τα φρένα αναπτύσουν πολύ μεγαλύτερες θερμοκρασίες από το δυνατό πάτημα και άφημα του φρένου στον μικρότερο δυνατό χρόνο, έτσι με αυτόν το υποτιθέμεο προστατυετικό για ταβ φρένα τρόπο τα καταστρέφουμε αντί να τα προφυλάξουμε αφού η καταστροφή των υλικών τριβής ( δίσκοι - τακάκι - υγρά ) προέρχεται από τις υψηλές θερμοκρασίες μόνο.
Από τους αγωνιστικούς ή motosport δίσκους έχουμε άλλες απαιτήσεις, θέλουμε να είναι μεγάλοι σε μέγεθος για την εφαρμογή μεγαλύτερου μοχλού, στενό ωφέλιμο πάτημα τακακιού αλλά μεγάλου μήκους για να υπάρχει μεγάλο άνοιγμα στο κέντρο του δίσκου που σημαίνει μικρότερο βάρος του δίσκου, λεπτά μάγουλα στην επιφάνεια που πατάνε τα τακάκια με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο ωφέλιμο πλάτος στο εσωτερικό του δίσκου ώστε να κυκλοφορεί περισσότερος αέρας και πυκνές λεπτές κόντρες που δημιουργούν την βάνα αερισμού παράγωντας ισχυρότερο ρεύμα αέρα σε συνδυασμό με την πυκνότητας τους ( 72 κόντρες ) που δεν επιτρέπουν κατά την ψύξη του δίσκου να συρρικνωθεί το υλικό του δίσκουν προς το εσωτερικό της βάνας στα κενά ώστε να δημιουργηθούν κύματα ( Ruffles ) στην επιφάνεια τριβής του δίσκου, κάτι ππου συμβαίνει συχνά στους απολούς εμπορικούς δίσκους που έχουν 36-48-56 κόντρες οπότε το κενό ανάμεσα είναι μεγάλο.
Όλα αυτά είναι θέματα λυμένα εδώ και χρόνια και όποιος πιέζει τα φρένα του πρέπει να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει τοποθετώντας τα σωστά υλικά και τις κατάλληλες διαστάσεις ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης του και τον τρόπο που φρενάρει.
Οι ζάντες μιας και αυτό είναι το θέμα παίζουν μικρό ρόλο στην ψύξη και μεγαλύτερο στην συνολική αεροδυναμική, άλλωστε οι μοντέρνες και μεγαλύτερες πλέον ζάντες που τοποθετούνται έχουν μεγάλα ανοίγματα που δεν εμποδίζουν την ψύξη των φρένων αλλά δημιουργούν πολλούς στροβίλους που αυξάνουν το drug.
Aυτός ο δίσκος είναι από Renault Clio II RS 172 - 182 HP και έχει τον αερισμό από την έξω πλευρά, δεν αερίζεται από το εσωτερικό οπότε οι αεραγωγοί δεν μπορούν να τον ψύξουν.
image hosting above 5 mbΑυτός ο δίσκος είναι πολύ κοινός στα Merc και πηγαίνει πακέτο με το sport pack ψύχεται από το εσωτερικό οπότε οι αεραγωγοί βοηθούν τα μέγιστα
upload imgAυτός είναι δίσκος aftermarket για big brake kit με πλευστό κέντρο αλουμινίου, μεγάλης διαμέτρου για γρήγορα αυτοκίνητα.
image hosting servicesΠροσέξτε και στους 3 δίσκους τα πάχη των πλευρών που πατάνε τα τακάκια, στον πρώτο ο δίσκος χωρίζετε σε 3 ίσια μέρη, 8mm κάθε πλευρά και 8μμ η βάνα αερισμού.
Στον δεύτερο δίσκο η βάνα αερισμού είναι 10mm και από 9mm κάθε πλευρά, στον τρίτο δίσκο η βάνα είναι 18mm και οι πλευρές από 8mm, στον ίδιο δίσκο για καθαρά αγωνιστική χρήση οι πλευρές του δίσκου είναι 5mm και η βάνα αερισμού 24mm, επίσης οι αγωνιστικοί δίσκοι έχουν θερμική επεξεργασία που τους αφαιρεί τις τάσεις του χυτού και της μηχανουργικής επεξεργασίας και τους προσδίδει μια επιπλέον σκλήρυνση στο διαφορετικό κράμα μαντεμιού που έχουν από τους απλούς δίσκους κάτι που τους καθιστά και πολύ ακριβούς.
Σε γενικές γραμμές δίσκοι μέσης διαμέτρου πχ 330mm κάτω από 600-700 € δεν έχουν θερμική επεηεργασία, έτσι οι δίσκοι μέχρι αυτή την τιμή είναι δίσκοι απλοί, εν καιρό καιρό που θα αποκτήσω σκληρόμετρο και θα αρχίσω να μετράω και τις σκληρότητες τότε θα μιλάω πια χειροπιαστά και με ονοματεπώνυμο όποιος με ρωτάει ποιοί είναι καλοί δίσκοι, μέχρι τότε εμπιστευόμαστε τους επώνυμους δίσκους.